Masjid Kerisik, Nadi dan Inspirasi kami…..dalam kenangan.

Alfatihah……….        Lima tahun berlalu sudah, peristiwa pembunuhan kejam beramai-ramai dalam masjid kerisik oleh tentera penjajah Thai. Peristiwa sedih penyembelihan kejam ini berlaku pada pagi 28hb April 2004 dimasjid kerisik ;sebuah masjid tinggalan kerajaan Melayu Patani dizaman kegemilangan nya.Seramai 34 anak-anak muda yang berumur dari 16 hingga 34 tahun telah gugur syahid sebagai korban menandakan bermulanya dan bersemarak semula kebangkitan  perjuangan pembebasan rakyat patani.Mereka di bunuh tanpa senjata oleh tentera penjajah Thai dengan perentah yang datang dari istana raja Thai melalui General Panlop Pinmanee. Walaupun General Chaovalit memerentahkan supaya tentera hanya mengepung dan berunding dengan pemuda-pemuda tersebut, tetapi mereka engkar  dan dengan kejam sekali membunuh pemuda-pemuda tersebut dengan menggunakan berbagai jenis senjata termasuk senjata berat dan helicopter.

 

Masjid Kerisik lambang kedaulatan islam patani

Masjid Kerisik lambang kedaulatan islam patani

 

 

        Seandai nya peristiwa ini tidak melibatkan orang melayu/islam sudah tentu mereka – mereka ini masih hidup.Ini terbukti dengan apa yang berlaku di Bangkok sekarang.Walau pun penunjuk perasaan merampas kereta perisai dan Parlimen tetapi mereka masih belum ditembak.

 

 

        Penjajah Thai telah membuktikan pada dunia hasrat mereka yang sabenar untuk menghapuskan etnik melayu semua sekali di Patani.Tuhan maha berkuasa yang mentakdirkan kebangkitan Islam di Patani bermula dari dua peristiwa pembunuhan beramai –ramai di masjid kerisik dan tunjuk perasaan didepan balai Polis Tabal.

        Kebangkitan rakyat ini telah berjaya menyatukan umat islam Patani disebelah pihak,dan Kafir penjajah bersama munafikin, pengkhianat-pengkhianat dipihak musuh. Sejak dari itu hampei setiap hari bangsa Melayu Patani ditindas habis-habisan saperti binatang buruan.Selain dari ditembak secara rambang membabi buta penjajah juga menangkap sebahagian besar orang-orang kampong dan menyeksa mereka dengan berbagai cara didalam penjara.!!!!

        Tetapi alhamdulillah pemuda – pemuda Patani yang berbekalkan jihad dan semangat untuk mempertahankan anak watan  dan menebus kembali marwah ugama dan bangsa mereka bangkit melawan.Hampir setiap hari operasi terhadap tentera penjajah dengan serangan berani mati dilancarkan.(Dalam sekitar bulan Mac dan April sudah hampir 60 orang tentera dan polis Thai di bunuh dalam operasi-operasi ). Penjajah begitu gerun dan sudah hampir-hampir mengaku kalah.

        Mereka sekarang sedang mengguna berbagai helah untuk memberhentikan kemaraan pejuang-pejuang.Mereka menggunakan Negara-negara jiran saperti Malaysia dan Indonesia bagi memujuk pejuang-pejuang supaya berhenti berperang.Mereka memperalat kan pejuang-pejuang lisuh dan desperado yang berada di Malaysia dan Eropah untuk memulakan rundingan damai.

          Khidmat ini termasuk memperalat kan partai-partai yang sudah tidak di terima oleh rakyat Patani.Mereka mensasarkan tahun 2010 sebagai tahun damai bagi Selatan Thai(Patani).Mereka juga memperalatkan OIC supaya memberi taraf pemerhati kapada pejuang-pejuang Patani untuk memerangkap mereka supaya percaya kapada program dan plan-plan damai yang akan di inisiatifkan oleh OIC dan Negara-negara jiran.

         Secara tidak sedar kita juga terjebak kedalam perangkap Zionist antarabangsa saperti terperangkapnya PLO kapada Yahudi/USA. Sekarang usaha-usaha baru sedang giat dijalankan untuk memujuk semua partai dan pejuang Patani menandatangani memorandum bersama. Memorandum ini penting untuk membolehkan OIC/Malaysia mendesak pejuang-pejuang memulakan rundingan damai dengan penjajah Thai.

         Kalau kita benar-benar memperjuangkan nasib rakyat Patani kita harus ingat bahawa darah syuhada’ dimasjid kerisik dan tabal masih belum kering lagi.

         Dizaman Sorayud menjadi Perdana Menteri Thailand, beliau telah mengaku bersalah bagi pihak kerajaan Thailand terhadap peristiwa Masjid Kerisik dan Tabal.Jika beliau benar-benar serious meminta maaf dan Bangkok juga serious untuk berunding, kita minta supaya terlebih dahulu dihukum orang-orang atau tangan yang memberi arahan supaya dibunuh orang – orang yang tunjuk perasaan di Tabal dan hadhir di masjid kerisik.

         Pejuang-pejuang kita di barisan hadapan belum menunjuk kan keletihan dan kemerosotan, Jadi hurmatilah pejuang-pejuang dan rakyat di dalam negeri..Penjajah Thai telah menunjukkan tanda-tanda kekalahan, Cuma maruah dan faktor ekonomi sahaja yang menyekat mereka dari mengaku kalah.

        Sepatutnya partai-partai politik dan pejuang- pejuang veteran bersatu tenaga untuk menangani perjuangan secara bermatia-matian dan berhabis- habisan!!!!! Kita harus bersiap dan bersedia untuk meneruskan usaha yang sedang di lalui oleh anak-anak muda di barisan hadapan.Jangan kita biarkan perjuangan ini mati di pertengahan jalan.

       Jangan dibiarkan walau seorang pun ummah kita hidup ditindas tanpa melawan hingga syahid.Perjuangan jihad adalah untuk melangsaikan janji kita dengan allah swt dan meningkatkan kecintaan kita yang hakiki pada ilahi !!!!

 

 

 

mangsa pembunuhan

mangsa pembunuhanpara syuhada' dalam masjid

 

 

 

 

Sebahagian para syuhada dalam masjid
Sebahagian para syuhada dalam masjid

 

   

03_thumb101_thumb1

 

 

 

 

 

Semoga allah cucuri rahmat keatas

roh-roh para syuhada

dan berkatilah perjuangan kami

yang masih hidup.Kami

kerinduan untuk mengikut jejak

langkah para syuhada

yang telah mendapat tempat disisi

allah swt.

34 Responses to Masjid Kerisik, Nadi dan Inspirasi kami…..dalam kenangan.

  1. warna baju says:

    Sesungguhnya perjuangan para pejuang menentang kezaliman kerajaan kafir Thai diredhai oleh Allah S.W.T. Sempena memperingati peristiwa Kerisik diseru kepada penyokong pejuang pattani menghadiahkan Al-Fatihah kepada pejuang-pejuang yang berkorban memperjuangkan Pattani Darulsalam.-AMIN

  2. iman says:

    Saudaraku Warna Baju yang di hurmati. Imperialis Siam suka apabila kita guna bahasa merika seperti Pattani dengan Patani, yang betulnya ialah dengan satu T apabila guna dengan dua T ertinya Tokna.

  3. warna baju says:

    Terima kasih saudara iman yang dihormati. Saya sebenarnya sauadara pejuang semua dari Malaysia yang sedang mengkaji secara mendalam tentang pejuangan rakyat patani menuntut kemerdekaan dari kerajaan Siam laknatullah. Dari pengetahuan saya penggunaan pktaan Pattani adalah untuk negeri dan pkataan Patani melambang masyarakatnya. Bagaimanapun saya pohon maaf sekira perkataan yang saya gunakan melanggar sensitiviti masyarakat Patani semua kerana kesalahan itu datang dari kelemahan diri saya sendiri.Wallahualam…

  4. sampuna says:

    tindakan membunuh sami & penduduk agama buddha di Selatan Thai termasuk dalam perjuangan anda?Kejam dan akan mendapat balasan nanti.

  5. warna baju says:

    Erti Pejuangan Patani
    ———————

    Pejuangan pemisah selama ini bukan hanya untuk membunuh sami dan orang Buddha perjuang patani menghormati agama lain. Pejuangan patani adalah satu pembelaan dan usaha mempertahankan bumi patani dari dikuasai pihak Thailand yang mengasmilasi Selatan Thai.

    2. Bagaimana pula dasar & tindakan kerajaan Thai ingin membuddhakan masyarakat patani dan membunuh ulama,imam masjid dan ketua kg yang tanpa usul periksa yang dituduh menyemai api perjuangan menentang Kerajaan Thai. Adalah satu penghinaan terhadap Islam apabila pihak tentera diarah menembak mati umat Islam yang berlindung di dalam masjid tanpa senjata dan sekiranya saudara sampuna melihat kepada statistik berapa ramai orang buddha mati dibunuh berbanding Thai Muslim. Orang patani boleh berada dalam linkungan masyarakat buddha sekira krjn Thai buddha boleh toleransi dan memahami budaya serta amalan masyarakat Islam patani.

    3. Tanpa memahami situasi sebenar kita tidak boleh menuduh orang lain kejam dan menentukan balasan kepada orang lain.

  6. sampuna says:

    buktikan tuduhan anda kerajaan Thai cuba memaksa org islam menganut Buddha.

    apa-apa kekejaman kerajaan Thai lakukan pun,adalah tidak munasabah untuk pejuang-pejuang membunuh orang awam hanya kerana mereka beragama Buddha.Mereka tidak terlibat dalam kekejaman tersebut.

    apa lagi,sami-sami Selatan Thai yang aman,kerjanya hanya berdakwah di kalangan masyarakat buddha di selatan thailand, keluar untuk tak bart (thamboon makan tengah hari), menyempurnakan majlis agama di wat…

    rasanya pejuang-pejuang dah hilang akal.

    mahu melawan jajahan atau menghapuskan agama buddha di selatan Thailand????

  7. Hujan says:

    The President of PULO, Al Haj Abu Yasir Fikri, was invited as expert speaker on the situation of Southern Thailand (Patani).
    JEDDAH — KINGDOM OF SAUDI ARABIA
    18-19 APRIL 2009
    The twelfth Meeting of the Intergovernmental Group of Experts considering the Conditions of Muslim Communities and Minorities in Non-OIC Member States was held in Jeddah, Kingdom of Saudi Arabia, from 18 to 19 April, 2009;
    The PULO President said that “To understand the issue we must get to the root of the Problem. Thailand sees the South as part of its territories, while the liberation movements sees Thailand as the colonial power occupying their land by force.”
    He spoke about the unrest and asked whether the groups operating in the South should be called “Separatist Movements” or “National Liberation Movements”.
    Abu Yasir recalled the Patani history and also drew up statistics of injured and dead for the years of 2004-2008.
    Understanding the Case
    The PULO President explained four points which he said was needed in order to “Understand the Case”:
    1. The conflict between the national liberation movements for independence of Patani and the Government of Thailand is about retaining the land in the south as part of its territory.
    2. The roots of conflict in the region stems from the decision of the Thai government to cancel the Malay sultans in 1902.
    3. The language, customs and cultures of the majority of people in Patani (the five states bordering to Malaysia in the south) differ from that of the majority of Thai people in Thailand as the people are ethnic Malay Muslims. In the Patani area approximately 90% of the population is Malay Muslim while the minority is Siamese Buddhists.
    4. The non-recognition of the existence of the ethnic Malay by calling them Thai Muslims, and denying them their identity creates a great obstacle to peaceful coexistence.
    Proposing a solution to the Patani Case
    Finally, the PULO President proposed a solution for the case in six points:
    1. In the case of Patani it seems impossible to resolving the issue if it is left entirely in the hands of the Patani people and the Thai Government. This is why international intervention in the form of external governments or the United Nations is necessary. There are some with the opinion that external presence would be interfering with the internal affairs of Thailand but we believe that since Patani is under colonial occupation and its people are struggling to regain their right of self determination this would not be the case. Therefore external intervention should not be seen as interfering with the internal affairs of Thailand.
    2. In the first stage the government of Thailand should award the Patani area (The regions which includes Pattani, Narathiwat, Jala, Setun and five districts in the province of Sonkla) special status. The Government and Parliament should allow greater freedom for Patani to manage its internal affairs. This move would not be in contradiction with the Thai constitution and would be applicable in the case of Patani since the conditions and terms of the regions (i.e. Bangkok and Pataya) that’s already been awarded special status has been different in each case.
    3. Recognition of the ethnic Malay in the same way that Thailand acknowledges ethnic Chinese in Thailand. Right now Thailand does not recognize the Malay ethnicity, which makes it difficult to prove the sincere intention of the Thai government for peaceful coexistence with the Patani people.
    It is necessary that the Malay language is also recognized as the official language in the region and also that the Jawi scripture (using Arabic letters) may be used.
    Thailand is trying to implement teaching in the Malay language in one school in each state but with the Thai alphabet. There is no contradiction in the policy of education in Thailand to allow the use of Jawi scripture as foreign language education in Thailand allows for English and French to be taught using the Latin alphabet, while the Japanese and the Chinese languages are taught using their own letters. None of the above mentioned languages (except Jawi) is taught using the Thai script.
    4. Recognition of the Islamic law in the Islamic Malay Patani, especially in the field of civil law since the people is Muslim.
    5. The people in the Patani region will have a referendum in the future under international supervision in order to determine their own destiny, whether they want to remain part of Thailand or achieve independence from Thailand.
    6. Thailand wish to reduce the role of the Patani United Liberation Organization (PULO) and Revolutionary National Front (BRN) while at the same time giving credit to the RKK (small and mobile combat units). The RKK is not an organization, but those are small groups moving about in the villages. However, these groups are parts of other liberation organizations in Patani.
    Abu Yasir said that if calm is to be restored, the Thai government has to enter the negotiation table with the liberation organizations.
    The meeting ended with recommendations for the next OIC meeting, to be held in Damascus:
    Having listened to the views and comments of the Member States’ representatives on the Muslim Communities and Minorities in Non-OIC Member States, the meeting came out with the following recommendations:
    Welcomes the content of the Joint Communiqué issued at the end of the Secretary General’s visit to Thailand in May 2007, including the commitments made by the Government to make steps towards the resolution of the issue of Muslims in Southern Thailand by addressing all its aspects and by giving them the opportunity to take charge of their internal affairs, enjoy their cultural and linguistic specificities and manage their own natural resources; and expresses its concern over the lack of progress in these commitments nearly two years after the Communiqué was issued.
    Calls on the Secretary General to continue his contacts with the Government of Thailand; invites the Member States which have strong relations with Thailand to assist him in his efforts in order to elaborate an action plan for the full implementation of the Joint Communiqué, which will contribute to bringing about peace in Southern Thailand. The meeting recalls resolution No. 51/35-POL adopted by the 34th Session of Conference of Ministers in Islamabad, which stipulated that the issue of Muslims in Southern Thailand be the subject of a separate resolution from the Council of Ministers.
    Patani Independence News Agency (PINA)

    TRUE OR FAKE ???

  8. sandusdawood says:

    Sempena mengingati pemergian asshahid Pak salim yg diingati dlm pjalaertempuran di suatu daerah dijala tahun lepas ,beliau juga di kenali sebagai supit sempena nama kampong nya di daerah kabu almarhum adalah pemimpim yg berkelibar ,bermoral tinggi . semuga allah mencucuri rahmat dan di masukkan dlm shurga dgn para2 shuhada yg lain amin. puisi, bertajuk; hemisan fajar. Bangsaku petani,bangun!!! langkasuka melambai, gendang jihad bergemuruh. darah pemuda membanjiri,menyiram. pukuk2hijau dgn debunga2 mewangi fajar pagi. burung2 bersiulan menyanyikan lagu shurga. titisan darah shuhada semerbak bau-nya.malaikat menyambut dgn senyuman . shuhada bangsaku berguguran . berdiri tegak tampa lesu menerkam musuh. melaungkan aku jejakamu , pertiwiku. petani tidak akan terbiar tanah gersang , petani hidup ,hidup,hidup. musuhdi pijak2 hanyir darah nya. petualang di cekik ,bangkai-nya neraka . senjata mendakap jiwa. fajar meraah menanti pagi, harapan segar menanti di sanubari . gerimis pagi dgn lagu shurga. petaniku berdiri seantiro dunia. tegak berdiri bangga. pemuda2 merempuh mengangkat dada. gagah perkasa menadah awan. petani, merdeka,merdeka,merdeka.

  9. sandusdawood says:

    Alangkah malang-nya rakyat melayu petani ,setelah di bunuh dlm peritiwa hitam takbai(tabal) yg mendapat perhatian dunia 5th yg lalu di bunuh dgn kejam,oleh penjajah siam laknatullah keatas mereka.sekarang ini shuhada2 itu di hukum sekali sekali lagi oleh dua hakim durjana kafir harbi,di mahkamah hadyai dgn tidak menyalahkan tentera2 polis2 kafir harbi yg terlibat dlm pembunuhan itu yg dgn jelas sengaja menembak dan mengankuk mereka yg masih hidup keatas trak selepas di belasah dgn secukup2 ,sehingga membawa kepada kematian pemuda2 kita. yg mana membawa kepada kematian pemuda2 kita.di mana mereka sedang berpuasa dan di biarkan tampa makanan walaupon selepas waktu berbuka.persoalan-nya di sini , apakah kekejaman mereka itu berlalu tampa balasan? tampa hukuman?tampa hisab? jawab nya itulah dia kekejaman penjajah, itulah tabiat penjajah , tapi yg lebeh menyedihkan pengurbanan pemuda2 kita berlalu tampa kesedaran setengah2 rakyat kita,tampa pembelaan dari ulama2 kita, cendikiawan2 ,kaum2 terpelajar,profesional,ahli2 politik(cap ayam). memanglah sangat malang shuhada2. seolah2 pengurbanan mereka sia2 sahaja didunia ini.terutama sekarang ini selepas penghakiman beruk kafir harbi yg tidak berlandaskan kepada kenyataan yg sebenar ,dgn tidak memanggil saksi2 yg masih hidup.cuma berlandas kan kepada laporan2 pihak berkuasa penjajah ,nyata lagi berbaris mereka berpakat untok memelsu sejarah yg sebenar. oleh itu bangunlah rakyat melayu petani baik di bumi petani atau di serata dunia ,dedahkan,suarakan, perkara yg sebenar ,supaya kita tidak lagi di perbuduhkan dan di hina selama2nya oleh penjajah siam yg memang mashur dgn pembuhungan dan sikap duble setandard dlm setiap perkara.

  10. sandusdawood says:

    Rentetan dari peristiwa yg berlaku selepas penghakiman jahat oleh dua hakim penjajah di hadyai mengenai sejarah hitam tabal,ialah serangan bertali arus terhadap sasaran penjajah di 3wilayah ,dari serangan hendap ke pengebuman yg mengerban tidak sikit tentera2 pengkhianat2dan alat2 penjajah. adalah jawapan yg berperisteg dari pejuang petani(kualiti dan kuantity)terhadap keangkuhan rejem penjajah yg masih engan mengaku salah di atas kezaliman mereka selama ini. itu adalah reaksi tepat dan adil. syabas kepada pejuang2 yg tidak pernah mersa keciwa dlm perjuangan mereka. bagi mereka gugur dlm medan tempur adalah kemenangan pribadi yg membawa kepintu syurga sepantas kilat. sebalik nya kemenangan dlm pertempuran arti nya allah masih lagi memberi mereka peluang kedua menhentam musuh untok melemahkan semngat tentera kafir harbi dlm misi mereka mempertahankan kejahatan mereka terhadap rakyat melayu petani. ayuh ! pemuda teruskan gempur , rakyat bersama anda. cuba lihat tindakan anda akhir2 ini memaksa pm musuh (apicit) datang kemalaysia ini menandakan kegusaran mereka terhadap situasi sekarang, fajar baru akan menjelma. merdeka insyaalah ,allahuakbar…

  11. PelirKontot says:

    kenapa setiap kali nak settle isu selatan Siam, PM Siam kena pegi berunding dengan Malaysia?
    Sebab, segala batu api dan penghasutnya semuanya sedang berdondang sayang di Malaysia. Ada setengahnya bukan rakyat Thailand tapi masih nak jadi tukang hasut dan batu api. Pejuang konon. Setiap kali serangan berlaku ke atas pihak kerajaan Siam, berpuluh kali ganda tindakan balas dari kerajaan..yang susah kehidupan ialah rakyat Patani. Yang tukang hasut senang lenang makan subsidi di Malaysia. Tengok, pejuang taik ayam kat atas tu tulis: “Akhir2 ini memaksa pm musuh (apicit) datang ke Malaysia ini..”(tulisan begini bermaksud tukang tulis itu berada senang lenang makan subsidi termasuk subsidi beruk di Malaysia). Kalu penulis berada di Patani dan bersusah payah kehidupan di Patani bersama rakyat lain, tulisan dia tentu begini:.”Akhir2 ini memaksa pm musuh (apicit) PERGI ke Malaysia ITU”
    Nak mengaku pejuang Melayu, perbezaan makna DATANG dengan PERGI, ITU dengan INI pun tak tau…

  12. semalam ada kejadian tembakan ke arah jemaah yg sedang solat dalam Masjid Al-Furqan Cok Airong, Narathiwat. 11 maut dan berbelas lagi cedera. Para ketua pejuang kat sini dah tahu ka? Oh..tak tau lagi..belum baca paper Utusan Malaysia/Berita Harian/ atau Utusan Melayu lagi..Pejuang kepala toya apa, mengetahui kejadian hidup mati anak buah melalui akbar-akbar di Malaysia..

  13. sandusdawood says:

    siapa yg memerintah thailand ? pm kah? atau tentera ? apakah tentera thailand tidak menhurmati pm ?. pembunuhan kejam terhadap penduduk melayu islam yg sedang bersembahyang adalah satu dalil yg menunjukan tentera tahiland tidak pernah menghurmati pm atau pihak pentadbir,pada ketika pm siam sedang berungding dengan pm malaysia, pada ketika itu juga tentera kafir harbi siam menembak penduduk melayu yg sedang bersembahyang. ini lah mainan dan perangai siam yg patut di fahami oleh setiap orang, mereka tidak pernah berniat untok mencari perdamian.tetapi mereka adalah gerombolan kafir harbi yg sentiasa dan selama2 nya membenci penduduk melayu.sebuleh2nya mereka mahu mengusir orang2 melayu keluar dari 3 wilayah utara malaysia itu. kalau tidak mereka akan membunuh dengan cara kejam sebegitu selama2 nya. tapi yg lebeh teruk mereka berjaya memperalat pengkhianat2 bangsa seperti dua penulis diatas yg hanya sebagai (butir kutor siam) tidak bermarwah dan tidak beragama.saya menyeru kepada mereka supaya bertaubat. kerana hidup hanya sementara , kalau tidak hukuman allah akan datang juga. hidup mulia, mati shahid afdal dari mati sebagai anjing penjajah .

  14. sandusdawood says:

    selamat pagi rakyat petani , semuga fajar baru membawa bersama rahmat, serta azam baru untok terus menentang penjajah, yg dari saikolugi telah bertindak di luar kod2 peperangan dengan membunuh orang2 awam yg sedang sembahyang . sedarlah, wahai saudara2ku para pejuang tidak akan menembak orang2 islam kerana mereka terdidik hanya untok menentang kafir harbi . malah mereka tidak akan menyentuh kafir2 biasa .pejuang2 melayu islam akan bertindak hanya atas kafir harbi dan alat2 mereka seperti(pelir kuntok dan utusan meluya)dan kawan2 segulungan dgn mereka.pembunuhan kelmarin adalah kerja siam dan kuncu2 mereka dari pengkhianat2 bangsa yg sudah hilang arah , bukan juga dari orang ketiga sebagaimana yg didakwa oleh kepala tentera penjajah ,kerana penduduk tempatan lebeh faham perangai penjajah siam , tabiat mereka apabila di hentam teruk tentera2 kafir akan menjadi histeria, sebenar nya mereka bukan tentera tetepi pembunuh , mereka di latih untok membunuh orang2 awam .wahai rakyatpetani jangan sekali2 terpedaya dengan mereka , sekarang ini bukan main lagi pemimpin tentera /awam mereka, akan menunjukan simpati terhadap keluarga shuhada ,jangan bagi muka ,jadikan darah yg mengalir dari tubuh shuhada2 sebagai baja untok menghadapi perjuangan seterus nya.sebenarnya shuhada tidak mati di sisi tuhan bahkan mereka hidup, itu kata tuhan dalam quran .kematian mereka akan di rahmati allah, percayalah !!.saudara2 rakyat petani ,perjuangan menentang penjajah bukan statik ,bukan bertempat, di mana2 kita buleh berjuang ,setiap orang berperanan, di dalam ,di bangkuk, di emerika, diengland, di pukit,di kampong, dlm bandar semua berperanan asalkan kita mahu berjuang .ini sesuai dengan hadis nabi( kalau kamu melihat kemungkaran ubah lah dgn tangan kamu kalau buleh ,kalau tidak, dgn perkataan(tulisan2, pendedahan2,perang siber,) kalau tidak, dgn hati(mendoa,sembahyang hajat,mengutuk penjajah dgn sekeras2).oleh itu berjauang lah, tanam tekad baru dgn azam baru untok menempuh ranjau2 perjuangan .kesusahan dlm perjuangan berdepan dgn pahala disisi allah, jadi pilihlah diantara pahala dgn dusa (berdusa meninggalkan fardu ain,berjuang menentang siam wajibfardu ain, kerana mereka merampas hak kita , walau pon ini sudah lama berlaku,perjuangan orang palastin memakan masa menentang salib 300 tahun sehingga di bebas oleh tentera islam yg di pimpim oleh( imam,doktor,alim ,panglima salahuddin al ayubi) ini menunjukan masa tak penting ,cuntoh nya dipetani sendiri dari jenarasi ke jenarasi tampa putus asa, dan akan berterusan samaada di sukai oleh penjajah atau alat2 mereka dari bangsa melayu sendiri.laknatullah , kepada mereka yg masih memerangi pejuang2 islam dgn perbuatan dan kata2( tulisan2 bersiber atau apa2 bentuk pon (pengkhianat adalah munafik,keji, murtad, hukum nya sama dgn kafir harbi di sisi allah.) sekian, wassalam kpd mujahid2 yg sudah terkurban dan yg masih berjuang, dalam negeri/ luar negeri,….

  15. sandusdawood says:

    kepada bloger, harap aktif lah sedikit, cari tajuk2 baru bukan tak ada , cuma rajin2 lah ,demi untok masharakat petani. nampak nya sekarang komentator lebih aktif. lebeh kedepan. maaf kerana menegur…

  16. sampuna says:

    masa orang islam kena bunuh,korang jerit cam histeria… penduduk pattani Buddha plak masa kena bunuh..semua senyap cam tiada apa2 berlaku

    muhasabbah diri

    apa erti perjuangan PLO? kalo kerjanya cuma membunuh sami yg keluar thak bart, membunuh ketua kampung yg beragama Buddha…dan melaksanakan kekejaman lain terhadap org beragama buddha?

    Bukankah mereka juga warga Pattani???

  17. sampuna says:

    lagi2 berita pembunuhan penoreh getah berugama Buddha, cikgu berugama Buddha, sami tua…kerja PLO??? nak menghalau penduduk berugama Buddha dari Pattani? itulah betapa indahnya ‘agama damai’ islam ya…

    PLO itu bukan memperjuangkan Islam tapi mempergunakan nama satu agama yg baik utk menganiayai org Buddha.

    kasihani penduduk agama buddha yg hidup dlm ketakutan di Pattani!

  18. sampuna says:

    baca :

    Three Buddhist villagers were killed and a dozen wounded in a grenade attack on a bus and a drive-by shooting in Thailand’s Muslim deep south, police said.

    The attacks came as Deputy Prime Minister Suthep Thuagsuban flew to the Muslim-majority region bordering Malaysia nearly a week after unknown gunmen killed 10 Muslims praying at a mosque.

    The government has condemned a recent surge in violence in the region, where nearly 3,500 people have died in five years of unrest despite the presence of 30,000 troops in the three southernmost provinces of Yala, Narathiwat and Pattani.

    In Yala, suspected militants tossed a grenade into a mini-bus packed with Buddhist vendors on Saturday, killing one and wounding 12 others, police said.

    In separate incident, two Buddhist villagers were shot dead as they walked down a street in Yala’s Bannang Sata district. “The two died at the scene,” a police official said.

    The region has been hit by its deadliest violence this year, with 27 people killed and more than 50 wounded in the last eight days. Monday’s attack on the mosque in Narathiwat by gunmen armed with automatic rifles has raised tensions between Muslims and the region’s minority Buddhists.

    *********************************************************

    Mengapa harus bertindak kejam kepada penganut Buddha yg tiada kaitan dgn politik Siam???

    Apabila berlaku apa2 kepada Muslim,org Patani menjerit2….

    sesetengah Muslim Patani bertindak secara tidak waras dengan melakukan kekejaman ke atas penduduk beragama Buddha gara-gara membalas apa yg berlaku atas Muslim…

    Anda sendiri telah melakukan kekejaman yg anda sendiri mengutuk…

    fikir2kan lah…

    pelaku kekejaman harus dihukum, bukan masyarakat yg seagama /sebangsa dengan pelaku kekejaman itu

  19. Malays Muslim says:

    Hi Sampuna,

    Pada saya awak kurang faham tentang ajaran Islam yang menuntut penganutnya berbaik-baik sesama manusia. Saya bersetuju dengan awak pembunuhan samada terhadap orang Islam atau Budha yang tidak terlibat atau berdosa amat dikutuk. Kami umat amt mengutuk pembunuhan sami, tok-tok guru dan orang yang tidak bersalah. Pembunuhan-pembunuhan yang berlaku diselatan Thai. sekarang amat kurang jelas dan tidak pasti siapa dalang utamanya. Walaupun saya bukan rakyat Thai. saya amat pelik mengapa Kerajaan Thailand meletakan begitu ramai tenteranya di Patani. Bukankah ada cara lain untuk menyelesaikan masalah ini. Malaysia negara jiran juga khuatir dengan fenomena telalu ramai tentera di Patani. Awak kena juga Sampuna Hak masyarakat Patani yang berketurunan Melayu Islam harus juga dipertimbangkan oleh kerajaan Thailand. Kejadian bunuh membunuh di Selatan Thai ini adalah berpunca dari kelemahan kerajaan Thai. sendiri. sudah 100 tahun menguasai wilayah ini tapi apa yang dikenhendaki oleh masyarakat Melayu Patani dapat dilaksanakan oleh kerajaan Thailand sepenuhnya. Macam ni sahajalah Sampuna jika mahu selesaikan masalah buddha dan islam ini mudah sahaja kumpulkan seluruh masyarakat islam di Thailand dan arahkan mereka pindah keselatan Thai. dan semua orang buddha di selatan /patani boleh berhijrah dibahagian utara macam phuket, surat thani dan sebagainya. Orang islam yang telah dikumpulkan diselatan Thailand ni (bahagian bawah Songkhla) Yala, Narathiwat, Pattani dan juga satun buat pemtadbiran sendiri. Jika kerajaan Thailand tidak mahu bagi mereka merdeka bagi sahaja autonomi penuh suruh orang islam dan melayu ini tadbir sendiri wilayah itu. Kalau kerajaan Thailand hendak untung mintak bayaran tahunan dari selatan ini. Tapi tidak Thailand gunakan ketenteraan untuk dan masyrakat islam teras diugut lalu ramailah memberontak kadang kami umat islam ini pun tidak berapa setuju dengan cara pembunuhan yang kejam kepada orang yang tidak bersalah. Akhirnya pada saya Kerajaan Thailandlah yang bersalah sepenuh mengenai isu ini dan merekalah juga merupakan kunci untuk penyelesaian ini.

  20. sampuna says:

    kepada malays muslim,

    cadangan saudara untuk meletakkan semua penduduk islam di selatan manakala semua yang buddha ke bahagian tengah & utara siam itu tidak munasabah.di selatan siam sendiri,tidak semua melayu islam.semasa islam sampai ke patani,tak semua yang islam.ada yang hindu-buddha dan keturunannya ada sampai sekarang.

    penyelesaiannya cuma ada di tangan rakyatnya : jangan berpakat dengan siapa2 utk meneruskan kekejaman.

  21. intifada says:

    sampuna

    saya rasa lebih baik selatan thailand dimerdekakan.rakyatnya lebih 90%muslim.
    dalam Islam kami tak dibenarkan untuk membunuh orang sesuka hati mcm kerajaan Thailand bt selama ini.masalahnya sekarang dah terang terang berlaku penghapusan etnik.awak faham penghapusan etnik maksudnya semua keturunan sesuatu bangsa akan dibunuh mcm yang berlaku pada orang muslim di selatan Thailan tu.apa guna tentera guna senapang cume nak menenbak mati orang je ke?dalam hal ini wajib setiap orang islam kene memoertahankan diri mereka,keluarga dan keturunan mereka sebab tu mereka berjihat.berapa ramai orang Buddha yang mati dibanding dengan orang muslim selatan Thailand.tak sampai satu peratus pun dari jumlah kematian penduduk muslim yang dibunuhkalau kerajaan Thailan tu betul betul adil kenapa tak ada sekolah agama khas untuk orang Islam, kenapa nak paksa mereka blaja agama Buddha pula.kenapa kerajaan Thailand sungguh zalim?ini bukanlah berpakat untuk melakukan kezaliman tapi menuntut hak senagai manusia yang bermaruah.

  22. ABDULLAH says:

    Bismillahhirrahmanirrahim…….

    Kebangkitan Bangsa Melayu Patani kearah menghalau semua saki-baki etnik Siam Kafir atau Thai dari Tanahair sendiri adalah merupakan sebuah kebangkitan Revolusi Rakyat di luar jangkaan pihak musuh sendiri.

    Pada peringkat awal, tentera Thai sungguh angkuh. Mereka sungguh biadab, perangai macam biawak. Mereka merasakan anggota tentera mereka sungguh kuat konon. Maklumlah, dengan berbekalkan senjata automatic yang canggih dan sofisticated.

    Mereka ingat boleh meratah orang-orang kampong yang lemah ini dengan mudah. Ingat, tuhan maha berkuasa. Perancangan Allah SWT adalah lebih sempurna dan lebih bijak dari perancangan manusia.

    Ini telah pun dibuktikan oleh orang-orang kampong sendiri. Mereka mampu membuat kejutan dalam siri perang Ala-Gurila kepada kerajaan pusat di Bangkok. Kerajaan Thailand amat terkejut dengan semangat juang yang ditampilkan oleh Pejuang-pejuang Kemerdekaan Melayu Patani.

    Bayangkanlah, Kerajaan THAILAND di bawah pimpinan PM Siam Kafir itu telah memperuntukkan wang sebanyak 2.8 billion Bhat semata-mata untuk membeli 7 buah helicopter gempur canggih buatan Amerika dan sebanyak 24,439 raifel/mesin-gun canggih yang akan dihantar ke negeri Melayu Patani Darussalam (Selatan Thailand=Utara Tanah Melayu). Untuk apa?

    Nak bunuh binatang atau nak bunuh kambing? Sudah berapa banyak duit cukai tanah/ pendapatan rakyat nak diguna semata-mata untuk bunuh manusia yang tidak berdosa? Apakah semata-mata bertujuan untuk membunuh Orang Melayu kita?

    Cerdik ke jenis pemimpin Thai macam ni? Kalau begitu, maka jelaslah kini bahawa pemimpin Thai jenis macam ni adalah musuh kita dan musuh agama kita. Musuh agama Allah. Halaulah mereka dan perangilah mereka walau seratus tahun sekalipun !!!

    Apa lagi? Ini adalah satu peruntukan segera yang berbaur perkauman bodoh yang diluluskan oleh kabinet syaitan, Thailand. Keputusan ini diambil oleh pemimpin Thai setelah darjah atau tahap kebangkitan dan penentangan yang amat kuat daripada Bangsa Melayu kita terpaksa dihadapi oleh anggota tentera Thai sendiri di Wilayah Melayu ini.

    Kini, barulah mereka sedar bahawa Orang Melayu Patani sebenarnya sungguh istimewa dan unik. Bangsa Melayu juga mempunyai jati diri. Mereka mempunyai kekuatan tersendiri yang tidak dimiliki oleh tentera mereka. Hanya sekadar mampu galas senapang kehulu-kehilir sahaja dengan perasan kecut-perut. Mereka juga takut kepada pejuang-pejuang Melayu.

    Sekian. Terimakasih. Wassalam.

    SEMBAHYANG HAJAT IZIN ALLAH MOGA PATANI MERDEKA PENUH

  23. Ali says:

    Kalau sesebuah negara diperintah orang islam, maka orang kafir akan aman dan sejahtera. Tapi kalau orang kafir yang memerintah… maka orang islam akan sentiasa terancam.

    • merah says:

      hahaha, statement yg kurang memberangsangkan. tengok singapore aman aje dan walaupun indonesia di perintah oleh kerajaan yg beragama islam, ada jugak yg masih menganas.

      kalu orang islam betul2 dalami islam, nescaya kurang keganasan. baca comment dlm blog ini kebanyakan nak tanam kebencian aje, ada garisan yg memisahkan kafir dg islam. camner nak aman.

  24. jinggo says:

    salam saudara2ku di patani , aku sentiasa ikut perkembangan di selatan thai . Semangat jihad yang ada pada tuan2 semua bakal menjanjikan kemenangan dengan izin Allah Subhanahuwataala .Ayuh teruskan perjuangan tuan2 , aku di Malaysia ini juga saudara kalian , aku akan sama2 berjuang demi bangsa dan agama kita.Allahuakbar !!

  25. jinggo says:

    Dalam soal penjajahan siam kafir ni , kita tidak boleh mempercayai Malaysia kerana kerajaan Malaysia yang ada sekarang bukannya hendakkan Islam .Pemimpin kerajaan Malaysia yang ada hari ini adalah pengikut Yahudi laknatullah .Jadi , sebab itulah PM Thailand sering mengajak kerajaan Malaysia dalam rundingan dengan pihak pejuang Patani. Kalau Patani hendak merdeka tak usahlah guna kerajaan Malaysia sebagai orang tengah . Kata orang buang masa saja.

    • kyra says:

      Mulut ko sedap ckp je kerajaan malaysia camtu ye…banyak da kerajaan malaysia buka pintu untuk selamatkan orang islam selatan thai..ko je yg tak sedar diri..suami aku pun orang patani dan aku orang malaysia..kalo ko rasa ko sgt bagus pegi la bejuang kat negara islam yg bergolak..ape sumbangan ko untuk malaysia atau mane2 negara islam???ade ke?

  26. sampuna says:

    ada lagi lagi berita tok sami yang tidak bersalah disembelih KEJAM oleh pejuang yang BERTOPENGKAN Islam.

    jumlah orang Buddha yang mati gara-gara kekejaman PULO tidak boleh dibandingkan dengan jumlah orang islam yg mati.kiralah dari peratusan.

    sokong negosiasi.jangan bunuh orang awam Buddha yang memang dah warga Patani sejak dari keturunan nenek moyangnya.

    keturunan Buddha asli Selatan Siam ada juga di Malaysia hingga ke hari ini di Perlis, Kedah, Kelantan dan Terengganu.

    Jangan halau penduduk asal hanya kerana agamanya.

  27. RIMEUNG PUTEH says:

    يآأَيُّهاَ الَّذِيْنَ آمَنُوا إِذاَ لَقِيْتُمُ الَّذِيْنَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلاَ تُوَلُّوْهُمُ اْلأَدْباَرَ. وَمَنْ يٌوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتاَلٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بآءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيْرُ

    “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang menyerangmu, maka janganlah kamu membelakangi mereka (mundur). Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah dan tempatnya ialah neraka jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya.” (Al-Anfal: 15-16)..

    Ya ALLAH, TUHAN kami, Segala Kepujian dan Kebesaran Hanya milikMU,
    Ya ALLAH, Yang Maha BERKUASA atas segalanya,
    Yang Maha BESAR dan Maha TINGGI,

    Kami memohon dari KEBESARANMU dan KEKUATANMU, Ya ALLAH,
    Berilah Kemenangan kepada Para Pejuang Islam yang ikhlas di jalanMU, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa di sisi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa bersama mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kemenangan kepada mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kekuatan kepada mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa Membela, Memelihara dan Melindungi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, TUHAN kami, Satukan hati, pemikiran dan pandangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Fokuskan Matlamat Perjuangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Gabungkan Kekuatan dan Hujah-Hujah mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Tetapkan Hati dan Pendirian mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, TUHAN kami, ENGKAU Kuasai musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan dan ENGKAU Kalahkan musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Pecah-Belahkan kesatuan musuh-musuh Islam, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Lunturkan semangat dan moral musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuasaan dan cengkaman musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuatan tentara musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan ekonomi musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Campakkan Ketakutan yang amat sangat dalam hati musuh-musuh Islam, AMIN YA RABBAL’ALAMIN……..

    TERUSLAH BERJUANG SAUDARAKU,,,ALLAH BERSAMA KITA JAGAN TAKU MATI,HANYA KEPADANYALAH TEMPAT KITA KEMBALI….
    TAKBIR..الله أكبر…TAKBIR..الله أكبر..TAKBIR..الله أكبر..TERIMAKASIH..ASSALAMU’ALAIKUM..WR WB..

  28. darah paattani.... says:

    sampuna ni islam ka orang siam,,,jgn2 orang siam,,x ada rasa islamik langsung dlm diri,,,tanah pattani tu dulu dah mmg confirm hak milik kerajaan islam pattani,,,,keraaan siam laknatullah telah membuat penghijarahan besar2an kaum buddaha bg menyangi kapasiti penduduk muslim pattani,,,berapa ramai orang muslim pattani dapat berkerja dlm jabatan kerajaan,,,pengikisan fahaman islam dlm masyarakat islam,,penduduk diajar mempertuhan kan raja siam yg nk mampus tu,,,,

  29. faustus eberle…

    […]Masjid Kerisik, Nadi dan Inspirasi kami…..dalam kenangan. « Patanikini[…]…

  30. JejakYGhilang says:

    Perjuangan kemerdekaan Pattani wajib kembali kepada sejarah asalnya yang gemilang ini. Ramai yang sudah lupa sejarah asalnya. Semua rakyat Pattani wajib percaya dan yakin bahawa sejarah lama pasti akan berulang. Zaman kegemilanganya dahulu di perintah oleh Raja Islam yang berdaulat. Sejarah inilah yang ramai sudah lupa. Kembalikan sejarah ini. Sejarah Gemilangnya diperintah oleh Raja Islam,perjuangan tanpa Raja umpama memandu keretapi tanpa memiliki lesen memandu keretapi yang sah. Pewaris Rajanya yang sah masih hidup. Cari dan dampinglah dengan guru-guru mursyid,,,InsyaAllah akan dipertemukan dengan Pewaris Raja ini dan akan kembali memerintah Pattani Langkasuka dengan IzinAllah. Hanya guru-guru mursyid dan rakyatnya sahaja boleh mengangkat Pewaris Raja ini sebagai Raja Islam yang memerintah seperti sejarah gemilangnya dahulu,,,InsyaAllah Pattani Langkasuka akan merdeka,aman damai,makmur serta gemilang dimata dunia setelah ianya diangkat untuk memerintah. Ramai yang akan menganggap tulisan ini adalah suatu cerita karut di zaman moden ini, inilah hakikat yang sebenar dan sudah termaktub dalam sejarah. Cuma kekeliruan yang pengaruhi oleh sistem sekular demokrasi berparlimen dan piliharaya ciptaan Yahudi Nasrani ini. Lebih-lebih lagi sejarah keturunan Raja Islam Pattani ini yang telah diputar belitkan oleh mereka yang ingin menghancurkan Islam serta mereka yang berkepentingan tamakan kuasa juga nama. Tujuan mereka bukan apa hanya ingin menutup semua sejarah yang sebenar disebabkan pihak Yahudi Nasrani takut dan mengetahui akan kebangkitan keturunan Pewaris Raja Islam yang sebenar adalah akan menjadi pencetus kebangkitan pemerintahan Islam yang sebenar diakhir zaman ini sebelum munculnya ALMahdi. Malah apa yang amat ditakuti oleh mereka Kerajaan Patatani dan Rajanya ini akan mengesuai ekonomi dunia,InsyaAllah sampaikan semua umat Islam yang berada di bawah pemerintahannya tiada yang layak menerima zakat. Ramai yang tidak mengetahui akan hal ini. Puncanya seperti yang diperkatakan tadi Yahudi Nasrani dan pihak-pihak tertentu yang berkepentingan tidak mahu mendedahkan perkara yang sebenar. Pattani Langkasuka adalah bumi para wali-wali yang sebenarnya dipelihara oleh Allah. Kerana itulah hanya Pewaris Keturunan Rajanya yang sebenar sahaja yang boleh memerintah. Banyak lagi rahsia-rahsia ghaib yang Allah simpan di bumi Pattani Langkasuka ini. Oleh itu yakinlah Pattani Langkasuka akan merdeka,aman damai dan gemilang jika seluruh rakyat,para pejuang,penyokong kembali kepada sejarah asalnya. Wajib di ketahui Perjanjian Aglo Inggeris – Siam 10-3-1909 sudah berkakhir. Masanya amat hampir sekali. Kepada siapakah Raja Bumhipool wajib menyerahkan pemerintahan ini. Fikir-fikirkanlah…MERDEKA!MERDEKA!MERDEKA!!! AMIIN

  31. Kerri says:

    Each year management consultants in the Germany receive more than $7 billion for their services.

    Much of this money pays for dpdgy statistics and
    badly prepared resource fo review services, credit
    rules & procedure re-evaluation.

    Our business model concept is focused in taking care of and improving practice.
    We undertake a range of zones of activity, including RTF – our own unique
    system of review. We, have goodly experienced and talented directors offer a
    wide variety of super services to meet managers many needs.

    We together with you provides you with the research and business tools to grow
    your share of the European market penetration. We offer technical support that can help you get your business objectives through consulting on strategic terms, product
    development, marketing programs and channels for distribution.

    A common goal for a statistical research project is to discover causality, and
    in particular to draw a actionable conclusion on the effect
    of changes in the values of predictors or other variables
    on dependent variables or reactions. There are two major types of causal
    statistical studies: experimental studies and observing study.
    In 2 types of studies, the effect of differences of an
    independent variable (or variables) on the behavior of the dependent variable are observed.

  32. berita forex says:

    Each month management consultants in the China receive more than $10
    billion for their services. Much of this money pays for shadowy statistics and poorly
    prepared resource fo review services, credit rules & procedure evaluation.

    Our business system is focused in taking care of and increase the efficiency of practice.
    We and our partners undertake a range of zones of activity, including SILP – our own unique model of review.
    We, have greatly experienced and talented consultants offer a wide variety of special consultation services to meet
    people many needs.

    We provides you with the research and business tools to
    grow your share of the military market penetration.
    We offer integrated support that can help you
    get your business objectives through consulting on strategic
    things, product development, marketing programs and channels for distribution.

    A common objective for a statistical research project is to discover causality,
    and in particular to draw a actionable conclusion on the effect of changes in the values of predictors or
    independent variables on other variables or reactions.
    There are two major types of causal statistical studies: experimental
    studies and observational study. In both types of studies,
    the effect of differences of an independent variable (or variables) on the behavior of the
    dependent variable are observed.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: