Penghinaan Berterusan dari penjajah

Takziah dari Patani untuk rakyat Thailand yang terpaksa menanggung penderitaan ditenggelami air banjir.Ini hanya lah salah satu dari tanda-tanda kekuasaan Allah swt.Sepatutnya bangsa Thai boleh lah mula memikirkan apakah ingatan yang Allah swt ingin sampaikan pada mereka.Kekuatan orang mukmin adalah doa.Kelemahan orang-orang kafir adalah tidak mau memikirkan apakah isyarat Allah swt terhadap mereka bila diturunkan sesuatu ujian.Ini ujian kecil kalau dibandingkan ujian kekalahan yang memalukan yang bakal berlaku dibumi Patani.InsyAllah.

Rupa-rupanya penjajah Thai ini masih tidak serik lagi dengan bala yang dilalui mereka.Sekarang mereka telah melangkah setapak lagi dalam gerakan untuk menentang Islam.Baru-baru ini kita di kejutkan dengan penghinaan yang dilakukan oleh penyanyi veteran mereka bernama Karibou.Dia mencipta senikata lagu dan menyanyi.Lagu tersebut telah sangat-sangat menghiris jiwa orang-orang Islam.Dia telah mempersendakan Allah swt,Rasul saw dan azan serta orang-orang Islam.Tak cukup dengan itu dia telah mencipta lagi satu lagu rap yang dinyanyikan pula oleh penyanyi lain bernama Cho I Bou.Lagu ini juga menghina Allah swt, Rasul saw dan Islam.Tapi sekali ini Syeikhul Islam telah bertindak tegas dengan membuat bantahan dan mengishtiharkan jihad bagi menghukum mereka-mereka yang menghina Islam.Yang paling dibanggakan ialah salah seorang pegawainya telah dalam khutbah solat idul adha juga mengishtihar supaya mereka-mereka ini ditangkap dan bunuh.

Walaupun sebegitu rupa dihina oleh orang-orang Thai pembesar-pembesar Melayu/Islam yang mendokong bendera Pratet Thai diam seribu bahasa.Dikalangan mereka ini ada yang termasuk dalam kumpulan NGO Islam yang menyediakan memorandum kepada penjajah Thai bagi memohon otonomi untuk bumi Patani!!! Amat memalukan.Mereka-mereka ini telah menunjukkan belang yang sebenar. Syabas dari kami untuk Sdr Abdul aziz,Sheikhul Islam dan mereka-mereka yang sehati dengan beliau.

Sememangnya cerita kegilaan untuk berbaik-baik dengan penjajah Thai ini masih lagi hangat,hatta dari kalangan pejuang(atau palsu). Ada yang telah cepat-cepat mengishtihar dirinya jadi Presiden Parti setelah mendapat tahu dipecat dari parti.Dan yang paling lucunya,mendakwa secara palsu bahawa beliau dilantik oleh orang-orang kuat parti.

Sejak bulan ramadhan hingga sekarang banyak kejayaan besar yang telah dicapai oleh pejuang-pejuang dibarisan hadapan.Operasi ini akan berterusan sehingga akhir tahun.Ini tips yang boleh dibagi untuk penjajah dan kuncu-kuncu mereka.

Buat masa ini semua partai-partai yang terlibat bersama dalam operasi menentang penjajah masih kental dan belum ada satu tanda-tanda untuk mengalah lagi.Biarpun ada orang-orang tertentu mengaku sudah mencapai kemajuandalam rundingan  dengan pihak Thai tapi pejuang masih belum bersedia. Ini kerana pihak penjajah pun masih belum bersedia untuk mengaku kalah.

Tujuan penjajah masih membuat hubungi dengan orang-orang tertentu ialah untuk mengalehkan focus dunia terhadap permasaalahan sebenar rakyat Patani.Selagi mereka boleh guna beberapa orang untuk menjadi alat-alat mereka biarkanlah.Ada yang diberi pejabat dan peruntukan untuk kerja-kerja mengelabui mata rakyat,dan ada yang di beri immunity untuk pulang bila-bila masa ka Thailand.Mereka ini kalau masih meneruskan kerja-kerja pengkhianatan akan bertemu dengan ke aiban yang besar tak lama lagi. Kita menyeru sebelum terlambat kembalilah ke pangkal jalan.

36 Responses to Penghinaan Berterusan dari penjajah

  1. yanginginpasti says:

    Setiap kali penulis Patanikini (Tuan Juru Gubah cerita=TJG) menulis, dia mesti menyelit tuduhan dan andaian tak benar: menuduh pejuang sebagai palsu….., apakah definisi pejuang pada TJG yang membezakan antara yang palsu dan yang benar?, apakah sumbangan yang diberikan oleh TJG terhadap perjuangan Patani selain dari menyebabkan ramai pejuang meninggalkan posisi mereka di hutan rimba pada masa dulu ( perkara ini TJG tahu benar) dan menyebar berita tak benar dalam web ini pada masakini (Patanikini)… adakah kedua-dua kerja seperti ini dianggapkan sebagai pejuang sebenar… sehingga menganggapkan orang lain palsu….. TJG selalu bercakap seolah-olah dia sebagai jurucakap sebenarnya bagi semua pejuang dan kelompok pejuang…. pergolakan dalaman dalam gerakan-gerakan pembebasan Patani memang selalu berlaku pada semua gerakan tidak terkecuali, itu sudah perkara biasa, ia berlaku di seluruh dunia… mereka sedang mendewasakan diri….. Apakah ada cerita benar ada yang dipecat dan ada yang melantik diri sendiri? TJG kena bertanggungjawab depan Allah nanti kalau berta itu tidak benar, kalau benar sekalipun itu hal dalaman mereka, biar mereka yang mengurus atur hal mereka.

    Sepatutnya TJG mengajak orang Patani membuka minda kearah mencari penyelesaian di Patani dengan mengemukan wawasan dan pandangan yang jelas, apakah ianya satu cara sahaja, atau ia boleh dilakukan dalam banyak cara sebelum Patani boleh mencapai kemerdekaan yang semua orang Patani harap-harapkan? kalau ini boleh di buat oleh Patanikini barulah boleh digelar sebagai pejuang sebenar, kalau tidak ia boleh digelar sebagai penabur fitnah, pengacau daun sahaja.

  2. kota mekah says:

    Oh. baru saya terasa sedap baca,,,,ini cara orang hdk maju dan berjaya di masa depan, saya tak kisah siapa , tetapi webmaster patani kini dia menari tersilap jauh dgn irama gendangnya. dia agar diri nya besar dan orang tak kenal dia siapa? dan apakah yg telah dia buat , dan sbb apakah dirinya di ketepikan orang ramai,kini saya baru celik mata ini dia perangai nasib baik dia berapa di genara ini. kalau di Patani mungkin di angkat nya sebagai saorang pengkianat dan di …………….hormati orang ramai.

  3. Yek says:

    Pana nyo dia deh tarek cari cerita jauh sana sini, padahal hak dia nak nyo sikit sebaris dua tu haja. gamak org igat tak dae kae gaeno. ni hak saya rasa webmaster patanikini patut dikeji dihina sebab kalu org macae ni dia tak dak otak utk beri sedar ke org semangat tokna atau org hak tak berjuang, hak jiwa mapoh2 tu, tapi mari duk tik org hak dah beritkad nak berjuang tetapi bukae sama cara seperti WMPK, tanya khabar kae sepatah tanda silatul rahim, tak dak, kot org siam kafir harbi nung pana takziah la apa la, disebaliknya sama sebangsa, dianggapnya lebih pada kafir harbi lagi, nak tunyut kata busuknya perut peda wmpk!
    katuk bulih way ni bukae dia dah ni. Ni org pangil Patani tak terkini dah ni. Kelik ke jamae masa jahiliah. Bo la way duk buat berniaga dng org mmacae ni, taruh wat rugi beras parak air, rugi masa ssaja. lebih baik tuwae se dah tah dahi habis cerita!

    • Spyn deway says:

      Ciri-ciri untuk mecapai kemerdekaan nampaknya masih terlalu jauh, kerana kebanyakan pejuang-pejuang Patani, berjuang kerana untuk menjadi presiden, satu-satu parti ada dua atau tiga presiden,

      Apakah mereka tidak ada perasaan malu kepada dunia, lagi pula mereka-mereka ini bukan berfikir bagaimana cara untuk menghalau penjajah keluar dari bumi Patani. fikiran tak lain dan tak bukan bagaimana cara untuk menjatuhkan sesama sendiri, selain dari itu mengemis kepada penjajah, kimi sudah bersedia untuk peruding katanya.

      Abila boleh berjumpa dengan mata-mata gelap siam, tepuk dada akulah yang berkerja, orang-orang tidak buat apa.

      salam dari Spyn deway

      • JejakYGhilang says:

        Memang terlalu jauh jika kemerdekaan yang di tuntunt berlandaskan Demokrasi sistem kapitalis yang dicipta oleh Yahudi Nasrani untuk menjatuhkan empayar kerajaan Islam di seluruh dunia yang diperintah oleh Raja Islam termasuklah Pattani Langkasuka ini. Perjuangan mereka memang nampak bercirikan sistem demokrasi kapitalis Yahudi Nasrani walaupun dasarnya ada sedikit mengandungi cara pemerintahan Islam tapi telah dicampur adukan dengan sistem kapitalis bertujuan untuk mengelirukan masyarakat Islam Pattani Langkasuka. Sebab itulah terjadinya sistem pertukaran Presiden mengikut Parti. Ini bukannya sejarah asal Pattani Langkasuka ini. Masyarakat Pattani Langkasuka wajib bersatuhati dan memahami sejarah asal Kerajaan Islam Pattani Langkasuka ini yang di perintah oleh Raja Islamnya yang berdaulat. Disebabkan ramai yang bercelaru sejarah ini maka berbagai-bagai pendapat dan cara perjuangannya dibuat. Kebangkitan Raja Islam Pattani Langkasuka ini akan menolak terus sistem kapitalis ini,malahan PBB,OIC pun Raja Islamnya ini tidak iktiraf. Sebaliknya semua sistem pemerintahan yang berlandaskan ALQuran&Sunnah sahaja yang akan diterapkan. Tidak perlu PBB,OIC memberikan ketetapan apa yang Rajanya harus lakukan. Pemerintahanya tidak akan bergantung kepada kuasa barat atau mana2 negara Islam yang bersengkongkol dengan telunjuk barat Yahudi Nasrani sepertimana yang berlaku sekarang ini. Kemerdekaan yang mutlak akan dikecapi oleh masyarakat Islam Pattani Langkasuka ini setelah Pewaris Raja Islamnya diangkat dan memerintah kelak. Malah sistem matawang juga akan bertukar kepada Dinar Emas dan Dirham Perak. Disebabkan ini juga lah masyarakat Islam Pattani Langkasuka wajib memahami hal sejarah ini dan berusaha untuk bersatuhati dengan lebih mendalam agar semua yang direncanakan mendapat keredhaan dan keizinan Allah SWT untuk kebangkitan kerajaan Islam yang agung di akhir zaman ini. Perjuangan yang berlandaskan Ketuanan Islam adalah sunnah yang harus diperjuangkan. Janganlah kita bercelaru dengan sejarah dan dakyah yang telah diputarbelitakan oleh golongan-golongan kapitalis ini. Untuk mencapai kemerdekaan mutlak sudah hampir perjanjian aglo Inggeris-Siam 1909 sudah pun tamat. Mengikut perjanjian ini Raja Bumhipool sudah wajib menyerahkan tampuk pemerintahan ini kepada Pewaris Raja Islam Pattani Langkasuka. Ini adalah fakta yang jelas ramai yang tahu akan perjanjian Aglo 1909 ini. Cuma isi kandungan perjanjiannya sahaja tidak diketahui ramai org hanya Raja Bumhipool sahaja yang tahu. Disebabkan inilah bencana banjir besar yang melanda Bangkok beberapa bulan yang lalu. Dia juag sudah 2 tahun ditimpa kesakitan yang baru sedikit sahaja. Bencana banjir besar dan kesakitan itu hanyalah petunjuk sedikit sahaja dari Allah kerana meingkari janji. Hal ini juga ramai masyarakat Islam ramai yang tidak memahami petunjuk ini. Ayuh bangunlah semua masyarakat Islam Pattani Langkasuka kita kecapi kemerdekaan yang mutlak secara aman dengan IzinAllah. BerSatukita Teguh.

  4. siam tetap menhina orang melayu . kerana merika angat merika kuat melayu lemah . tetapi sebenarnya allah lebih kuat . dan allah telah menurunkan bala yang tak terhingga di bangkok dan lain2 nya dengan siam telah rugi ekonomi . bilion juta.

  5. Raja Azrul Shah says:

    Salam Tok Janggut, terima kasih di atas penyampaian penulisan ini yang saya lihat sesetengahnya boleh memberi faedah kepada kita semua. namun begitu banyak perkara yang cuba disentuh oleh tuan sehingga membawa kepada kecelaruan pembaca dan akhirnya menimbulkan komen-komen yang kurang membina. saya disini cuma ingin menyentuh berkenaan dengan aspek dialog yang dijalankan oleh sesetengah daripada pejuang hari. pada saya ia sesuatu yang membina kerana kita juga kena ingat dalam perjuangan untuk mendapat sesuatu perlu menggunakan pelbagai pendekatan dan bukan hanya persenjataan sahaja. persoalan kerajaan Thailand ikhlas atau tidak ikhlas itu adalah perkara nombor dua. apa yang penting disini setiap pihak perlu memainkan peranan masing-masing. jangan kita menyempitkan pemikiran ahli kita yang selama ini sudah sedia sempit..segala pembaharuan atau transformasi yang dibawa oleh setiap ahli perlu kita sokong kerana kita semua tahu bahawa matlamat yang ingin dicapai oleh setiap pejuang adalah satu, cuma kemungkinan pendekatannya berbeza-beza. jadi, apa salahnya kalau kita membiarkan setiap orang mencari jalan atau pendekatan mereka sendiri sementara kita sendiri mencari jalan untuk menyatukan ahli-ahli yang selama ini masih lagi membuat hal masing-masing. oleh itu, saya sarankan agar kita semua khususnya Tok Janggut lebih memikirkan jalan penyatuan atau kerjasama di di kalangan ahli dan cuba menyusun dan menyesuaikan pendekatan-pendekatan yang dibawa oleh setiap kumpulan supaya menjadi satu dan akhirnya mencapai matlamat.

    Ikhlas
    Dr. Conflict.

  6. Sa isma says:

    Bersatu kita tegoh bercerai kita roboh.

  7. kota mekah says:

    oH nampak duk tambah berat tubit sapa tuk janguk dah, yek nak tuan di kepala, duk rasa kalu duk kecek megah nyaserae sapa di rumah ajar demo juga , sbabbya napaknya orae dah kenal sapa ketahit.
    maaf dik kecek huduh sikit.

  8. ismasa says:

    Bersatu kita tegoh ## bercerai kita roboh
    WMpatanikini suka cari gadoh ## dia suka menceroboh

  9. cik loh says:

    syabas web ini yg memberi info yg menarikk

  10. cik pa says:

    saya rasa jalan yg terbaik kita jagan nak berjuang atas kerja org lain.atas bijak sana org lain.atas susunan org lain…kalu gitu kita di nama orng yg suka ambil kesempatan dan pejuang pelsuuu…

  11. cik dol says:

    oooo gitu….saya sokong cik pa wehhh

  12. ismasa says:

    kepada: cik loh = cik pa =cik dol
    Ada oghe kerjanya motong getah, ada oghe tanam dokong, ada oghe makan giji……… kalu oghe tu makan gaji duduk senang boleh ko kita kata dia ambil kesempatan atas oghe dok buat kebun penat lelah soko sembe…… setiap oghe ada peranan, ada kerjanya…. sama juga berjuang…… jangan ingat berjuang untuk Patani itu hanya satu kumpulan sahaja yang boleh buat…. semua oghe lain palsu dan tak kena…… mana boleh!

  13. cik dol says:

    tak pelsu macam mana kerja orang boduh dan tak pandai dlm cara yg benar dan baik dlm perjuangan patani…itu kerja puak habis modal …fikir wehh gatik

  14. ismasa says:

    Kerja bodoh tu apa? apa yang mereka telah buat yang boleh dikatakan mereka tak pandai cara yang benar dan baik? puak mana yang dah habis modal? semuanya tak jelas cik loh = cik pa =cik dol, ceritalah sikit, supaya pejuang-pejuang kita tidak termasuk dalam kumpulan palsu, bodoh dan habis modal dan kerja macam mana yang dikatakan benar, cerdik dan banyak modal itu pula?.
    Bagi saya semua telah memberi sumbangan masing-masing kepada perjuangan Patani, untuk mencapai kemerdekaan ia perlu banyak benar lagi kerja, ia tidak semudah A B C D, ia perlu melibatkan semua pihak: pejuang, masyaraka tempatan dan antarabangsa.
    Saudara cik loh = cik pa =cik dol kena jelas satu persatu atas apa asas dan atas apa norma hukum sedemikian dibuat oleh sadara cik loh = cik pa =cik dol?.

  15. ahmad says:

    Banjir merupakan ujian kesabaran dan keteguhan hati kita- orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya di mana masa kesukaran tersebut telah berlalu dengan baik. Dan yang tertinggal ialah hati teguh kita- kaum Muslimin yang tinggal di tanah Thailand yang aman damai di bawah naungan raja Thai dan rakyat Thai yang pemurah yang dengan sukarelanya memberi bantuan kepada mangsa-mangsa banjir. Ini adalah takdir Ilahi.
    Kita tidak fikir bahawa adanya sikap anti-Islam di Thailand hanya kerana isi kandungan lagu sesetengah kumpulan penyanyi lagu. Ini kerana mendengar lagu untuk hiburan seperti itu bukan apa yang kita pedulikan. Yang penting bagi kita ialah mengaji al-Quran dengan tekun dan bekerja mencari rezki untuk menampung keperluan hidup mengikut dasar ekonomi bersederhana dan menolong kaum muslimin yang miskin mengikut kemampuan diri kita.
    Islam mengajar kita supaya cinta untuk hidup bersama dengan aman. Dengan itu, kita berasa bangga kerana ada orang Islam yang menjadi orang besar di dalam Negara ini. Mereka berperanan menjadi wakil orang Islam yang berusaha menjaga keadilan , kesaksamaan dan keamanan di dalam Negara. Negara Thai memberi kebebasan kepada semua orang tanpa mengira bangsa dan agama mereka. Kita ada sistem kehakiman yang adil , sebagai contoh pada 8 Disember 2554 yang lalu, mahkamah Wilayah Patani telah membebaskan Encik Syukri Adam dan Ahmad Kiya daripada tuduhan membunuh Encik Chuan Thongprakham seorang penduduk kampung yang beragama Buddha di mukim Napradu, daerah Khokpho , wilayah Patani dalam kejadian pada 8 Februari 2550.
    Selain itu kita ada badan swasta baik dari dalam dan luar negeri yang sentiasa menuntut keadilan dan kesaksamaan bagi seluruh penduduk Patani.
    Perjuangan untuk menentang penaklukan Siam hanya merupakan ideologi dan laungan sesetengah kumpulan yang merupakan sebahagian kecil daripada masyarakat Muslim di Thailand. Mereka tidak mewakili pemikiran sebahagian besar orang Islam di Thailand. Oleh itu, para pejuang yang gagah berani perlu membina kekuatan di dalam kumpulan diri sendiri dahulu dan seterus membina kekuatan mengikut ajaran Islam dengan mengagihkan kebahagiaan kepada kaum muslimin di Patani mengikut jalan keamanan sebelum keadaan akan menjadi lebih teruk dan terlambat.

    • JejakYGhilang says:

      Semakin jelas sudah ramai umat Islam Thailand sudah lupa asal usul kerajaan Thailand ini dan semakin ramai umat Islam Thailand yang sudah termakan dakyah sekularisme Demokrasi pilihanraya yang diciptakan oleh Yahudi Nasrani untuk menghancurkan Islam selama ini. Sistem yang diterapkan menyebabkan ramai umat Islam terpesong dan lupa sejarah asal usul Thailand iaitu Kerajaan Islam Pattani Langkasuka yang telah dirampas oleh golongan kafir laknatullah. Sejarah sebenar yang telah disembunyikan menyebabkan Umat Islam Pattani Langkasuka ini bercelaru. Ditambah lagi dengan kemasukan secara halus agen-agen CIA dalam masyarakat Islam ini untuk mengucar kacirkan fahaman masyarakat Islam Pattani Langkasuka ini. Tujuannya hanyalah satu,iaitu untuk membiarkan masyarakat Islam Pattani Langkasuka ini melupakan asal usul sejarah kerajaan Islam yang gemilang ini suatu waktu dahulu yang di pimpin dan di perintah oleh Raja Islam yang berdaulat. Mereka juga memainkan peranan agar masyarakat Islam Pattani Langkasuka ini tidak mengingati yang Pewaris Raja Islam yang berhak memerintah ini masih wujud. Disebabkan inilah berlakunya kecelaruan pemikiran masyarakat Islam ini untuk mengingati sejarah asal kerajaan yang gemilang ini. Semua ini berlaku adalah atas perancangan Allah dan kebesarannya keturunan Pewaris Raja Islam ini Allah sembunyikan sehinggalah tiba waktunya Allah bangkitkan kembali. Fakta yang sebenar harus kita fikirkan,Raja Thailand dan kerajaannya ssekarang ini hidup dalam ketakutan disebabkan Perjanjian Aglo Inggeris-Siam pada 10-3-1909 sudah pun tamat dan Raja Bumhipool wajib menyerahkan kerajaan Pattani Langkasuka ini kepada Pewaris Raja Islamnya untuk memerintah dan semua aset-aset kerajaan Pattani Langkasuka ini juga wajib diserahkan kepada Pewarisnya untuk digunakan menguruskan kerajaan Islam Patttani Langkasuka dan memakmurkan rakyatnya sepertimana yang di perintah oleh moyang-moyangnya yang terdahulu sebelum di rampas pecah dan perintah oleh puak Yahudi Nasrani ini. Semua rakyat Pattani Langkasuka wajib sedar dan faham akan sejarah Pattani Langkasuka ini. Kesedaran tentang sejarah sebenar kegemilangan Kerajaan Islam Pattani Langkasuka ini wajib di fikir oleh semua masarakat Islam Pattani Langkasuka yang cintakan Kerajaan yang gemilang ini suatu waktu dahulu untuk dibangkitkan semula. Sejarah kegemilangan kerajaan Islam ini pasti berulang. Bencana banjir besar di Thailand beberapa bulan yang lepas adalah petunjuknya yang jelas Kerajaan ini akan bangkit. Bencana banjir besar itu hanyalah sedikit sahaja petunjuk dari Allah untuk menyedarkan semua orang terutamanya Umat Islam Thailand bahawa satu peralihan pemerintahan yang akan mengejutkan banyak pihak. Mungkin ramai yang beranggapan banjir besar itu hanyalah sebagai bencana alam. Tipu itulah kuasa Allah untuk mengingatkan pemerintahnya bahawa tempoh untuknya memerintah sudah hampir kepada penghujungnya. Kerajaan yang dirampas wajib dikembalikan kepada yang berhak untuk memerintah. Perjanjiannya pun sudah pun berakhir. Hanya keturunan asli Pattani Langkasuka yang mempunyai darah pejuang sebenar dari keturunan asli Pattani Langkasuka yang faham dan yakin perkara peralihan pemerintahan ini akan berlaku dengan IzinAllah. Kepada mereka yang berfahaman sekularisme percaya kepada sistem demokrasi berparlimen dan pilihanraya ciptaan Yahudi Nasrani ini sahaja tidak yakin perkara ini akan berlaku. Disebabkan terlalu taksub kepada sistem pemerintahan Yahudi Nasrani inilah menyebabkan ramai yang otaknya sudah tidak boleh berfikir yang mana Haq dan Bathil. Sejarah Pattani Langkasuka memang banyak telah diputarbelitkan oleh mereka yang berkepentingan individu dan pihak-pihak yang sudah pun mengkaji kebangkitan Kerajaan ini akan menjadi pencetus satu revolasi baru dunia dimana sistem kapitalis akan hancur. Ratusan tahun mereka mengkaji dan merancang agar kerajaan ini tidak boleh bangkit dengan berbagai cara halus yang mereka mainkan tanpa umat Islam Pattani Langkasuka ini sedari. Marilah kita sama-sama renung dan fahami sebenar-benarnya sejarah Pattani Langkasuka ini. Kebangkitannya pasti akan menjadi pencetus revolasi dunia Islam sistem pemerintahan Islam berlandaskan AlQuran&Sunnah diakhir zaman ini sebelum munculnya ALMAHDI.

  16. Azhar says:

    Saudara Ahmad,

    Perjuangan Patani adalah fardu ain sama juga dengan sembahyang, puasa, zakat dan lain lain, tanya saja lah mana mana tuan guru ataupun Ulama, maka orang orang yang menginkari kefarduan allah itu hukumnya kufur, bertaubatlah saudara Ahmad secepat yang kau mungkin.cukup sekadar tidak berjuang jangan pula mengingkarinya.

    2, Kalau lah Siam itu adil, apa tindakan Siam terhadap pelaku massacre(pembununhan beramai2) di Taba, di Masjid Kersik dan di Masjid Al-Furqan?

    Wallahu a’lam

  17. Raja Azrul Shah says:

    Langkasuka itu zaman kerajaan Melayu kuno…apa kaitannya dengan perjanjian kerajaan Siam dengan kerajaan British 1909…kerajaan Melayu kuno bukannya beragama Islam tetapi hindu..so, apa kaitannya dengan agama Islam..tulis molek gak..wi sumo pehe..

    • JejakYGhilang says:

      Seperti yang dijangkakan ramai yang tidak faham akan sejarah. Pattani Langkasuka ini,disebabkan inilah perjuangan kemerdekaan Pattani Langkasuka masih lagi berada didalam kekeliruan dan sukar untuk memperolehi kemerdekaan ini. Ia juga bersangkutan dengan fahaman sekularisme yang dibawa oleh Yahudi Nasrani untuk menghalang kebangkitan kerajaan Islam ini dengan memutarbelitkan sejarah agar generasi hari bercelaru dan sukar untuk menerima juga percaya akan hal yang sebenar. Dengan fahaman yang menular kedalam setiap pemikiran masyarakat Pattani Langkasuka ini membuatkan mereka tidak dapat bersatuhati,dan berlakulah berbagai-bagai pendapat dan kaedah perjuangan yang bercelaru tanpa merujuk kepada sejarah yang sebenar. Inilah yang diinginkan oleh sukhothai dan Yahudi Nasrani agar kerajaan. Islam yang gemilang ini tidak boleh bangkit. Mereka telah meresapkan secara halus pemikiran masyarakat Islam Pattani Langkasuka ini supaya tidak memikirkan hal Pewaris Raja Islam Pattani Langkasuka ini. Ini bukanlah satu fantasi atau mimpi disiang hari tapi fakta yang jelas kehadiran Pewaris Raja Islam Pattani Langkasuka ini semakin hampir dengan kemunculannya. Sudah banyak petunjuk yang berlaku di Thailand akan hal kebangkitan Pewaris Raja Islam yang sebenar dan berhak memerintah Pattani Langkasuka/Thailand ini. Kebangkitan ini bukanlah untuk kepentingan peribadi,tetapi kebangkitan kerajaan Islam yang akan menjadi pencetus kebangkitan pemerintahan Islam diakhir zaman ini. Kerajaan Islam yang diamanahkan kepada Pewaris Raja ini untuk mengesuai 3/4 dunia dan akan diserahkan kepada ALMahdi setelah ia muncul di Mekah nanti. Inilah yang akan menjadi satu kejutan dunia malah Pattani Langkasuka akan menjadi tumpuan pemimpin-pemimpin dunia kerana kerajaan inilah yang mengembalikan sistem ekonomi Islam dan Matawang Dinar Emas dan Dirham Perak sepertimana zaman kegemilangan pemerintahan Islam dahulu. Adakah kita berada di alam fantasi dan mimpi disiang hari Islam pernah memerintah 3/4 dunia ini di masa dahulu. Dan adakah kita juga berada di alam fantasi dan mimpi disiang hari dalam banyak hadis-hadis mengatakan Islam akan bangkit di Timur di akhir Zaman ini. Dan tahukah dan fahamkah kita dari jalur siapa yang pernah memerintah Pattani Langkasuka dahulu sebelum ianya jatuh. Sebab itulah untuk perjuangan kemerdekaan Pattani Langkasuka ini klharus faham dari berbagai sudut sejarah dan kaedah perjuangannya. Fikir-fikirkanlah kita semua.

    • tep danial says:

      Salam Raja Azrul Shah… Semua benda,pekara dan kejadian ada asal usulnya, memanglah Nenek Moyang Kita semua dulu tu Hindu,Budha dan juga aithise sebelum mereka semua masuk islam termasuklah mu tu “Raja” tu juga asal dari bahasa Hindu…
      jangan mare na….
      Kita yang beriman dengan Allah dan Rasul harus patuh pada Qada dan Qadar Allah, biarlah mereka yang tak beriman dengan Allah dengan nafsu mereka dan Ketentuan Allah pasti ada buat mereka kalau tak didunia pasti di akhirat..
      Dan bukan hak kita nak menghukum mereka didunia ni, mereka juga mahluk ciptaan Allah dan Allah jua yang pasti menentukan hak mereka. Yang pasti Rahmat Allah buat yang beriman padaNya disamping Nikmat Allah pada setiap mahlukNya.
      Kita harus tetap Takwa pada Allah dan hidup dengan ketentuan dan Gerak dari Allah pada kita..

  18. fantasiSGhari says:

    Saudara jejakYGhilang semacam berada dalam alam fantasi, semacam orang bermimpi di siang hari. kita kena berpijak di alam nyata.

  19. fantasiSGhari says:

    Atas apa dasar gabungan antatara: Islam+Pattani+Langkasuka? Setakat saya tahu Pattani gelaran yang diberi oleh Thailand ganti bagi Patani, Langkasuka ialah sebuah ketamaddunan atau kerajaan Hindu (sebagaimana yang dijelaskan oleh raja Azrul Shah di atas) yang lokasinya masih dipertikaikan, ada yang mengatakan ia terletak di Kedah. Patani semasa sebelum ia jatuh ketangan Siam tidak ada rekod mengatakan ia adalah penerusan dari Langkasuka, jadi saudara jejakYGhilang beria-ia memperjuangkan Langkasuka dengan bersekongkol dengan Siam dan supaya ia menjadi lebih menarik diletakan Islam sebagai penambah selera, adalah sesuatu yang boleh menjadi bahan lawak dan jenaka.
    Cuba jelas biar nampak, macam mana kerajaan (IPL) yang diwarwarkan di sini boleh jadi kenyataan, kalau hanya bergantung kepada khayalan, fantasi, pertapaan, angan-angan, kekuatan ilmu batin, pedang melayang, ilmu ghaib….. yang dengannya boleh mengembalikan keagongan Islam!!!??, nak cerita pada orang jahil untuk sehari dua bolehlah

    • JejakYGhilang says:

      Alhamdulillah syukur ke hadrhat Ilahi ada yang memberi maklumbalas terhadap sejarah Pattani Langkasuka ini. Memang benar sejarah yang ditulis tidak jelas dan ada yang beranggapan kerajaan melayu kuno. Inilah kemenangan yang telah diperolehi oleh penjajah Yahudi Nasrani kerana telah berjaya menjadikan pemikiran Masyarakat Islam Pattani Langkasuka ini lebih-lebih lagi generasi sekarang bahawa keujudan kerajaan Pattani Langkasuka ini adalah kerajaan hindu dan melayu kuno. Kejayaan mereka untuk mengagalkan kebangkitan semula kerajaan Islam Pattani Langkasuka disebabkan ketakutan mereka akan kehancuran sistem kapitalis yang telah diasaskan oleh mereka selama ratusan ini. Sistem kapitalis yang mereka asakan ini telah menyebabkan berlakunya perpecahan masyarakat Islam di Pattani Langkasuka,Nusantara dan seluruh dunia. Kejayaan mereka menutup habis-habisan hakikat sejarah sebenar Pattani Langkasuka telahppun berjaya setakat ini. Tetapi kuasa dan percaturan Allah lebih hebat,walaubagaimanapun cubaan mereka untuk menutup hakikat sejarah sebenar ini akan terbuka juga diwaktu dan masa yang akan ditentukan oleh Allah tidak berapa lama lagi. Carilah guru-guru yang mursyid,bertanyalah kepada mereka,kita akan mendapat jawapanya. Ratusan tahun Allah menyimpan rahsia Pattani Langkasuka ini dan tidak dapat di bongkar oleh sesiapa pun sehinggalah dengan IzinAllah akan ada hamba Allah yang berjaya membongkarkan sejarah ini. Inilah hebatnya Pattani Langkasuka sebuah kerajaan Islam yang agung diakhir zaman dilindungi oleh Allah akan kebangkitanya berkat doa dari Wali-Wali Allah yang juga Raja Pemerintah suatu masa dahulu. Kebenaran hakikat sejarah sebenar pasti akan terbongkar walaupun berbagai fakta sejarahnya telah diputar belit oleh golongan-golongan Yahudi Nasrani ini. Jawapanya ada kepada guru-guru mursyid yang Pewaris Raja Islam Kerajaan Pattani Langkasuka ini adalah wujud. Dari akal manusia memanglah, bila pemikiran kita ini telah di racuni oleh penjajah sukhothai dan juga Yahudi Nasrani akan mengatakan semua ini adalah fantasi,mimpi di siang hari dan harus berpijak di bumi yang nyata. Semua ini berlaku diatas kejayaan penjajah meresapkan ideologi-ideologi mereka seperti Demokrasi,Pilihanraya dan bukanlah seperti sistem Islam berpandukan kepada ALQuran&Sunnah serta ketuanan Islam sebagai dasar pemerintahan. Oleh sebab itulah Raja dan Syura Ulama/Umarak harus sependapat untuk memerintah secara adil lagi saksama. Inilah sistem khalifah dahulu.

      • tep danial says:

        InsyAllah.. dan yang pasti seperti janji Allah dalam Quran satu hari nanti pasti Islam akan Bangkit…
        Walau besar bagaimana pun sesebuah kerajaan pasti akan jatuh jua akhirnya… dan kerajaan yang tetap ujud hanya kerajaan Yang Maha Esa saja kekal abadi dan semua kerajaan manuasia dibawah ketentuan Allah jua…

  20. fantasiSGhari says:

    Kalau apa yang diperkatakan oleh JejakYGhilang di Afghanistan atau Indonesia adalah sesuatu yang munasabah dan boleh diterima akal, tapi kalau semua itu dikatakan akan berlaku di Patani adalah sesuatu yang tidak masuk akal…. kita boleh bercakap tapi biar ada asasnya, munasabahnya….
    Dengan berkat……. tiba-tiba datanglah angin taufan yang amat kencang membusuh musuh dala sekelip mata, maka muncullah seorang raja……… hei… nak buat filem epic boleh, macam filem langkasuka yang dibuat oleh Siam pada 3-4 tahun lepas..!?#&??? sebagai hiburan!

    • tep danial says:

      SubhanAllah, MasyAllah… pasai tu la hang pakai nama FantasiSGhari, minta maaf lah, mungkin kamu dah terlalu banyak dengan fiction Steven Spielberg kot… Janganlah terlalu fikir sesuatu yang munasabah dan boleh diterima akal sangat…
      Mungkin pada kamu Kisah Nabi Adam a.s dan Hawa juga macam epic juga kot….
      Kalau tak ada sejarah tak ada la kini….

  21. Pejuang says:

    berdo’a sepaya PATANI MERDEKA lebih baik dari pakat duk klahi..!
    ” YA ALLAH YA TUHAN KAMI, ENGKAULAH YANG PALING BIJAKSANA DAN BERKUASA KEATAS SEMUA MAKHLUK INI, YA ALLAH.. BERILAH PERTOLONGAN, PERLINDUNGAN DAN KEKUATAN KEPADA PEJUANG KEMERDEKAAN PATANI DAN BERILAH KEMERDEKAAN SECEPAT-CEPAT KEPADA UMAT ISLAM BANGSA MELAYU PATANI SERTA HANCURKANLAH PENJAJAH SIAM DI BUMI PATANI. AMIIN “.

  22. aa says:

    En. Mukhtar Kila Ketua Parti Prachatam meninggal dunia : berkaitan dengan Politik atau Perpecahan dalam Kumpulanulanulanulanulan (bahagian 1)
    Penembakan M-16 dan Arka di Kampung Lubuk Gajah Mukin 5 Daerah Chelem, Ranget, Narathiwat pada Malam 15 December lepas telah membunuh En. Mukhtar Kila Ketua Parti Prachatam yang memergi tidak akan kembali lagi dan menjadi peristiwa sedih dan juga penting sekali lagi yang berlaku dalam wilayah selatan

    Dalam bahagian itu Parti Prachatam ialah Parti yang mengenalkan sebagai parti melayu berjuang untuk orang melayu seumpama imej Parti Prachatam adalah sebelah sayap kumpulanulanulanulanulan pergerakan dalam politik

    Disebaliknya jika ketua Parti Prachatam dibunuh oleh Kumpulanulanulanulanulan pergerakan itu sendiri, Oleh itu tiada peristiwa lain yang rakyat dalam wilayah selatan bercakap yang berleluasa seperti kes membunuh En. Mukhtar Kila lagi

    Pada malam 15 December En. Mukhtar Kila Ketua Prachatam yang tidak pernah ketahui dirinya sudah menjadi tumpuan kumpulanulanulanulanulan pergerakan telah berjalan ke Kampung Banguseto untuk menunaikan ibadat sembahyang dan membaca Al-Quran kerana ada rakyat dalam kampung itu meninggal dunia selepas sudah menunai ibadat itu pada pukul 9 malam En.Mukhtar berjalan kembali ke kampung Lubok Gajah, Chelem, Range, Narathiwat. tetapi sebelum sampai rumahnya dia singgah kedai teh dan minum teh serta berbual dirumah En.Seman Ketua Cawangan Selatan Parti Pracatam

    En.Mukhtar telah berbual dengan kawan-kawan selama 1 jam di rumah itu sebelum bersurai dalam perjalan balik ke rumahnya yang terletak berhampiran, mereka berkeluar dari rumah itu dengan seorang demi seorang semua 4 orang, En. Mukhtar adalah orang yang ke-3

    Pada masa yang sama ada 2 orang jahat keluar dari belakang rumuh yang berbual itu sebelum memilih tembak hanya En. Mukhtar seorang menyebabkan En. Mukhtar rebah dan 2 orang itu turut tembak lagi selepas itu berlari ke sebelah belakang rumah dan menumpang motosikal yang sudah tuggu 2 buah untuk melari diri dan menuju ke simpang -4 jln ke kampung Kucing Lepas

    Tapi cara melarikan diri orang jahat itu tidak semudah kerana kumpulanulanulanulan menyelamat kampung yang bertugas di pos simpang-4 itu apabila berbunyi penembak berdekatan itu walaupun tiada ketahui berlaku dimana tapi sudah bersiap sedia sehingga Nampak lampu motosikal menuju ke pos itu

    Motosikal yang pertama ada 2 penjahat menunggal berjaya melepaskan sekatan kumpulanulanulanulanulan Penyelamat kerana 2 penjahat itu tiada senjata tetapi motosikal yang mengikut belakang 2 penjahat mempunyai senjata apabila berhampiri pos kumpulanulanulanulanulan Penyelamat salah seorang penjahat mengguna senjata M-16 menembak kumpulanulanulanulanulan Penyelamat tetapi peluru senjata itu tidak berfungsi seperti penjahat seorang lagi yang mengguna senjata Arka tetapi dapat membuat andaian kata peluru itu tidak berfungsi kerana selepas memeriksa tempat kejadian tidak jumpa peluru berfungsi hanya ada peluru kosong jatuh tempat kejadian andainya ada mengesongkan peluru

    Oleh sebab itu penjahat ditembak oleh kumpulanulanulanulanulan Penyelamat mati 2 orang

    Bersedia perarakan mayat Bantahan
    Tujukan kepada pegawai adalah pembunuh En. Mukhtar Kila

    Apabila En. Mukhtar ditembak dan penjahat melarikan diri kawan-kawan yang ada dalam kejadian segera membawa En.Mukhtar naik kereta untuk membawa ke hospital pada pukul 10 malam serta menelephone bagi tahu kejadian berlaku, pada masa yang sama pemimpin dan ahli Parti Prachatam ahli keluarga kawan-kawan dan rakyat yang dapat berita itu dari wilayah Pattani Yala dan Narathiwat terus datang ke hospital

    Di hadapan bilik kecemasan, sementara menunggu pegawai kesihatan menyucikan mayat mereka mengeritik punca yang menyebabkan menembak En. Mukhtar

    Ia menyebabkan dengaran persediaan berhimpun untuk bantahan pada waktu pagi makin tebal ia tidak akan menanam mayat pada waktu pagi tetapi akan berarak mayat En.Mukhtar dalam kedai Tanjung Mas untuk memberi tekanan terhadap pegawai supaya mencari penjahat yang menembak En. Mukhtar dengan cepat

    Kerana mereka semua sangat berharap bahawa pembunuhan ketua Parti Prachatam kali ini adalah pembuatan pegawai kerajaan

    Pada masa yang sama mereka semua tidak mengetahui selepas membawa mayat ke hospital dalam kampung itu ada pertembungan antara kumpulanulanulanulanulan Penyelamat dengan penjahat
    Pada masa 2 jam selepas pukul 10 malam hingga pukul 12 malam dalam suasana kemarahan yang tersebak didalam dada mereka ada yang berhubung supaya memberi tahu melalui telephone untuk bersedia berhimpun bantahan pada pagi esok
    Suasana kepanasan berlaku seperti ribut pada malam itu

    Keadaan tidak dijangka berlaku
    Kumpulanulanulanulanulan Pergerakan RKK adalah pembunuh

    Pada pukul 12 malam kereta polis yang beronda masuk ke kawasan hospital ketika itu mereka baru sedar bahawa orang yang menembak En.Mukhtar juga kena tembak mati 2 orang, pegawai jangka petembak itu ialah Kumpulanulanulanulanulan Pergerakan RKK

    Sebelum dapat berita dari polis rakan sekerja dalam Parti Prachatam dan sebahagian rakayat yang meninggal di hadapan bilik kecemasan percaya orang yang menebak En.Mukhtar adalah Pegawai Kerajaan tetapi apabila ada penjahat kena tembak mati dalam tempat kejadian perkara itu telah berlaku sebaliknya iaitu kumpulanulanulanulanulan Pergerakan RKK. apabila berlaku seperti begeni di hospital ia berlaku kekeliruan

    Rakan sekerja dalam Parti Prachatam sibuk semak-menyemak berita
    Masa lepas tidak lama mereka mengetahui penjahat yang kena tembak mati 1 dalam 2 orang adalah pemuda dari kampung Kucing Lepas adalah Kampung yang berdekatan dengan kampung Lubuk Gajah Mukim Chelem kerana pegawai sukarelawan dan Pegawai Penyelamat yang meninggal dalam kampung itu mengenali dan boleh mengesahkan

    Apabila berlaku sebegitu perhimpunan untuk bantahan terus tidak akan berlaku
    Sehingga pukul 1 pagi polis dan tentera membawa 2 mayat penjahat yang memakai baju hitam dan seluar sukan yang kena tembak mati ke hospital polis mengesahkan bahawa salah seorang penjahat adalah pemuda dari kampung Kucing Lepas tetapi seorang lagi tidak boleh mengesahkan siapa

    Manakala salah seorang rakan sekerja dalam Parti Pracatam yang tinggal di hospital apabila lihat mayat seorang penjahat teringat bahawa pemuda seorag lagi adalah pemuda dari kampung Kucing Lepas juga tetapi tiada orang kampung yang lihat pemuda itu kerana sudah keluar dari kampung itu selama 3-4 tahun
    Pada suatu ketika ada orang melihat ada seorang wanita dan 2 orang pemuda berdiri dihadapan hospital percaya menjadi saudara penjahat dtg untuk mengenal pasti mayat tetapi mereka tidak berdiri berdekatan kerana tempat kecemasan ada kawan-kawan En. Mukhtar 30-40 orang sehingga pukul 2 pagi pegawai membawa keluar mayat pemuda itu bagi mereka lihat dan menelephone bagi tahu

    Mengenal pasti penjahat
    Kumpulanulanulanulanulan Kucing Lepas
    Hasil siasatan pegawai bahawa 2 orang penjahat yang kena tembak mati oleh kumpulanulanulanulanulan Penyelamat dan sukarelawan yang mengguna senjata sendiri menembak selepas En. Mukhtar mati ialah pertama En.Doromea Piyoh berumur 28 tahun alamat rumah 87 mukin 4 kampung Kucing Lepas, Chelem, Range, Narathiwat pernah kena jatuh hukuman jenayah sebanyak 4 kes terutamanya berkaitan pembunuhan guru Juling Pungkanmul sampai mati pada 19 Mei 2549 dan terlibat membunuh pegawai polis yang menyelamat kereta api mati 4 orang pada 21 jun 2551 pada ketika itu disebelah bahagian mayat seorang pegawai berjumpa satu senjata jenis M-16 dicuri dari pengkalan operasi Praong Dam Mukin Marebo Jatuh, Range jatuh di tempat kejadian manakala mayat ke-2 ialah En. Zarihan Wada umur 24 tahun alamat rumah 86 Mukin 4 kampung Kucing Lepas, Chelem, Range, Narathiwat adalah seorang yang disyaki mengikut perintah berkurung iaitu terlibat membunuh penulong ketua bank pertanian cawangan Reso mati pada tahun 2550 dan jumpa 1 senjata jenis Arka jatuh di tempat kejadian

    Tahu selepas itu bahawa En. Doramea Piyah salah seorang penjahat kena tembak mati itu pernah jatuh defendan bersama dengan anak lelaki En. Seman Ketua cawangan Parti Prachatam iaitu pemilik rumah yang En. Mukhtar masuk berbual dan minum teh sebelum kena tembak oleh anak En. Seman yang menjadi defendan ke-4 dan En. Doramea menjadi defedan ke-5 dalam kes terlibat membunuh pegawai polis yang menugas menyelamat kereta api 4 orang mati

    Bagi kes ini terutama kes anak lelaki ketua cawangan Parti Prachatam, En.Mukhtar adalah orang yang menghubungi memberi pertulongan dengan hubungi peguam khas untuk bicara kes itu manakala defendan yang lain ada peguam dari pusat peguam muslim bicara kes tersebut

    Dan apabila Mahkamah menolak kes itu En. Mukhtar menjadi orang yang pergi ambil anak lelaki ketua cawangan kembali dengan sendiri
    Semasa tinggal di hospital sebahagian ahli Parti Prachatam dan ahli keluarga mengsyaki anak lelaki En. Seman bahawa adalah orang terlibat berlaku kejidian itu jika mengenalpasti dan apa yang akan terjadi semua serta anak lelaki En.Seman adalah seorang yang membawa menurun mayat En. Mukhtar turun dari kereta walaupun dia tidak pergi Hospital pun tetapi selepas membawa mayat balik ke rumuh dia membaca al Quran kepada si mati ahli keluarga pun tidak mengesyaki dan tinggal perkara itu

    Manakala dari telephone penjahat yang meninggal dunia 2 buah yang jatuh dalam tempat kejadian pegawai dapat mengetahui bahawa ada menelephone pada hari itu 13 kali maklumat penting dari telephone pegawai menyiasat dan membawa kepada tangkapan En. Masa-e Che Umar pada 18 December lepas pegawai andai bahawa En. Masa-e salah seorang yang melarikan diri pada malam berlaku kejadian dan En. Masa-e juga tinggal di kampung Kucing Lepas

    Oleh itu walaupun tidak ketahui orang yang menentukan kejiadian kali ini tetapi skrg sudah mengetahui kumpulanulanulanulanulan Yang membunuh En.Mukhtar iaitu 3-4 orang adalah berkaitan dengan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan
    Dan adalah kumpulanulanulanulanulan Pembunuh dari kampung Kucing Lepas

    Perhubungan kumpulanulanulanulanulan Pembunuh dari kumpulanulanulanulanulan Pergerakan
    Berkaitan ahli politik Negara-orang yang berpengaruh

    Dari maklumat penjahat yang kena tembak mati serta 2 senjata yang diguna membunuh En. Mukhtar adalah senjata jenis M-16 dicuri dari pengakalan operasi Praong Dam dan jenis Arka hak kepunyaan pengkalan operasi tentera bersepara 45 dirampas dari tentera bersepara 2 orang yang kena tembak mati hadapan sekolah Lubok Gajah pada akhir tahun lepas oleh itu boleh dipercayai bahawa 2 penjahat itu adalah kumpulanulanulanulanulan Pergerakan

    Dengan itu kumpulanulanulanulanulan Pembunuh kampung Kucing Lepas adalah kumpulanulanulanulanulan Pergerakan RKK tidak boleh semata-mata kata pembunuhan En.Mukhtar kali ini adalah arahan dari segi polisi kumpulanulanulanulanulan Pergerakan kerana apabila siasat pengerakan kumpulanulanulanulanulan Pembunuh Kampung Kucing Lepas dapati mereka bukan sahaja berkaitan dengan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan tetapi apabila halusi mereka berkaitan dengan orang yang berpengaruh dalam wilayah itu juga

    Kerana sebelum ini salah seorang dari penjahat yang kena tembak mati pernah kena tangkap dan di penjara kerana berkaitan kes membunuh 4 pegawai polis jaga keselamatan kereta api akhirnya diampunkan dan semasa dipenjara mereka dapat kejagaan dari ahli politik tempatan yang berpengaruh dalam wilayah Narathiwat melelui salah seorang kanan dia adalah rakyat dari kampung Khaw Kew Mukim Merebo Jatuh
    Orang kanan ahli politik tempatan adalah bapa seorang pengedar dadah yang terkenal dan adalah menjadi orang yang Amerika dan kerajaan Thai kehendaki dan telah dirampas kereta mewah 17 buah dalam kawasan Praram-9 dan rumah kepunyaannya lebih 300 buah sejak wilayah Nongkhai hingga Sugai Golak oleh Jabatan Anti Dadah Thai serta berkaitan dengan kes menyembunyi duit 74 juta bath dalam paip PVC yang menjadi berita tersebar, sekarang Kumpulanulanulanulanulan Ini masih beroperasi

    Dengan menyiasat telephone penjahat yang kena tembak mati pegawai dapat memberkas penjahat tambah lagi seorang pada 18 December dan didapati bahawa penjahat itu ada berkaitan yang rapat dengan kumpulanulanulanulanulan Politik kumpulanulanulanulanulan Ini juga

    Ia menjadi perkara yang anih mengapa kumpulanulanulanulanulan Pergerakan yang kena tangkap dalam kes keselamatan dan pernah dihukum penjara disebaliknya dapat dipeduli oleh kumpulanulanulanulanulan Berpengaruh bukan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan

    Pada masa yang sama kumpulanulanulanulanulan Kucing Lepas juga ada berkaitan yang baik dengan ahli politik peringkat Negara dalam wilayah itu ini diperhatian dari undi pilihan raya yang lepas terutamanya dalam mukin Chelem En.Mukhtar hanya dapat memenang dalam beberapa kampung tetapi kampung Kucing Lepas En. Mukhtar kalah kpada ahli politik peringkat Negara

    Ini menjadi petanda bahawa kampung Kucing Lepas duduk di bawah pengaruh seorang ahli politik Negara itu dan ada perhubungan yang sangat baik dengan rakyat dalam kampung

    Oleh itu apabila perhatian kumpulanulanulanulanulan Membunuh kampung Kucing Lepas dengan perhubungan mereka yang berkaitan dengan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan, kumpulanulanulanulanulan pengaruh dan ahli politik adalah perkara yang sukar mengetahui punca En. Mukhtar terbunuh kerana semua perkara boleh terjadi

    En. Mukhtar Kila Ketua Parti Prachatam : berkaitan dengan Arahan Politik atau Perpecahan dalam Kumpulanulanulanulanulan (bahagian 2)

    Berkaitan dengan politik tempatan
    Arahan membunuh Ketua Parti Prachatam??

    Tengah tahun depan (tahun 2555) akan mengadakan pilihan raya anggota wilayah dalam beberapa wilayah selepas tamat masa pentadbiran selama 4 tahun wilayah narathiwat adalah satu wilayah yang akan mengadakan pilihan raya itu penjawatan penting yang menjadi kerusi panas ialah jawatan ketua pentadbiran wilayah walaupun dalam pilihan raya ketua pentadbiran wilayah narathiwat kali ini sudah tentu bahawa En. Mukhtar Kila Ketua Parti Prachatam tidak akan bertanding dalam pilihan raya itu

    Tetapi dari sumber exclusive berkata sebelum ini kumpulanulanulanulanulan Ahli politik berpengaruh yang menguasai kuasa politik tempatan dalam wilayah Narathiwat sejak lama membuat perjanjian dengan En. Mukhtar bahawa dalam pilihan raya ketua pentadbiran Daerah dalam kawasan Range itu akan memberi peluang kepada En. Mukhtar memilih wakil yang akan bertanding di dalam 3 Daerah bagi mereka hanya mahu jawatan timbalan ketua pentadbiran daerah

    Dalam perjanjian itu ada syarat-syarat penting bahawa kumpulanulanulanulanulan En.Mukhtar dan Parti Prachatam terpaksa kena memberi sokongan kepada mereka dalam pilihan raya ketua pentadbiran wilayah yang akan diadakan

    Keputusan perudingan Berjaya kepada satu peringkat sehingga kebelakang ini En. Mukhtar nampaknya akan memberi sokongan wakil pertandingan muka baru seorang lagi yang mahu akan pertanding jawatan ketua pentadbiran wilayah Narathiwat
    Ini akan menjadi kemarahan kumpulanulanulanulanulan Politik itu

    Di samping itu ada ahli politik peringkat Negara seorang lagi yang berpengaruh dalam kampung Kucing Lepas selepas tidak Berjaya dalam pilihan raya lepas sekarang telah bersedia untuk bertanding dalam pilihan raya ketua pentadbiran wilayah Narathiwat yang akan mengadakan tidak lama lagi
    Walaupun dalam pilihan raya ketua pentadbiran wilayah Narathiwat yang akan berlaku kali ini En. Mukhtar Kila bukan pesaingan penting bagi 2 kumpulanulanulanulanulan ahli politik Serta Undi En. Mukhtar dalam pilihan raya lepas pun tidak banyak seperti yang diramalkan sehingga mereka tidak dapat dipilih seorang pun oleh itu undi yang memberi sokongan kepada parti Prachatam adalah undi penting yang akan menyebabkan ahli politik yang terkenal dalam 3 wilayah selatan beberapa orang tidak dapat sokongan kali ini apabila akan ada pilihan raya sekali lagi walaupun peringkat wilayah tetapi bukan perkara yang jauh yang boleh dikatakan akan ada kemahuan dari orang tertentu yang mahu menyelesai masalah dari awal supaya perkara itu tidak berulang sekali lagi
    Oleh itu perkara politik tempatan dalam wilayah Narathiwat tidak boleh dipandang rendah bukan satu punca penting yang akan menjadi arahan membunuh En. Mukhtar Kila

    Adakah kumpulanulanulanulanulan Pergerakan memberi arahan membunuh

    Dari sejarah penjahat yang kena tembak mati adalah ditentukan bahawa kumpulanulanulanulanulan Pembunuh En. Mukhtar Kila ialah Kumpulanulanulanulanulan Pergerakan dan Kumpulanulanulanulanulan Pergerakan pun tidak boleh tolak bahawa bukan perbuatan mereka kerana jika melihat dari senapang, senapang itu hak kepunyaan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan. ini kerana cara nak meminta guna senjata itu adalah orang yang tertentu sahaja dan ia juga dapat kelulusan daripada orang jaganya sahaja

    Ada persoalan bahawa apabila mengikut cara politik yang terbuka dalam mengemukakan proses penyelesaian keadaan keganasan dalam wilayah selatan dengan cara damai ia kemungkinan cara melakukan politik hak En. Mukhtar dan Parti Prachatam berjalan bertentangan dengan jarung jam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan yang mahu meningkat keganasan

    Terutamanya peranan Parti Prachatam yang diserang oleh beberapa pihak bahawa parti itu adalah parti yang ditumbuh oleh tentera dan jabatan keselematan dalam negeri untuk memusnahkan cara perjuangan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan

    Persoalan bahawa adakah En. Mukhtar menjadi alat bagi pihak kerajaan untuk memusnahkan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan ia kemungkinan menjadi salah satu dasar kumpulanulanulanulanulan Pergerakan bahawa tidak boleh melepaskan En. Mukhtar meneruskah hidup lagi

    Oleh itu sumber daripada pihak keatasan seorang berkata sambil memberi alasan bahawa walaupun perkara ini akan kemungkinan menjadi penyebab membunuh ketua Parti Prachatam tetapi dengan perhubungan peribadi En. Mukhtar sendiri serta beberapa orang penjawatan tertinggi parti itu juga ada perhubungan dengan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan yang sangat baik sejak mereka semasa menjadi pelajar. oleh itu jika ada percegahan dalam menjalankan atau sebenar ada kesangsian antara 2 pihak terpaksa mengadakan perbincangan terlebih dahulu dan jika perkara itu sukar untuk perbincangan atau perbincangan tidak Berjaya dengan ada pertalian dalam pihak En. Mukhtar dan Parti Prachatam sudah ada maklumat dan akan membawa kepada membuat perhatian lebih berkesan

    Satu lagi perkara walaupun ada sebahagian dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan berpendapat kesangsian terhadap En. Mukhtar dan Parti Prachatam mengikut punca awal tetapi kumpulanulanulanulanulan Pergerakan sebahagian besar tidak fikir sebegitu oleh itu pada malam kejidian En. Mukhtar terbunuh tidak akan berlaku perhimpunan berarak mayat En. Mukhtar untuk bertentangan

    Ini kerana mereka melihat orang yang duduk dibelakang sekali adalah pegawai focus kepada tentera separa tetapi apabila mengetahui orang yang tembak adalah pernah dihukuman dan menjadi ahli dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan ia lebih jelas apabila senapang yang diguna itu adalah senapang yang dicuri daripada pengkalan operasi tentera, menjadi lebih jelas bahawa penjahat itu bukan pegawai, mereka terpaksa batal konsep mengadakan perhimpunan bantahan

    Oleh itu pada peringkat awal walaupun tiada maklumat bahawa siapa pembunuh En. Mukhtar tetapi mereka sudah fikir pegawai krjn menjadi pihak tentangan disebaliknya mereka fikir En. Mukhtar adalah bersependapat sejak awal

    Konsep ini konsisten dengan pertanyaan dari sumber seorang pegawai kanan pejabat keselamatan wilayah selatan bahawa kejadian kali ini adalah berita baik bagi pegawai kerajaan selepas berlaku kejadian pegawai penyelamat kampung dapat menembak penjahat. jika itu tidak dapat menggambarkan apa yang akan berlaku kerana Parti Prachatam dan En. Mukhtar dapat kesokongan dari kumpulanulanulanulanulan Pergerakan pada satu peringkat. jika tiada penjahat kena tembak mati kesalahan semua akan dikait dengan tentera

    kawasan yang berlaku kejadian tinggal dalam daerah Range ialah kawasan merah. cara mengajak orang ramai-ramai boleh terjadi bukan hal sukar keadaan akan meningkat sampai tidak boleh kawal dan akan menambahkan perassan bertentangan

    Jika menjadi sebagitu soal penting yang tidak jelas dan byk pihak berusaha menyelesaikan supaya dapat jawapan ialah ketua Parti Melayu yang menjadi sayap kumpulanulanulanulanulan Pergerakan, mengapa kena tembak oleh kumpulanulanulanulanulan Pergerakan peringkat operasi, sumber dari orang kanan berkata persoalan sebegini bukan hanya dari orang biasa yang mahu jawapan, orang dalam Parti Prachatam juga mahu jawapan
    Kerana selepas membunuh En.Mukhtar 1 hari orang dalam Parti Prachatam berjalan mencari maklumat yang sebenar mahupun pemimpin peringkat tertinggi dalam beberapa kumpulanulanulanulanulan Pergerakan di Pattani Yala Narathiwat serta dalam Negara Malaysia bahawa pembunuhan ketua Parti Prachatam kali ini adakah ialah arahan langsung dari kumpulanulanulanulanulan Pergerakan??

    Perkara yang orang dalam rangkaian Parti Prachatam dan rangkaian lain terpikat dan tidak sangat berpuashati dengan kes membawa mayat orang jahat yang kena tembak pergi tanam secara syahid mahu menggambarkan apa

    Katakan perkara yang orang dalam parti Parachatam mahu berkomunikasi kepada kumpulanulanulanulanulan Pergerakan ialah kena jelas bahawa mahu bersikap kemana??

    Bagi pihak Parti Prachatam mahu jawapan dari sayap kumpulanulanulanulanulan Pergerakan juga cara tanam mayat dengan syahid ini ialah kerana membunuh ketua Parti Prachatam adakah mengikut syarat-syarat syariah hak kumpulanulanulanulanulan pergerakan kerana jika ia sesungguh sebegitu ia mahu buka lembarang berserangan dengan Parti Prachatam

    Akhir sekali pihak sayap Prachatam juga dapat jawapan bahawa perkara yang berlaku kali ini adalah keadaan peringkat daerah (peringkat bawah) bukan peringkat dasar

    Ia juga apbila orang peringkat atas dan orang kanan beberapa orang sertai acara pengebumian En. Mukhtar bersama ia mahu menggambarkan implikasi yang bermakna

    Sumber orang kanan berkata pada hari itu ada babaheng dari sekolah watanatam poming atau pondok poming adalah sekolah asal haji Abdulrahaman yang pernah ada berita bahawa haji Abdulrahman adalah seorang pemimpin penting dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan BRN (sudah meninggal dunia) dan adalah satu pondok yang pihak krjn berkata menjadi tempat memupuk sumber

    Dan bagi guru mahupun skrg atau lama yang pernah mengajar di sekolah Islam Burapa hampir semua dtg selain itu ada pelajar alumni dari Universiti Ramkamheng dikenali kumpulanulanulanulanulan PNYS juga dtg bersama setiap peringkat

    Apabila orang sebahagian besar menjadi lambang hak kumpulanulanulanulanulan Pergerakan pihak media juga memahamkan dengan itu akan menjadikan keadaan lebih panas sehingga akan mengadakan pembunuhan antara diri sendiri semakin menurun

    Langkah En.Mukhtar-Parti Prachatam
    Kumpulanulanulanulanulan Pergerakan baru atau alatan krjn
    En. Mukhtar Kila adalah ahli politik muka baru dalam politik 3 wilayah selatan pada masa dahulu semasa muda pernah menjadi rakan sekerja kumpulanulanulanulanulan Wahadah sebagai pemuda wahadah pernah berjawatan setiausaha Parti Santipat Thai ada En. Pichak satirachwal bekas jawatan kuasa Agama Islam thai sbagi ketua Parti dan pernah hantar wakil untuk pertandingan wakil rakyat dalam pilihan raya pada tahun 2548 tetapi tiada siapa dapat menjadi wakil

    Kemudian Parti Santipat Thai kena mahkamah perlebagaan bubarkan parti itu kerana mempunyai masalah pembukaan cawangan parti dalam kawasan timur utara kerana tidak cukup mengikut undang yang ditetapkan, tetapi En. Mukhtar tidak rasa mengalah dia masih gerakan dalam politik sebagai kumpulanulanulanulanulan Santipat dalam pilihan raya pada 23 December 2550 En. Mukhtar pernah berdaftar menjadi ahli Parti Ruamjaithai Chat Pattana untuk berjuang dalam pilihan raya sekali lagi tetapi dia juga tidak Berjaya

    Sehingga dalam pilihan raya yang terbaru pada 3 julai 2554 En. Mukhtar dan rakan sekerjanya dapat membangunkan parti baru namanya Parti Prachatam mengemuka dasar bahawa Parti orang melayu yang sebenar dan meminta peluang untuk membangunkan dan membawa kawasan selatan kepada aman damai kerana masalah wilayah selatan thai kena menyelesaikan masalah oleh orang tempatan sendiri

    Tetapi dengan menggunakan dasar kemelayuan parti Prachatam dengan jelas ini menyebabkan kena serangan oleh ahli politik pesaingan yang lebih teruk

    Terutamanya masa pihak bertentangan bercakap dengan pihak kerajaan, Parti Prachatam juga kena serang bahawa menjadi Parti politik hak kumpulanulanulanulanulan Pergerakan baru yang mengguna keganasan dan dapat duit bantuan dari luar Negara. oleh itu sumber berita pihak kerajaan memandangkan Parti Prachatam sebegitu juga sehingga dapat mengetahui bahawa polis tentera dalam kawasan 3 wilayah juga berkata Parti Prachatam adalah sebahagian hak Kumpulanulanulanulanulan Pergerakan baru yang berusaha membuat kaca 3 mata iaitu angkatan ahli, pergerakan dan parti politik

    Tetapi jika ahli politik kumpulanulanulanulanulan yang sama membincangkan dengan pihak pergerakan atau dalam kawasan itu ramai ahli pergerakan juga boleh kata bahawa parti Prachatam dapat sokongan dan membangun oleh tentera atau majlis keselamatan dalam negeri sehingga ada sebahagian pergerakan syak wasangka dalam Parti Prachatam bahawa menjadi Parti yang dibangunkan untuk memusnahkan kumpulanulanulanulanulan Pergerakan

    Masa lalu apabila wajah parti Prachatam berubah tetapi bila pihak bersaingannya pergi bercakap dengan sesiapapun yang pemimpin parti itu tidak boleh menerang selalu oleh itu peranan Parti Prachatam juga terpaksa jatuh dalam keadaan tidak terus terang

    Dengan ini mumkin menjadi salah satu sebab yang berlaku dalam pilihan raya lepas En. Mukhtar dan Wakil Parti Prachatam tidak dapat sokongan menjadi wakil rakyat tetapi Parti Prachatam juga menyuarakan menjadi Parti politik hak orang melayu lebih lagi terkenal

    Sehingga kini dan skrg apabila En. Mukhtar Kila ketua Parti Prachatam kena tembak mati ia adalah peranan parti Prachatam yang sebenar tetapi jika keadaan sebaliknya kerana pihak krjn pun mula syak wasangka juga iaitu adakah parti ini menjadi parti kumpulanulanulanulanulan Pergerakan yang sebenar pada masa yang sama sebahagian pihak pergerakan yang pernah syak wasangka bahawa parti Prachatam adalah parti yang dibangunkan oleh tentera juga menjadi perkara syak wasangka

    Jika berkata mengikut buku cina bahawa perkara ini ialah perkara yang tidak dapat mengalir air mata yang sebenar bagi orang Parti Prachatam

    En.Mukhtar Mati
    Berpecahbelah dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan

    Pembunuhan En. Mukhtar Kila sehingga mati oleh kumpulanulanulanulanulan Pergerakan walaupun bukan arahan dari peringkat dasar Kumpulanulanulanulanulan Itu ia juga menyebabkan kekacauan dalam pihak kumpulanulanulanulanulan Itu sendiri kerana ada sebahagian mengesyaki dan menyoal mengapa orang dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan membunuh ketua parti melayu

    Dan ini menyebabkan mereka meneliti peranan hak ahli kumpulanulanulanulanulan Pergerakan yang tidak patuh dan tinggal diluar kawalan

    Terutamanya kes orang dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan peringkat operasi yang diperalatkan politik atau mencari keuntungan untuk diri sendiri hak beberapa orang

    Sebenarnya perkara yang tidak mematuhi syarat ahli kumpulanulanulanulanulan Pergerakan bukan hanya berlaku dengan kes En. Mukhtar tetapi ada lagi byk kes yang berlaku sebelum ini sehingga pemimpin dan pagawai kanan dalam kumpulanulanulanulanulan Pergerakan juga mengetahui sebelum ini berusaha akan membangunkan oranganisasi selalunya

    Sehingga apabila En. Mukhtar dibunuh dan membawa mayat ahli kumpulanulanulanulanulan Pergerakan mengebumian secara syahid mereka juga mempertimbangkan masalah sebahagian ahli kumpulanulanulanulanulan Pergerakan duduk diluar kawalan

    Dalam acara pengebumian En. Mukhtar berlaku wacana baru di kalang ustaz peringkat lembaga pengarah islam wilayah pattani bahawa rumah bagaimanapun kena membangun tetapi rumuh sekarang lebih nak membaiki kena bongkar semua dan membangunkan semula

    Implikasi ialah ada sebahagian kumpulanulanulanulanulan Yang tinggal luar kawalan tidak dapat menyelesaikan

    Sebahagian penganalisis mendapat bahawa kes kematian En. Mukhtar mewujudkan kekeliruan dan apa yang akan berlaku selepas init tetapi yang sudah berlaku ialah hari ini dengar suara laung yang jelas dari tulang belakang kumpulanulanulanulanulan Pergerakan yang berjuang untuk orang melayu jika tidak berpecahbelah ia juga retak banyak

  23. tok ayah sim says:

    Ambo rasa malu tengok demo dk gaduh sini. Patani kena bersatu atau lupakan soal merdeka. Sebenarnya patani bukan hak siam bangkok tu. Patani adalaah negeri merdeka. Patani tidak pernah mengku taat setia kepada siam bangkok tu. Siam bangkok tu yang mari dengan muka tak malu ke patani ni. Jom kita buat seminar mengeni Patani dan kita panggil cerdik pandai kita duduk sekali. Siam tu bukannya kuat, siam kapir tu adalah bangsa yang sombong,bodoh dan berpenyakit……..teruskan perjuangan.

  24. Herizal says:

    Izin share 🙂

  25. This text is priceless. How can I find out
    more?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: