Patanikini

Patanikini diwujudkan pada 18 Mac 2007 untuk menyiarkan pahit getir pejuangan umat Islam Patani menuntut kemerdekaan dari penjajah Thailand dan mempertahankan harga diri mereka.

Harga diri mereka adalah harga diri semua golongan tertindas, tanpa mengira bangsa dan agama.

Berita-berita dan ulasan mengenai perjuangan umat Islam Patani adalah dialu-alukan dan boleh dihantar kepada patanikini@gmail.com

80 Responses to Patanikini

  1. akm…pd ikwah sprjuangan mari kita angkat panji _panji islam demi berpijak di bumi tuhan ini………tidak kerana lain….melainkan demi meninggi kan kalimah alllahhhhhhhhhh sb….

  2. Abu Muadz says:

    Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

    Para Ikhwan Patani, Moga Allah memberkati perjuangan saudara islamku sekelian. Sesungguhnya sekiranya ada 100 orang beriman yang sabar di kalangan kamu, nescaya pasti akan dapat mengalahkan musuh Allah seramai 1,000 orang kafir laknatullah.
    ALLAHU AKBAR… ALLAHU AKBAR… ALLAHU AKBAR
    Percayalah bahawa kamu semua tidak bersendirian dalam menegakkan Syariat Allah di muka bumi ini. Sesungguhnya ramai di antara kami yang sama senasib dengan kalian. Kami di sini juga sedang merancang untuk bersama menegakkan Daulah Islamiyah si muka bumi Allah ini. Insya Allah bresamalah kita saling mendoakan sesama kita agar matlamat perjuangan kita diRedhai oleh Allah swt. Amin.

  3. dizzyfly says:

    penjajah kafir siam yang sekian lama menjajah bumi dan tanha air kita akan tewas juga satu hari nanti. Raja Siam Bangkok tua ini akan mati dan para tokcha siam meramalkan tiada pengganti selepas dia. Ia menandakan bakal berakhirnya dinasti Chakri yang memerintah negeri Siam sejak 300 tahun lalu. Negeri Siam akan berpecah kerana tiada raja yang boleh menyatukan rakyat Siam selepas raja bangkok yang tua ini mati. insyaalah negeri Patani kita tiga buah wilayah akan merdeka dan tegakkan hukum Islam di bumi Patani yang kita kasih dan sayang.

  4. rywr says:

    mari kita terima kasih kpd organisasi BRN yg mencetus revolusi yg hibat ini serta membangkit masha rakyat yg begitu susun dan rapi yg mana semua rakyat patani darusalam mengikut barsama ini pencusunnan yg ilagal sesuwai dgn perang gurila…
    di bawah bendira rivolusi ummah patani darusalam
    wasalm
    merdika

  5. rywr says:

    patani tetap merdika..
    selagi ada orang yg bersungoh dalam jihad…
    wasalm

  6. shahid patani…
    darah shahid jalan kemenangan…
    patani sentiasa gugur shahid….
    itulah cahaya menang merdika,,,
    wasalm

  7. imran says:

    Syabas! diucapkan kpd warga kerja patanikini.
    saya adalah pembaca setia.saya cetak artikal-artikal yang sangat bernilai ini dan bahagi-bahagikan kepada rakan-rakan sebangsa.

  8. MahKoKo says:

    22 April, 2008 21:23 PM

    Perbincangan Kerajaan Thailand Dengan Kumpulan Pemisah Bermula Sejak Jun 2005

    BANGKOK, 22 April (Bernama) — Perbincangan antara kerajaan Thailand dan kumpulan pemisah di selatan negara itu sudah berlangsung sejak Jun 2005 dengan yang terakhir diadakan di Jakarta hujung bulan lepas, kata ketua hal ehwal luar Pertubuhan Pembebasan Pattani Bersatu (Pulo) Kasturi Mahkuta.

    http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=328436

  9. mie says:

    Salam Perjuangan!!!

    Harap2 tiada perjanjian damai dilakukan dengan penjajah Thai kerana saya tak sanggup lihat kita rakyat PATANI ditipu seperti di bumi Palestin.

    Terima kasih kepada warga Patanikini dan syabas diucapkan kerana memberi tempat dan peluang kpd anak bangsa PATANI untuk bertukar pendapat dan meuahkan emosi kecintaan kepada bumi PATANI.

    ALLAHUAKBAR!!!!
    PATANI MERDEKA!!!
    InsyaAllah…..

  10. mie says:

    Salam Revolusi!!!

    Saya teringin sekali berjumpa dan berdiskusi dengan pelajar PATANI yang berada di Malaysia terutamanya yang sayangkan PATANI.

    Sila e-mail kpd saya. Banyak yg ingin dibincangkan dan juga rasa ingin tahu tentang perjuangan kita yg semakin ke arah kemerdekaan.

    Ingat!!!!!

    Ini adalah perjuangan RAKYAT ISLAM PATANI…
    Rakyat PATANI seluruhnya!!!
    Kita ingin merdekakan RAKYAT…
    maka rakyat PATANI sedarlah bhw ini perjuangan kita…
    tanpa kesedaran rakyat maka jauhlah kita dari merdeka..

    Inii rayuan bumi PATANI sendiri…
    dengarlah rayuan ini..
    dengarlah ratapan ibu pertiwi ini…
    yg sedang menangis dirantai penjajah thai yg laknat…

    ALLAHUAKBAR!!!!
    PATANI MERDEKA!!!
    InsyaAllah…..

  11. tanya says:

    Betul ke, pihak atasan pejuang2 fatoni menghubungi pihak berkuasa siam, untuk genjatan senjata bermula jam 12.00tgh hari ini,? sumber http://www.thairath.com/online.php?section=newsthairathonline&content=97328

  12. PEMUDA KEDAH says:

    insyaallah kami sentiasa bersama-saudara difatoni…orang2 siam dan orang2 thai sudah zaman berzaman menjajah kita hanya pada allah sama kita berdoa ….sampai masa kami akan sama2 berjihad memegang senjata bersama2 saudara
    allahuakbar daula daulah islamiah

  13. patanikini says:

    Salam untuk semua pelayar patanikini yang setia. Terima kasih diatas komentar yang samaada positif atau negatif. Kita dapat melihat betapa berkesannya segala jenis operasi yang kita lakukan bersama(samaada barisan hadapan atau penyokong setia),justru pihak musuh merasa benar-benar tersepit samaada di medan perang atau medan sebaran am.Mereka mencuba berbagai-bagai lakunan dan helah untuk melemah dan meragukan kita. Tapi bersabarlah seluruh umat fatoni yang kami kasihi, kejayaan sudah diambang kenyataan!!! Teruskan mengikuti perkembangan terbaru dengan sentiasa melayari patanikini.Kami juga mengalu-alukan semua penentang-penentang gerakan kebangkitan rakyat fatoni.Teruskan bersama kami mengikuti perkembangan sejarah yang sedang dicipta!!!

  14. SUHAIMI says:

    sapa-sapa rakyat pattani yg nak dok malaysia. dgn syarat kawin dgn lelaki malaysia, sila persilakan. kalau tak kena jadi habuan tentera thai/pengganas.. oleh itu kita cuba nak selamatkan mereka. e. mail kat saya hussin_suhaimi@yahoo.com umur antara 18 ke 25 tahun saja..

  15. PULOk says:

    kah..kah..kah…encik suhaimi oii..kamu lawak jenis apa lagu ni…kesudian mu nak nolong tu boleh diibaratkan oleh wanita patani sebagai KELUAR DARI MULUT BABI, MASUK MULUT KERBAU PENDEK…dua kali lima jer..

  16. makin hangat says:

    aku join sekali kah,,,kah,,,,kah,,,,kah

  17. akuniweh says:

    Kepada raayat Patani kalian…marilah kita mengambil pendirian bersama dan sebagai raayat Patani berhak menuntuk hak kita yaitu kita akan memperjuangkan sampai Patani campai kemerdikaan penuh…bukan demi keadilan atau autonomi yang diperjuangkan oleh sesetengah gerakan gerakan di Patani.Kita pernah mendengar dan membaca …selalu parti parti tersebut buat perundingan dengan kafir , di Genewa, di Dubai dan akhirnya di Indonesia…

    Di Patani merika bermandi dengan darah , berjihat demi kemerdikaan dan di luar merika terbang kesitu kesini berkawan dengan kafir .

    Marilah kita bersama sama menentang sekeras keras kepada parti parti yang sanggup hidup dibawah penjajah kafir .

    Dah cukup hidup di bawah penjajah kafir ,kita mau perubahan …perubahan yang besar perubahan yang dinikmati oleh raayat Patani yang tidak pernah di nikmati , kemerdikaan.

    No retreat No surrender , just fight until Patani become an independent state.

    Merdika …..

  18. Akunilah says:

    mak oiii…ada lagi org zaman sekarang yang benci nak hidup dengan orang kapir…kenapa la benci sangat dengan kapir..
    dari kain lilit atas kepala sampai ke selipar kat kaki semua nya buatan orang kapir…nak lagu mana lagi?

  19. ibnu kabir says:

    Allah selamatkan fatoni!!!
    Allahu Akbar..
    salam perjuangan…

  20. ADENAN MATSAE says:

    saya anak patani..yamu chelem . lahir pada 1977…. bekerja di Malaysia.. tetapi semangat patani ku semakin hari semakin menebal…

  21. kawan adenan says:

    kerja apa? sektor awam/swasta/kedai makan? tapi kalau tengok stail speling tulisan awak tu memang belajar kat m’sia

  22. ADENAN MATSAE says:

    kepada kawan kita tu…sektor awam…
    sedih… baru ni balik kampung…pergi sembahyang raya kat masjid…
    masjid tu dari aku kecik sampai la ni 31 tahun duk macam tu tok siap-siap.
    yang rumah Tok Kemenang pulak macam mahligai…. susah sangat ke kita sebagai pemimpin masyarakat nak bagi derma buat masjid tu bagi siap…. politik orang siam…

    Ada satu cadangan ….. apa kata ditubuhkan satu kelab bagi anak-anak patani….yang ada kat Malaysia…. Kalau dalam Ic anak2 patani kat Malaysia biasanya tengah2 tu no dia 71….

    • NAK TAU SGT says:

      kawe nak tanyo skt la setaro mana jahatnyo askar siam ni…
      bapo demo tu suka sangat nak bunuh ore isle kito???

  23. nok royak says:

    Salah tu , 71 bermakna peranakan luar negara , tak kiralah dari negara mana pun, bukan anak patani saja…. Kawan I , lahir di timur tengah, 71 jugak..

  24. ADENAN MATSAE says:

    kepada nak royak… terima kasih..

  25. imbalo says:

    salam dari batamhttp://hangtuahbatam.blogspot.com/2008/10/masjid-krue-se-di-thailand-selatan.html

  26. jejaka says:

    Rancangan nak tumbuk kelab atau persatuan adalah pandangan yg bagus sekali. saya dan orang kita sokung semua, tapi orang yg berussaha handaklah bersungoh2,dan jujur.lagi pula handaklah dia orang tidah berpehak pada mana2 belok, bekerja demi kepentingan masyarakat dan ugama……….bukan kerana mana2 persatuan dan mana2 puak…insyaalah berjaya

  27. PATANI says:

    KEMERDEKAAN HAK MUTLAK BAGI SEORANG MUSLIM…MERDEKA!!!

  28. Kini says:

    Salam,saudara-saudara,
    Sebenarnya orang-orang keturunan patani yang berada di Malaysia telah pun ada persatuan yang berdaftar sejak tahun 1985 lagi. Nama persatuan ini ialah Persatuan Kebajikan DarulArif. Ianya begitu aktif di kelantan dalam kerja-kerja kebajikan.Sekarang telah mempunyai cawangan dibeberapa negeri di Malaysia. Jika berminat untuk mengetahui maalumat lanjut sila layari blog Persatuan tersebut http://pesaka.blogspot.com

  29. ADENAN MATSAE says:

    terima kasih. saya berminat untuk menjadi ahli. adakah saya perlu ke kelantan. atau ada kah pejabat pesaka di Kuala terengganu. memandangkan saya bekerja di sini.

  30. Web Sutera says:

    Assalamualaikum,

    Saya salah seorang cucu cicit warga Patani. Teruskan JIHAD sahabat-sahabat.

  31. orebarat says:

    saya anak Patani sejati…dibesar di Malaysia..hidup Patani!!!

  32. orebarat says:

    hidup taning kito!!!!

  33. fQah.. says:

    sy ank malaysia…sedih dgr crita2 warga fatani….
    tpi sy rmai kwan warga fatani..yg sentiasa bsmgat tuk bjihad…walau brada di perantauan…

    doa ku…muga fatani dimerdeka kan Allah…demi tegakkan syiar islam…

    salam

  34. ghazi khan says:

    terangkan pada generasi kita bahawa pattani itu sebahagian dr kita iaitu melayu islam
    rmai org melayu malaysia mganggap mereka adalah org siam islam
    mari umat melayu merdekakn pattani!

  35. imbalo says:

    salam
    apa kabar Pattani setelah PM baru ni?

  36. Nur Fathoni says:

    Assalamualaikum,

    Saya seorg pemuda yg berasal dari Patani berasa terpanggil utk menyampaikan bberapa hal mengenai perjuangan Patani yg begitu hebat berlaku kini. sebelum memulakan bicara, saya adalah pemuda yg mengalir 100% darah Patani dalam diri ini. Tapi membesar di Malaysia. Walaupun begitu saya tidak pernah lupa akan perjuangan menegakkan Islam di bumi bertuah Patani. Antara persoalan saya ialah:

    1. Mengapa begitu banyak kelompok atau partai yg tertubuh untuk memperjuangkan matlamat kemerdekaan Patani. Mengapa kita tidak dapat bersatu dlm menentang penjajah Siam? alangkah ruginya kita bila berpecah belah. WallahuA’lam.

    2. Mengapa perjuangan ini masih lagi dalam kesamaran iaitu siapakah pemimpin perjuangan Patani yg meledakkan intifadha di Patani ini? Pendapat saya pemimpin perlu menonjolkan supaya rakyat dapat kenal dan tahu. Stidak2nya parti mana yg bertanggungjawab terhadap serangan akhir2 ini? Ini penting dalam menunjukkan arah dan rujuan kepada rakyat seluruhnya supaya tahu tempat bergantung harap.

    3. Saya teringin juga mengangkat senjata seperti barisan hadapan tetapi apakan daya tidak tahu mana saluran yg harus sy pergi lagi2 saya membesar di Malaysia? Alangkah ruginya saya tidak dpt bersama2 merasai segala perit jerih dan nikmat perjuanagn ini.

    4. Kenapa tidak ditawan satu2 kawasan seperti Taliban lakukan di Afghanistan skrg? Sekurang2nya para pejuang yg telah terbongkar identitinya dapat berkubu di sana.

    Harap sesiapa yg membaca komen ini dapat memberikan pandangan kerana saya selalu berfikir mengenai arah tuju perjuangan kita ini.

    Merdeka!Merdeka!Merdeka!
    Allahuakbar! Semoga bumi Patani di Islamkan kembali. Amin…

    • assalamualaikum saudaraku seagama sebangsa di pattani..sya bersetuju rancangan saudara nur fatoni supaya amir perjuangan di pattani mertilah menonjolkan diri supaya saudara2 seagama dan sebangsa di nusantara amnya dan di malaysia khususnya dapat mengenali amir perjuagan suci ini..lalu kami dapat menghulurkan bantuan samaada dari segi tenaga atau kewangan..apa yang penting..saluran ini haruslah sampai pada matlamat dan tujuan yang betul..salam perjuangan buat mujahidin2 saudaraku di patani..

  37. pokteh says:

    Memperingati Peristiwa Berdarah Tak Bai – Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

    http://tinyurl.com/c76nok

    Petikan dari salah seorang pimpinan Tandzim Al-Qaeda Bahagian Asia Tenggara
    (Saudara Abu Ubaidah – Mujahid asal Malaysia, bekas jurutera yg telah meninggalkan segala kenikmatan dunia untuk sama-sama berjihad di Pattani Darussalam demi menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini)

    Ya Allah,
    Berilah kemenangan kepada Mujahidin.
    Teguhkan tapak kaki mereka.
    Tepatkan bidikan peluru mereka.
    Satukan hati-hati mereka.

    Hanya kepada Engkau kami mengabdikan diri.
    Hanya kepada Engkau kami kembali

    Mujahidin Pattani Darussalam mengeluarkan deklarasi perang bertarikh 4 Januari 2004 dgn matlamat untuk menubuhkan sebuah Daulah Islamiyyah yang benar-benar mengikuti acuan Al-Quran dan As-Sunnah sepenuhnya

    Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih. Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya dan berjihad di Jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang terbaik bagi kamu jika kamu mengetahui. (Surah As-Saff ayat 10-11)

    Dan orang-orang yang gugur di Jalan Allah, Allah tidak akan menyia-nyiakan amal mereka. (Surah Muhammad ayat 4)

    Katakanlah, tidak ada yang kamu tunggu-tungu bagi kami, kecuali salah satu daripada dua kebaikan (menang atau syahid). (Surah At-Taubah ayat 52)

    Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah dan bergabunglah kamu dengan orang-orang yang Siddiqin. (Surah At-Taubah ayat 119)

    Orang-orang Mukmin yang sebenarnya adalah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasul Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, dan mereka berjihad dengan harta dan nyawanya di Jalan Allah. Mereka itulah orang-orang yang siddiqin (benar). (Surah Al-Hujurat ayat 15)

    Mengapa kamu tidak berperang membela orang yang lemah baik lelaki, perempuan mahupun anak-anak yang berdoa, Ya tuhan kami, keluarkanlah kami dari negeri ini yang zalim penduduknya. Berilah kami pelindung dari sisimu, dan berilah kami penolong dari sisimu. (Surah An-Nisa’ ayat 75)

    Orang-orang yang beriman, berhijrah dan berjihad di Jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka, adalah lebih tinggi darjatnya di sisi Allah. Mereka itulah orang-orang yang memperoleh kemenangan. Tuhan menggembirakan mereka dengan memberikan rahmat, keredaan dan syurga. Mereka memperoleh kesenangan yang kekal didalamnya. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Sungguh, disisi Allah terdapat pahala yang besar. (surah At-Taubah ayat 20-22)

  38. apa2jee says:

    Jangan ikut perasaan kerana rosak bangsa sendiri,jangan salahkan orang lain kerana diri sendiri tak mampu membangun. Tak semua orang di Malaysia itu Bangsa Patani!. Jangan bersifat BerBanga Bangsa! yang penting sekarang ini adalah Berilmu kalau mahu terus maju.

    Oh!! jangan cakap kita orang di Nusantara tidak pernah membantu!!!.. baca dan fahami, jangan dengar bulat2 apa orang kata, orang yang tak berpelajaran jee macam ini. Sifat orang melayu yang tak pernah berubah adalah, sakit hati bila tengok orang lain lebih!, suka menjatuhkan sesama sendiri, Malas, tidak nampak kesalahan sendiri dan untuk maju.

    Sorry! to say this!! mates!! i saw wot is going on, walaupun saya bukan orang Patani, tapi kat Malaysia pun kalau tak Kerana Dr.M Utara Malaysia sama jee macam Patani!!.. So stop point at others…

    During the massive Burmese attack from the north against the Siamese kingdom of Ayutthaya, Pattani’s Sultan Muzaffar Shah took his dirty advantage, by launched an attack on Ayutthaya in 1563. He however died mysteriously during battle.

    Pattani’s golden age was during the reign of its four successive queens from 1584, known as Raja Hijau (The Green Queen), Raja Biru (The Blue Queen), Raja Ungu (The Purple Queen) and Raja Kuning (The Yellow Queen), where the kingdom’s economic and military strength was greatly increased to the point that it was able to fight off four major Siamese invasions with the help of the eastern Malay kingdom of Pahang and the southern Malay Sultanate of Johore.

    Cheers

  39. ibra says:

    สำนักข่าวpatanipost รายงานว่าเมื่อเวลาประมาณ 19.30 น. ของวันที่ 27 เมษายน 2552 ได้เกิดเหตุกลุ่มคนร้ายไม่ทราบฝ่ายใช้อาวุธสงครามกราดยิงชาวบ้าน ที่บ้านไม่มีเลขที่ ในสวนยางพารา บ้านสูแก หมู่ 5 ตำบลปะแต อำเภอยะหา จังหวัดยะลา พบศพผู้เสียชีวิตสี่ศพ ทราบชื่อภายหลังคือ นายอิสมาแอ ลาเตะ อายุ 62 ปี นางสาวไอนุง ลาเตะ อายุ 33 ปี นายมะยูโซะ ลาเตะ อายุ 36 ปี นางสาวตีอะฮ์ ไม่ทราบนามสกุล อายุ 18 ปี และนางปีอะฮ์ ไม่ทราบนามสกุล ได้รับบาดเจ็บสาหัส ในขณะนี้ได้รับการรักษาตัวอยู่ที่โรงพยาบาลศูนย์ยะลา จากเหตุการณ์นี้ มีผู้รอดชีวิตหนึ่งคนเป็นเด็กวัย 7 ขวบ

  40. ibra says:

    ถอดรหัส ปฏิบัติการป่วนเมือง ” 15 มิ.ย. วันชาติมลายูปัตตานี”

    เมื่อแนวร่วมโจรกลุ่มก่อการร้ายได้ประสบความล้มเหลวและมีสภาพความอ่อนแอลง ในช่วงทศวรรษที่ผ่านมา ปัจจัยภายนอกจากประเทศกลุ่มรัฐอาหรับได้ผลักดันให้เกิดความเคลื่อนไหวขบวนการแบ่งแยกดินแดนให้การต่อสู้เป็นไปอย่างมีเอกภาพ จึงเกิดการรวมตัวกันของ ขบวนการ BIPP, BRN Congress, GMP และ XXXXXX โดยใช้ชื่อร่วมกันในปี 2532 ว่า “แนวร่วมเอกราชปัตตานี” หรือ “เบอร์ซาตู” (BERSATU) ซึ่งมีความหมายว่า “รวมกันเป็นหนึ่งเดียว”
    อ่านเรื่องที่เกี่ยวข้อง -“ชิดชัย” เชื่อบอมบ์ 3จชต.พันวันสถาปนารัฐปัตตานี
    “เบอร์ซาตู” ได้ริเริ่มรวบรวมแกนนำในการจัดตั้งองค์กรที่เป็นตัวแทนของชาวมลายูปัตตานี โดยเริ่มประชุม ร่างระเบียบข้อบังคับว่าด้วย “สมัชชาประชาชนมลายูปัตตานี” โดยในที่ประชุมได้ร่วมร่างระเบียบข้อบังคับขึ้น 5 หมวด 17 มาตรา เมื่อวันที่ 1 มีนาคม 2540
    จนกระทั่ง วันที่ 15 มิถุนายน 2540 จึงได้ก่อตั้ง “สมัชชาประชาชนมลายูปัตตานี” หรือ “สภาประชาชนปัตตานี” (MAJLIS PERMESYUARATAN RAKYAT MELAYU PATTANI) หรือเรียกสั้นๆ ว่า MPRMP ซึ่งในขณะนั้นมีฐานที่มั่นอยู่ในเมืองฮัมบูร์ก ประเทศเยอรมันนี
    โครงสร้างของ สภาดังกล่าวประกอบด้วย “สภาอุลามา” ทำหน้าที่วินิจฉัย กฎหมายอิสลาม ให้คำปรึกษาต่อประธาน และมี “สภาซูรอ” ทำหน้าที่พิจารณาข้อกฎหมายและและระเบียบข้อบังคับ อนุมัติด้านการคลัง โดยทั้งสององค์กรไม่ปรากฏตัวบุคคลรับผิดชอบ ส่วนการบริหารงานนั้นมีคณะกรรมการบริหาร ที่นำ โดย ดร.มาฮาดี ดาโอ๊ะ หรือ ดร.วัน ฟาร์เด เจ๊ะมัน ในฐานะประธาน และ นายแวหามะ แวยูโซะ ในฐานะรองประธาน พร้อมผู้แทนพันธมิตรอีก 8 คน เพื่อเป็นภาคีในการประกาศวันดังกล่าวเป็น “วันชาติ มลายูปัตตานี”
    วันดังกล่าวยึดถือกันว่า ตรงกับวันที่ 9 เดือนซอร์ฟาร์ ปีฮิจเราะห์ศักราช 1418 (ปีปฏิทินอิสลาม) ให้เป็น “วันชาติมลายู อิสลามปัตตานี” ของกลุ่ม อ้างอิงตามวันประกาศการเข้ารีตนับถือศาสนาอิสลามอย่างเป็นทางการในปี พ.ศ.2000 ของสุลต่านอิสมาแอล ชาห์ (พญาตูนคพา) ซึ่งเดิมเป็นชาวพุทธ ก่อนจะเข้ารีตเป็นมุสลิมอย่างสมบูรณ์ จึงนับได้ว่าสุลต่านอิสมาแอลเป็นปฐมกษัตริย์องค์แรกของปัตตานีที่เข้ารีตเป็นมุสลิม ดังนั้นนับแต่ก่อตั้ง “สมัชชาประชาชนมลายูปัตตานี” ตั้งแต่ปี 2540 เป็นต้นมา จึงถือว่า วันนี้ ( 15มิ.ย. )อย่างเป็นทางการของการประกาศ “วันชาติ มลายูปัตตานี”

  41. warna baju says:

    Pada 23-25 Mei 09,Mesyuarat Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) akan berlangsung di Damascus, Syiria. Kerajaan Siam dikatakan merancang untuk mempengaruhi negara-negara anggota OIC supaya menyokong mereka dengan melihat usaha yang telah dilakukan mereka membangunkan Patani. Ini merupakan satu pembohongan yang cuba dilakukan oleh Kerajaan Siam untuk memastikan penguasaan mereka terhadap bumi Patani yang tercinta. Sehubungan itu, usaha akan diteruskan untuk memastikan agenda yang sedang diusahakan oleh Kerajaan Siam ini tidak berjaya.Diharapkan negara-negara anggota yang merupakan saudara seagama tidak akan mudah dipengaruhi oleh agenda Kerajaaan Siam.

  42. anut says:

    Saya hanya bisa berdoa semoga Allah memberi hidayah kepada orang yang menindas dan semoga Allah memberi jalan kemudahan dan pertolongan-Nya bagi rakyat patani. Amin.
    Apabila ada yang berminat studi ke pondok pesantren mudah-mudahan saya bisa menghubungi beberapa pesantren di Indonesia yang saya kenal bisa turut membantu.

  43. NusantaraMan says:

    Kalau benar rakyat Patani diselatan Thai yang berketurunan Melayu dan beragama Islam ini mahu kebebebasan dari Kerajaan Thai buatlah pungutan suara dan referandum. Tak guna cakap banyak jihad tu boleh tapi janganlah jihad sampai memakan diri. Kerana tenaga dan fikiran anda masih diperlukan kalau benar-benar mahu kemerdekaan dari kerajaan Thai. Brothers Jihad ini banyak cara bukan hanya dengan mengunakan senjata. Bom berani mati / sucide bomber bukan cara jihad yang baik atau berkesan, yang baru-baru ini belaku dekat Indonesia. Tidak tahulah siapa dalangnya yang pasti telah memalukan orang-orang Islam. Gunakan satu suara dari satu pertubuhan. Pada saya Pulo harus bebas dari persepsi sebagai penganas iaitu dengan cara atau usaha dengan mendekati organisasi antara bangsa. Walaupun saya bukan orang berasal dari Patani walaubagaimana pun sebagai saudara seagama dan serumpun Melayu saya amat berharap apa yang dihajati masyakat Patani akan menjadi kenyataan. Tiga perkara harus difikirkan oleh rakyat wilayah Patani ini sama ada mahu kekal dalam Thai, merdeka atau menyertai Malaysia. Mari kita sebagai orang Islam dan serumpun Melayu berdoa kepada Allah pada setiap hari agar niat hati rakyat Patani secara majoritinya mahu kemana wilayah mereka itu pada masa hadapan akan tercapai. Rasanaya perjanjain Siam dan British pada tahun 1909, bermaksud sehingga ketahun ini 2009 sudah seratus tahun Patani berada sebagai wilayah Thai. Jadi untuk 100 tahun akan datang kemana pula haluan wiayah ini? Selain itu rakyat Patani juga pada pandangan saya perlu mendalami ilmu dalam pelbagai bidang supaya untuk meracang dan melakukan sesuatu perlu berlandaskan norma antarabangsa selain melalui ajaran Islam yang kita anuti ini. Semoga yang dihajati akan termakbul. Marilah kita berdoa wahai saudara-saudara ku.

  44. Abdul Azim says:

    Salam.

    Saya rasa ramai di sini, terutama dari Malaysia, yang tak tahu realiti kehidupan dan perjuangan rakyat Melayu Patani.

    Kepada NusantaraMan;

    Pungutan suara dan referandum? Siapa yang akan dengar? Kita bercakap tentang kerajaan fasis Thai yang membenarkan tenteranya masuk ke kampung-kampung dan membunuh orang awam. Ini sama seperti membuat pungutan suara rakyat Gaza dan Palestin, bahkan Muslim di seluruh dunia, dan hasilkan referandum untuk membebaskan Palestin dari jajahan Zionis. Anda fikir Israel akan ambil peduli? US? Dunia?

    Saya tak fikir kerajaan Malaysia sekarang akan ambil peduli tentang nasib Patani. Sebarang campur tangan dalam urusan Patani, walau sekadar memberi perlindungan kepada pelariannya, akan menyebabkan Malaysia dilabel sebagai menolong pengganas/terrorist, dan menimbulkan ketegangan dengan Thailand, bahkan Singapura dan US.

    Kita juga perlu ingat, label pengganas dan ‘norma antarabangsa’ adalah dicipta oleh Barat, terutamanya US. Kerana itu, perjuangan rakyat yang cuba membebaskan kampung halaman dari jajahan dan penindasan, atau cuba mempertahankan kedaulatan agama yang dianuti, dilabel pengganas, terrorist, extremist. Tapi apabila US masuk negara orang membunuh ratusan ribu dan merompak kekayaan buminya, itu dinamakan pembebasan, ‘liberation of the people’, ‘war against terrorism’. Apabila Israel masuk mengganas di Gaza, itu dinamakan ‘self-defence’; itu hak Israel untuk mempertahankan penduduknya. Hak-hak sejagat dan human rights hanya untuk golongan tertentu, nampaknya.

    Apa yang saya tahu mengenai situasi Patani sekarang amatlah terbatas untuk saya memberi apa-apa cadangan, dan bagi saya saudara-saudara saya di Patani tentukan lebih arif mengenainya, dan tentu juga aktif mengadakan perbincangan dan bergerak ke arah matlamat Patani merdeka. Saya benar-benar berharap gerakan kemerdekaan Patani menemui kaedah atau taktik yang mengurangkan mudarat kepada rakyat, dan memberi faedah kepada perjuangan dan kehidupan rakyat. Saya juga benar-benar berharap untuk melibatkan diri dalam perjuangan Patani secepat mungkin, mungkin dalam bentuk penulisan dan penyebaran maklumat dari sini (Malaysia), mungkin dalam bentuk journalism dengan cara hidup di kalangan rakyat Patani dan mendedahkan taraf kehidupan penduduk Melayu Muslim Patani dan penindasan dan kekejaman kerajaan Thai, atau jika mengangkat senjata adalah satu-satunya cara, saya akan turut serta. Insya Allah. Moga Tuhan makbulkan impian kita untuk melihat Patani merdeka.

    Ingat, dalam sejarah, dari konflik dan peperanganlah lahir tokoh-tokoh pemimpin, pemikir, dan pejuang Islam.

    Kepada apa2jee;

    “Oh!! jangan cakap kita orang di Nusantara tidak pernah membantu!!!.. baca dan fahami, jangan dengar bulat2 apa orang kata, orang yang tak berpelajaran jee macam ini.”

    Jujurnya saya rasa komen anda antara yang paling tak berpelajaran di sini. Maaf.

  45. Abu Jihad says:

    Mahasiswa UIN Tolak Kedatangan Dubes Thailand PDF Cetak E-mail
    Ditulis Oleh Rina Susilawati, SS
    Wednesday, 14 May 2008

    Bandung, PI – Sekelompok mahasiswa yang menamakan diri Komite Solidaritas Muslim Di Asia Tenggara menggelas aksi unjuk rasa di depan Rektorat Universitras Sunan Gunung Djati Bandung, hari Kamis 17 April 2008. dalam Aksinya mahasiswa meminta Rektor untuk menolak kedatangan Kedubes Thailand kampusnya.

    Aksi yang dihadiri oleh tujuh orang mahasiswa ini sempat ditemui Pembantu Rektor III. Saat menemui Mahasiswa Purek III tersebut meminta mahasiswa menghentikan aksinya dengan alasan malu. Namun, mahasiawa tidak gentar mereka tetap melakukan aksinya. Bahkan dengan lantang seorang orator mengatakan, “ dengar teman-teman rektor UIN malu dengan aksi kita ini, padahal umat muslim di Thailand sudah terlalu menderita ia tidak merasa malu. Kami tidak akan pergi sampai rektor dan kedubes Thailand menyatakan sikapnya.”

    Dalam aksi tersebut, mahasiswa menyatakan pernyataan sikap di antaranya adalah mengutuk kekejaman pemerintah Thailand terhadap muslim Patani, usut tuntas pelanggaran HAM di Selatan Thailand. Pemerintah Thailand harus bertanggung jawab atas penculikan terhadap muslim Patani, dan menuntut kepada negara-negara Oki untuk ikut andil dalam penuntasab kasus pelanggaran HAM.

    Aksi mereka dilatar belakangi oleh rasa solidaritas terhadap ketidakadilan dan penindasan kaum muslim di Patani. Menurut mereka, Pemerintah Sementara Thailand yang dipimpin Pj. PM Chidchai Vanasathida telah memperpanjang Peraturan Darurat (Emergency Decree) yang dilakukan bagi tiga provinsi di wilayah selatan. Peraturan darurat itu dikeluarkan pertama kali oleh mantan PM Thaksin Shinawatra pada juli 2005 setelah rangkaian insiden yang menewaskan sedikitnya 1200 warga muslim di Narathiwat, Patani, dan Yala. Peraturan darurat tersebut menggantikan UU darurat Militer (Martial Law) dan harus diperbaharui setiap 90 hari dengan persetujuan sidang kabinet. Hal tersebut bukan merupakan produk hukum yang dikeluarkan atau disetujui Parlemen dan tidak berdasarkan kebutuhan masyarakat setempat.

    Peraturan Darurat tersebut telah menimbulkan pelanggaran HAM berat. Bahkan terjadi penyerbuan di masjid Krue See yang menewaskan sedikitnya 108 pemuda Muslim. Sebelum tewas dibantai, kaum muda disuruh membuka baju dan berjalan merangkak.

    Dalam aksinya mahasiswa pun mengecam seluruh tindakan pemerintah Thailand. “Jika segala upaya diplomatik dan langkah hukum tidak mempan, seluruh elemen civil society di Indonesia dan negara-negara ASEAN seharusnya mendukung kebebasan dan keadilan bagi warga di Thailand Selatan dengan cara melakukan protes damai ke Kedubes Thailand. Kalau perlu, kita memboikot produk ekspor dari Thailand, apabila pemerintah Thailand tidak segera menghentikan kekerasan dan mencabut Peraturan Daerah,”tegas koordinator aksi. (rins)

  46. MEK NAK TANI says:

    SUHAIMI…
    ABE JANGE DOK SURUH ORE PATANI SURUH LARI DARI PATTANI,,,,
    ABE MARI LA BERJIHAD SAMA2 DI PATTANI…
    BIAR KITA SUMO SAMO2 BERJIHAD

  47. awae says:

    foto siam

  48. alfadhl says:

    Doakan juga agar Ikhwan di Indonesia bisa melangkahkan kaki ke Patani untuk berjihad bersama…

    Keep on HAMASAH..!!!

  49. Patani says:

    เรียนรู้อดีตเพื่อเข้าใจปัจจุบัน
    Place-Say NO to the Nakhon Pattani

    • Afkan Su says:

      Pleace say no to Nakhon Patani: Saya memberi sokongan terhadap tuan, kerana Nakhon Patani kalau sungguh dapat tak ada perbezaan dengan sekarang, rancangan ini di bawah so oo bo to cuma gavenor d pilih, memerentah di bawah kerajaan Siam juga, so oo bo to adalah satu lembaga untuk menjajah , bukan untuk hak rakyat Patani.

  50. jebat says:

    Teruskan perjuangan anda, kejayaan memerlukan kesabaran dan saya percaya Patani akan merdeka jua , namun memerlukan kekuatan jihad yang bersepadu dari semua golongan rakyat Patani…insyaallah.

  51. Jihadon says:

    Takkan Melayu Pattani Hilang di Dunia.
    Insaf dengan Kenyataan.
    Membongkar sejarah Silam.
    Mencipta Masa depan.

    Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar.

  52. Tok Faqeh Asri says:

    Saya bersyukur kepada ilahi di atas rakyat Patani yang berjihad demi kemerdekaan Nya, Patani adalah tanah melayu semenjak beribu-ribu tahun di namakan takluk besar Mejapahet yng meliputi seluruh pulauan Indonisia dan Cham di Vietnam dan Kamboja sampai ke genting kera, sekarang perubahan Nya terpecil kerana penjajahan barat dan Siam, Patani yang tidak ber nasib baik jatuh ke tangan Siam, dengan ini kita wajib berjuang untuk mengembalikan Nya serta mendirikan syariat Islam, ini adalah syarat berjihad,tingkah laku dalam berjihad mesti ikut hukum fiqh, kerana jihad fi sabilillah Allah memberi pahla yang berganda-ganda,di catat pahla setiap gerak geri kita dari semua anggota, kaki tangan telinga mulut hati dan..tatapi semua ini mesti niat ikhlas untuk meninggikan kalimah Allah, pandangan saya, berjihad di Patani adalah fardhu ain setiap mukallap, sebalikNya mereka yang menentang perjuangan adalah tergulung dari gulungan penjajah, sayan mengucap berterima kasih kepada mereka berjihad, mereka yang dulu dan sekarang, berterima kasih kepada pengasas perjuangan seperti gerakan Hj.Sulung GEMPAR,PERNAS,BNPP,BRN,PULO dan MUJAHIDIN dan lain-lain,merekalah yang menjaga sejarah Patani yang masih tidak luput ter catat di setiap individu orang Patani, saya berharap berjuang terus berjuang setiap medan, ke tenteraan, ekonomi dan politik supaya dunia luar mengambil berat terhadap isyu Patani.
    Akhiri selamat berjihad, kemenangan sudah hampir,Allah sentiasa menulung mereka yang ikhlas, wassalam.

  53. Afkan Su says:

    Terima kasih di atas topik Tok faqeh Asri, kita sentiasa menerima ajarah yang betul semuga kita dapat ganjaran dari Allah.

  54. Afkan Su says:

    อย่างไรก็ตาม เอกภาพที่พูโลหมายมั่นปั้นมืออยากให้เป็นจริงนี้ จะมีความเป็นไปได้มากน้อยเพียงใด ยังเป็นที่กังขาอยู่ จากเหตุผลที่ว่าการที่จะยกเลิกการนำและปฏิบัติการของกลุ่มขบวนการเก่าแก่ อย่าง BRN, BIPP (BNPP เดิม) หรือแม้แต่กลุ่ม Mujahideen คงไม่ใช่เรื่องง่าย สิ่งที่น่าจะเป็นไปได้มากกว่าก็คือ กลุ่มขบวนการต่างๆ ดังกล่าวน่าจะยังคงมีตัวตนอยู่ต่อไป รวมทั้งยังสามารถปฏิบัติการของตนต่อไป เพียงแต่เมื่อมีการให้ข่าว การออกแถลงการณ์ หรือการนั่งโต๊ะเจรจา จะใช้ชื่อ GPP หรือ Gerakan Pembebasan Patani อันเป็นชื่อรวมๆ กันของ “ขบวนการปลดปล่อยปาตานี” ตามที่พูโลต้องการ หรืออาจบรรลุข้อตกลงกันแล้ว สอดรับกับสถานการณ์สากลในอนาคตที่มีความเป็นไปได้ว่า อาจมีฝ่ายที่สามหรือผู้ไกล่เกลี่ยเป็นคนกลางเข้ามาแทรกแซงในกรณีปาตานี
    http://www.isranews.org/isranews/index.php?option=com_content&view=article&id=226:-42-gpp-&catid=10:2009-11-15-11-15-01&Itemid=3

  55. Omar Soh says:

    Pandangan saya terhadap patanikini negatif lebih banyak daripada positif,kadang kadang ada bersentuh kepada gerakan-gerakan di Patani, kadang-kadang bersentuh k peribadi pemerentah kerajaan Malaysia, Saya bimbang kepada ampunya web ini mendapat dosa dari negatif itu,Saya berharap kepada ampunya web ini ulangkaji semula supaya buat keputusan terakhir sama ada d teruskan atau d tutup web ini.
    Wassalam.

  56. Doloh Tal says:

    Website ini banyak boleh guna wei, tetapi orae-orae hak hantar kata-kata tu la seperti cakap di kedaikopi.

  57. suhaimi o says:

    Salam. Allah tetap bersama perjuangan suci kalian dalam menegakkan kalimah-Nya. Allahu akhbar !

  58. labin says:

    asalammualaikum apa khabar para-para rayat yang bertangon jawab bersar disini

  59. baqirul.ulum says:

    kalu nok bejihad kita keno tahu jale hok sebena dulu jale hok nokmi kito slamat slamat darihawo nafsu dan dari penjajoh itu {kita harus tahu jalan yang sebenar itu di atas duniya ini ada beberapa contoh yang buleh di ikuti seperti dengan hizbulloh di lubnan ataw hamas di palestain sekarang ini orang2 yang ada di fatoni harus bersatu di anyara mazhab2 yang ada di tempat itu seperti dengan hamas sekarang ini sudah bersatu diantara sunni dan shiah hal ini yang harus di laksaknakan di fatoni darussalam insha alloh rakyat tigawilayat ini akan beruba kepada ansorulmahdi tentera2 yang mensiapkan untuk hari zuhuryna imam mahdi
    mintak alloh subha nahuwata aala jaga kanlah ummat nabimuhammad seluruhduniya ini daripada kezoliman2 dari yahudi,isroil,lawan2yang mau rusakkan ugama nabimu dan jaga kanlah mereka semua sampai hari yang imam mahdi menzuhur dipintu kabah yarobbi ya ar hamarrohimeen walahaw lawala kuwataillabillah}

    • Datuk Kamal says:

      Ya betul bersatu adalah kekuatan yng paling hebat untuk lawan seteru, Hamas ada symbul bersatu, tetapi rakyat Ghaza tempat Hamas memerentah tak ada orang bermazhab syiah, Imam Mahdi akan timbul akhir zaman insya Allah.

  60. nik asharee says:

    assalamualaikum
    saya seorang anak melayu patani maun tahu kedaan patani sekarang saya minta kepada anak melayu patani semua hantar brita halperjungan patani kepada saya(ash_aree@hotmail.com) terimakasih tuan2 semua

  61. mat komando says:

    salam perjuangan,

    pattani ialah kebanggan org melayu kerana sejarahnya yang agung dahulu..
    ayuh pattani bangkitlah kepada sesiapa yang berminat untuk zirah dan khidmat kesana pada 16,17 dan 18 julai ini sila rujuk ke blog aman pattani

    amanpattani.blogspot.com/

  62. jinggo says:

    Asal usul keturunan saya dari Patani , bapa saudara telah meninggal dunia di sana .Menurut sejarah keluarga saya asalnya Patani berhijrah ke Kelantan kemudiannya ke Kedah .Kami terputus hubungan setelah kematian bapa saudara saya dan saudara-saudara saya di Malaysia juga terputus hubungan , akan tetapi hubungan darah saya dengan Patani tidak akan putus sampai bila-bila biarpun saya tidak tahu lagi saudara-saudara saya di sana . Semangat dan darah perjuangan tetap kukuh biarpun saya kini hidup di Malaysia . Namun asal usul tak pernah saya lupakan , jadi setitis darah gugur di bumi Patani , saya di sini tetap terasa bahangnya .Kalaulah saudara-saudara saya masih hidup mahu saya cari saki baki saudara-saudara saya di sana .Aku dan Patani tak dapat dipisahkan sampai bila-bila…semoga Patani Merdeka satu hari nanti.Allahuakbar!!!

  63. Fairus says:

    Salam warga Pattani Darus Salam bumi bertuah tanah melayu utara, kisah keperitan tidak pernah terhenti sejak beratus tahun dahulu, semuanya kisah penentangan kafir Thai. Saya memohon doa agar Allah memberikan kekuatan kepada pejuang2 Pattani untuk terus memperjuang kemerdekaan tanah air tercinta.

    InsyaAllah akan pijak ke bumi bertuah Pattani pada mac 2011 sebagai tanda prihatin selain mencari susurgalur keluarga yang sudah lama terpisah. Dengan harapan dapat bersua saudara2 disana dan mendengar kisah perit jerih perjuangan yang kami di Malaysia tidak akan mengerti dengan harapan akan terbit keinsafan dan mudah-mudahan kisah2 disana dapat dikongsi sebagai ikhtibar dan lebih penting sebagai wadah untuk memperolehi sokongan walaupon hanya dengan sekadar doa. Teruskan perjuangan Allahuakar!

  64. abangmu says:

    Itupun sudah cukup Fairuz, doa itukan senjata orang yang beriman, terima kasih di atas keprihatinan Fairus terhadap perjuangan Patani, kerana ia perjuangan anda juga.
    Cuma Fairus kena perbetulkan ejaan Patani, dengan hanya satu (T) PATANI bukan PATTANI, atau boleh ditulis sebagai Fatoni atau Fathoni merujuk kepada namanya dalam bahasa Arab فطاني juga sila elakan dari menyebut selatan thai, atau Thai selatan.
    Dalam kamus kami selatan Thai ialah wilayah Thailand yang terletak di sebelah utara Patani bukan Patani itu sendiri. A
    pabila ke Patani Mac nanti sila perjelaskan hal ini kepa sesiapa yang boleh anda beritahu, sekarang orang Patani sendiri masih keliru tentang isu asas ini.

  65. Abi Luqman says:

    Kepada Fairus…bila ke Patani, pastikan anda bijak mendapatkan maklumat dari sumber yg tepat dan ori shj. Oh ya! pendirian saya sama dengan ABANGMU,ejaan nama sesuatu tempat, wilayah, negeri atau negara haruslah betul, kerana ianya terjemahan IDENTITI.

  66. Wan says:

    Saya rakyat Malaysia berketurunan Patani merasa tempiasnya apa yang berlaku di selatan Thai bak kata cubit paha kanan paha kiri terasa sakit,kesenangan hidup orang Malaysia tidak akan mengerti penderitaan rakyat Patani.Saya juga ingin berhubung dengan org.Patani di Malaysia supaya dapat bertukar pendapat…..

  67. dolah samad says:

    orang melayu patani yang ada di malaysia seharusnya beratu demi memperjuangkan nasib penderitaan rakyat, agama, bangsa dan tanah air……bukannya merebut-merubut menumbuhkan persatuan kebajikan dan sebagainya kerana tidak mengutungkan langsung rakyat, agama, bangsa dan tanahair di patani….bahkan bertambah pecah belah lagi orang-orang melayu patani disini.

  68. Kip Daring says:

    What a useful website! I am grateful

  69. PROGRAM MAULIDUR RASUL.Program tahunan memperingati Hari Kelahiran Nabi Muhammas S.A.W di pejabat/rumah kediaman persendirian.PENGAJIAN MANIS dgn kerjasama ustaz/pelajar untuk mengadakan program di atas,sepanjang bulan Rabiul awal bagi memenuhi masa cuti pelajar dan menghidupkan usaha untuk mengingati peribadi dan perjalanan hidup Nabi Muhammad S.A.W…..Pihak kami akan mengunjungi akan mengunjungi pejabat/rumah kediaman mengikut kesesuaian masa kedua belah pihak.Program kira-kira setengah jam(30 minit) meliputi perkara :(1) Solat Hajat,(2)Berzanji,(3) Selawat,(4) Tahlil,(5) Doa Arwah.Untuk tidak membebankan dan melancarkan program pihak pejabat/tuan rumah,segala urusan penyediaan makanan dan minuman sepanjang program tersebut tidak di galakan sama sekali……Pihak kami hanya bersedia menerima sumbangan ikhlas seberapa banyak yg mungkin dlm bentuk derma,zakat,fidyah,wakaf untuk membangunkan PUSAT TAHFIZ dan cawangannya.CEK/ WANG POS atas nama PENGAJIAN MANIS,MAYBANK CAWANGAN PANDAN JAYA.A/C:562254501999.Untuk sebarang pertanyaan dan tempahan sila hubungi……USTAZ HJ ADNAN—019-3082784,En Gadafee—013-3440285,—KAPTEN (B) KAMARUZZAMAN—016-6992269,—CIKGU WAN LAILY—012-2169021,CIKGU NOORIZAN @ MARIAM—014-2221802……PROGRAM BERMULA DARI 27/1/2012 sehingga 20/2/2012.(3 Rabiul Awal sehingga 27 RabiulAwal 1433 Hijrah…..

  70. assalamualaikum….maaf menggangu,saya Wan Buhasri b. Wan Bujang Raya….dari Negara Brunei Darussalam…memuaskan dengan Baik…Sekian..Terima Kasih.

  71. Buhasri bin Bujang Raya 00-253222 (yellow) Golongan Sayyidina Husein Jamadil Kubra.

  72. Salwa says:

    Warisan…fathoni
    Asskm,semua warga malaysia.saya anak melayu fathoni.memang sedih atas ganasan siam.tapi kegembiraan masih ada dsisi per juangan.demi allah,bangsa,dan tanahair

  73. ahmad mohamad says:

    minta tlong la oyat ko demo hak nak brunding dengan siam tu…kena paham molek kita ni sapa pah tu nak g jumpak dengan sapa..banyak pekara hak ambo dengar sebelum gi jumpa dengan demo tu.macam macam cerita…kalu lah ambo boleh pesan .ambo nak pesan.
    1.demo tu wakil rakyat,menjadi lidah rakyat,pahtu bukan rakyat hak dok sedap drumah saja,wakil rakyat hak dduk dalam utang hak timggal anak bini pikul bedil bui signal ko orang kapir…suruh beringat..
    2.orang hak demo nak jumpa tu,wakil kepada tuk nenek manusia hak duduk wat jahat,wat uduh kepada kaum keraqbat kita,pahtu demo tu orang kapir,kalu tak salah ambo,orang kapir tu musuh yang nyata(ayat Akhir Dlm surah Al Baqarah).
    3.jangan nak bergaduh nak terima kasih…perhati molek..jangan dok anguk anguk…istighapar banyak,ingat hok dok depan kita tu musuh,dia tak jadi kawan/sobat kita pah bila bila.
    nak oyat tak pandai dah lagu mana,ambo senang akat bedil berlawan dengan musuh lepas tu mati,lesai,sebut kata berunding tu ambo paham dah kita nak kena tipu pulak dah….ambo bimbang pasal kita ni orang melayu..malayu ni mudah jenera……lambat kena ulit…….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: