PATANI MASIH MEMBARA !!!

Update!

Letupan-letupan car bomb telah mencederakan lebih 500 orang di Jala dan Hadyai.Sebelum itu rumah kediaman saudara Najbudin(bekas ahli Parlimen Thailand) telah dibomb.Kejayaan ini munkin boleh membawa kepada beberapa implikasi.

1).Bahawa semua pihak harus sedar yang pejuang-pejuang masih tidak tumpul semangat walaupun sebilangan besar pemimpin yang letih telah mula mencari alternatif lain.Terutamanya musuh, iaitu penjajah Thai sepatut telah sedar dan harus memulakan usaha untuk mencari jalan selesai yang sebenar.Bukan sekadar untuk mengelabui mata dunia mengambil pelakun-pelakun dari orang-orang melayu Patani sendiri.Sepatutnya pihak musuh menghentikan serta merta segala episod drama-drama perdamaian sama-ada dengan bantuan negara-negara jiran ASEAN atau bantuan NGO ciptaan barat.

2).Tiga kuasa yang saling tidak percaya antara satu sama lain dalam pemerentahan Thailand harus mengambil satu sikap.Iaitu bersatu menyelesai masaalah rakyat Patani. Tiga kuasa ini yaitu i)Kumpulan Raja yang dipimpin oleh penasihat raja ,bekas PM Thailand, iaitu sdr Prem Tisulanonda,ii)Tentera, yang sentiasa ingin meneruskan operasi yang sia-sia,mereka ini Pro Patchatipak iaitu parti Demokrat.Bukan kerana mahu menghapuskan musuh-musuh mereka akan tetapi lebih berminat menghisap wang peruntukan perang sebanyak munkin oleh pegawai-pegawai kanan mereka!!! dan yang iii),golongan politik yang menguasai Parlimen.Mereka sebenar mahu mencari jalan penyelesaian,akan tetapi sentiasa di naungi oleh pemimpin yang sentiasa cuba mengambil mileage politik diatas apa-apa isu yang bersangkut dengan rakyat Patani.

3).Mesej pejuang Patani(dari episod pengeboman ini) munkin untuk memberitau pada pemimpin yang telah letih sehingga sanggup menemui bekas PM Thai Taksin dan berpelokan.Kononnya Taksin telah meminta maaf diatas apa-apa yang berlaku selama ini sejak 2004.

Syabas kepada pejuang-pejuang yang masih tidak hanyut dan istiqamah.Insyaallah jika saudara benar-benar ingin memerangi Toghut harus waspada bahawa mereka ini ada diluar dan ada hidalam hati.Yang luar mudah dikenali dan di perangi,tapi yang dalam hati amat sukar untuk menghindarnya.Harus memohon bantuan allah supaya sentiasa memberi petunjuk.

Sebahagian Syuhada masih dalam masjid

1.Trajedi pembunuhan air payang masih terbayang jelas.

2.Trajedi pembunuhan orang-orang kampung yang sedang dalam perjalanan kemasjid untuk solat jenazah.

3.Trajedi pembunuhan beramai-rami masjid kerisik masih menjadi asas perjuangan.

4.Trajedi pembunuhan kejam beramai-ramai didepan balai Polis Takbai tahun 2004.

20 Responses to PATANI MASIH MEMBARA !!!

  1. abuabdullah says:

    Berpelukan dengan tkaksin!???, isy..isy…isy.. apa dah jadi ni!???

  2. pakchumat says:

    Implikasi yang ke4 pada pandangan saya pula: ialah dari sudut negatifnya, dunia akan melihat pejuang2 Patani telah melakukan satu kesilapan dengan memilih sasaran yang tidak tepat, yang dibimbangi akan menjejaskan nama baik pejuang itu sendiri, sekiranya kita anggapkan ini satu kejayaan, maka ia adalah satu kejayaan untuk mangatakan kita mampu untuk bertindak balas terhadap apa saja yang tidak selari dengan kerja kita atau untuk mencapai satu-satu sasaran yang ditetapakan, tapi percayalah kalau ia berterusan menghala kepada sasaran sampingan seperti ini, ia akan membawa kepada implikasi negatif yang akan menyulitkan kita pada banyak peringkat…..yang akan meletakan kita pada satu sudut yang penuh dengan musuh dan pandangan negatif, kita perlu kepada sokongan antarabangsa, kita perlu banyak kawan, kita perlu dilihat sebagai pejuang yang dizalimi bukan pejuang yang mebunuh orang sewenang-wenangnya.
    Walau bagaimanapun saya tetap mengharapkan yang berlaku di Jala maupun di Hadyai, bukan dari pejuang atau dari luar kawalan mereka.
    fikir-fikirlah…. saya hanya berpendapat…. kerana saya yakin, penglibatan anatarabangsa menjadi syarat utama dalam mencari penyelesaian di Patani sama ada kita mau atau tidak, tanggapan baik mereka kepada kita perlu dijaga betul-betul.
    Itulah sepatutnya dan realitinya…..

  3. Sa isma says:

    Apa saja yg pejuang lakukan tidak akan dikira baik oleh mana2 kerajaan didunia ini kecuali Mujahideen. Alangkah malangnya jika pejuang islam menaruh harapan kpd toghut dn bonikaNya utk menyelesaikan masaalah patani.

  4. kecek sedak, dio dok lain says:

    JIKA NABI ADA BERSAMA KITA SEKARANG. agak2 baginda akan lakukan kah benda2 macam ini . NEVER NEVER . HENTIKANLAH PERBUATAN MENCONTENG ARANG KE MUKA ISLAM ITU SENDIRI. INGAT!!!!!!!!! MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA
    لوكان بيننا الحبيب

  5. mohd suhaili saleh says:

    saya menyokong penuh mujahidin pattani,jika perlu saya juga ingin membantu orang islam pattani dengan menyertai mujahidin disana.berjuanglah saudaraku ke titisan darah terakhir…saudara2 mu di malaysia sentiasa berdoa semoga berjaya menentang kafir laknatullah…amin

  6. pakchumat says:

    Memang orang bukan Islam tidak pernah senang dengan Islam, apa yang kita lakukan sekiranya ia bertentangan dengan cara dan selera mereka, mereka akan halang, sabotaj, mengenepikan. …. bermacam . me.. lagi…. dalam keadaan tidak ada satu negara Islam pun yang sanggup berdiri teguh dibelakang kita sekarang ini, maka kita mesti menyesuaikan diri sedikit, bukan keseluruhannya, supaya kita boleh dikatagorikan sebagai pihak yang patut dibantu oleh dunia bukan dicop sebagai penjahat, terrorist sebagaimana yang diharapkan oleh Siam, kalau itulah yang dicopkan oleh dunia terhadap perjuangan Patani seronoklah Siam mereka dapat banyak kawan, perjuangan Patani kena banyak kawan, walaupun yang sebenarnya orang Yahudi dan Nasora semuanya tak senang dengan perkembangan Islam sekarang, semuanya kita sedar bukan tak sedar. Maka sebab itu:
    – Teruskan dengan kekuatan sa stamina yang ada sekarang
    – Tingkat dan pelbagaikan cara tindakan
    – Bijak memilih sasaran yang tepat
    – Hindar sasaran yang merugikan
    – Tunjukkan yang kita boleh berdiri sendiri (Barukah ada kawan yang berani nak sokong)

    Ingat !! dunia penuh dengan kepentingan, setiap pihak sentiasa menjaga kepentingan masing-masing

  7. obur revolusi akan terus dan mara hinga patani dapat merdeka penuh,merdeka mutlak,merdeka 100%…
    allah akabar
    syabas pejuang kalain dengan kalian rakyat patani di hormati oleh penjajah siam karang…
    syabas revolusinir kalain…
    syabas BRN…
    INGATLAH ALLAH BERSAMA KALIAN

  8. mohd suhaili says:

    saya setuju dengan pakchu mat,kita sekarang sepatutnya sudah bersedia dari segi fizikal dan mental untuk masa akan datang..kita x tahu apa akan berlaku,jadi persediaan perlu ada supaya kita tidak menghadapi apa-apa masalah kelak…kita umat islam haruslah bersatu padu untuk memperkuatkan lagi perjuangan kita///

  9. saudara jauh says:

    Salam saudara-saudara dari siam, pada pandangan saya keganasan bukanlah penyelesaian yang mutlak…lebih baik semua ini diselesaikan di meja rundingan, nabi muhammad tidak pernah mengajar umatnya melakukan perkara seperti ini, saya fikir leih baik kamu semua bersatu untuk memajukan ekonomi di tempat demo dan dengan adanya kekuatan ekonomi kerajaan siam akan memandang demo smua dengan lebih tinggi.

  10. pakchumat says:

    Saudara jauh! Jangan panggil kami dari Siam, kami dari Patani, kami tak pernah mangaku: bahawa kami sebahagian dari Siam, panggilan Siam kepada orang Patani adalah satu pengkhianatan dan penghinaan yang amat memilukan dan cukup menghiris hati kami, panggillah dengan panggilan yang selayaknya: Bangsa Melayu Patani, dan semua orang Patani beragama Islam.

  11. saudara jauh says:

    pakchumat, maafkan saya jika perkataan itu menyinggung hati umat islam pattani, tetapi pakcumat kena faham apa yang kamu buat ni salah…yang menjadi mangsa bom itu org2 yang tidak bersalah..

  12. Sa isma says:

    Saudara jauh, sunguh mata kamu buta dn telinga kamu pekat, kamu tidak nampak kebenaran ditempat kami kamu bahkan jahil tentang kami. Maka jgn ssekali cuba mmfitnah org2 islam yg sedang bangkit mmperjuangkan hak2 mereka.

  13. Kekuatan tenteraThai tidak sehebat mana.Pihak pejuang mampi menghancurkan tentera penjajah.

  14. pakchumat says:

    Tiada pihak dari mujahidin telah mengaku itu kerja mereka, maka terlalu awal untuk mengatakan itu kerja mereka, itu pertama, Yang ke2 pula, dunia kena fahamlah bumi Patani adalh zon perang, kenapa sanggup membahayakan diri di tempat seperti itu, elaklah diri dari mengunjungi Patani buat masa kini, pelancungan boleh dianggap satu sokongan kepada rancangan musuh mereka, dalam zon perang seperti ini banyak perkara boleh berlaku, ia selalunya di luar dugaan kita. Yang paling selamat, melanconglah di tempat lain, kan dunia ini masih luas lagi.
    Saudara jauh kena melancung jauh-jauh atau melancunglah dikampung sendiri, jangan pula nak menyibuk, orang Patani tahulah nak mengurus diri mereka sendiri, kalau orang jauh tak nak bantu takpa, tapi jangan Gelewak Pitu Go pula.

  15. Hamba Allah says:

    Cintakan dunia bukanlah satu perjuangan dan jihad fi sabillillah, kembalilah kepada agama islam yang sebenarnya, bukan berjuang kerana dendam kesumat di dada . Akl salim fi jismi salim. hentikan pembunuhan terhadap mereka yang tidak bersalah. Lihatlah tiada siapa yang dapat membentuk anak bangsa melayu di Pattani kerana yang berhak asyik ingin mendapatkan tanah air…

  16. pataniku says:

    Saudara ku Hamba Allah, bukankan sudah menjadi kewajipan dan fardhu ain kepada orang-orang Islam sekiranya bumi dan harta benda mereka diceroboh oleh orang kafir ?. Maka anak-anak mereka juga wajib dibentuk kearah itu, mengembalikan hak kita adalah cintakan akhirat bukan cinta dunia jangan tersalah faham pula, jangan terbalik konsep pula, tetapi sebaliknya orang-orang yang yang tidak mahu Patani dikembalikan hak kepada tuannya adalah orang-orang yang cinta kepada dunia dan takut kepada mati bukan takut kepada Allah.

  17. esran damien says:

    Suatu ketika dahulu kesultanan melayu patani begitu kuat. Tapi kemudian dijajah oleh siam pada kurun ke 19. Patani dikerat kerat, menjadi wilayah kecil, seperti yala, narathiwat, satun, songkla . Dikerat2 utk menjadi lebih lemah dan terpisah satu sama lain. Tibalah masanya saudara sebangsa dari Malaysia, membantu pihak pejuang bagi kemerdekaan mereka. Beratus tahun sudah terjajah. Adakah kita sekadar melihat sahaja dari bawah? Sampai bila begini?

  18. orang Melayu dari Malaysia takkan membantu perjuangan orang melayu Patani kerana orang Melayu Malaysia bukan penduduk asal bumi Semenanjung Malaysia…mereka adalah pelarian dari Riau Sumatera yang melarikan diri dari ancaman jawa….bumi Semenanjung ini sebenarnya adalah milik orang Patani dan nama asalnya adalah semenanjung langkasuka…..

Leave a comment