Gelombang baru di Patani.

29hb mac 2003.
Pusingan kedua pertemuan diantara pihak kerajaan penjajah Thai dan wakil kepada rakyat Patani berlaku kelmarin 28hb mac 2013 iaitu sebulan selepas pertemuan pertama diantara BRN-C dan wakil kerajaan Thai. Sejak Dari pertemuan awal dulu berbagai implikasi dan riaksi dari masyarakat umum dan rakyat Patani umum nya. Bahkan dikalangan pejuang pun reaksi yang pelbagai.Ada yang pro dan ada yang kontra.Walau bagaimana pun kesemuanya bersetuju bahawa pertemuan itu amat bersejarah kerana ianya satu tindakan bertolak ansur oleh penjajah Thailand yang selama ini tidak pernah termimpi oleh masyarakat pejuang. Dan yang lebih anih nya hanya partai Demokrat sahaja yang bersungguh menentang pertemuan itu.Ini boleh di fahami kerana tindakan kerajaan YingLuk memulakan inisiatif ini akan menguntung kan mereka dalam pilihan raya Thai akan datang.Thaksin juga munkin sudah berjaya mencari satu formula dengan pihak tentera sehingga menenangkan mereka. Juga tidak ada suara negatif dari pihak istana Siam. Munkin strateji Thaksin ini telah mengambil kira akibat dan reaksi yang munkin berlaku.
Yang paling menarik perhatian kami ialah reaksi dari para intelektual, akademik dan kaum pelajar.Dalam forum ‘Bicara Patani 1,2 &3 banyak noktah-noktah yang menarik telah di bawa oleh para penalis dan pelajar/hadhirin. Yang lebih menariknya seorang pensyarah university yang berasal dari Negara Jepun telah membentangkan hujah-hujah yang kuat dan menarik.Beliau nampaknya lebih faham dari setengah-setengah tokoh Melayu dan tidak keterlaluan kalau kami katakan dari setengah-setengah pejuang jadian.
Dalam pertemuan pertama perbincangan berlaku diantara mereka-mereka yang di colek oleh pihak Malaysia dan Penjajah Thai.Sebab itu walaupun pihak penjajah yang mencadangkan untuk berjumpa dengan pejuang secara langsung mereka masih sempat memaksa; bahawa perbincangan haruslah tidak lari dari perimeter perlembagaan Thai.
Masyarakat Patani melihat pertemuan itu seolah-olah diantara penjajah Thai dan wakil Malaysia yang pakai baju Patani. Maka tidak hairan lah banyak reaksi negatif dari golongan intelektual.akademik dan pelajar serta NGO-ngo patani .
Kami berpendapat adalah keterlaluan kalau semua tangan menuding kearah Ustaz Hassan Taib.Kita harus memahami situasi beliau yang tersepit diantara dua duri.
Dalam pertemuan kelmarin agak berlainan dari yang awal.Setelah mereka mengundang beberapa partai lain(iaitu PULO dan BIPP) perbincangan agak berlainan.Banyak isu-isu yang lopsided (berat sebelah) telah di timbulkan oleh wakil rakyat patani yang terdiri dari enam orang. Hanya Ustaz Hassab Taib yang masih kekal dalam pertemuan kali ini. Yang lain-lain telah di gantikan. Beberapa isu telah disentuh dalam pertemuan marathon yang memakan masa lebih 12 jam itu. Antaranya pihak pejuang membangkitkan soal pejuang-pejuang yang berada dalam penjara Thai.Soal pengunduran tentera Thai dari wilayah Patani.
Pihak Patanikini merasakan adalah terlalu awal untuk dibangkitkan perkara-perkara tersebut.Sepatut nya penekanan harus dibuat untuk menentukan agenda-agenda yang bakal di bincang.Dan ianya harus lah diletak mengikut turutan yang tepat.Kami merasakan apa sahaja tuntutan yang di ajukan yang tidak melibat kan atau menjejas kan isu perlembagaan Thai, mereka akan menyetujui serta merta.
Kerana kita harus ingat dalam perbincangan pasti ada give and take, atau beri dan ambil !!!! Masakan mereka akan meluluskan tuntutan itu tanpa meminta sesuatu dari pihak pejuang.!!
Kita harus kaji secara realistik kenapa mereka sanggup dan minta untuk berjumpa secara langsung dengan kita. Mutakhair ini setiap pemerintah yang baru dipilih akan sentiasa di kritik kerana gagal meng Aman kan bumi Patani atau mendiamkan kebangkitan rakyat Patani.Kerajaan Thai sekarang yang di dalangi oleh Thaksin sudah tentu mahu mengekalkan pemerentahan partai mereka.
Kedua, keamanan adalah suatu kenikmatan yang amat berharga yang sekarang rakyat Thailand sudah mula mengerti. Mereka seolah-olah sanggup membayar dengan harga yang mahal demi mencapai kedamaian.Mereka munkin sudah menjangka jikalau krisis ini berlarutan iainya tidak akan terhad di bumu Patani sahaja. Bahkan akan merebak ke Kota Bangkok dan wilayah lain yang juga ada penyakit yang sedang tidur.
Pihak pejuang pula kenapakah sanggup menyambut undangan kemeja perundingan sedangkan perjuangan sekarang masih lagi di fasa pertengahan?
Sudah tentu kedua-kedua pihak telah mengkaji perkara-perkara ini. Jika di abaikan sinario atau implikasi ini munkin padah akan memakan diri. Ingat!! Telah 200 ratus tahun kita di jajah dengan banyak kali ditipu namun kita tidak akan gentar untuk meneruskan 100 tahun lagi kalau perlu!!. Rakyat Patani janganlah mula untuk mimpi-mimpikan hasil yang indah lagi.Terlalu awal untuk itu.
Jadi adalah penting bagi pihak pejuang memahami secara mendalam sepak terajang yang sedang berlaku. Satu kata nasihat dari pihak kami kepada pihak penjajah Thai dan kerajaan Malaysia; bahawa perbincangan ini mestilah bersemagat win-win situation.Jangan cuba bermain helah dengan rakyat Patani.Padah nya bukan kecil kalau cuba perbudak kan kami.
Bagi kita warga Patani inilah masanya kita harus memulakan penyatuan yang sejati dan ikhlas.Pejuang-pejuang sama ada yag kecil atau besar harus lah m kembuat konsultasi diantara satu dengan lain.Jangan berbalah diats fakta-fakta yang tidak tepat. Bagi kaum akademik,intelektual dan penggerak-penggerak social juga harus melipat gandakan usaha-usaha kearah menyedarkan bangsa kita betapa perlunya kita menentukan masa depan kita sendiri tanpa di paksa.Banyakkan forum dan seminar bagi memberi kesedaran kepada bangsa kita.Ambil lah peluang dari sikap keterbukaan mereka beberapa waktu ini. Jangan mudah menerima apa-apa perintah penjajah secara pasif dan tanpa mengkaji. Mulakan gerakan Non cooperation.
GERAK KAN SATU GELOMBANG BARU,IA ITU KEINGINAN UNTUK BEBAS!

40 Responses to Gelombang baru di Patani.

  1. fuin says:

    PANDAI TULIS PANDAI CAKAP???BOM SANA BOM SINI BOLIH SELESAI…KAMU TAHU RAKYAT SELATAN THAI MEREMPAT MACAM ROHINYA?DIMERATA MALAYSIA…KAMU PUAK PATANI..YALA…NARATIWAT???MAHU PANDAI BUAT BOM SAJA…BUDAK2 TEPIJALAN YANG TAKBERDOSA MATI KATAK..BRAPA RIBU MELAYU SELATAN YANG MASUK UNIVERSITY??…LAIN2 MELAYU SELATAN THAI TAHU MASAK TOMYAM AJA..ATAU MELAYU SELATAN THAI TAHU BUAT BOM..SAMPAI BILA MELAYU PATTANI NAK CAM NI??YANG PANDAI TULIS BLOG…YA
    NG BODOH MATI BUAT BOM…SAPA JAWAB

  2. Abu sa. says:

    Dlm perjuang ada saja yg menentang dn ada yg sokong, setiap kejayaan hendaklah ada pengorbanan, hanya org patani yg faham org patani.

    • dialog BRN dgn penjajah thai bukan bermakna berhenti perjuangan dan revolusi bersenjata..hinga kita dapat merdika mutlak 100%
      MARI BERDO`A DAN SOLAT HAJAT BANYAK2 SEMUGA PATANI BERJAYA DAN MERDIKA…
      MERDIKA
      insya ALLAH

  3. BRN says:

    MARI BERDO`A DAN SOLAT HAJAT BANYAK2 SEMUGA PATANI BERJAYA DAN MERDIKA…
    MERDIKA

    • dialog BRN dgn penjajah thai bukan bermakna berhenti perjuangan dan revolusi bersenjata..hinga kita dapat merdika mutlak 100%
      MARI BERDO`A DAN SOLAT HAJAT BANYAK2 SEMUGA PATANI BERJAYA DAN MERDIKA…
      MERDIKA
      insya ALLAH

  4. REVOLUSI says:

    http://ummahpatani.blogspot.com/2013/04/satu-bumi-dua-dunia.html

    MARI BERDO`A DAN SOLAT HAJAT BANYAK2 SEMUGA PATANI BERJAYA DAN MERDIKA…
    MERDIKA

    • dialog BRN dgn penjajah thai bukan bermakna berhenti perjuangan dan revolusi bersenjata..hinga kita dapat merdika mutlak 100%
      MARI BERDO`A DAN SOLAT HAJAT BANYAK2 SEMUGA PATANI BERJAYA DAN MERDIKA…
      MERDIKA
      insya ALLAH

  5. haji mat says:

    harap solat dan doa tak jadi tanpa usaha…untuk keamanan

  6. dialog BRN dgn penjajah thai bukan bermakna berhenti perjuangan dan revolusi bersenjata..hinga kita dapat merdika mutlak 100%
    MARI BERDO`A DAN SOLAT HAJAT BANYAK2 SEMUGA PATANI BERJAYA DAN MERDIKA…
    MERDIKA
    insya ALLAH

    • sama sama says:

      ดร.มาร์ค กล่าวต่อว่า จากประสบการณ์ที่เคยทำงานมา เห็นว่าหากมองข้ามปัจจัย 3-4 ข้อนี้ จะทำให้กระบวนการเกิดยาก ได้แก่
      1.ความสนใจของขบวนการปัตตานีไม่ได้คุยกันแค่เพียงลดความรุนแรง แม้แต่ประเด็นความไม่เป็นธรรมก็ไม่ใช่ประเด็นหลัก เพราะจริงๆ แล้วหัวข้อที่สำคัญของขบวนการปัตตานีคือปรับโครงสร้างเรื่องการเมืองการ ปกครองของสามจังหวัดชายแดนภาคใต้อย่างไร

  7. Raja Azrulshah says:

    Pertemuan 282 dan 283 merupakan satu proses biasa bagi setiap konflik yang berlaku di muka bumi ini. Pastinya setiap konflik itu ada pasang surut sehinggalah ia mencapai perdamaian dan kesejahteraan sepenuhnya. Namun begitu, proses untuk mencapai ke arah perdamaian ini sekiranya tidak dihalusi secara strategik pastinya akan mengundang kepada kemudaratan yang berulang-ulang terhadap Orang Melayu Islam Patani (OMIP). sebaik-baiknya semua pihak perlu melihat pertemuan 282 dan 283 ini satu yang peluang dan perlu menggunakan sebaik mungkin yang mana sahaja untuk mencapai persetujuan dengan kerajaan Thailand tetapi juga sebagai turning point untuk OMIP, ahli gerakan dan masyarakat sivil di Patani untuk menunjukkan keikhlasan, bertolak ansur dan bersefahaman sesama sendiri. Janganlah kegagalan lampau diulangi kembali. Berapa ramai dah anak bumi Patani terkorban disebabkan oleh sesama kita sendiri bercakaran dan masing-masing nak tunjuk gedeber, sombong dan akhir menjadi bodoh sombong. Cerdik tokleh nak tumpang, bodoh tidak boleh nak ajar. Jadi, disini saya sarankan supaya ahli gerakan khususnya perlu menggunakan peluang ini sebaik mungkin untuk sama-sama berjuang dan telus dalam membuat keputusan. Tidak perlu lagi untuk kita merasakan kumpulan kita lebih kuat berbanding orang lain maka kita kena duduk di depan. Ingatlah, matlamat utama perjuangan Patani adalah untuk Ummah Patani dan semua gerakan di Patani mempunyai matlamat yang sama. Masing-masing kumpulan memberi sumbangan dalam perjuangan di Patani sehingga konflik Patani mencapai ke arah negosiasi hari ini. Buanglah kepentingan dan masalah-masalah peribadi sesama sendiri. Tahanlah senafas untuk kali ini bagi mencapai kesejahteraan bagi Ummah Patani.

  8. awe tani says:

    proses sudah bermula walaupun ada banyak kepincangan yang semua orang nampak, ini tidak bererti ia patut dihentikan. sebaliknya ia perlu dilihat semula, perlu diberi nafas baru dan perlu mendapat mandat yang konkrik dengan penyertaan semua pihak. Patani milik semua orang Patani, orang Patani sahaja yang tahu apa yang mereka mahu.

  9. setuju says:

    semua pihak perlu sukong..walua tak masuk dlm dailoq tu…kerana misi BRN dri dulu d sekarang adalah misi ummah patani sejagat..dan rahmah seluruh alam rahmatan lilaalamin…

    • sama sama says:

      ดร.มาร์ค กล่าวต่อว่า จากประสบการณ์ที่เคยทำงานมา เห็นว่าหากมองข้ามปัจจัย 3-4 ข้อนี้ จะทำให้กระบวนการเกิดยาก ได้แก่
      1.ความสนใจของขบวนการปัตตานีไม่ได้คุยกันแค่เพียงลดความรุนแรง แม้แต่ประเด็นความไม่เป็นธรรมก็ไม่ใช่ประเด็นหลัก เพราะจริงๆ แล้วหัวข้อที่สำคัญของขบวนการปัตตานีคือปรับโครงสร้างเรื่องการเมืองการ ปกครองของสามจังหวัดชายแดนภาคใต้อย่างไร

  10. sama sama says:

    ดร.มาร์ค ตามไท ผู้อำนวยการสร้างสันติภาพต้นปันรัก จ.เชียงใหม่ ในฐานะที่เคยร่วมในกระบวนการพูดคุยสันติภาพกับกลุ่มผู้เห็นต่างจากรัฐที่ ดำเนินการในรัฐบาลชุดก่อนๆ กล่าวว่า การพูดคุยกับกลุ่มผู้เห็นต่างจากรัฐเริ่มดำเนินการครั้งแรกในรัฐบาล พ.ต.ท.ทักษิณ ชินวัตร จากนั้นก็ทำมาเรื่อยทุกรัฐบาล ซึ่งเขาเองได้ร่วมอยู่ในกระบวนการด้วย ตั้งแต่ในระดับไปพบปะพูดคุยกันเฉยๆ และในระดับที่เป็นคณะกรรมการซึ่งแต่งตั้งโดยรัฐบาล โดยฝ่ายผู้เห็นต่างจากรัฐที่ไปร่วมพูดคุย ก็มีแกนนำนำกลุ่มจีเอ็มไอพี และกลุ่มบีอาร์เอ็นบางปีก

    “สิ่งสำคัญของกระบวนการคือความต่อเนื่องและความไว้เนื้อเชื่อใจ การพูดคุยสันติภาพไม่ใช่ศาสตร์ ไม่มีทฤษฎีกำกับ จริงๆ มันเป็นแขนงความรู้หรือปัญญาในเชิงปฏิบัติ คือต้องลงมือทำแล้วไตร่ตรองดู”

    ดร.มาร์ค กล่าวต่อว่า จากประสบการณ์ที่เคยทำงานมา เห็นว่าหากมองข้ามปัจจัย 3-4 ข้อนี้ จะทำให้กระบวนการเกิดยาก ได้แก่
    1.ความสนใจของขบวนการปัตตานีไม่ได้คุยกันแค่เพียงลดความรุนแรง แม้แต่ประเด็นความไม่เป็นธรรมก็ไม่ใช่ประเด็นหลัก เพราะจริงๆ แล้วหัวข้อที่สำคัญของขบวนการปัตตานีคือปรับโครงสร้างเรื่องการเมืองการ ปกครองของสามจังหวัดชายแดนภาคใต้อย่างไร

    แต่ที่ผ่านมารัฐไทยสนใจเฉพาะประเด็นลดความรุนแรงเท่านั้น ทั้งๆ ที่ความรุนแรงที่เกิดขึ้นเป็นความรุนแรงเพื่อเรียกร้องบางอย่าง เช่น รูปแบบการปกครอง ฉะนั้นประเด็นเหล่านี้ต้องสัมพันธ์กัน เช่น หากจะลดความรุนแรง ก็ต้องลดเพื่อคุยกันเรื่องปฏิรูปการปกครอง ถ้าบอกให้หยุดความรุนแรงเฉยๆ การพูดคุยจะไม่ก้าวหน้า

    2.ต้องไม่นำการพูดคุยมาเป็นรางวัลในการลดความรุนแรง เพราะไม่ได้เกี่ยวข้องกัน ฉะนั้นยิ่งสถานการณ์รุนแรงยิ่งต้องพูดคุย เพราะประเด็นที่เป็นความต้องการจริงๆ เป็นเรื่องอื่น

    3.การพูดคุยในแนวทางที่ถูกต้องจะส่งผลท้าทายมายังรัฐไทยทันที เพราะเรื่องรูปแบบการปกครองไม่สามารถตกลงกันได้ในระยะเวลาสั้นๆ และคนที่ตัดสินใจก็ไม่ใช่คนบนโต๊ะพูดคุย

    4.การพูดคุยจะมองข้ามภาคประชาชนในพื้นที่ไม่ได้เลย ที่ผ่านมาเคยทดลองใช้ภาคประชาชนเป็นบทบาทนำมาแล้ว เพราะปัญหาชายแดนใต้นั้น ภาคประชาชนมีส่วนอย่างมาก คือมีทั้งภาคประชาชนที่เลือกใช้ความรุนแรงกับที่ไม่เลือกใช้ความรุนแรง

    “กระบวนการพูดคุยสามารถทำให้เดินข้ามข้าราชการและการเมืองได้ไหม เมื่อเปลี่ยนแปลงตัวบุคคลที่เป็นข้าราชการหรือเปลี่ยนแปลงรัฐบาล ต้องไม่เปลี่ยนแปลงกระบวนการพูดคุย ผมคิดว่านี่คือสิ่งสำคัญ ไม่อย่างนั้นไม่มีทางจบ”

  11. kunyitani says:

    BRN mesti berani menyatakan secara jelas siapa saudara Hasan Taib yang sebenar?
    serangan bertali arus yang menyejukkan hati semua pejuang pembebasan Patani kebelakangan ini dan kenyataan yang disiarkan dalam Ambranews 12/4 /13 yang menyatakan hasan taib tidak mewakili BRN sebenarnya belum cuckup kuat dan belum begitu jelas. mesti ada satu kenyataan dari pimpinan BRN sendiri…

  12. buwi reti says:

    Bodo mu nih..

  13. Raja Dagang says:

    Masa ini rasanya tidak sesuai untuk kita menunding jari atau menyalahkan sesama sendiri. sekarang ini setiap orang perlu fikir dimana kelemahan kita sehingga proses perdamaian yang dijalankan sebelum-sebelum ini gagal. proses peace dialogue yang melibatkan Malaysia perlu diperlahankan sedikit supaya boleh diadakan rekonstruksi atau mengstrukturkan semula ahli-ahli kumpulan gerakan. proses ini perlu melibatkan semua kumpulan gerakan dan sama-sama membuat keputusan.

    • pakk says:

      mana buleh …biar orga kuat yg jalan…susuh dgn org tak ada apa apa..
      ..biar orgaa yg kerja sunguh saja yg trlebat..kerana dia kerja untuk ummah dri dulu hinga hari ini..harap fahammm

  14. 22233222 says:

    kamai tak komen.tentang perundingan.tapi terhadap patanikini. kalau sebelum ini patani kini sangat marah ,memaki hamun terhadap kasturi dan pihak malaysi dengan bermacam macam.tapi apabila brn yang nak berdamai kenapa seperti menyukung pulak.dah habis ke semangat dan fikiran yang nak merdeka itu. eh patanikini ni siapa sebenarnya,

    • semangat satu patani says:

      napak belok sangat kita jer pandai.,semua orang lain buat tak betul blaka

    • abdullah says:

      kerana BRN yg usaha dan bersunguh dan pula dia bawa misi ummah ..perjuagan BRN pun sangat hebat dan bijak…susunan yg rapi lagi maju…biar lah kita serah kpd BRN…KERANA DIA adalah barisan ummah dan islam yg konsiisten dari dulu hinga sekarang dlm revolusi di bumi patani ini..semua org puji dgn kebijaksaan BRN sama ada kawan dan lawan…DO`A semuga BRN berjaya dan patani kita merdika..allah akbar333

      • rohummat says:

        apa maksud ummah? kalau sebahagian yang terlibat?
        kalau ia hal ummah mesti semua ada sahamnya sikit atau banyak itu lain ceritanya

    • usamah says:

      cuba baca…
      เลขา สมช.กล่าวว่า ส่วนการเจรจากับกลุ่มก่อความไม่สงบเพื่อสันติภาพ หรือกลุ่ม บีอาร์เอ็น ในวันที่ 29 เม.ย.นี้ ขอย้ำว่า มาถูกทางแล้ว พร้อมเดินหน้าต่อ เชื่อว่า จะไม่เสียเวลาเปล่า เนื่องจาก กลุ่ม บีอาร์เอ็น เป็นกลุ่มใหญ่ อีกทั้ง มีกองกำลังจำนวนมาก ซึ่งการเจรจาแก้ปัญหานั้น ต้องใช้เวลาและความอดทน ส่วนการพูดในครั้งนี้ ต้องหาข้อเท็จจริงและแนวทางร่วมกัน

  15. 29/4 goyah says:

    Salam.
    napak dah klabu mata, cuba tengok apa yang tlah BRN sain dengan Siam tu, Bolah medeka ke? Sdr sbenar silap dah cuba balik kepada idioliji BRN dan baca sepuah2nya, Adakah betul dengan (Islam)? Jangan salah dengar selidik sdiri dan baca..

  16. ahmadnejad1975 says:

    Silalah baca kajian sejarah tentang kehebatan Patani.Sejarah kekejaman Siam.Hubungan Patani dengan saudara sebangsa di kepulauan melayu.Perancangan musuh memusnahkan Patani.Anda akan dapati segala yang berlaku adalah ulangan sebagaimana yang berlaku zaman dahulu.Siam memang tidak boleh dipercayai.

    http://tabutjawi.blogspot.com/

  17. Rashid Ayah karim says:

    assa mu alai kum,saya nama rashid ayah karim,saya pernah duduk degan ayah karim 10 tahun,orang yang paling bagus sekali didalam perjuangan b r n ,yang celaka sekali adalah,haji munadee atai zainun jabak dan celaka che muda atau pak tito,sekaran chemuda tigal atau duduk di sweden,kkkjikalau mau berjuang untuk kemerdakaan,kamu muste balik ke bumi patani untuk berjuang,mau berjuang tetapi mau berjuang di Sweden,macam binatang anjing yang menauan,jikalao beraning baliklah di malaysia ataupun di bumi patani, ,aku nama Rashid Ayah karim

  18. Haji Kecil says:

    Assalamualaikum,anak-anak muda Patani telah mengorak langkah berani dengan bersiap siaga memperjuangkan kemerdekaan bebas dari penjajah Siam,saya juga tidak ketinggalan memperjuangkan Patani dari Malaysia sebagai cucu datuk saya hulubalang Patani,Insyaallah Patani akan merdeka.Anda boleh melihat gambar pejuang Patani melalui pautan ini.http://khabarfathani.blogspot.com/2014/02/tentera-pembebasan-fathoni-darussalam.html

  19. Abdul Majeed says:

    Do you need an urgent loan? email abdulmajeedloancompany@gmail.com for more info….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: