Giliran Patani sudah hampir tiba.

Syabas kita laungkan pada rakyat Mesir,Tunisia,Yemen,Bahrain dan yang terakhir dan paling menakjubkan ialah Libya. Kita tidak pasti samaada mereka ini bangkit diatas nama Islam ,tapi yang pastinya mereka tidak sanggup lagi membiarkan diri mereka di zalimi.

Kebangkitan mereka kesemuanya justeru tidak sanggup lagi berada dibawah pemerintahan anak watan sendiri yang tergamak membunuh dan menzalimi darah daging sendiri. Kewajaran perjuangan mereka tidak dapat dinafikan lagi melainkan kapada golongan yang sememangnya sentiasa dilaknat allah dan para malaikat di langit dan Bumi. Hanya golongan-golongan (seperti ulama jadian dan pejuang-pejuang jadian) jadian dan reaksyioner yang akan menentang kebangkitan begini.

Tapi disaat begini ramai juga yang akan cuba atau telah mencuba menjadi hero dengan tampil kedepan secara hidung tak mancung pipi terhegeh-hegeh.Ketika kebangkitan bermula atau di persimpangan mereka juga lah yang menyambung suara-suara musuh dengan mengecap pejuang-pejuang sebagai pengganas atau perjuangan tidak syari’I dan sesiapa yang mati sebagai mati sia-sia.

Jika perjuangan yang kita bawa menyamai jalan dan wadah yang dibawa oleh Rasul allah sawa maka perjuangan ini adalah suci. Dalam Islam tidak ada perjuangan radical,pengganas atau musta’jilun. Selagi kita berpandukan pada allah dan Rasul akram dan ulama fundamental selagi itu kita masih dibawah naungan ilahiah. ‘Bersikap tegas terhadap mushrikin,lemah lembut sesama mukmin dan tidak mempedulikan apa penonton dan musuh nak kata kita tetap berjihad di jalan allah swt.’

Perjuangan dan kebangkitan rakyat Patani adalah Jihad Sabillillah.Kebangkitan Patani tidak ada kena mengena dengan kebangkitan rakyat di tempat lain. Kebangkitan Rakyat Patani adalah untuk membebaskan diri dari belenggu penjajahan Thai dan mengembalikan kedaulatan Islam keatas Insan. Perjuangan ini akan berjalan berperingkat-peringkat tanpa bersusah payah mengajak musuh berunding atau menerima tawaran-tawaran palsu kedamaian.Sudah berabad-abad kita dizalimi dan di hina.Kita tidak akan berpaling lagi.

Tapi bila Islam mula bangkit di Patani maka adalah pihak-pihak tertentu cuba memujuk kita supaya menghentikan cara yang kita bawa dan memilih jalan hina, iaitu perundingan tanpa syarat dengan musuh-musuh islam. Mereka menggunakan pelbagai NGO(Pertubuhan bukan kerajaan),kerajaan-kerajaan dan pakatan kerajaan seperti OIC, bagi memujuk kita kemeja perundingan.Walaupun sudah berulang kali kita menyatakan bahawa kita bukan menolak perdamaian; tapi penyelesaian masaalah haruslah mengutamakan agenda pengembalian Negara ini kepada kita  baru lah boleh kita bincang urusan perdamaian. Itulah ‘Peace Building”( usaha damai) yang sebenar. Memang kita benci peperangan untuk duniawi. Tapi peperangan kita adalah perjuangan ukhrawi.

Setelah kita perhatikan mutakhir ini semua jenis kebangkitan perjuangan tapi perjuangan kita lah yang paling jitu,siap suaka dan bermatlamat serta tersusun(oleh langit).Perjuangan kita adalah perjuangan contoh. Contohnya ialah bahawa keyakinan kita bukan kepada senjata bikinan manusia tapi hanya semata-mata Nasru minallah.

Setiap kali kita dengar suara-suara sumbang dari mereka-mereka yang sentiasa berunding dengan musuh bahawa Siam tak akan bagi kita merdeka mudah-mudah.Jadi kita haruslah realistic (jangan khayal) dengan sanggup bertolak ansur sedikit. Mula-mula kita terima otonomi kemudian baru kita usaha kearah kemerdekaan penuh.

Sekali lagi kita nyatakan bahawa perjuangan ini bukan dibuat mudah-mudah, tapi tidak ada damai selagi tidak ada kedaulatan. Giliran kita sudah hampir tiba. Biar lambat sedikit asal kemenangan hakiki yang kita perolehi. Seluruh senjata kafir akan jadi senjata kita. Orang-orang kita yang sedang bertugas dengan penjajah telah mula sedar.Insyaallah mereka-mereka ini akan bersama kita dalam masa terdekat.

Dengan banyak peristiwa tempur sejak akhir-akhir ini pihak penjajah sepatutnya sudah sedar, bahawa masa mereka akan dinyahkan dari bumi Patani sudah hampir. Pertempuran-pertempuran mutakhir ini adalah sebagai latihan untuk para mujahidin kita memperkemaskan saf-saf. Allah tetap bersama kita selagi kita masih yakin dan bertahan dengan cara-cara yang allah izin serta akan meneguhkan tapak-tapak kaki kita.

Giliran kita sudah hampir.Ini zaman penyusunan allah bagi menyiapkan kita kearah perjuangan yang lebih agung bersama-sama umat Islam sejagat untuk membebaskan Palestin dari Zionist-Ahzab. Palestin kecil adalah Patani.

Insyaallah Patani berdaulat akan berlaku dizaman kita dan kita akan sama-sama membena bumi ini menjadi agen penyebaran Islam di Nusantara.

Statistik aksi-aksi tempur/bom/serangan

yang dikeluarkan oleh  Markas Mujahidin

 Julai hingga Disember 2010 

Wilayah Bom Tempur Sabotaj AskarThai AwamThai Mujahidin AwamMelayu
        Mati Sakit Mati Sakit Syahid Sakit mati Cedera
Jala 16 47 3 18 34 11 7 4 17 18
Patani 11 65 9 7 28 27 15 6 16 15
Menara 36 47 10 16 46 1 8 1 25 31
Senggora 3 1 11 1 1
Jumlah 66 160 22 41 119 39 31 11 59 64

                                  

 Serangan Bom oleh Mujahidin Sejak 2004 hingga 2010

1 Tahun 2004 111 kali
2 Tahun2005 248 kali
3 Tahun 2006 328 kali
4 Tahun 2007 484 kali
5 Tahun 2008 268 kali
6 Tahun 2009 303 kali
7 Tahun 2010 261 kali

 

 

59 Responses to Giliran Patani sudah hampir tiba.

  1. patani says:

    nampak data ini dari SUARA MUSTADAFIN kan
    amanah dan jujuar perlu di terapkan
    baikkk

  2. patani says:

    degan cara revolusi lah patani kan merdika
    ditak degan damai yg bodohhhh
    kita tetap nak kemerdekaan mutlak tutol sehaja
    majulah para revolusinirr kalian
    allah bersama kaliannn

  3. jurucakap? says:

    Soalan:
    1. Adakah Patanikini menjadi jurucakap pejuang-pejuang di medan tempur?
    2. Dimana salahnya kalau kita mencari penyelesaian di Patani melalui meja rundingan? di mana ruginya?
    Saya harap pembaca jangan keliru dengan putar belit cerita yang selalu diada-adakan oleh wmpkini, beliau sebenarnya tidak tahu banyak perkara sebenar apa yang telah dan sedang berlaku, berita-berita yang sampai di telinganya atau yang dicarinya datang dari sumber yang mereka juga tidak tahu perkara sebenar, semuanya main agak-agak saja. Beliau (wmpkini) juga masih tidak boleh membezakan antara dialog dan rundingan. Beliau juga tidak tahu proses penyelesaian sudah berada di tahap mana?
    Biarlah dia cakap semahunya, kerana setiap orang bebas untuk berkata, tapi kalau mahu merendah orang lain sila tunjuk keupayaan kita dahulu, buktikan apa sumbangan kita? menabur fitnah bukan sumbangan namanya.
    Kita kena ingat beliau bukan jurucakap bilangan terbesar pejuang, mungkin (ya) mungkin (tidak) beliau menjadi jurucakap untuk kumpulan kecil-kecilan (maklumat dari sumber yang boleh dipercayaai).

  4. sa isma says:

    Moga para pejuang patani terus mara dgn penih kesabaran. Kit semua tahu rundingan dgn penjajah siam hanya akan membawa kerugian bagi pihak patani semata. Maka sabarlah dgn segala tohmahan dan tetap dgn pendirian terus melawan shinga darah titisan terakhir.
    Menaruh harapan hanya pd tuhan dgn penuh keyakinan akan mencapai kemenangan. Andai tidk mndapat didunia diakhirat pasti krn Allah tidak akan pernah memungkiri janji dgn hambanya yg teguh imannya berjuang dijalannya.
    Mara terus tanpa gentar saudaraku dgn penuh smangat AllahuAkhbar…AllahuAkhbar…AllahuAkhbar…

  5. soleh says:

    Sedar atau tidak sekarang Siam sedang cuba mengenepikan peranan pejuang-pejuang yang ada seboleh mungkin dalam waktu yang sama mereka memberi peluang seluasnya kepada masyarakat Patani untuk berperanan dalam bidang politik dengan harapan masyarakat akan berpaling tadah menyokong kerajaan.
    Kalau pejuang tidak bersikap bijak… kita akan kehilangan segala-galanya…
    Maka senjata dan politik perlu diguna sebaik mungkin.
    Kita jangan berputus asa, jangan hanya menyerah kepada takdir… semua konflik di dunia mengguna konsep rundingan untuk menyelesai masalah…
    Tapi kita tak mau… tak mau mencari penyelesaian…hebat kita!…
    Berpijaklah pada bumi nyata!, kesempatan yang ada cukup baik untuk kita mencari penyelesaian

  6. Peace Bulder says:

    Oops.Munkin saudara (Jurucakap?) ini salah seorang penyokong orang yang baru di malukan oleh penjajah Thai di Jakarta pada 5hb mac 2010? Nampaknya beliau ni sering terasa bila pejuang-pejuang Patani menyatakan belum sampai masa untuk berunding.Biasanya orang-orang yang kecewa di medan tempur kerana semua penyokong-penyokong lari lentang pungkang akan cari jalan mengharu periok nasi didapur lain pula.
    Dia kata Patanikini tak faham antara Runding dengan Dialogue.Munkin dialogue ni ada beza dengan berunding.Kerana runding tu antara dua musuh. Dan dialogue antara antara kawan-kawan kerana nak cari kata sepakat.Suara ni macam senada dengan Michael HDC.

    Memang kita semua tak tau perundingan telah sampai peringkat mana.Yang kita dengar khabarnya dialogue ni jangan cakap fasal kemerdekaan kerana mustahil Thai akan bagi.Jadi kita cari trust dan confidence di antara satu sama lain.Maka apa salahnya kita boncang fasal otonomi dulu.Yang penting kita nak cari ‘peace’;sebab itu usaha ‘peace building’harus di perkerapkan.
    Teruskan lah dengan kerja-kerja saudara tu.Jangan takut pada pengkritik kalau kita yakin kita benar.

  7. orangtengah says:

    Baguslah saya nampak semacam sudah ada persepahaman antara jurucakap? dan peace builder, sebab perenggan pertama pb menentang jckp?, perenggang akhir pula sudah semacam sekata- penutupnya cukup menarik bangat.
    Yang saya faham dialogue ialah tahap pertama yang tidak rasmai dalam mencari penyelesaian yang berlaku antara pihak pertama dan kedua, melalui pemerhatian saya krisis Patani masih bermula pada tahap ini (dialog), yang sebelum ini pula boleh dinamakan sebagai predialogue sahaja. Rundingan boleh dinamakan apabila kedua belah pihak mengisytiharkan prosess berlaku secara rasmi(ini belum berlaku sebenarnya). Istilah yang menepati dalam proses yang berlaku sekarang ialah “usaha mencari penyelesaian” sebagai istilah umum kalau kita masih tidak tahu di mana satu-satu proses itu sudah berada.
    Adalah menjadi satu kesilapan besar kalau pihak pejuang sudah mengemukakan tuntutan: contohnya menuntut otonomi, mengemukakan model-model tertentu, mereka sepatutnya mengekalkan tuntutan kemerdekaan. Tuntutan kemerdekaan tidak boleh digugurkan sama sekali, tetapi ia tidak dibincang pada mana-mana pertemuan, ini bertujuan untuk membolehkan proses damai dapat digerakan, rundinganlah yang dapat menetukan apa bentuknya tuntutan yang dinginkan itu dengan melalui konsep beri dan ambil (give and take..)
    Saya juga nampak proses kearah itu sudah berada dilandasan yang betul setakat hari ini.
    Perkara sebenar saya tidak tahu apa yang sedang berlaku, contohnya: apakah perkara sebenar yang telah dimalukan oleh penjajah Thai di Jakarta pada 5/3/11 yang lalu. Mungkin saudara pb salah seorang yang berada di majlis itu, kerana beliau merasakan Siam telah memalukan pejuang-pejuang Patani pada hari itu. Kita harap peace builder dapat jelaskan apa yang telah dimalukan sebenarnya?

  8. jurucakap? says:

    Peace builder tersalah/sengaja mangatakan saya mudah tersinggung apabila pejuang-pejuang mengatakan belum sampai masa untuk berunding(pejuang-pejuang =wmpkini). Kenapa saya nak tersinggung pula, hakikatnya begitu, masa untuk mereka berunding belum sampai lagi, sekarang baru nak bincang-bincang cakap-cakap dulu (itulah yang saya nampak) yang saya marah sangat ialah setiap kali wmpkini nenulis selalu hentam orang lain, disamping bergaya macam jurucakap pejuang-pejuang di medan. Kalau nak jadi jurucakap buatlah website sendiri, kenapa guna blog? mahal ke kena bayar?, kenapa nak sembunyi-sembunyi pula. Yang lari lintang pukang itu dulu sekarang dah kembali semula dan terus bergabung tenaga, apa dia tahu. Orang lain buat dan cakap dia ada asas untuk berpijak, ada bukti boleh diberikan, ada alasan boleh diutarakan… tanyakan dulu kenapa mereka berbuat demikian, apa sebab?
    Tak ada siapa yang nak jual Patani, semuanya sedang berfikir mencari jalan terbaik.
    Buatlah yang termampu.. jangan pula nak cemburu
    Tanya diri apa dah aku buat? Jangan hanya kata orang lain semuanya silap… setiap orang ada peranannya, maka jangan suka merendah orang lain, itu perbuatan hina namanya.

  9. raja hijau says:

    mingu ini pulo dan brn c akan membuat rundingan dengan siam . nanti dengar la natijah rundingan itu.
    kalu nak tahu buka lah http://www.asianewsnet.net/home/news.php?sec=1&id=17723b ….

  10. raja hijau says:

    Talks on Thai south to resume

    Meeting involving separatist leaders to take place outside Thailand

    Nirmal Ghosh
    The Straits Times
    Publication Date : 04-03-2011

    Pulo’s Kasturi says the Thai government now appears more serious about reaching an agreement.

    Talks between Thai officials and Malay Muslim separatists to try to end a long-running insurgency in the south are expected to resume next week.

    Discussions will take place outside Thailand in a regional capital, facilitated, at least in part, by an international non-governmental organisation.

    “On the government side, we are ready for a new step forward,” said a senior Thai political figure familiar with the arrangements.

    Separately, Kasturi Mahkota, foreign affairs chief of the Pattani United Liberation Organisation (Pulo), who is due to participate in the talks, told The Straits Times that he hoped they would lead to political movement.

    He also asked that neither the location of the talks nor the identity of the NGO involved be revealed.

    Pulo forged an alliance with the Barisan Revolusi Nasional-Coordinate (BRN-C) early last year, and Kasturi claimed they controlled around 80 per cent of militants on the ground.

    The BRN-C is considered the most active separatist organisation in southern Thailand, operating semi-autonomous cells of militants scattered across the rugged region. Pulo now acts as a political wing.

    Kasturi said: “The RTG (Royal Thai Government) has recognised the partners it has to talk to. This process started in 2005, but it has always been a closed process; now we hope it will be more open. But it is better that we go slow on the agenda; the second stage will be political solutions.”

    However, he cautioned: “The problem cannot be solved by only the (separatist) movement and the Thai government; it needs civil society to agree.”

    He stressed that civil society in the south “has the right to have its say before any final agreement; we will not go it alone”.

    The Thai establishment is against the idea of autonomy, which is seen by many as akin to independence.

    But successive governments have made little headway, despite deploying troops and pumping development funds into the poorer south.

    Instead, a younger generation of insurgents has emerged – and local people remain caught between the militants and the army, in a conflict which is also fuelled by criminality and a worsening gun culture.

    But the Thai delegation at next week’s one-day talks will include an army general – which Mr Kasturi interprets as a hopeful sign.

    “Now the situation has changed; they (the Thai government) seem to be more serious,” he said.

    “The army has the power in Thailand, so it is the army that has to be convinced; now that the army is involved there is some hope that it will go in the right direction.”

    Kasturi said there were no conditions for talks, but key demands would include a degree of demilitarisation in the south, an end to arbitrary detentions by security agencies, and immunity from prosecution for individuals involved in the peace process.

    Symbolism was also important, he said, so separatist leaders have something to show to civil society in the south. In that respect he repeated a call for the release of four older-generation Pulo militants from jail.

    “Symbolism is very important; the dignity of our people is very important,” he said.

    Kasturi, who lives in Sweden, is visiting the region. The interview took place in a capital city, but he asked that his location not be disclosed.

    The long-running insurgency in the provinces of Yala, Narathiwat, Pattani and part of Songkhla has left well over 4,000 dead since it reignited in 2004.

    This year alone, at least 19 people have been killed, including three teachers. Four soldiers were killed in a raid on an army camp in January. Attacks since then have included two car bombings, which left many injured.

    Asked about the targeting of civilians, Kasturi said: “We have made it clear that international norms must be followed.

    “But in practice there are other factors, like revenge killings, for which we are always blamed.”

    He added: “We are not extremists. We believe in a liberal, open Islam.”

  11. SDGXCVGZX says:

    BRN AKAN MAJU JAYA TANPA PULO
    JANGAN CARI PELUAG..
    JANGAN AMBIL PELUAG..
    NANTI TAK DAPAT APA222

    • Jalalani says:

      Sdr ,,,kita sama duduk di bumi patani, kita berpakat silaturahim, salahkah dalam ajaran awak? tetapi dalam ajran anak patani adalah sangat di tututkan masalah bersatu dan berpakat.malas berkayuh jgn kaki celut air.

  12. takfaham says:

    Kenapa pula begitu? saudara SDGXCVGZX!
    Saya faham bahawa pulo dan brn sudah ada kesepakatan, banyak kenyataan rasmi pulo sudah saya baca, jadi saudara SDGXCVGZX pula kata pulo cari peluang…
    yang mana satu betul ni?
    Harap-harap biasalah sebelum semua nak beres, silap faham berlaku di sana sini….
    Yang saya tak fahamnya setakat ini belum ada kenyataan rasmi dari brn mengatakan sebaliknya (tak ada kerjasama), adalah tidak munasabah gerakan terbesar itu boleh berdiam diri kalau ia sesuatu yang tidak betul!, maka bagi saya kerjasama tu dah betul wujud tak perlu dipertikai lagi, selagi belum ada bukti… pendapat individu tidak boleh dijadikan alasan, bukankah begitu?!. Saya akan yakin dengan kata-kata SDGXCVGZX apabila saya melihat sendiri kenyataan rasmi brn… kalau tidak… maka semuanya akan saya anggap ianya datang dari orang yang mengambil kesempatan dan mencari peluang untuk menghancur perjuangan Patani yang sudah berada di satu tahap yang tak pernah berlaku dalam sejarahnya sebelum ini.

  13. seorang pemerhati says:

    sebelum ini adakah brn keluar nyataan kata dia bekerja bersama dgn pulo? jawab tidak ada
    pulo saja yg duk keluar nyataan itu dan ini.
    bagi saya itu adalah cara pulo cari peluang seperti kebiasaannya dari dulu lagi.
    harap jalas.
    *dari pemerhati dulu dan karang

  14. takfaham says:

    Saya yakin pulo tak berani nak mengisytiharkan di merata-rata kalau tidak ada asasnya. Kalau tak silap saya dah 2 tahun masa berlalu Barisan BRN tak pernah satu kali pun mengatakan tidak… maka betullah tu ada kesepakatan sebagaimana yang diisytiharkan oleh pulo….
    Perisytiharan melalui patanikini tidak boleh dianggap sebagai kenyataan rasmi, ia adalah individu bentuknya bukan laman rasmi BRN…. tunggu! barangkali banyak lagi yang kita tak tahu akan kita ketahui nanti.

  15. lengkuas says:

    pulo+brn gabungan yang mantap.
    jangan takut, walaupun pulo dicop sebagai suka mengambil kesempatan, oleh kerana brn rela dengan keadaan begitu, maka ia perlu diteruskan.
    Bagi saya mereka saling lengkap melengkapi… semuanya untuk PATANI… tak ada siapa yang rugi, letaklah pahaman masing-masing di tepi kita teruskan agenda besar kita.
    selsai masalah….

  16. takfaham says:

    Saya tak setuju kalau saudara lengkuas mengatakan “pulo dicop sebagai suka mengambil kesempatan”. Siapa yang mengatakan demikian? tapi kalau dicop oleh berapa kerat orang itu boleh diterima.

  17. HamBangsa says:

    Salam semua
    YANG BERDIALOG DAN BERUNDING DENGAN PENJAJAH SIAM ITU ADALAH SUATU PENIPUAN HANYA MENCARI KESEMPATAN ATAS PENDERITAAN PARA PEJUANG.
    KALAU TIDAK ADA KEKUATAN TAK PERLU BERDIALOG DAN BERUNDING. OMONG KOSONG SAJA.
    BERTAUBATLAH KEPADA ALLAH, KERANA MANUSIA YANG MENCARI NIKMAT ATAS PENDERITAAN ORANG LAIN ITU AKAN DILAKNAT.
    SELAMA KINI PEJUANG YANG SEBENAR TAK PERNAH BERDIALOG DAN BERUNDING DENGAN KAFIR SIAM DAN TAK PERNAH MEWAKILI KEPADA SIAPA-SIPA.
    BERTEGAN RASALAH KEPADA PEJUANG YG BERSUSAH PAYAH MEMBELA AGAMA, BANGSA DAN NEGARA. HANYA KITA TERBANG KESANA KESINI HANYA UNTUK MENCARI KEMEWAHAN.
    Trima kasih

  18. patanis says:

    Betul HamBangsa!
    Kalau kita ada askar banyok bedel2 pon banyok septi di selatan pilipin dan acheh, kita bedel beri habis anak jantam, hingga siam lari cungak2.. kita pon merdeka… merdeka! merdeka!
    Tapi apa salahnya kalau kita cari kekuatan lain lagi, kekuatan yang sedia ada tidak diusek.. diteruskan malah ditingkatkan.
    Saudara HamBangsa kena ingat kekuatan bukan hanya kekuatan bersenjata sahaja, walau pun kekuatan bersenjata adalah asas segala-galanya.
    Tak kemana kalau saudara harap itu sahaja kekuatan yang kita harap untuk mencapai cita-cita kita.
    Berpijaklah di bumi nyata!. Sekarang kita perlu ambil segala kesempatan yang ada, kesempatan dan peluang yang boleh membawa kebaikan kepada semua….

  19. sfsdf says:

    pulo dah salah dan silap
    tak payah di dalih ini dan itu
    tak guna degan dailog tuuu
    among kosong saaaja.
    jatuh dalam lubang yg sama
    tapi nak buat macam na,dah ketagihkan.

  20. takfaham says:

    Kalau pulo dah salah dan silap, brn pun ikut sama salah dan silapnya, pokoknya mereka udah kerjasama gitu. Ini bukan omong kosong lagi, udah jadi realiti dan kenyataan. Ini bukan ketagihan ini satu keperluan.

  21. orangkompong says:

    Salam semua pahlawan kemerdikaan Patani…
    Yang saya faham buat masa ini, Brn Ko..berjuang menentang dan halau penjajah Siam di bumi Patani dengan angatan bersenjata 7 tahun berlalu, sekarang baru nampak kebenaran yaitu penjajah Siam lemah dan terima kenyataan, tetapi Pulo serepehan di ketuai oleh Kasturi main sandiwara sebagai ketua jurucakap perjuangan Patani, kemungkinan buat pakatan dengan Brn Ko..serepehan terbang kesana-sini salam dan berbincang siapa yang sebenar main peranan perjuang2 di Patani..sepatutnya pihak Brn KO,Pulo,Brn Kongres, Bipp,Mujahidin pileh jurucakap yang rasmi mewakili semua gerakan 2 kemerdikaan.
    Patani tetap merdika

  22. HamBangsa says:

    Assalamualaikum
    Perjuangan itu ada tahapnya, ada agendanya, ada progremnya.
    kalu tidak tahu apa-apa tak payah duduk bergaduh lah, buat susah orang nak kerja.
    Dan perlu berwaspada bahwa SEMUA USAHA PERDAMAIAN, DILOG DAN PERBINCANGAN APAPUN YANG DIRENCANAKAN OLEH PENJAJAH SIAM SEKARANG ADALAH PERANGKAP PERANGKAP PERANGKAP UNTUK MENGHANCURKAN PERJUANGAN PATANI. PADA HAKIKATNYA PENJAJAH SIAM TIDAK ADA AGENDA APA-APA LAGI UNTUK NAK BERUNDING DENGAN PEJUANG PATANI, YANG ADA HANYA PERANGKAP UNTUK MEMUSNAH DAN MEMECAH BELAH PEJUANG PATANI.
    SEKARANG CUBA PERHATIKAN BAIK-BAIK..! SIAPAKAH YANG SELALU NAK BERUNDING DAN BERDIALOG DENGAN PENJAJAH. “ANJING KALU DIPUKUL DENGAN TULANG TAK AKAN MENYALAK” pepatah Melayu.
    sebaiknya kalu kita tak tahu apa-apa, berdo’alah untuk mereka yg sedang berjuang smoga Allah memberkati dan memberi kejayaan kepada kita semua. tak payah bergaduh lah dengan orang yg suka cari kesempatan dan mencari kepentingan diri, kita berdo’a smoga Allah memberi taufiq dan hidayah kepada orang-orang yang seperti itu.
    maaf kalu terkasar,
    wassalam

  23. sulung says:

    Salam kepada pejuang pejuang Patani kalian,

    Allah mak,apa duk gadoh gadoh ni,buat lah apa saja yang saudara rasa dapat bagi keuntungan untuk agama,bangsa dan tanah air kita,percayalah PULO ke BRN kedan yang lain lain lagi ke semua sedang mencari jalan yang terbaik,berunding ke berperang di medan ke tak kisah lah,yang penting kejayaan bukan?jangan jadi macam cerita si pelihra kambing dan si pekebun pula.cukup lah PULO begitu BRN begini dan di tambah Kasturi pula,apa semua ni,tahu tak,Siam kafir yang anda duk marah tu sedikit pun tak sakit lah bahkan mereka suka saja dengan perangai kita sebegini.mari lah kita sama sama muhasabah diri kita masing masing dan suluh cermin biar acap kali sikit dan menyoalkan apakah yang aku dah buat dan apa yang sepatut aku buat untuk Patani serta sama sama lah kita berdoa kepada mereka yang berperang di medan juga mereka yang berperang di meja dimakbulkan oleh Allah SWT Amin.

  24. haji says:

    Salam,
    Saya ada baca sejarah perjuangan Rasullullah kalau tidak salah beliau ada beberapa process rundingan dengan pihak musuhnya diantaranya terkenal dengan perjanjian HUDAIBIAH.

    Saya dapat tahu juga kata, perjuangan Islam Moro(MILF&MNLF)pun dah berdecad ada berunding dengan pihak musuhnya iaitu kerajaan Filipina.

    Saya dapat tahu juga kata, perjuangan Palastine sendiri pun tidak habis habis berunding dengan musuhnya Yahudi.

    Wahai saudara ku,Sedarlah bahawa sekarang dah 2011 bukan lagi abad ke 17 dan ke 18.

    Akhir sekali saya dapat tahu dan dengar bahawasa, pejuang pejuang Patani yang duk berunding itu tidak pernah pun mereka kata ataupun mereka suruh supaya kita mesti meletakkan senjata bahkan sebaliknya.
    Wassalam

  25. ABC says:

    Haji masih perlu banyak belajar lagi tentang REVOLUSI, OK.

  26. สมาน says:

    สาลาม

    มิเดียสังคม social media คือฉนวนของความเปลี่ยนแปลงทางสังคมทั่วทุกมุมโลกในปัจจุบัน โดยเฉพาะแถวตะวันออกกลาง ปรากฏการณ์ใหม่นี้ก็จะเป็นประโยชน์และเหมาะสมมากที่สุดหากจะใช้สำหรับบ้านเกิดปาตานีดารุสซาลามของพวกเราในการสื่อสารรวมกลุ่มผ่านเฟสบุค บล็อกเกอร์และทวิตเตอร์ ฯลฯ อีกอย่างเรื่องราวแถวบ้านเราไม่ใช่แค่เพื่อความยุติธรรมเท่านั้น มันเกี่ยวกับการละเมิดสิทธิมนุษยชนขั้นรุนแรง อาชญากรตัวฉกาจก็คือรัฐไทยนั่นอง

    หากพากันหันไปเผชิญหน้ากับศัตรูอันดียวกันไม่ได้หรือ

    ไม่ทราบว่าเครือข่ายที่พวกเรามีอยู่ตอนนี้ใหญ่เล็กแค่ไหน ถ้าหากมีการเชื่อมโยงกับคนเราไม่ว่าอยู่ที่ไหน พลังมหาศาลเพื่อสังคมเราก็จะบังเกิดขึ้นอย่างแน่นอน

    ทั้งนี้เมื่อเรามองไปข้างหน้าไกลๆ กว้างๆ ลึกๆ ตอนนี้ คงถึงเวลาแล้วที่เราน่าจะมองข้ามเรื่องพรรคเรื่องพวก ชิงดีชิงเด่น หรือข้อขัดแย้งสิ่งเล็กๆน้อยๆ ไม่ว่าระหว่างกลุ่มที่กำลังดิ้นรนต่อสู้ และระหว่างสายใหม่สายเก่า อัฮลิสซุนนะห์หรืออัฮลีลไบต์ ข้าราชการ ปัญญาชนหรือประชาชนธรรมดา ต่างก็มีจุดขายกันทั้งนั้นคือเราต้องหาจุดร่วมของเราให้ได้ ในแต่ละคนที่มีตั้งแต่ 0.01% – ไล่ไปจนถึง 100% มารวมกันจากทุกสารทิศ เพียงแค่ออนไลน์ด้วยปลายนิ้วมือ

    ด้วยพลังอุดมคติจุดยืนของแต่ละฝ่ายแต่ละกลุ่ม ถ้าเราแน่จริง ต่างก็เพื่อสังคมทั้งนั้น เมื่อรวมกันจริงๆเมื่อไร เมื่อนั้นแหละเราจะเห็นสัมฤทธิผล ถึงเราจะรู้สึกเสียดายบ้างที่อดีตที่ผ่านมาเรามีแต่เรื่องยุยงทะเลาะเบาะแว้ง อันเนื่องด้วยปัจจัยภายในหรือภายนอกก็ตาม ก็ไม่เป็นไร

    หากเราปล่อยวางบ้าง อภัยกัน เพื่อความเป็นพี่น้องภราดรภาพอันยิ่งใหญ่ เราก็นำความเจริญความสุขสบายกลับมาสู่สังคมเราที่ถูกทอดทิ้งคนละทิศคนละทางมากาลนาน เราก็จะได้ลิ้มรสความอิสรภาพ เหมือนสังคมอื่นๆบ้างที่กำลังได้รับการปลดปล่อยที่แล้วที่เล่า เอนชาอัลลอฮ หากช่วยบอกสานต่อๆกันไป ความสำเร็จของราก็จะอยู่แค่มือเอื้อมหมือนกัน

    วัสสาลาม
    (maah deh amo tules gini walapung amo naji ko siyae banyok tapi tak lupo baso nninik moyae kito, kalu molek tolong wa wi jadi ko malayu pung ta po, timokasih)

  27. haji says:

    Wahai saudara ku ABC,

    Cuba ajar biar saya tahu gatep weh tentang REVOLUSI saudara itu.jangan hanya kata orang tak pandai bahkan diri kita sendiri pun juga tak tahu apa.kalu kita jahil,biarlah jahil seorang diri jangan jadi jahil murakab pula.bagi la alasan,fakta,dalil yang orang lain boleh terima gatip,jangan duduk duduk ha itu salah ini salah

    Cuba jelaskan di sini wahai saudara ku ABC, apakah erti REVOLUSI itu? lughatan waistilahan supaya saya dan juga orang lain pun boleh tahu sikit.

    Apa yang berlaku di Mesir dan Tunis baru baru ini itu bukan kah REVOLUSI ke apa namanya wahai saudara ku ABC? adakah mereka berperang?ataupun maksud saudara ABC REVOLUSI ALA COMMUNIST ke macammana?

  28. patanis says:

    Revolusi sepatutnya berlaku pada semua tindakan kita, kita dah berada di era baru sebagaimana yang disarankan oleh penulis dalam bahasa Siam (saya faham sikiti2.) Dia bukan kata keramat sahaja, ia perlu tindakan sesuai dengan keadaan… masa dah berubah… orang dah berlari… kita nak merangkak lagi… Apa salahnya kalau BRN kerja sama dengan PULO? yang lain pun boleh join sama, ruginya di mana?. Yang ruginya nak buat kerja seorang, tapi buat dak, tahunya nak kata: salaaaaaah! puak2 ni hak dok wak kerja untuk Tani ni tak beghti dah, puak2 ni kata: semua hak dok buat untuk Tani semua betul.

  29. patanis says:

    Saya nak tambah lagi sikit!
    Kita berlawan dengan siam buke dengan bedil sahaja, empat lima perkara lagi perlu kita bina kekuatan seperti bedil tu. Jadi hak orng dduk maghaah sangat POLU dengan BRN buat tu ialah orang yang selalu mengatakan perkara berikut:
    1. Hanya kekuatan sahaja tiada yang lain boleh selesai hal Tani.
    2. Saya dan org2 seperti saya yang betul yang lain salah
    3. Siam kerjanya Jajah dan tipu tiada yang lain
    4. Tiada ruang untuk berbincang, berdialog dan berunding dengan musuh, kerana tabiatnya menipu dan menipu… siapa yang berbuat demikian adalah pengkhianat bangsa.

    Tapi hak saya nampak Pakatan BRN-PULO dok buat mereka kata macam ini:
    1. Asas kekuatan ialah senjata, dan ada lagi sekurang-kurangnya 4 kekuatan yang perlu digabung bersama dengan yang asas, yang asas perlu ditingkatkan ketahap maksima.
    2. Patani untuk semua pejuang tak kira siapa mereka dan mestilah disertai oleh masyarakat yang dipanggil sebagai sivil society (kerana merekalah yang berkuasa sebenarnya, samaada kita mau atau tidak).
    3. Siam kerjanya Jajah dan tipu, maka ia perlu dicari satu kuasa yangt boleh mengurang atau menyekat kerja jahatnya dari diteruskan(maka kena ada orang tengah antarabangsa).
    4. Memang siam tidak akan menawar diri untuk mencari penyelesaian dengan Patani melalui Gerakan kerana mereka tidak pernah mengiktiraf kewujudan pejuang selama ini, tapi kita mengiktiraf kewujudan negara Thai atau adanya negara Thai di dunia ini, maka tiada salah kalau kita yang mengesyorkan perbinncangan atau rundingan dengan mereka. Sedangakan mereka tidak boleh berbuat demikian… kerana pada pandangan rasmi mereka tiada pejuang.. yang ada ialah penjahat dan pengacau

    Saya dok kace sangat ghoyak disini nak suruh kita tu berfikiran luas sikit biar sesuai dengan zaman facebook dan…….

    Bezanya PULO+BRN nak tambah lagi kekuatan yang sedia ada, hak dok buat tu teruslah, comel benar dah, sebab hak tu saja tak cukup, cayalah! kecik, tak banyak dan masih tak cukup kuat, kita kena bergaul dengan pejuang-pejuang antarabangsa gatek baghu luas sikit cara berfikir, cara buat kerja. Taklehlah kata hak aku saja yang betul, hak oghe lain salah. eh tak kena tu!.

  30. tokleba says:

    yang duk beruding utuk Patani medeka itu bagus, tapi yang duk beruding utuk bucit perut itu penipu.

  31. patanis says:

    Tokleba kena ikut samalah bantu mereka supaya yang duk berunding tak bucit perut. Kita rakyat ada kuasa, rakyat di dunia sekarang ini sudah berkuasa penuh. Jangan duduk jauh-jauh masuklah rapat-rapat, tengok sebenarnya apa mereka buat, jangan dengar dari luar, orang yang tak masuk rapat banyak benda yang dia tidak tahu, maka dia bercakap atas dasar tidak tahu, maka jadilah tidak betul…. masuk… kita masuk biar rapat… kalau tak betul baru kita kata aaaa mace ni…

  32. Jalalani says:

    Maaf ,,,sekali lagi saya masti beri amaran kepada Patani kini.kerna beliau agar samua orang tidak bijak dan pandai semacam dgn dia,Bahkan dia tak ada buat apa satu pun samua orang tahu,,,,hidup dgn sendirian hanya dgn penakut curi buka web free untuk memuaskan hati mengata dan mengdekikan perbuatan orang berjuang bah kan dirinya sendiri dan ketepi kan olih pihak berjuang dari tahu 1980 lagiatas asas berkerija sama dgn siam menghalau samua angkatan senjata PATANI, tetapi masih bercakap sedap,,,nasib baik duduk di malay sekiranya duduk di dalam dah lama di kebumikan ,,,,,,,,kami tahu siapakah dia? insyallah kami akan bawa keluar idititinya serta dgn gambar di satu web ,,,,sekira nya masih lagi jadi penghalang perjuangan um nya.

  33. pia make lada orang tu lah yang rasa pedas says:

    tpi ingat nah orang yang ikhlas saja lah yang di trima Allah pisah lah buat biar banyak22 tk kena balah banyak la malulah kepada orang mati syahid

    dan mari lah kita baca isi di bawah ni:

    Mengenali Pengkhianat Bangsa

    Sejarah kejatuhan kerajaan melayu Islam Patani penuh dengan tragedi berdarah dan konflik pemberuntakan rakyat menentang penjajah Siam Thailand. Namun Bangkok terus menerus mengamalkan kekerasan tentera keatas rakyat Patani disamping helah politik dan polisi penghapusan jati diri bangsa mereka. Ikuran sejarah hitam perjumpaan penjajah Siam dengan penjajah Ingris dalam perjanjian Anglo Bangkok 1902M, yang membahagi-bahagikan wilayah-wilayah negara bangsa Patani kepada penjajah Siam dan negeri-negeri tanah Melayu (Melaya) kepada penjajah Ingris (British).

    Akhirnya penjajah British menyerah kembali Melaya (merdeka) pada 31 Ogos 1957M, atas hasil perjuangan kemerdekaan yang di gerakan oleh rakyat Melaya, dengan itu tinggalah rakyat Patani terus berjuang untuk kemerdekaan negara bangsa mereka dari penjajah Siam hingga ke saat ini.

    Isu konflik di empat wilayah negara Patani (Narathiwat, Yala, Pattani dan empat daerah Songkhra) adalah isu penjajahan bukan isu keadilan, pembangunan dan isu politik dalaman Thailand seperti yang di dakwa Bangkok itu. Sikap ganas penjajah terus menerus menekan rakyat Patani melalui politik, ekonomi, sosial dan budaya. Rakyat Patani di tindas, di perbudakan dan bunuh dengan secara kejam oleh polisi penghapusan bangsa Melayu Patani secara mistri sejak 1902 hingga sekarang tidak berubah.

    Namun yang lebih mendukacitakan ialah ancaman dan ugutan dalam bentuk pemikiran yang diamalkan Bangkok menerusi undang-undang yang dikhususkan kepada rakyat Patani. Rakyat Patani diasak dan disesatkan dengan gagasan pemikiran Thai Muslim yang di asaskan penjajah untuk meruntuhkan jati diri bangsa Melayu Islam Patani.

    Dua tahun yang lalu mantan PM Thailand dan penesihat parti Pegha Thai (pembangkang) Gen. Chavalit Yongchaiyut cuba ”Melepaskan batuk ditangga” menawarkan kuasa untuk penduduk di 3 wilayah selatan dengan teori ”Nakhon Pattani” satu tawaran menguji pro dan kontral rakyat Patani terhadap parti itu, kerana tawaran tersebut bukan dari kerjaan.

    Tawaran yang berasaskan teori tanpa kenyataan itu hanya dianggap tidak bertanggungjawab akhirnya para pengkhianat bangsa merima teori itu untuk menafikan gerakan kemerdekaan Patani.

    Pengkhianat Bangsa

    · Lahir di Patani tidak mengaku Melayu (ibu dan bapanya keturunan Melayu Islam Patani)

    · Bercakap tidak sama bikin, sentiasa mengambil kesempatan atas darah dan titik peluh orang lain

    · Memiliki latar belakang pelaksana polisi penjajah untuk menghapuskan pejuang kemerdekaan Patani

    · Dikala fitnah (undang-undang darurat) lebih kejam daripada pembunuhan, maka pengkhianat bangsa mula membuka langkah jahatnya

    · Tiada maaf bagimu

    Bangkok tidak menawarkan autonomi dan Nakhon Patani, seperti yang diketahwi umum, tapi segera disambut sekutu-sekutu pengkhianat bangsa untuk membuka wacana, debat dan forum merumuskan bentuk dan progrem yang di biayai penjajah terbukti sangat bertentangan dengan gerakan kemerdekaan Patani,

    Menurut mereka bahawa fardhu Ain yang di fatwakan oleh ulama Patani sebagai wajib perjuang memerdekakan Patani kembali itu adalah keyakinan agama yang di miliki personal dan bersifat individu, dengan sikap yang demikian telah membuktikan mereka (pengkhianat) sekaligus mengingkari hukum hakam agama dan amalan yang patut dilaksakan sendiri.

    Dengan rumusan itu mereka (pengkhianat bangsa) telah memisahkan bidang gerak antara agama dan politik menurut definisi penjajah sehingga berlaku krisis akhlak yang amat parah, kini rakyat Patani telah mengenali peranan dan siapa mereka.

    Apa yang mereka perolehi kekayaan dalam bentuk harta benda di dunia itu adalah kesempatan atas darah dan keringat rakyat yang berjuang mempertahankan negara bangsa Patani bukan datang dari usaha murahan mereka. Rahmat rezeki yang dikurniakan Allah SWT, adalah suatu hakikat yang harus di pastikan jalannya (halal atau haram) jangan sampai yang di larang oleh Islam menjadi sesuatu yang tidak di hiraukan lagi.

    Pengkhianat bangsa rela melihat penjajah menghapuskan bangsa rakyatnya itu sehingga menyebabkan rakyat Patani terpisah dengan akar fitrah berbangsa dan bernegara manakala “agama” hanyalah bersifat ibadah dan ritual semata-mata. Susunatur kehidupan sosial dan ekonomi ditentukan oleh bangsa asing (penjajah). Dalam penentuan tersebut, faham falsafah kebendaan yang di asaskan penjajah itu menjadi kerangka pemikiran pengkhianat bangsa yang semakin jelas dan berani, jangan anggap rakyat Patani tidak tahu. Apakah kekayaan yang dapat dari usaha haram itu penting ketika seseorang menghampiri saat kematiannya, manakala ukuran pencapaian nafsu semakin jelas kepada ukuran kuantiti dan sandaran logik akal tidak menjaminkan kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.

    Pada 7 Oktober 2010, Dewan Sanate Thailand telah meluluskan satu rang undang-undang SBPAC (pentadbiran wilayah selatan) Narathiwat, Yala, Pattani, Songkhra dan Setun, yang telah diputuskan oleh parlimen pada 9 Ogus 2010 undang-unang tersebut mengandungi 33 pasal dengan secara langsung 5 wilayah selatan diteletak di bawah pengawasan badan keselamatan dalam negeri (KoRaAaMoNo). Nampaknya pengkhianat bangsa yang mengambil kesempatan atas tawaran Nakhon Pattani telah berkecai seperti kaca jatuh kebatu kerana mimpi mereka tidak seindah rupa. Dulu SBPAC dibawah kementerian dalam negeri, sekarang di bawah badan keselamatan yang di pengurusikan langsung PM.

    Berdasarkan rang peruntukan SBPAC itu, semakin kuat kuasa penjajah untuk mengatur corak penguasaannya keatas rakyat Melayu Islam Patani, dilihat semakin berani Bangkok bertindak mengisi politik parti Demokrat menerusi undang-undang yang melambangkan penjajahan bangsa atas bangsa itu.

    Bangkok talah membuka langkah atas kehendak dasarnya walaupun bertentangan dengan hak asasi manusia (HAM) itu akan lebeh parah lagi konflik di selatan, mungkin Bangkok mengamgap mereka sahaja yang mampu melonjakkan penguasaannya sanggup menukarkan bentuk kekerasan yang sangat lemah tratiginya itu.

    Antara damai dan perang pembebasan, rakyat Patani lebih memilih jalan pembebasan (revolusi) kerana kemenangan perjuangan melawan penjajah itu memberikan impak yang besar bagi sesuatu bangsa yang berjuang menegakan kemerdekaan dan kedaulatan bangsa dan negaranya sendiri.

    Meneruskan jalan damai dengan penjajah yang tidak bertemadun dan membelakangkan HAM merupakan satu muslihat politik Bangkok kerana ia tidak pernah menunjukkan ketelusan dan tidak pernah menurut atika damai sebenar yang di akui dunia antarabangsa. Dalam hal ini rakyat Melayu Islam Patani sangat memahami bahawa undang-undang ciptaan penjajah (kekebalan) menyebabkan pengkhianat bangsa dan tentera Siam lebih sombong dan bertindak di luar batas berperikemanusiaan.

    Lihat sahaja konflik Israel-Pelastin masih berlanjutan sejak tahun 1947, kerana solidariti negara-negara Arab dan keikhlasan mempertahankan warisan HAM bangsa Arab dan Islam itu tidak menampakkan kesungguhan. Atas kepentingan politik dan ekonomi tanpa menghiraukan agama, bangsa Arab Islam yang diharapkan menjadi nadi saudara sebangsa dan seagama untuk mempertahankan Pelastin telah jauh berubah menjadi sekutu kuat Israel.

    Lihat saja peranan Mesir kerana menerima bantuan kewangan tahunan dari Amerika Syarikat terus mempertahankan Israel (menyusu kera di hutan anak sendiri dibiarkan kelaparan), kerana khuatir Amerika Syarikat tidak akan menyalurkan bantuan jika terus menyokong Pelastin.

    Perkembangan yang hampir sama turut berlaku kepada konflik Thailand-Patani masih berlarutan sejak 1902, kerana konunnya, tidak boleh mengganggu urusan dalaman negara asing. Sehingga pembunuhan demi pembunuhan terhadap saudara sebangsa dan seagama di Patani tanpa perhatian pemerintah Melayu nasantara(dunia Melayu Islam), contoh pembunuhan beramai-ramai dalam tragidi Tak Bai, Masjid Kersik (2004) dan Masjid Furqan (2009) dan lain-lain sebelumnya seolah-olah ”Gajah di hadapan mata tidak nampak tapi kuman di seberang lautan nampak kelihatan” kalau ada bantahan pun bersifat dingin kerana memelihara hati dan perasaan penjajah Thailand.

    Dalam hubungan kekejaman penjajah Thailand itu turut mempunyai kaitan dengan pengkhianat bangsa dari dalam yang membantu tindakan terkutuk itu. Sejarah kejatuhan Kerajaan Melayu Patani kepada penjajah Sian memberikan gambaran yang jelas bahawa pengkhianat Thai yang masuk Islam tapi semangat jati dirinya Siam yang bertugas sebagai pegawai istana Patani amat mudah mendapat rahsia kekuatan dan kelemahan kerajaan Patani, banyak rahsia berada dalam genggaman penjajah sehingga bentin pertahanan Patani dirubuhkan.

    Kelumpuhan minda pengkhianat bangsa juga dikaitkan dengan proses membunuh jati diri bangsa yang panjang dan kepanjangan masa tersebut didorong pula oleh keinginan hawa nafsu yang mahu nama, kekayaan dan pangkat memilih jalan mudah yang di atur oleh penjajah dan kini dapat dilihat dengan jelas pengkhianat bangsa yang menerima pola fikir Thai Muslim berusaha sedaya mungkin membina istana atas buih di Patani. Mereka merasai megah dengan pangkat kebesaran dan kekayaan diperolehi atas bangsa penafikan bangsa sendiri.

    Menjadi lebih memalukan bangsa, apabila sebilangan kecil Tok Ku Patani bersengkongkol dengan penjajah Siam, lupakah mereka kepada negara bangsa Patani? Apakah mereka bukan keturunan sebenar raja Patani.? Inilah ukuran dan jati diri asal-usul dan jati diri seseorang rakyat Melayu Islam Patani. Kalau rakyat Patani yang sejati mesti mengutamakan kepentingan agama bangsa dan negara Patani Darussalam kerana Allah SWT.

    Sebenarnya darah pemerintah dan keturunan yang memerintah Patani Darussalam itu telah di uji dan teruji sepenuhnya, tapi para Tok Ku buatan penjajah Siam tidak pernah di uji sentiasa turut dan sembah tidak pernah sedar bahawa kelangsungan mereka belumlah terjamin sepenuhnya. Hakikat hubungan rakyat Patani boleh putus bila-bila masa dan keakraban bertukar menjadi musuh bangsa dan negara, niat untuk menggadaikan negara bangsa Patani untuk kepentingan diri dan keluarga haruslah dilupakan kerana tindakan itu adalah tindakan yang bodoh sebab ia akan menghancurkan kekuatan perjuangan kemerdekaan Patani sendiri. Melayu dan Islam tidak boleh dipisahkan, itulah ciri-ciri kekuatan khusus yang membezakan Siam Thailand dengan melayu Patani.

    ”Bersatu Berjuang Merdeka”

    dari : patani-watcher.com

  34. orangkompong says:

    syabas ! Syabas ! syabas dan saya ucap syukur kepada Allah swt.atas pikiran yang bernas oleh pengarang patani-watcher.com.
    Dah lama saya seorang ikuti perkemangan komen dan perkritik 2 dalam patani kini, kali ini baru jumpa seorang(patani-watcher.com) yang matang dan faham dalam politik,sejarah patani sebenar.
    Terus kan berjuang sampai Merdika…jangan risau tentang pengkhianat bangsa melayu patani sentiasa ada dari dulu, sekarang dan akan datang, itu adalah duri2 di tempi jalan aje dan tak begitu ramai yang ingin angkat diri nak jadi pemempin(politition)dengan jalan yang mudah ambil kesimpatan caranya terima apa kerajaan Bangkok tawaran seperti “Nakon Pattani” atau Autonomi dan lain 2 lagi.
    Merdika adalah matalamat kita bukan Autonomi atau Nakon Pattani.
    Strugle untill victory.

  35. salam says:

    Wahai orangkompong,anda kenal ke siapa orangnya di belakang patani watcher ini ke you sendiri dah? kalau tidak kenal jangan la gaduh sangat puji,kerna mereka ini lah hypokrit yang sebenar,· Bercakap tidak sama bikin, sentiasa mengambil kesempatan atas darah dan titik peluh orang lain,mereka ini lah yang memalukan ummah Patani dan pejuang pejuang Patani kepada timbalan president Indonesia Yusof Kalla dan president nya sendiri di Istana Bogor dulu,ingat tak?mereka ini la yang berunding dengan Jeneral Siam hak dah pension tu.Ah,lain kali check sikit la,puak ni dia pandai suluh orang ja dan cuba nak jadi doktor kurat tapi tidak sedar badannya penuh dengan kurat,puak ni dirinya besar tapi lemah,seuaranya latang tapi tidak beralasan dan berprincip kebudakan.
    ini maklumat yang saya dapat dari orang juga,kalau salah harap maaf banyak2 deh.kita semua ni kena ingat gatip la,marah2 pun kena maaf weh kita ni orang Islam Patani.

  36. orangkompong says:

    Salam…
    Saya ingin nak komen sikit kpd.sdr yang bernama salam, apa salah nya kalau saya ucap ta’niah dan puji kepada sdr.patani-watcher.com tetang kematangan pikiran dan faham dalam sejarah patani, tetapi kalau dia ada peragai double moral atau begin tak sama cakap atau hypokritik itu lain cerita dengan sebab yang saya komen nya tetang ideal dan apa dia jakap dalam web ini.khususnya saya tak kenal siapa dia seperti sdr.salam kenal Mr.patani-watcher.com.
    Saya di faham sdr.kenal siapa yang sebenar dalang patani-watcher.com. Yang busy-body kesana-sini jumpa dengan ex-vice-president Indonesia(yusoff kala),ke Sweden,Finland dan General2 penjajah Bangkok ini adalah kelumpak ambil peluang dan angkat siri sebagai pemempin patani di era antara bangsa….
    sdr. jangan risau kebenaran akan bukti di masa depan, puak2 suka ambil peluang ni sebenar nya tak ada penyungong dan pegengok ramai sangat kalau ada pun tak berapa kerat di sekitar malaysia dalam medan perang atau di patani tak ada..
    saya setuju 100 % atas halau penjajah Siam keluar dari bumi orang Melayu patani dan matalamatnya tumbuh kan Islamic republic of Patani Darul Salaam.
    Jangan ambil berat sangat kepada kelumpak2 peng khianat bangsa dan agama apa dia buat.yang pentingnya kita terus kan berjuang ke depan buah bola di tangan sdr.puak yang ambil peluang dan kesempatan kalian mereka boleh dialog atau buat perjanjian dengan penjajah berkali2 tetapi masalah patani tak akan selesai dengan sebab kekuatan di tagan angatan bersenjata(Power dan politik di hujung bedil bukan di hujung kalam) bukan di pena puak ambil peluang.
    Berjung terus sampai titik darah terakhir orang patani !!!Allah uakbar3

  37. pia make lada orang tu lah yang rasa pedas says:

    cari dan tiliklah pada perkara/tempat yang bulih menyatukan ummat patani dan ketepilah perkara yang mengharu perjalanan ummat ke tujuannya yang lebih baik dan buatlah untuknya banyak22222222

    cuba ziarahlah di laman :
    http://www.patani-watcher.com/frames.html

  38. salam says:

    Salam kepada Pia make lada dan orangkompong,
    Saya banyak boleh bersetuju dengan saudara berdua tetapi saya kurang bersetujulah kalau ada apa saja penulisan berbentuk article,makalah selalunya maki hamun kepada pihak yang lain,ada adanya kita ja yang cerdik,cara kita ja betol dan benar orang lain yang tidak bersempendapat dengan kita salah,ambil peluang dan sebagainya,biar gak kita gentelman sikit,cukuplah,kita orang Patani perlu kepelbagaian pendapat dan cara untuk mendapatkan hak dirampas itu dikembalikan semula kepada kita.kita semua adanya kelebihan dan kita semua ada nya juga kelemahan, mereka yang kesana dan kesini adanya pengikut mereka adanya ruang dan cara mereka untuk mereka memertabatkan perjuangan dan Ummah,oleh itu,berdakwahlah kita semua dengan cara yang berhikmah bukan dengan maki hamun,fitnah memfitnah dan menafikan kewibawaan sesama sendiri,berbedillah wahai pejuang ummah bangsa ku dan berpolitklah dengan kalam dan apa saja juga demi Ummah mu,Siam berbedil kita berbedil, siam berpolitik kita berpolitik,siam melobby di luar kita juga melobby di luar,siam serang OIC kita juga serang OIC,siam serang UN kita juga serang UN bahkan kita mesti mempastikan bahawasa segala tindak tanduk kita seharusnya selangkah lebih awal dari Siam dalam apa jua gerak kerja kita.kekuatan tidak ada pada kita kalau kita berpecah,bersatu,visi yang tinggi serta misi yang tidak tahu penat,lelah,takut dan sebagainya sajalah yang akan menjaya dan menentukan keberjayaan kita.

  39. tahusikit says:

    Taniah kepada saudara ku salam yang bernas dan luas pandangan saudara tentang meksud jihad itu dan semakan dengan pentafsiran para ulama Islam yang muktabar yang menghuraikan maksud jihad secara rengkasnya seperti berikut:-
    Dari segi syarak,jihad mempunyai dua pengertian iaitu umum dan khusus. Jihad dengan pengertian yang umum ialah; Segala daya usha dan segenap kekuatan yang dicurahkan untuk menegakkan hukum/perintah Allah di atas muka bumi ini dan membersihkan segala taghut yang menjadi penghalang kepada jalan dakwah. Jihad umum ini merangkumi semua jenis jihad iaitu:-

    1,jihad mali(harta)2,jihad tablighi(menyampaikan dakwah)3,jihad ta’limi(pembelajaran)4,jihad siyasi(politik)5,jihad qital(peperangan)

    Adapun jihad dengan pengertian yang khusus,ia ditujukan para ulama kepada Qital fi sabilillah iaitu berperang di jalan Allah.
    Sayyid Abul-‘Ala al-Maududi menyebutkan,setiap orang yang berusha untuk meninggikan kalimah Islam dengan menggunakan segala yang ada padanya daripada harta-benda,jiwa-raga,pena(penulisan) dan lidah(bercakap/berdakwah), maka ia tanpa ragu lagi tergolong dalam orang yang berjihad di jalan Allah dengan pengertian jihad yang umum.
    Syeikh Sayyid Sabiq,dia menyatakan jihad ialah, Menggunakan semaksima segala kekuatan,kuasa dan upaya yang ada dan menanggung kepayahan dan kesukaran untuk memerangi musuh dan menangkis serangannya.

    Dalam kepelbagaian takrifan dan penghuraian tentang jihad yang diberikan oleh para ulama,semuanya menjuruskan jihad kepada satu matlamat iaitu untuk menjadikan kehidupan manusia menyerah patuh kepada hukum/hakam Allah SWT,sama ada kehidupan itu berada dalam ruang lingkup diri sendiri,mesyarakat.negara dan dunia seluruhnya.

    Bertolak dari maknanya yang umum dan menyeluruh ini,suatu definisi telah dicatatkan oleh Imam Ibnu Taimiyah seperti berikut:-
    Jihad itu hakikatnya ialah berusha bersungguh sungguh untuk menghasilkan sesuatu yang diredai Allah dari keimanan,amal salih dan menolak sesuatu yang dimurkai dari kekufuran,kefasikan dan kederhakaan.

    Kesimpulannya,serendah-rendah martabat jihad ialah meningkari dengan hati,dan setinggi-tingginya ialah Qital fi sabilillah,dan diantara kedua-dua martabat ini terdapat jihad-jihad yang lain iaitu berjihad dengan lidah,berjihad dengan pena(penulisan),berjihad dengan tangan dan berjihad mengucapkan kalimah yang hak di hadapan pemerintah yang zalim.

    Oleh itu,mereka yang mampu berbedil teruskanlah,yang mampu berpolitik teruskanlah,yang mampu menyumbang bantuan dana teruskanlah,yang mampu berdakwah-membagi tahu isu Patani kepada dunia teruskanlah,yang mampu berdepan dengan Siam di meja bulat teruskanlah dan yang mampu berblogger,twietter dan facebook teruskan saja.Insyaallah kejayaan berpihak kepada kita.

  40. Tokleba says:

    kalu benar2 nok bejuang nok wi Patani merrrdeeekaaa, ayuh mari kito pakat sokong saudara kita hak duk bejuang di dalam tanah air, pakat holo sumbangan sekurang-kurangnya tolong berdo’a sepaya tentera Patani selamat dan Patani cepat merdekaaa. Allahu-Akbar.merdeka

    trima kasih

  41. สมาน says:

    ปัญหา ของสังคมปาตานีเราไม่ได้ต่างจากปัญหาของสังคมโลก ซึ่งตรงนี้เราไม่ต้องเริ่มต้นจากศูนย์ แต่สามารถเรียนรู้จากที่อื่นแล้วนำมาประยุกต์ใช้กับ เราได้ และพัฒนาต่อให้ดีขึ้น

    ตอนนี้กระแสลมแห่งการเปลี่ยนแปลงเกิดขึ้นทั่วโลก โดย จะเกิด ความ เปลี่ยนแปลงภายในปี 2020 ขึ้น ดังนี้ เราจะต้องใช้ “ข้อมูล” จากข่าวสาร ทั้งอ่านหนังสือพิมพ์ อินเตอร์เน็ต และเว็บไซต์ มาสังเคราะห์เป็น “ความรู้” และนำไปใช้เป็น “ทักษะใหม่” เป็นตัวขับเคลื่อนภาพรวมของการการต่อสู้ของเรา

    ในยุคสมัยหน้าเป็นสมัยแห่งปัจเจกชน และการแบ่งสันปันส่วนการเป็นแกนนำ รวมถึงแนวคิดแบบ “One world, one mind, one time” คนส่วนใหญ่จะมีความคิดคล้ายกัน มองคล้ายกัน ในเวลาเดียวกัน เห็นได้จาก เหตุการณ์ที่ลิเบีย ที่เรารู้ข่าวหลังเกิดเหตุไม่กี่นาที แสดงว่าโลกเล็กลงแล้ว

    ฉะนั้นผู้นำ ที่ดีในการต่อสู้เพื่ออิสรภาพของเรา ถ้าตามหลักลัทธิเต๋า Taoism กล่าวถึงหลักผู้นำไว้ว่า ผู้นำที่ดีที่สุดนั้น สมาชิกเพียงแค่รู้ว่ามีเขาอยู่, ผู้นำที่ดีรองลงมา สมาชิกรักและยกย่อง, ผู้นำที่ดีรองลงมา สมาชิกกลัวเกรง และผู้นำที่ดีรองลงมา สมาชิกชิงชัง เมื่อนักปกครองขาดศรัทธาในเต๋า มักต้องการให้สมาชิกทั่วๆไปมาศรัทธาในตน แต่สำหรับนักปกครองที่ยอดเยี่ยมนั้น เมื่อภารกิจเสร็จสิ้นลงแล้ว การทำงานได้ลุล่วงลงแล้ว สมาชิกต่างพากันภาคภูมิใจและกู่ก้องว่า การงานนั้นล้วนสำเร็จลงด้วยความสามารถของเขา

    อ่าน Taoism ต่อได้ที่, http://en.wikipedia.org/wiki/Taoism

    • tok ayah sim says:

      Orang benci ko kapir siam , hang dok pi guna tulisan siam. Bahasa dan tulisan siamlah yang menghancurkan melayu Islam Patani. Agama orang Patani-Islam. Bangsa Mejoriti-Melayu. Bahasa Patani-Bahasa Melayu. Tulisan Patani-Jawi.

  42. pia make lada orang tu lah yang rasa pedas says:

    satu pengensyuran kepada semua penziarah laman ummat patani ini: perkara yang di sibar dlm net ni di baca olih jumlah sedikit saja jika di banding dengan ummat patani semua,,maka bila kita tahu atau bahas maka mari kita pakat22 turun medan dengan usha memperbanyakkan/meningkat kesedaran ummat patani tentang hakikatnya yang sebenar,kerana turun kemedan dan rakyat lah adalah penentuan yang sebenar…yang di marah orang ialah yang pandai bercakap tpi tk usha tk sir letih bersama orang yang ada di dalam medan,,dukduk dalam kememahan tk menyedia kekuatan yang sepatut mengikut sunnatullah dalam perjuagan….salam merdeka kepada pejuat patani semua

  43. tahusikit says:

    Saya masih keliru dengan apa yang dikatakan oleh Tokleba dan pia make lada…,adakah saudara berdua bermaksud,orang Patani yang berada di luar nageri tak kecuali di Malaysia(ratusan ribu),di Mekkah,di Europa dan di lain-lain tempat lagi,tidak wajib mereka ini berjuang, ataupun sumbangan mereka tidak diperlukan bahkan sia-sia saja,kalau itu maksudnya,cuba bagilah dalil(nas Al-Quran ataupun Hadith)insyaallah kami di luar tidak lagi mesti bersusah payah mengganggu saudara.

    Tapi saya rasa saudara pia make lada…, juga hanya sedikit pandai bercakap(bukan banyak deh),agak-agaknya tidak membantu apa bentuk sekalipun untuk penyusunan,memperkuatkan dan memertabatkan perjuangan Ummah,hanya seorang yang berpandangan sempit, mengangapkan puaknya saja yang berhak berjuang,fanatik,extremist dan puaknya saja yang betol. kalau tangkapan ini salah,harap maaf.

  44. patanis says:

    Sebelum ini saya begitu marah pada wm Patanikini, kerana beliau suka membawa isu berbentuk hasutan lebih menonjol berbanding dengan isu-isu yang boleh menyemarak lagi usaha-usaha pejuang di pelbagai bidang dan tahap perjuangan.
    Tapi hari ini saya nak ucap syabas dan tahniah kepada WM Patanikini kerana dengan cara begini semua orang boleh mengeluarkan pendapat sebebas-bebasnya menyokong dan menentang, mungkin tak ramai yang membacanya tapi ia boleh menambah pikiran kita.
    Mungkin ada diantara kita yang beranggapan bahawa perbincangan disini telah menonjolkan perpecahan di kalangan para pejuang, tapi biarlah saya berpendapat bahawa Patanikini telah berjaya menyatukan idea penulis-penulis di sini: iaitu setiap orang dari mereka berkeyakinan bahawa mereka adalah ikhlas untuk Patani, ini ternyata kalau kita meneliti setiap tulisan di sini. Yang penting kita mesti terima bahawa setiap Gerakan Pembebasan Patani yang ada mempunyai kelebihan, kepakaran, kemampuan dan kebolehan bertindak berbeza dari yang lain. Dengan itu usaha untuk memajukan diri lebih banyak akan berlaku dari usaha mendeskredit orang lain, kalau ini boleh berlaku (walau pun ia terlalu sukar)keadaan dan suasana perjuanga Patani akan berubah.

  45. RIMEUNG PUTEH says:

    يآأَيُّهاَ الَّذِيْنَ آمَنُوا إِذاَ لَقِيْتُمُ الَّذِيْنَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلاَ تُوَلُّوْهُمُ اْلأَدْباَرَ. وَمَنْ يٌوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتاَلٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بآءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيْرُ

    “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang menyerangmu, maka janganlah kamu membelakangi mereka (mundur). Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah dan tempatnya ialah neraka jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya.” (Al-Anfal: 15-16)..

    Ya ALLAH, TUHAN kami, Segala Kepujian dan Kebesaran Hanya milikMU,
    Ya ALLAH, Yang Maha BERKUASA atas segalanya,
    Yang Maha BESAR dan Maha TINGGI,

    Kami memohon dari KEBESARANMU dan KEKUATANMU, Ya ALLAH,
    Berilah Kemenangan kepada Para Pejuang Islam yang ikhlas di jalanMU, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa di sisi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa bersama mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kemenangan kepada mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kekuatan kepada mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa Membela, Memelihara dan Melindungi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, TUHAN kami, Satukan hati, pemikiran dan pandangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Fokuskan Matlamat Perjuangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Gabungkan Kekuatan dan Hujah-Hujah mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Tetapkan Hati dan Pendirian mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, TUHAN kami, ENGKAU Kuasai musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan dan ENGKAU Kalahkan musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Pecah-Belahkan kesatuan musuh-musuh Islam, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Lunturkan semangat dan moral musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuasaan dan cengkaman musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuatan tentara musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan ekonomi musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Campakkan Ketakutan yang amat sangat dalam hati musuh-musuh Islam, AMIN YA RABBAL’ALAMIN……..

    TERUSLAH BERJUANG SAUDARAKU,,,ALLAH BERSAMA KITA JAGAN TAKU MATI,HANYA KEPADANYALAH TEMPAT KITA KEMBALI….
    TAKBIR..الله أكبر…TAKBIR..الله أكبر..TAKBIR..الله أكبر.MERDEKA PATANI.TEURIMONG GEUNASEH..ASSALAMU’ALAIKUM..WR WB..

  46. Puteri Julienna says:

    STRATEGI GERAKAN RAKYAT KEARAH MERDEKA PENUH

    REMEMBER: This is not “Thailand” issue. This is the only “Patani Malayland” issue.

    REMEMBER: Patani Malayland is different with Thailand.

    REMEMBER: Patani Malayland is different with Malaysia/Indonesia.

    The Patani Malayland is only for the “Rakyat Melayu Patani”

    The Malay Patani deserve for their right. They have their own culture, customs and langguage(Tulisan Yawi). Please help them for a real peace in Malayland.

    Only “PATANI MERDEKA PENUH” for a genuine peace !

  47. putrabangsa says:

    Tell me Putri!
    How we can achief the goal? Can you tell us briefly?
    There are only one way (or) many ways to acheif The “Patani Merdeka Penuh”?
    I am waiting your respond. plese

  48. kecek sajo wak dok says:

    Just kill the kafir harbi as much as you can. So, when they are all gone, we will win.

    Just simple like that.

  49. wow says:

    Wow! Is is very simple formula like A B C D? . They will gone and disappear forever.
    This formula we called “kecek sajo wak dok”

  50. Double coupons…

    […]Giliran Patani sudah hampir tiba. « Patanikini[…]…

  51. Agen BolaSBOBET…

    […]Giliran Patani sudah hampir tiba. « Patanikini[…]…

    • tak tahu tak cinta says:

      salam merdeka…..!
      satukan fikiran,satukan fahaman ia akan menyatukan hasilan terus maju kedepan kehadiran jundulloh akan di redha oleh Alloh
      insyaalloh akan tiba hasrat kita tak lama lagi dengan izin Alloh
      ya Alloh bebaskanlah negara kami ya Alloh jangan kamu mati aku melainkan mati syahid di bumi ku,,Amin

  52. tak kenal tak cinta says:

    kalau kamu ingin ke hulu
    belikan kami padi cempaka
    kalau kamu syahid dahulu
    nantikan kami di pintu syuga..
    Alloh hu akbar ..!

  53. JejakYGhilang says:

    Assalamualaikum kepada semua Umat Islam Pattani Langkasuka,Perjuangan yang di lakukan oleh para pejuang Pattani Langkasuka amatlah disanjung tinggi,keberanian & semangat mereka untuk menjadikan Pattani Langkasuka sebuah Negara yang merdeka lagi berdaulat InsyaAllah di masa hadapan. Maafkan hamba menggunakan Pattani Langkasuka dalam tulisan ini. Marilah kita semua renungkan sejenak sejarah asal Pattani Langkasuka ini. Pattani Langkasuka ini dahulu semasa Empayar gemilangnya di perintah oleh Raja Islam yang berdaulat yang berlandaskan ALQuran&Sunnah sebagai teras pemerintahan sehingga di gelar Serambi Mekah di Nusantara ini. Begitulah hebatnya Pattani Langkasuka di perintah oleh Raja Islam ini.
    Ini adalah sejarah yang jelas yang tidak boleh di ubah. Berbalik kita kepada perjuangan yang para pejuang sedang perjuangkan,persoalannya,perjuangan ini untuk siapakah? Jika untuk rakyat atau umat Islam Pattani,tapi siapakah Rajanya atau ketuanya yang boleh memerintah secara adil yang berlandaskan ALQuran&Sunnah. Perjanjian Inggeris-Siam 10-3-1909 sudah pun tamat. Raja Bumhipool sudah wajib menyerahkan kembali Pattani Langkasuka kepada Rakyat Pattani Langkasuka,tetapi kepada siapakah yang harus serahkan kerajaan Pattani Langkasuka ini yang berhak untuk memerintah dengan adil. Sudah tentulah wajib diserahkan kepada Pewaris Rajanya bukan Waris. Pewaris dan Waris adalah dua maksud yang berbeza. Itulah sebabnya Perjuangan yang dibuat harus kembali kepada sejarah. Pattani Langkasuka adalah sebuah empayar kerajaan yang unik iaitu Negara yang telah dirampas dengan adanya Perjanjian 1909 dan Pattani Langkasuka ini tidak pernah dijajah oleh mana negara asing dalam sejarahnya. InsyaAllah jika semua para pejuang bersatuhati Pattani Langkasuka akan bangkit dan menjadi sebuah Empayar Islam yang gemilang juga menjadi pencetus Pemerintahan Islam yang sebenar diakhir zaman ini. Jadi bagi menjadikan semua ini menjadi kenyataan dengan izinAllah perlulah para pejuang dan juga seluruh umat Islam Pattani Langkasuka ini mencari dan mengangkat Pewaris Rajanya yang berhak untuk memerintah. Buangkanlah sifat NO dalam hati,ambillah Sifat Kosong(0) dalam hati iaitu bersatuhati,InsyaAllah akan dipertemukan oleh Allah Pewarisnya dan kembali ke Pattani Langkasuka untuk memerintah sebagai pemegang amanah kepada ALMahdi. Ayuh umat Islam/Rakyat Pattani bangunlah janganlah masih tidur dan lena dibuai mimpi yang indah oleh mereka yang berjuang,tetapi perjuangannya masih bersandarkan kepada Sistem Demokrasi Berparlimen dan Pilihanraya yang menjadi teras pemerintahan. Sejarah gemilang Pattani Langkasuka jelas di perintah oleh Raja Islam yang berdaulat. Oleh itu jika pemerintahan yang ingin dibuat tetapi masih ada ciri-ciri Sistem ciptaan Yahudi Nasrani pecah&perintah iaitu Demokrasi Berparlimen dan Pilihanraya tidak akan dapat menjadikan Pattani Langkasuka gemilang sepertimana yang di perintah oleh Raja-Raja Islam yang terdahulu. Masanya sudah tiba. Perjuangan tanpa Raja/Khalifah umpama pemandu yang memandu keretapi tetapi tiada lesen yang sah untuk memandu. Fikir-fikirkanlah…maaf dari hamba yang hina ini jika tulisan ini mengguris hati para pejuang. HAKIKAT YANG SEBENAR KEMBALI KEPADA SEJARAH ASAL EMPAYAR PATTANI LANGKASUKA,SEJARAH PASTI BERULANG Dengan IzinAllah…

  54. icf forms says:

    I’m impressed, I must say. Rarely do I come across a blog that’s equally educative
    and amusing, and without a doubt, you’ve hit the nail on the head. The issue is something which not enough men and women are speaking intelligently about. I am very happy I came across this during my search for something concerning this.

  55. It’s really a nice and useful piece of information. I am glad that you just shared this helpful info with us. Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  56. Wilmer says:

    Fantastic beat ! I would like to apprentice even as you amend
    your site, how can i subscribe for a weblog site? The account helped
    me a applicable deal. I were tiny bit acquainted of this
    your broadcast provided vibrant clear idea

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: