Trajedi bechah airong dimana Abhisit,Malaysia dan OIC ?

Ketika Abhisit vejjajiva melawat PutraJaya dan cuba meyakinkan Malaysia bahawa kerajaan Thailand telah mengubah sikap dan cuba berbaik-baik dengan anak jajahnya Patani Darussalam. Di samping itu pihak tenteranya  telah menjalankan kerja ganas yang menjadi kebiasaan harian mereka.

            11 orang penduduk kampung air tempayan,bechah airong(choairong) telah dibunuh dan lebih sepuluh lagi cedera parah ketika mengadakan solat jemaah isya didalam masjid dua hari yang lalu !!!!. Walaupun mereka cuba mereka-reka cerita mengata kan para pejuang yang menembak orang sendiri tapi masyarakat tempatan dan seluruh umat islam Patani dengan jelas mengetahui bahawa tentera penjajah Thai lah yang melaku kan pembunuhan beramai-ramai itu. Kekejaman saperti ini adalah routin harian mereka apabila mereka kecewa tak dapat membalas tindakan pejuang-pejuang keatas tentera mereka.

Masjid al-furqan ,tempat kejadian pembunuhan

Masjid al-furqan ,tempat kejadian pembunuhan

          Kejadian ini adalah  menjadi satu  lagi bukti bahawa penyelesaian dan kedamaian yang dilaung-laung kan oleh penjajah Thai adalah satu sandiwara lapok yang sentiasa dimainkan untuk mengeliru dan membohongi pentadbiran Malaysia,Indonesia dan OIC. Dan penerima-penerima ini sentiasa mempercayai drama Thailand itu.

Persidangan OIC baru sahaja selesai  di Damascus,Syria  dengan memberi seribu harapan kapada sebahagian pemimpin pejuang Patani bahawa satu hari nanti(apabila diberi taraf pemerhati oleh OIC) badan Dunia ini akan menyelesaikan masaalah mereka. Pihak berkuasa Malaysia pun sebelum ini sering (dengan kerjasama setengah-setengah pemimpin pertubuhan pembebasan Patani) memujuk dan mendesak pejuang-pejuang supaya menghentikan kebangkitan dan perjuangan bersenjata dan memulakan rundingan damai. Setakat ini hanya disambut positif oleh kumpulan-kumpulan yang tidak berminat untuk meneruskan gerakan kebangkitan lagi.

           Kenapa harus kita percaya pada OIC yang telah memberi ruang kapada penjajah Siam sebagai taraf pemerhati sedang umat Islam Patani dianak tirikan!!!!

Pembunuhan kejam keatas umat islam di masjid Al-furqan ini menutup segala harapan yang ada untuk penyelesaian damai.Perjuangan bersenjata akan di teruskan dengan bergantung pada pertulungan allah swt semata(kerana Negara jiran hanya berminat untuk mengorek minyak dan gas Patani sahaja!!). Jika peristiwa ini tidak menjadi pembuka mata kapada pentadbiran Malaysia dan Indonesia maka peluang untuk membantu ugama dan anak bangsa sendiri akan terlepas untuk jangka masa yang lama.Ini bukan amaran tapi satu peringatan ulangan!!! Kesediaan untuk berunding bukan bermakna mesti mengadakan gencatan senjata.Kerana jika kita berurusan dengan penjajah Thai perjanjian adalah menjadi alasan untuk  mereka  berbohong.

 

            Ketika Sorayud (kerajaan kudita yang lalu) mula-mula menjadi Perdana Menteri beliau telah menangis didepan rakyat Patani dan meminta maaf diatas kejadian pembunuhan beramai-ramai di Tabal dan masjid kerisik 2004! Beliau juga berjanji untuk menyiasat dan membawa ka pengadilan keatas orang-orang yang bertanggung jawab mengarah pembunuhan tersebut. Tetapi pada 29hb mei 2009 mahkamah awam di Senggora telah memutuskan bahawa tidak ada siapa-siapa pun yang bersalah dalam  peristiwa pembunuhan Tabal dan masjid kerisik !!!!!. Beginilah caranya penjajah Siam  mempermain kan dunia luar terutama OIC dan pentadbiran Malaysia.

Sekarang ini kita berhadapan dengan situasi yang paling kritikal.Kemarahan umat Islam Patani sudah meluap-luap.Kalau dahulu para Mujahidin bertindak mengikut garisan yang ditetapkan oleh pimpinan dan majlis syura Ulama. Tapi kini adalah dibimbangi rakyat Patani akan mengambil tindakan melulu tanpa mengambil nasihat dari pimpinan.Dan untuk memburukan  lagi suasana munkin pihak tentera Thai akan mengambil kesempatan dari suasana ini.

           Untuk pengetahuan pembaca dari luar Patani.Tentera Thai ini sering menciptakan suasana palsu di selatan demi menekan kerajaan Bangkok menambah peruntukan perang.Wang ini kebanyakannya di songelap oleh Jenderal-jenderal berkenaan.

           Pejuangan umat Islam Patani adalah perjuangan yang paling sukar dan rumit didunia.Kalau dibanding kan dengan perjuangan rakyat Palestine mereka disokong oleh seluruh Negara-negara Arab,seluruh Negara-negara Islam dan sebahagian dunia barat.Mereka mendapat bantuan kewangan dari segenap pelusuk Negara-negara penyokong.Tapi sebaliknya perjuangan Patani yang insiden-insiden nya sekarang lebih intense dari Iraq tidak di bela oleh bangsa sendiri saperti Malaysia,Indonesia dan Brunai Darusssalam.Tidak di sokong oleh Negara-negara islam dunia kecuali satu dua simpati.

Bahkan kalau di Malaysia  sebahagian pejuang dilayan mengikut selera dan arahan penjajah Thai.

           Sudah banyak kali peristiwa penangkapan pejuang-pejuang Patani yang dijalan kan atas kerjasama Polis Malaysia dan polis Thai.Beberapa orang pejuang saperti assyahid saudara tengku Ismail dan Assyahid saudara Nasir yang ditangkap dikediaman mereka diMalaysia dengan kerjasama Polis Malaysia dan bila masuk kaBumi Patani sahaja di bunuh dengan kejam.Kemudian pihak penjajah Thai meletakkan senjata disisi mereka untuk ditonjolkan  pada peti talivisyen!!!!!

           Wahai umat Islam dimana sahaja berada.Percaya lah ‘bila allah melarang kita mengambil orang-orang kafir sebagai kawan dengan meninggalkan saudara islam maka jika kita melanggar perintah ini tunggulah balasan allah!!!!! ‘.

           Ini seruan jihad fisabillillah .Bukan sahaja untuk Patani bahkan untuk umat Islam yang masih dibelenggu kegelapan.

 

     ALLAHUMMA SOLLI ALA MUHAMMAD WA AALI MUHAMMAD.

Bahagian 2

 

Sebahagian Syuhada masih dalam masjid

Sebahagian Syuhada masih dalam masjid

Sejak peristiwa pembunuhan kejam di masjid al-furqan Bechah airong pihak penjajah Thai telah berbalah sesama sendiri tanpa henti-henti. Ini bermula  apabila terbungkarnya rahsia bahawa pihak tentera lah yang merancang pembunuhan kejam ini bertujuaan untuk meng sabotajkan Abhisit vejjajiva Perdana Menteri Thailand yang sedang berada di Malaysia ketika itu. Perancangan ini bermula apabila kerajaan Abhisit meluluskan peruntukan sebanyak 76 billion baht bagi pembiayaan pembangunan di tiga wilayah Patani,Jala dan Naratiwat. Kerajaan Abhisit telah mengumumkan perlantikan jawatanakuasa perlaksanaan peruntukan itu yang terdiri dari seramai 18 orang Menteri-menteri dan individu tertentu.

            Pihak tentera dan Polis terutama para Jenderal merasakan mereka disisihkan dari urusan perlaksanaan peruntukan tersebut.Sudah menjadi lumrah bagi mana-mana pentadbir penjajah Thai samaada pihak tentera atau awam , sesiapa yang terlibat dengan pengurusan peruntukan kewangan akan mendapat faedah yang besar dari agihan wang tersebut.Kebiasaanya hanya sebahagian kecil sahaja peruntukan sampai ka matlamat.Kebanyakannya di songgelap dan disapu oleh pegawai-pegawai atasan .

           Perbalahan diantara mereka juga saling menuding jari tentang siapa yang bertanggung jawab.Yang paling kurang ajar dan mengkhianati bangsa sendiri ialah beberapa orang tokoh melayu yang menuduh puak-puak pejuang yang melaku kan pembunuhan tersebut.Sedangkan majoriti orang-orang Siam sendiri menuduh tentera mereka yang melakukannya.Diantara anjing-anjing ini ialah wakil rakyat pachatipak che min tok tanjung dan beberapa orang tokoh –tokoh wahbi dan penjilat-penjilat penjajah.Mereka-mereka ini memang tidak berhak mengaku melayu/islam dan selayaknya dihantar keneraka jahanam!!!!  Sedangkan kami tidak pernah memusuhi orang-orang melayu yang bekerja dengan penjajah asalkan tidak mengkhianati bangsa dan ugama sendiri.

           Sejak mutakhir ini pihak penjajah Thai telah melancarkan beberapa strateji bagi menghapus dan melemah bangsa melayu/islam. Antaranya ialah menggalakkan dan memberi peruntukan yang banyak bagi memoden dan mengkafirkan pondok-pondok pengajian islam yang selama ini dipertahan-kan oleh tok-tok guru. Tok-tok  guru banyak mendapat undangan melawat kota-kota besar saperti Bangkok dan kebanyakan nya di suakan dengan betina-betina yang dahi licin.Banyak yang tumbang disana.

           Keduanya dalam program jangka panjang untuk menghapuskan keturunan melayu mereka memerentah kan doctor-doktor yang menjalankan khatan pada anak –anak muda supaya mengenakan bius yang banyak pada batang zakar(kebiasaan hanya pada kulit sahaja) supaya zakar tersebut tidak berdaya dan hilang nafsu sexnya bila dewasa nanti.

           Ketiga mereka menggalak kan pemuda-pemuda Siam terutamanya tentera penjajah, berzina dengan anak dara melayu sehingga dapat anak.Jumlahnya amat ramai sekali buat masa ini.Ini bertujuan melahirkan jenerasi anak haram dan anak-anak campuran.Kemudian mereka akan masuk islam dan merosakkan ugama ini dari dalam..

           Tujuan utama mereka menghantar begitu ramai tentera ka tiga wilayah ialah untuk persiapan menjadikan mereka ini penduduk tetap di tiga wilayah.Ini bagi persiapan sekiranya satu masa jika ada tekanan antarabangsa bagi mengadakan pungutan suara maka mereka sudah bersedia dengan orang Siam yang di import.

           Kelima mereka telah membekal kan senjata moden yang banyak kapada hampir semua kampung-kampung dan penduduk berbangsa Siam.Orang Siam ini digalakkan membunuh bangsa Melayu sesuka hati mereka.Dan mereka akan di lindungi oleh tentera jika ada tindak balas dari orang-orang Patani!!!!.

           Kita menyeru kapada seluruh anak bangsa yang insaf .Bersiap sedialah menghadapi cabaran ini dengan serious dan tegas.Kita di serang dari segenap penjuru!!. Apa tah lagi pengkhianat dari bangsa kita yang lebih kasih kan penjajah Thai dari bangsa sendiri.

           Cabaran-cabaran lain ialah pihak Kerajaan Malaysia dan OIC sedang berusaha untuk mendesak para pejuang terutama nya pemimpin-pemimpin yang sedang berada di luar Negara supaya menerima Plan yang akan di usahakan oleh Malaysia dengan sokongan OIC.Yaitu program damai supaya kita berhenti menentang penjajah Thai mengaku kalah serta menerima pemerentah sendiri yang kaedahnya ialah untuk mengekalkan penjajahan Thai keatas bumi Patani Darussalam!!!Sudah banyak partai-partai perjuangan dan pemimpin perjuangan yang menerima tawaran ini.Bahkan ada yang merasa sedih kalau tidak diundang sama mengikuti Plan damai ini.

           Segala pengorbanan kita selama 200 tahun akan jadi sia-sia jika kita mengaku kalah sebelum tercapai matlamat. Penjajah Thai sekarang begitu rapuh .Hanya menunggu pihak kita mempertingkatkan kekuatan untuk mereka jatuh.Kita harus istiqamah dan bersabar menunggu kemenangan.Usaha sedang dijalankan untuk meningkatkan kekuatan kita bagi menumpaskan musuh seluruhnya. Patani pasti akan tertegak sebagai daulat ilahiah.Seluruh rakyat harus bersedia berkorban apa sahaj termasuk nyawa demi kejayaan perjuangan kita ini.Kemenangan terakhir akan hanya tercapai bila sebahagian besar anak-anak muda sudah bersedia untuk syahid sebagai hadiah untuk allah demi islam di Patani.

 

082

011

012

022

023

45

 0453

057

Gambar-gambar mangsa pembunuhan kejam oleh penjajah Siam di Bechah Airong

29 Responses to Trajedi bechah airong dimana Abhisit,Malaysia dan OIC ?

  1. joe pg says:

    Ana bersimpati dengan nasib anta sekalian.Sedih n cemburu. Sedih saudara seislam dibunuh di tempat sendiri. Kitapun sebangsa dan senegeri(kerajaan Kedah Tua). Cemburu krn kami tidak diuji seperti anda anta semua.
    Ikut hati ana mahu selatan Thai menjadi sebahagian Malaysia. Tapi sebab pemerintah sekarang ialah taghut, lebih baik anta merdeka sendiri.
    Insya Allah. Moga Allah redha perjuangan PULO. Insya Allah.

  2. sandusdawood says:

    dalam dunia ini,masih ada tiga kuasa shaitan(penjajah ) yg di laknati ,yg jahat dan kejam. 1- amereka di irak,afghanistan. 2- israel di pelastin 3- thailand (siam) di petani. kalau jatuh 3 kuasa ini amanlah dunia. kita kembali kepada siam mengapa saya kata dia jahat ,kejam dan keji. 1 – dia menafikan kita melayu. 2-dia tidak mahu kita memerintah sendiri.3-dia tidak benarkan kita menjalankan hukum tuhan yg sepenuh nya.(islam bukan ibadat sehaja, islam the way of life)yakni beribadat dan memerintah.4- membunuh cerdik pandai kita.(imam2,ustaz2,profeshional2 ,kepala2 masharekat, aktivis2 sosial. 5-cuba membunuh bahasa melayu. membunuh budaya2 melayu. dikir hulu, silat.dll.6- mensiamkan anak2 melayu,dgn menanam perasaan cinta,dan banga bercakap siam.berkelakuan siam.menamakan anak2 melayu dgn nama2siam. 7-menshirikan anak2 melayu dgn lagu kebangsaan dan lagu di raja setiap pagi yg mengandungi rila mati kerana bangsasiam , kerana orang islam di bulehkan bekerbanhanya kerana allah ,agama,dan tanah air sendiri sahaja.bukan untok bangsa siam dan raja siam kafir harbi.8-siam tidak akanberijawatan penting kepada anak2melayu melainkan ,jawatan kuchingkurap sehaja,(seldadu,askar pangkat rendah untok membunuh sesama melayu) dan lain2 jawatan yg tidak isteratiji. 9- memandang lekeh kepada ulama2 islam hanya sebagai alat untok diayah sehaja. 10- membunuh dan menghapuskan bangsa melayu secara terangcang dgn halus sepaya melayu tidak sedar. 11- tidak mengaku perjuangan rakyat petani sebagai suatu yg hak,dan selaras dgn hak dan kebebasan menentu nasib sendiri..

  3. iman says:

    Sudah berapa kali berlaku pembunuhan dengan secara Zalim sekali didalam masa baru ini,tetapi apa bulih buat kita orang Petani nanti takdir ilahi saja kalaulah kita bersatu padu sesama kita saya yakim Allah akan bagi pertulongan dengan selalunya. OIC apa OIC ? masalah kedalamanpun belom selesai lihatlah Raya dua Raya adakah bulih buat sekalai. Bersatu adalah satu jalan yang bulih bawa kepada ke Merdikaan. Iman

  4. sandusdawood says:

    Pertama2 sekali ,taaziah di ucapkan kpd kluarga mangsa pebunuhan masjid alfurqan, mereka di bunuh hanya kerana di lahirkan berbangsa melayu ,beragama islam, dan bertanahairkan petani. itulah dusa mereka,tapi kalau mereka siam,budha, sudah tentu mereka di jaga rapi, di kawal, di khas kan bala tentera utk mengawal mereka. begitu juga di beri senjata api percuma, persoalan nya, sangat sukar utk menjati orang islam di petani. dan pilihan yg ada hanyalah terbatas kepada dua sahaja,( 1-) menyerah kalah , jadi pengkhinat,master yes,bekerjasama dgn siam, memebunuh saudara sendiri di samping membenci ,menghina,jadi sb,jadi budak suruhan,beragama tapi sebagai dikor sahaja,jadi murtad,jadi pengampu ,pembuhong tak berani bercakap benar ,berkias2 kalau bercakap untok menjauhkan diri dari di ambil tindakan oleh tuan mereka, yaitu kafir harbi siam penyembah berhala. yg ke(2)berjuang atau berjihad (dlm segala bentuk). arti nya untok menjadi orang petani hanya lah ada cara ini , utk berkecuali tidak ada artinya, dalil nya apa yg berlaku di masjid alfurqan sebilangan jemaah yg sudah lebih separuh abad sdg solat di tembak oleh tentera kafir harbi, mereka tidak memilih mangsa samaada tua atau muda atau perempuan atau kanak2 akan dibasmikan bila waktu mereka mahu, atau sebagai membalas dendam diatas kemampusan mereka dlm medan perang menentang pejuang2 melayu/islam. untok makluman 8 dari 12 shuhada dari jamaah tabligh yg tidak terlibat dlm kegiatan politik,yg lebeh lagi adalah dari penduduk kampong biasa.akhir nya, jangan lah kamu mengangap orang yg terkurban dlm medan jihad sebagai orang mati ,tetapi bagi allah mereka itu hidup . sangat benar lah firman allah ,….

  5. abu arsyad says:

    syahidlah mereka…para penyembah ilahi…
    Dunia islam kini dirundung malang.
    takhabis dengan pembunuhan sesama islam di lembah SWAT,
    kini saudara seagama kita pulak dilanyak habis2an oleh si penjajah siam laknatullah..

    Siapakah pembela2 mereka..
    dulu dizaman Rasullullah hanyakerana seorang muslimah dipemainkan oleh si yahudi laknatullah,dikerahkan seluruh tentera kaum muslimin menghabisi mereka.
    Begitu jugak ketika khalifah almusta’sim billah.

    pemimpin2 itulah yang kita nantikan dan segerakan penegakkannya..

    KHILAFAH THANIYYAH FARDUN WA WA’DUN.

  6. warna baju says:

    Para bloger sekelian marilah kita menyedekahkan Al-Fatihah buat al-syahid kita yang terkorban dalam pembunuhan beramai-ramai di masjid Al-Furqan Choairong. AL-FATIHAH.

    Dalam peristiwa pembunuhan ini sekali lagi Kerajaan Siam menggunakan pendekatan yang sama menuduh pejuang Patani yang bertangungjawab dan Pasukan Tentera sama sekali tidak terlibat dalam insiden tersebut. Motifnya adalah sama untuk menafikan tindakan mereka dan terus menunding jari kepada pejuang.Bagi manusia yang berfikiran normal sanggupkah pejuang yang mojoritinya Islam sanggup membunuh sedara mereka yang sedang menunaikan solat.

    Kenapa sudah masuk hari keempat pihak yang bertangungjawab masih tidak dapat dikesan oleh pihak kerajaan. kalau melihat usaha kerajaan di Selatan Thailand dari dahulu lagi pihak kerajaan Thailand tidak mengambil berat tentang kehilangan nyawa rakyat patani. Melihat kepada insiden serangan Sondhi Lomthikul beberapa jam sahaja sudah berjaya mengesan siapa yang menjadi dalang serangan. Kini rakyat patani menyeru kepada kerajaan sekira ikhlas menyelesaikan isu Selatan Thailand dedahkan kepada dunia siapa yang menjadi dalang terhadap pembunuhan tersebut. Sehingga kini suara jihad semakin kuat didengari di Selatan Thailand dan dikhuatiri Selatan Thailand akan medan peperangan antara kaum secara terbuka.

  7. jambu says:

    kawan2 ku perjuang yg dekat dan seiring dng perjuangan Rasullullah adalah perjuangan Rakyat Pattani sebab lawan nya seimbang dng lawan2 zaman Rasul yaitu kumpulan kafir menyembah berhala…manakala tempat2 lain tidak.

  8. rahimjusoh says:

    Takziah kepada keluarga-keluarga ditimpa musibah kekejaman kuffar laknatullah,sabar lah saudara-saudaraku,Allah akan membalas mereka yang kejam dengan seadil-adilnya,para mujahidin di seluruh tanah Pattani Darus Salam teruskanlah perjuangan anda,kami amat bersimpati dengan nasib yang menimpa saudara-saudara kita itu,kejamnya penjajah kafir ini sehingga sangguh bunuh orang sedang solat….Islam tak mengajar kita supaya bunuh musuh ketika dalam makbad mereka.Semuga para syuhada masjid al-Furqan ditempatkan di siri para ambiat dan syuhadat di syurga.Maksud firman Allah” Jangan kamu sangka orang-orang yang terbunuh di jalan Allah itu mati,bahkan mereka itu hidup disisi Allah…..” Amin Ya Rabbal alamin.

  9. strozze says:

    innalillah dan salam takziah. harap bersabar dengan ujian berat ini. masyarakat islam terutamanya masyarakat melayu lain di rantau ini turut bersimpati. ikutkan hati mahu saja patani ditakdirkan diserahkan juga kepada inggeris 1909 lalu dan merdeka dengan negeri2 melayu yg lain. namun ini bukan realitinya.

    sy berharap pejuang2 jihad di patani darusslam terus istiqamah. memerdekakan patani hanya caranya sekarang. mengharapkan malaysia, mmg tidak ke mana2. pejuang2 islam di malaysia pun dipenjara, masuk isa. nur misuari dan mas selamat yg lari ke malaysia pun kena tangkap. malaysia bukanlah kuasa dunia hari ini yg mampu merubah senario dunia.

    apalagi OIC yg ahlinya tidak pernah bersatu, tidak tahu menggunakan senjata ekonomi iaitu minyak dan gas, bahkan bersekongkol dengan yahudi dan nasrani.

    berjuanglah dengan hikmah. berundur bukan bererti mengalah. susun strategi dgn baik, insyaAllah berjaya nanti.

  10. abu arsyad says:

    Khilafah penyelesai masalah selatan Thai….

    Allahuakhbar

  11. sandusdawood says:

    mengarut, sangat mangarut,ajensi perisikan thailand. itulah perangai putar belit kerajaan thailand ,satu pembunuhan kesatu pembunuhan tak pernah dapat di siasat cuma serkat jarang .berbuhong,berterusan berbuhong,menipu dan menipu , sesiapa mahukan kebenaran marilah tinjaulah walau sehari, tidak mungkin kumpulan asing dapat bergerak disini.yg ada cuma tentera2 siam .tanyalah penduduk tempatan secara susit2 mereka akan jawab tentera siam.celaka punya anupong paojinda racis ,pembuhong, mereka lah pembunuh ,mereka tahu tapi melindungi pembunuh hakiki.percayalah apa yg akan di buat ,tangkapan keatas suspek militan dan didakwa , di jadikan kambing hitam ,sebagaimana biasa dan kes ini di senyapkan,sehingga di lakukan pembunuhan lain pula, tentera mempunyai kepentingan sepaya ketegangan ini berpanjangan sebagai punca pendapatan dan yg menjadi mangsa adalah masharakat melayu islam petani.masharakat melayu petani mesti berjuang jangan harapkan saudara serunpun mereka tidur dalam kesenagan , marwah mereka juga sudah tergadai,kalau berbunyi sukungan cuma di mulut sahaja,mereka buta sejarah ,mereka lebeh suka menyukong pelestin ,darfor,afganistan, mereka tak tahu kita boleh bercakap melayu dan berbangsa melayu,bukan sahaja rakyat tetapi pemimpin mereka juga sama buta sejarah.begitu juga akhbar2 mereka masih mengelarkan (penduduk islam selatan thailand yg sepatut nya di tulis penduduk melayu islam di selatan thailand atau utara malaysia) mereka tak di ajar di sekulah bahwa setengah dari petani adalah sebahagian dari kedah dan setengah lagi berkait rapat dengan kesultanan kelantan.sangat malang nya bangsaku melayu islam.tuhan, tulunglah sedarkan kami semua. cukup lah petani menderita beratus tahun berjuang seorang diri,bangsa kami, ugama kami, ulama2 kami ,bahasa kami, bumi kami di persendakan oleh kafir2 harbi siam laknatullah dgn di redai oleh pemimpim2 negara saudara2 kami serumpun.

  12. kongxkong says:

    bahagian ke2 ada unsur-unsur fitnah yg dahsyat. Oh..apa nak takut buat fitnah, sedangkan dalam rumah Allah pun sanggup bunuh saudara seagama…

  13. Al-Fatani says:

    Assalamualaikum..

    kongxkong jangan kurang ajar..
    kamu tidak duduk di fatani mana mungkin kamu faham perjuangan mereka..
    Kamu islam atau tidak?
    Islam itu satu..

    Saudara-saudara seagama sebangsa sesub-etnik Pataniku sekelian..
    aku doakan kejayaan kalian dari Malaya..
    jangan harapkan pemerintah kami kerana mereka hanya pentingkan perut sendiri..
    Islam sendiri tertekan di malaysia..
    Bangkitlah dari semua sudut.. termasuk dari ekonomi juga..
    Aku lihat ramai yang datang berniaga ke Malaya..
    Mohonlah mereka membantu juga..
    Sabarlah wahai saudara-saudaraku..
    Ingatlah janji Allah..
    kemenangan PASTI milik kita!!

  14. oghe_Barat says:

    sudah jelas kafir siam membunuh saudara kita di kg air tempayan, bechah herong, menara…tunggu saja….kafir siam akan menerima balasannya nanti….

  15. sampuna says:

    pertama, takziah diucapkan kepada mereka yg kehilangan sanak saudara…

    kenapa asyik nak salahkan agama Buddha & menabur benci kepada org Buddha?

    yg jahat itu tentera, bukan agama yang lain dari islam..bukan kaum yg lain dari ‘khek’…. itu kamu harus mengerti…

    kenapa sami, penoreh getah Buddha, wat Buddha..guru2 beragama Buddha….dijadikan sasaran serangan awak?

    Islam apa yg awak pegang sehinggakan keberadaan kaum/penganut agama lain tidak disenangi?

    disebabkan awak gagal menangkap penyerang..kamu menyalahkan penganut agama Buddha?

    kamu sudah beruntung kerana warga Buddha di seluruh Thailand tidak mengikut kepanasan hati..kalau ikutkan perkembangan berita…ada saja pembunuhan warga Buddha di Pattani..& kamu harus sedar jumlah penganut Buddha lebih ramai di Thailand…

    jika ikutkan hati,mau saja dihapuskan seluruh warga islam kerana kekejaman ke atas warga buddha itu jelas dari warga Islam..

    tapi,yg menjadi penyejuk hati adalah seruan Buddha “KEKEJAMAN TIDAK AKAN BERKESUDAHAN DENGAN KEKEJAMAN, HANYA DENGAN KASIH SAYANG AKAN BERAKHIR KEKEJAMAN”

    Kebanyakan penganut Buddha ingat pada seruan Buddha

    bila lagi warga Islam akan berhenti menyakiti warga Buddha Patani?

    • fafaa says:

      babi ko adlh siam malaysia. anak haram melayu layan siam kt malaysia pnye baik siap bg taraf BUMIPUTRA. siam celaka mahu blagak baik. bangse cilaka ni sering mnyembelih bangsa mlayu dari sgenting kra smpei patani. korg kerajaan besar n ramai2 blehlh serang org melayu yg kecik krajaanya n berpecah. siam kt malaysia blakon je baik tp klulh thaiand menyerang mlaysia. mereka akan bpihak kpd sapa? bangsa babi ni adlh perisik. sial ko siam ko memang jahat n putar belit. siam buddha igat seruan buddha? klu mcm tu tolong hentikan pmbunuhan keatas org melayu n keluar dari selatan siam yg mane drampok nenek moyang celaka barbarik kamu dulu.

    • Dul says:

      Cih, cakap mcm tau jer ni org…

  16. Aman says:

    Ini semua angkara TAKSIN SHINAWAT!!! Sejak pembunuhan di Takbai hingga hari ini meski beliau di halau dari Thailand dia msih mempengaruhi huru hara di Negara ini dan tidak pernah mint maaf kpd orang Islam. Jangan salahkan orang yang tak berdosa. Aku hairan kenapa pembunuhan tersebut tercetus keesokan apabila kedengaran PM Abhisit meminta tolong PM Datuk Najib menubuhkan Sekolah Agama di Thai Selatan. Taksin dan pengikutnya tidak mau pemimpin lain menikmati keamanan di Thailand.

  17. amiersyakir says:

    PEMERGIAN SAUDARA SEMUA AKU YAKIN MENGADAPI Allah dengan setenang2 jiwa sebagai pejuangan…dan aku meyakini yang hidup akan teruskan perjuangan ini sama ada menang atau syahid……

  18. lahzam kasih says:

    asm suadara seislamku baik di patani atau dimana sahaja seluruh bumi tuhan ini. Semuanya telah diatur oleh Allah yang maha kaya lagi terpuji. Kita ini tiada pilihan selain dari menerima apa sahja ketentuan. Dari sekecil kecil puin hingga kepada alam ini dan seluruh isinya tiada yang terlepas dari kehendakNYa.

    Pertama saya mengucapkan takziah yang tidak terhingga kepada keluar yang terlibat, sambil mengucapkan tahniah kepada mereka yang telah disyahidkan oleh Allah. Itulah hadiah yang paling indah bagi seorang muslim. Hidup dan mati dalam keredaan Allah.

    “Jangalah engkau mengira mereka itu mati sedang mereka itu hidup dan mendapat rezeki disisi tuhanNya.”

    Saya ingin memetik kata-kata pujangga dari arab, kalau tidak silap katanya , ” Yang jahat itu adalah jahat dan yang benar itu ternyata benar, namun yang benar tidak bisa menang sekiranya yang jahat itu lebih baik persiapannya dari yang benar”.

    Benar, kata itu tidak dapat dimengertikan oleh gulungan mukminin. Maknanya berperang mesti dengan strategi, pengurusan yang hebat, individu yang hebat, ekonomi yang hebat dan iman yang amat kental.

    Kata guruku pertolongan Allah itu akan tiba bila waktu subuh itu dipenuhi saf-safnya sebagaimana waktu jumaat.

    Apa yang diharapkan selain dari tuhan….apa yang terdaya kita lakukan tanpa tuhan. Adakah dengan menyerang balas cara begini boleh menumbangkan mereka. Pasti tidak. Malah ruang untuk menang makin sempit. Mereka makin nekad menekan orang -orang kampung. tidak semua orang kampung dilahirkan berani. Akhirnya kita akan masih begini..dengan seorang dua mempamirkan sikap berani mati. Yang lain masih jauh tertinggal dan tercungap-cungap tanpa arah dan panduan.

    tuan ,
    saya orang melayu yang dibesarkan di tanah melayu, tetapi yang mengalir didalam diri saya ini adalah darah seorang muslim seperti kamu di petani. kita tiada sempadan. sempadan kita adalah antara kita dan kufar…

    mendengar cerita kamu adalah pedih hingga kehulur hati. Jauh terpendam disudut hati untuk turun kesana bersama kamu…tapi itu suatu cadangan dangkal, datang kedalam perang tanpa strategi dan pengurusan ketenteraan yang baik tidak mungkin ada kesan kepada pihak musuh. Kalau sudah orang-orang hebat menghadapi mati maka yang tinggal nanti adalah golongan yang telah bersama dengan mereka. Perjuangan terhenti disitu.

    Mari kita renung bersama, dan mulakan langkah yang lebih bijaksanan. kita akan menang insyaallah..

    takbir..

  19. NusantaraMan says:

    Kepada Lahzam,

    Tulisan saudara menyentuh hati. Benar kadang-kadang atau mungkin selalu apa yang kita hajati selalunya tidak seperti diharapkan. Kalau ikutkan pandangan peribadi saya mahu sahaja rasanya mengajak wilayah Patani ini menyertai Malaysia. IsyahAllah jika wilayah ini berada didalam Malaysia tidak mungkin akan terjadi seperti yang berlaku sekarang. Mungkin perkara seperti ini menghendaki kita berfikr mengapa perkara ini berlaku bukankah baik jika sebaliknya. Bermaksud Allah SWT menghendaki kita terus berfikir dengan sewajarnya. Mungkin jika perkara seperti ini tidak berlaku mungkin kita tidak berfikir dan terus lalai. Padangan saya umat Islam harus berfikir tentang atau perkara berkaitan saudara seislam, umat manusia yang bukan Islam dan juga musuh yang juga bukan Islam. Berfikir ini sebenarnya untuk mencari penyelesaian berkaitan keperluan, kehendak, keamanan dan persetujuan lain-lain hal kita berserah kepada Allah SWT. Mari kita berfikir apakah cara sewajarnya untuk menyelesaikan masalah ini. Fikiran yang bernas harus disampaikan melalui tulisan, jika perkara berkaitan Patani ini eloklah fikiran yang dapat menyelesaikan masalah disampaikan kepada pihak yang sewajarnya. Saya selalu juga menulis pandangan saya mengenai Patani di dalam Bangkok Post (surat khabar Thai berbahasa Ingeris). Mungkin orang lain ada cara tersendiri untuk menyampaikan fikiran kearah penyelesaian terpulanglah masing2. Pihak yang mahukan kemerdekaan Patani juga harus menerima fikiran atau pandangan orang lain mudah-mudah InsyAllah apa yang dihajati akan tercapai. Teruskan berdoa dan berusaha. Sentimen kebencian yang boleh membawa permusuhan amat tidak diperlukan dalam ISlam.

  20. bul says:

    oic
    oic ialah Oh I see
    Itu saja
    mari Bk kafir sedekah perempuan……Oh I see

  21. serai wangi says:

    Assalamualaikum wbt…saya mengucapkan takziah yang kepada semua keluarga yang terlibat dan marilah sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah kepada mereka yang syahid di masjid Al-Furqan Choairong. AL-FATIHAH. Saya juga mengucapkan tahniah kepada mereka yang telah disyahidkan oleh Allah kerana sesungguhnya itu adalah hadiah yang paling indah kerana tergolong dalam mereka2 yang mendapat keredaan Allah. “Jangalah engkau mengira mereka itu mati sedang mereka itu hidup dan mendapat rezeki disisi tuhanNya.”

    Wahai saudara2 ku Anak Patani, bersabarlah dengan ujian Allah turunkan ini, teruskan perjuangan, lurus kan dan rapatkan saf perjuangan…INSYALLAH kami akan mengikuti dan menyertai saf perjuangan kami kerana perjuangan untuk menegakkan yang HAQ adalah tidak bersempadanan.

    Kami sentiasa bersama2mu wahai saudara2ku Anak patani, darah perjuanganmu mengalir dipembuluh darah ini, keringat perjuanganmu menitik membasahi tubuh ini. Istiqomah dalam perjuangan ini kerana kami akan pasti bersama-sama mu seperti ratusan tahun dahulu.

    SELAMAT BERJIHAD DI DALAM ROMADHAN AL MUBARAQ ini… wassallam…!

  22. fafaa says:

    babi siam mengaku baik padahal ko adlh pnjajah yg mbunuh org islam. ko yg memulakan segalanya. ble bangse babi ko mampos ko tau sedih hah bangsa pengecut!

  23. RIMEUNG PUTEH says:

    يآأَيُّهاَ الَّذِيْنَ آمَنُوا إِذاَ لَقِيْتُمُ الَّذِيْنَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلاَ تُوَلُّوْهُمُ اْلأَدْباَرَ. وَمَنْ يٌوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتاَلٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بآءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيْرُ

    “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang menyerangmu, maka janganlah kamu membelakangi mereka (mundur). Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah dan tempatnya ialah neraka jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya.” (Al-Anfal: 15-16)..

    Ya ALLAH, TUHAN kami, Segala Kepujian dan Kebesaran Hanya milikMU,
    Ya ALLAH, Yang Maha BERKUASA atas segalanya,
    Yang Maha BESAR dan Maha TINGGI,

    Kami memohon dari KEBESARANMU dan KEKUATANMU, Ya ALLAH,
    Berilah Kemenangan kepada Para Pejuang Islam yang ikhlas di jalanMU, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa di sisi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa bersama mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kemenangan kepada mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kekuatan kepada mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa Membela, Memelihara dan Melindungi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, TUHAN kami, Satukan hati, pemikiran dan pandangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Fokuskan Matlamat Perjuangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Gabungkan Kekuatan dan Hujah-Hujah mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Tetapkan Hati dan Pendirian mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, TUHAN kami, ENGKAU Kuasai musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan dan ENGKAU Kalahkan musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Pecah-Belahkan kesatuan musuh-musuh Islam, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Lunturkan semangat dan moral musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuasaan dan cengkaman musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuatan tentara musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan ekonomi musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Campakkan Ketakutan yang amat sangat dalam hati musuh-musuh Islam, AMIN YA RABBAL’ALAMIN……..

    TAK USAH BANYAK GADOH MEMANG KEBENARAN SUDAH TERBUKTI,
    HANYA ORG2 YG TAKUT MATI,YG MENBELA KESALAHAN DAN BERGABUNG DENGAN MUSUH,MEREKA TERUS BERLARI DARI KEMATIAN PADAHAL KEMATIAN ITU SEDANG MENUGGUNYA,INILAH YG DIKATAKAN MANUSIA TOLOL DIATAS TOLOL DAN SUATU SAAT NANTI DIA MATI DALAM KEADAAN YG HINA…

    TERUSLAH BERJUANG SAUDARAKU,,,ALLAH BERSAMA KITA JAGAN TAKUT MATI DEMI MEMBELA AGAMA ALLAH,HANYA KEPADANYALAH TEMPAT KITA KEMBALI….
    TAKBIR..الله أكبر…TAKBIR..الله أكبر..TAKBIR..الله أكبر.MERDEKA PATANI.TERIMAKASIH..ASSALAMU’ALAIKUM..WR WB..

  24. Mehmed says:

    Es-Selam’un Aleykum ve Rahmetullah ve Berakatuhu

    Brothers, Sisters,

    All our prayings and good wishes from TURKIYE are upon you, sorry as Turkish Muslims, except a few exceptions, we can not do any practical movement for you.

    http://www.haksozhaber.com
    you can keep in touch with Muslims in Turkey using this web site.

    Best Regards,

    Mehmed CAN

    • ibnahmad. says:

      salam persaudaraan seagama,,, saya sentiasa berdoa kepada saudara2 di medan jihad,,,,mudah2an Allah menurunkan pertolongan dan kemenangan kepada mujahidin patani dan dimana2 sahaja di bumi ini….kuatkan zikir2 dan amalan kerohanianm ayat2 perang amalkan jangan berhenti istiqomah…semasa saudara melepas bedilan makrifatkan bahawa Allahlah yang bedil dan berzikirkah dgn ayat ” وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى “

Leave a comment