Selamat menyambut Idul Fithri 1430H

Selamat hari raya idul fithri 

Kullu am wa antum bikhair

  

Warga patanikini ingin mengambil peluang bagi menemui seluruh pejuang-pejuang yang masih di barisan hadapan, seluruh umat islam di Patani, warga pelayar patanikini dan mereka-mereka yang cemburu dengan kemajuan kebangkitan ummah di Patani.

 

Maaf zahir dan batin selamat hari raya fithri

   Id Mubarraqah

      Kullu am wa antum bikhair

           Minal aidin Wal Faizin

 

     Mudah-mudahan antum semua di rahmati allah di hari yang mulia ini.Kami terlebih dahulu memohon maaf dan keampunan di atas terkasar bahasa dan bagi pihak seluruh anggota pejuang menyeru rakyat Patani bersabar dan terus beristiqamah bersama kami dalam mengharap ketentuan allah swt keatas bumi kita yang diwarisi dari tok nenek kita ini.

     Dalam kita bertakbir dan bersuka ria jangan lupa bahawa tanah air kita masih di jajah oleh musyrikin harbi.Masih banyak kerja dan tanggungjawab kita yang belum di langsaikan.Masih ramai anak-anak kaum kita yang masih menderita di tindas dan masih meratapi kehilangan orang-orang tersayang dalam keluarga mereka.

     Kita juga harus jangan lupa kapada anak-anak yatim dari para syuhada yang telah meningkat lebih 2000 mangsa.Walaupun ada juga pertubuhan dari anak watan kita yang tampil memberi sumbangan pada mereka tapi mereka ini masih sangat-sangat memerlukan bantuan dan sokongan dari kita semua.Begitu juga dengan ibu-ibu tunggal. Mereka harus di bimbing dan dibantu supaya boleh berdikari.Mereka juga harus di awasi supaya tidak di goda dan di ganggu oleh soldadu  penjajah dan kuncu-kuncu mereka.Juga jangan lupa bahawa masih ramai anak-anak muda kita yang telah terjerumus kekancah maksiat dan hidup bersama kafir Siam.Kita harus berusaha dengan apa cara untuk membawa mereka kembali ka pangkuan kita.

     Di pesada dunia, Palestin masih dijajah dan di tindas, Iraq masih dijajah dan berperang sesama sendiri gara-gara terperangkap dengan hasutan dan tipu helah musuh islam.Negara-negara melayu masih terkial-kial dengan krisis identiti dengan sebahagian pemimpin Islam sanggup berbalah sesama islam untuk menyebelahi kaum kafir gara-gara untuk mendapat kan undi mereka dalam pilihanraya. Afghanistan masih dibayangi kuasa penjajah Amerika.

    OIC masih terperangkap tunduk dengan payung zionis dan Amerika.Mereka masih teragak-agak untuk bertindak membila umat islam yang di tindas kerana takut di tegur oleh bapa mereka Syaitan besar Amerika.Thailand di beri taraf pemerhati sedang umat islam Patani yang di tindas tidak mendapat tempat. Baru-baru ini OIC telah bersetuju menjadi inisiator mengajak partai-partai pejuang Patani supaya bekerja sama satu sama lain untuk berunding dengan penjajah Thai dan berdamai.Darah para syuhada yang telah pergi mereka mau menghapuskannya.

     Kami juga ingin merakam  ucapan  tahniah khusus bagi pelayar-pelayar patanikini yang begitu bersemangat mempertahan dan membila kawan-kawan yang di kritik oleh musuh-musuh  perjuangan Kebangkitan rakyat Patani.Dan ada juga yang menyumbangkan komentar dan tulisan yang begitu bermutu dan akan menjadi rujukan kami bagi artikel-artikel di masa-masa akan datang.Kami menyeru pada saudara-saudara, walau yang berada jauh dari tanah air Patani  teruslah memberi sokongan padu pada Jihad ini sama ada  berupa penulisan atau lain-lain bentuk.Setiap komentar saudara di baca dan di hargai oleh semua pejuang-pejuang.

      Kapada yang masih menentang kami dengan apa alasan sekali pun kami memohon mari lah kita sama-sama berdoa semoga allah swt menunjuk kan kita kajalan yang di redhai nya.Mudah-mudahan kita di anugerah pemikiran yang waras dan sentiasa mendapat hidayah darinya.

 Juga jangan lupa menghulurkan bantuan dengan apa bentuk sekali pun pada mereka yang tidak bernasib baik.

 

Allahu akbar allahu akbar allahu akbar

Walhamdulillah ,wahdah,wahdah,wahdahu

Wala na’budu illa iyya mukhlisina lahuddin

Walau karihal kafirun

 

Alluhmma solli ala Muhammad wa aali muhammad

81 Responses to Selamat menyambut Idul Fithri 1430H

  1. Allahai says:

    SATU PERUTUSAN HARI RAYA YANG PENUH DENGAN SUMPAH SERANAH DAN KEBENCIAN.
    ISLAM TIDAK ADA MUSUH, TETAPI ORANG YANG MENGAKU ISLAM ITU YANG SENTIASA MENCIPTA MUSUH.

  2. OrangJauh says:

    “Dalam kita bertakbir dan BERSUKA RIA jangan lupa bahawa tanah air kita masih di jajah oleh musyrikin harbi.”

    Wahhh..dalam dok kena jajah, kena tindas, kena etnic cleansing, dihalang mengamalkan ada istiadat sendiri masih boleh BERSUKA RIA pada hari raya yer..

    Adat istiadat melayu dihalang amal,Itu BERSUKA RIA hari raya tu adat benggali ka?

    Cukuplah menabur fitnah benda yang tak benar, lama kelamaan diri sendiri juga yang dedahkan pembohongan itu, ibarat orang yang suka berak rata-rata, satu hari terpijak najis sendiri..

    Selama ini mati-matian kita ingat Islam kena tndas sampai tahap tak boleh amalkan pakai kain sarong..rupanya tipu belaka..kita ingatkan kat sana dihalang bina masjid, yang sebenarnya masjid ada byk termasuk masjid yang dibina oleh siam kafir harbi itu..
    tak mau percaya lagi puak penipu ni..

  3. PenCinTa KeBeNaRan says:

    Salam IdilFitri Untuk Semua Muslimin dan muslima.

    Masih ujud si bahlul Dan Si Bengang,,,rupa rupa nya,Dengan Kemajuan Teknologi Maklumat tak dapat mendokong apa apa pon Pada pencerahan minda dan pencelikan Otak..khusus nya Si Allahai dan si Orangjauah..

    cuba kamu rajin sikit googling..Tanya saja pak google tentang sejarah Negara Patoni Darusslam..Mungkin Jawaban yang di beri oleh pak google tak sama dengan jawaban dan dakyah agenda penipuan yang di canang oleh Siam Kafir ..

    Hai Si Bahlul dan Si benganG..

    Pencelikan dan pencerahan Bisa membuat kita Jadi MERDEKA.

  4. orang jauh perlu mempelajari sejarah lebih dalam lagi..
    jangan mengatakan apa yang kau tak mengetahi bung!!!…

    orang yang paling hina didunia adalah orang yang keasikan tapi melupakan hakikat diri sebagai manusia..

    aku peribadi menghargai pendapat yang ada disini..
    akan tetapi cuba lah kita semua memberi pendapat dan pandangan yang mendekati kebenaran Ilmi, bukan mengikuti hawa nafsu sendiri…

    sungguh lemah orang yang memberi pendapat yang tidak ada dasar ilmi, bukan aku kata pada mu tapi aku hanya nasehati sesama orang yang mengaku diri darah dan makan sumber kekayaan bumi patani…

    aku takut perut dan otak mu berdarah dari pitis penjajah yang berbaju warna warni dan atas nama Islam serta pemikiran baru…hah!..sama kita minta lingdungan dari Allah la dari pitis yang melemah hati kita…

    maaf juga sekira ada kata-kata yang merusak rasa saudara..kita semua melayu taning kan..?

  5. ya, sejarah patani ada menyebut pernah wujud kesultanan melayu di sini..tapi kesultanan melayu bukan wujud di situ sejak zaman adam..hanya ratusan tahun kebelakangan..
    Yd lebih dulu serupa red indian di amerika itu siapa?
    Sejarah tidak boleh dipadamkan.

  6. PenCinTa KeBeNaRan says:

    Lantaran Sejarah Tak dapat dipadamkan.Lantaran dari sejarah tak dapat di seleweng faktakan,,Justeru itulah..Siam Kafir laknatullah sampai ke hari ini..masih tak nak “Pembetulan Fakta Sejarah”.

    Apa di sebalik dolak dalih..dan siri penipuan Siam??/

    Nanti tembelang pecah..Ternyata pencuri dapat di berkas bersama jejak dan kesan yang selama ini sengaja di sorok ke bawah beldu buruk.

  7. GilaMeroyan says:

    kalu allah berperibadi macam mrk ini sudah tentu siam dah lama musnah kena laknat..dah beratus, entah-entah beribu kali aku baca perkataan siam laknatullah..
    kalu allah nak laknat dari awal lagi dia laknat lah bodoh..tak payah tunggu sampai mereka beranak pinak..
    aku rasa mrk ini berpegang ajaran setan, bukan ajaran allah..
    ..bila lagi mau merdeka? sudah bosan aku baca perkataan “patani akan merdeka penuh satu tahun dari sekarang”..
    setahun korang ni ada berapa hari?..
    itu lah..suruh mengaji sekolah yang ada standard sikit tak mau, nak ngaji sekolah pondik juga, last-last hitung satu tahun ada berapa hari pun tak reti..
    Patani hanya akan merdeka kalu puak ini semua sudah mampossss..

  8. syabab says:

    kalau patani merdeka……aku nak pijak muka si GilaMeroysn tu>>nanti tengak sudah laaa!!!!

  9. jangan bergaduh weee…
    si GilaMeroysn nampak nya orang yang cerdik pandai yang hati kecil tuh…macam orang putus asa saja…taubat lah kawan..
    ..
    boleh jadi dia itu tidak terpilih masuk dalam angkatan senjata, maka dia cakap macam tuu, seolah dia itu sekolah tinggi, tapi hati begitu kecil sangat…
    jangan lupa laa, bangsa melayu ada pondak, lalu bangsa siam ada apa..

    jika kau sekolah tinggi sangat, mengajar la anak melayu tak mampu macam kau hi si GilaMeroysn, aku takut kau keyang makan duit gaji di negeri orang…maka sedap bicara, awak kenal peluru tak…? masuk jawi tak awak? hah!,cakap macam orang bukan berpendidikan saja kau!!!

  10. GilaMeroyan says:

    kenal peluru atau tidak? mu nak jenis apa? 9mm, 11mm, .38, .357 Magnum? Pejuang taik kuching, galas rifle harga ribu-ribuan, selipar harga 20 baht..riffle harga ribuan tapi pakai selipar jepun..dengar bunyi meriam buluh dah terkejut lari selipar putus tali lepas tu terpijak duri semalu terus melompat-lompat serupa anjing pijak bara api, terus kena tangkap dengan soldadu siam..
    Takat curi tembak guru sekolah nenek aku pun pakar..pegi la bom kat kota bangkok nun..dok bom kat taning menusahkan orang nak noreh getah..

  11. rupa-rupa gilameroyan ini seorang pandai masalah peluru, yang kau sebut itu adalah permainan anak kecil saja la sekarang..
    ..
    rupanya ada demdam kerana sekolah nenek moyang dibakar, kata pakai puak juang sandal jepang pula, huhuhu, baca sejarah perang vietnam, nampok nya gilameroyan ini sangat benci sama para pejuang…jangan la kawan…

    baca juga la undang-undang antar bangsa, jangan jadi orang ganas la gilameroyan, bangkok bukan wilayah patani laa. baca juga la sejarah, jangan jadi macam teroris, nampok orang tak sembahyang disitu dia mahu bom, kau jangan jadi emosi teroris laa… baca banyak sikit, nampak sempit sangat tuh coment nya..baca vi banyak sikit nah…gilameroyan

  12. is isma says:

    selamat menyambut Aidilfitri buat semua para pejuang dan para pelayar semua. Sabda nabi sollallah alaihiwasalam bermaksud. ‘Pada akhir zaman banyak ahli ibadah yg jahil dan orang alim yg fasik’ rwh Muslim. Kini semuanya telah ternyata. mereka sembahyang, puasa dan keluar zakat namun mereka tidak mengenali dan tidak mendalami islam dgn sebenarnya sehinga mereka dgn terang-terangan menentang segala bentuk kebangkitan islam. dikalangan orang2 alim diakhir2 ini ramai yg telah menjual akhiratnya dgn dunia yg nilainya hanya sedikit saja. seperti Orang yg jauh usahlah pedulikan pendptnya krn memang dia telah jauh dihanyutkan oleh dunianya. dan gilalempoyan pula dia dgn sendiri akui yg dia adalah orang yg gila. apakah pendapat orang gila sepertinya boleh diambil kira. Para pejuang yg dikasihi usahlah kamu berputus asa dari rahmat ilahi. ingatlah untuk mendpatkan Syurga yg penuh dgn kenikmatan itu ia memerlukan pengorbanan yg sangat besar. oleh itu teruskanlah dgn niatmu dlm menegakkan agama Allah yg maha suci ini. Moga kamu mendpt kemenangan. InsyaAllah…

  13. Mukhlis says:

    Macam mana kalau kita bincang dan cerita tentang kejayaan pejuang-pejuang kita di medan pertemporan, saya rasa lebih seronok sedikit lebih rasa sejuk hati sikit, dan kejayaan perjuangan kita di midia massa dan juga pencapaian isu Patani diperingkat antara bangsa, saya banyak ketinggalan kebelakangan ini, kalau anda tahu sila ceritalah, secara ikhlas saya nak tahu, sebab saya sering kali ditanya oleh orang, kaku saya nak jawab, tak dak maklumat. Silakan terima kasih.

  14. abu patani says:

    Sesiapa yang berminat untuk mengetahui laporan tempur harian diantara pejuang dan penjajah Thai sila layari Patani Post

  15. Mukhlis says:

    Terima kasih abu patami, tapi semuanya bahasa Thai, rugi saya kurang arif dengan bahasa tersebut, saya cuba guna perkhidmatan terjemahan melalui google, tapi masih tak puashati. Saya harap kalau ada antara kita yang boleh mencerita semula dengan bahasanya sendiri mudah dan simpel sambil-sambil bersantai seronok rasanya, bukan itu saja kalau ada apa-apa laporan berita dari luar negara pun bagus juga dapat kongsi-kongsikan, sebab baru-baru ni saya ada dengar di Turki ada surat khabar yang menulis tengtang Patani, apa mereka kata tentang, kita mesti seronok membaca, surat khabar apa? kalau anda tahu sila maklum pada kami. tk

  16. MuraiBatu says:

    terjemahan dia kata, orang patani memang dah lama merdeka..bangun pagi laung MERDEKA! MERDEKA! MERDEKA!..sambil laung tu angguk-angguk dengan burung ketitir dalam sangkar yang dia kurung..ya lah.nak banding dengan burung ketitir yang terkurung dan tersekat kebebasan untuk mengawan tu kiranya lebih nasib baiklah..
    Petang pula laung MERDIKA! MERDIKA! MERDIKA!..petang dia tempik dengn merbah jambul pulak…
    kalau tak ada aral melintang minggu depan bolehlah sewa pick-up bawa ketitir dan merbah jambul pegi tanding kat kelate..sambil-sambil tu bole beli paku 5 inci 4-5 kilo untuk tabur atas jalan..

  17. Mukhlis says:

    Saudara murai semacam perli kepada perjuangan Patani, mungkin Murai orang Siam Tumpat?. Orang Siam dilayan dengan baik di Malaysia, tidak semacam orang Siam melayan orang Melayu di Patani, orang Siam di Tumpat adalah pendatang, orang Patani adalah penduduk asal dan orang Siam di Patani adalah pendatang (KEK). Betul ko salah?, jawab murai!

  18. MuraiBatu says:

    Siam di Patani adalah pendatang (KEK). Betul ko salah?,
    Salah..org Siam bukan sahaja pendatang di Patani, malah pendatang di seluruh Thailand..penduduk asal Thailand adalah MELAYU…

  19. Mukhlis says:

    Kalau begitu betullah saya setuju dengan pendapat Murai pada masalah ini. Untuk saudara Abu, saya dapati Pataninews juga memuatkan pautan-pautan berita yang menarik kerana dihidangkan dalam tiga bahasa, juga saya jumpa laman puloinfo ada bahasa Arab,boleh belajar bahasa baru, terima kasih Abu kerana membuatkan saya memulakan pencarian dan mulai mendapat maklumat yang saya mahu. dan saya akan cuba menjadi pelayar setia Patanikini untuk berkongsi pendapat dan maklumat.Selamat berhari-hari raya,…. betulkah hari raya ada hari raya pertama kedua ke….. tapi ada orang berpuasa pada hari raya kedua ke…….., setakat saya tahu berpuasa pada hari raya haram ?????

  20. Anakwatan says:

    Allahu akbar, Allahu akbar, Allahu akbar, Walillahilhamd. Salam idulfitri al-mubaraq, saya ucapkan kepada para mujahid pejuang dan pembela umat islam melayu Patani, dan kepada semua pecinta kebebasan dan kemerdekaan negeri Patani Darussalam.
    Alhamdulillah, puji dan syukur kami panjatkan ke-hadirat Ilahi tuhan sekalian alam jagat ini yang telah melimpahkan taufiq dan hidayah-Nya kepada umat islam bangsa Melayu Patani yang telah bangkit berjuang menentang segala unsur imperialisme dan penindasan atas segala hak yang dianugerahkan oleh Allah swa.
    Sesuai dengan kesempatan bulan dan Hari Raya yang penuh dengan keberkatan ini saya ingin meluahkan sedikit idea untuk mempersembahkan kepada seluruh Bumi Putra Islam Melayu Patani, khususnya kepada yang masih belum mengenal hakikat perjuangan di Patani :

    1. Hakikat perjuangan umat Islam Melayu Patani.
    Bahwa sesungguhnya perjuangan di Patani adalah merupakan aspirasi perjuangan yang tumbuh atas cetusan rasa jiwa hati nurani bumi putra Islam Melayu Patani untuk menunaikan titah perintah Allah swa. sebagai fardhu ain untuk menolak pencorobohan kerajaan Siam/Thai ke atas kedaulatan negara Melayu Islam Patani sejak dari tahun 1785 M. (baca sejarah Patani).
    Kebangkitan perjuangan menentang penjajahan dan penindasan di Patani juga atas rasa keinsafan dan kesedaran bumi putra Melayu Patani yang berjiwa progresip untuk membina harakat dan martabat kemanusiaan bangsa Melayu Patani sebagai insan yang mempunya hak kebebasan dan kehormatan seperti wujudnya bangsa-bangsa lain di atas muka bumi ini.

    2. Perjuangan di Patani adalah Perjuang Pembebasan,
    Sejak negeri Patani diserang oleh Siam/Thai pada tahun 1785 M. sampai sekarang 2009 M. orang-orang Patani tidak pernah berdiam diri dan tidak pernah setuju atas penaklukan kerajaan Siam/Thai ke atas bumi Patani, bahkan terus menerus berjuang dan berperang menentang penjajah Siam/Thai dari satu generasi ke generasi. Telah berkali-kali kebangkitan dan pemberontakan anti imperialisme yang dilancarkan oleh kaum progresip Islam Melayu Patani terhadap penjajah Siam/Thai, sehingga tercetusnya revolusi bersenjata rakyat Patani pada 4 Januari 2004 M. sampai sekarang.
    Maka sudah tentu dan jelas bahwa perjuangan umat Islam Melayu Patani :
    a. Bukanlah perjuangan atau gerakan saparatis untuk memisah atau membelah bagi negeri Siam/Thai;
    b. Bukanlah perjuangan untuk menuntut persamaan hak antar etnis dan golongan di negeri Siam/Thai;
    c. Bukanlah perjuang untuk menentang kezaliman dan menuntut keadilan dari kerajaan Siam/Thai;

    TETAPI :
    Perjuangan di Patani adalah :
    a. Perjuangan kemerdekaan tanah air Patani yang telah dirampas dan dijajah oleh kaum imperialis Siam/Thai;
    b. Perjuangan untuk membebaskan rakyat Patani yang telah ditindas dan dirampas segala hak ketuanannya oleh kaum imperialis Siam/Thai;
    c. Perjuangan untuk merebut kembali kekuasaan dan kedaulatan rakyat Patani yang telah dirampas oleh kaum imperialis Siam/Thai;

    3. Perang di Patani :
    Sejak awal tahun 2004 M. pejuang Patani telah istihar perang bersenjata terehadap penjajah Siam/Thai
    sebagai jalan terakhir dan satu-satunya jalan untuk membebaskan rakyat dan bangsa Patani dari penaklukan penjajah Siam/Thai, sejak sekian lama rakyat Patani telah didiskriminasikan politik, dieksploitasikan ekonomi dan penetratio culturall oleh penjajah Siam/Thai.
    Maka sudah jelas bahwa perang yang sedang berlaku di Patani adalah perlawanan dan pertempuran antara pejuang kemerdekaan Patani dengan penjajah Siam/Thai, yang telah terkorban jiwa hampir 4000 orang, dan akan terus bergolak dan bergelora sampai kepada kemuncak perjuangan yaitu Bangsa Patani Merdeka dan Berdaulat.

    Semoga Allah memberkati perjuangan ini dan memberi kejayaan atas segala usaha dan cita-cita perjuangan umat Islam Bangsa Melayu Patani. Amiin..!
    Sekali merdeka, Tetap mersdeka, Allahu akbar.

  21. AmanMakmur says:

    Mau tanya Anakwatan,
    Kalu tragedi 2004 itu angkara pejuang patani, di manakah perginya beratus-ratus fifle M-16 yang telah dilarikan dari kem tentera pada tahun tersebut?
    Sebab aku tengok pejuang yang kena tembak tertonggeng oleh soldadu siam itu tak pernah bersenjata M-16, cuma bersenjata senapang patah yang siam guna untuk tembak babi, manakala hulu senapang itu ada yang sudah dimakan anai-anai.
    Atau beratus rifle itu telah dijual dan duitnya diguna oleh ketua pejuang untuk sara bini dan bayar sewa bulanan internet?
    Pesanan aku, janganlah mendakwa kejahatan orang lain (pengedar dadah) sebagai perbuatan orang Melayu patani yang cintakan keamanan.

  22. Mukhlis says:

    Dari tulisan anakwatan saya dapat faham bahawa beliau adalah seorang pejuang yang setia kepada perjuangan dan perpegang teguh kepada tuntutan satu-satunya perjuangan Patani iaitu kemerdekaan tidak yang lain dan beliau lebih dekat dengan apa yang sedang belaku berbanding dengan saudara Amanmakmur, yang nampak semacam pemerhati dari jauh. Bagi saya saudara Aman!, munkin itu satu tektik pejuang masamkini yang sukar dibaca oleh pemerhati luar seperti kita maupun musuh sendir, itulah harapan saya bahawa perjuangan bangsa Melayu masakini boleh bertahan lebih lama dan sukar dikalahkan dan boleh membawa kepada kemerdekan dan AmanMakmur di bumi Patani, dan saya (munkin sama dengan Aman) sebagai pemerhati patut memberi sokongan bukan mempertikaikan, kerana para pejuang menggadai nyawa mereka,dan segala-galanya untuk kemerdekaan Patani, sumbangan kita pula apa? dan saya rasa malu pada diri sendir kerana tidak berbuat sesuatu pada Patani, paling kurang yang boleh kita lakukan beri sokongan tanpa berbelahbagi itupun sikit sangat…., juga bagi saya definisi perjuangan pembebasan Patani bukan bersejata sahaja, banyak perkara lain lagi boleh dilakukan, yang perkara lain lagi itulah kerja kita saudara Aman!, kalau Aman ingin melihat keamanan di Patani, kerana keamanan akan wujud apabila hak Patani dikembalikan kepada tuannya yang sebenar, dan masalah di Patani pula bukanlah masalah kemiskinan, keadilan, kejahilan, bukan…bukan..(sebagaimana yang selalu dicanang oleh Siam dan orang yang bersepahaman dengannya) masalahnya hak..hak yang dirampas yang perlu dikembalikan itu saja(saya setuju dengan anakwatan). Yang penting kita (((fikirkan))): Apakah sumbangan yang boleh kita lakukan untuk menyokong pejuang-pejuang kita di medan tempor, jangan pertikaikan mereka, mereka ada cara mereka sendira, kalau tidak masakan mereka boleh bertahan sampai sekarang, malah cara mereka bertindak semakin bersekala tinggi, hebat, menggerunkan musuh (berbanding sebelum-sebelum ini)
    Kalau saudara semua setuju bahawa Merdeka itu suatu kemestian, berilah sokongan tanpa berbelah bagi dan tidak mempertikaikan tetapi selalu cuba memahami, sebagaimana yang dilakukan oleh Sayyidina Abu Bakr terhadap perjuangan rasululLah (s.a.w.s)

  23. saya ada sedikit nak beri pencerahan pada amanmakmur.
    ..
    jangan kata sembarangan kepada ketua pejuang patani, dipatani itu masalah untuk nak makan untuk berut saja tidak jadi masalah, jangan mengkaitan dengan masalah duit-duitan.
    ..
    bila amanmakmur suka membaca ilmu penerapan setrategi perang amanmakmur akan dapat pencerahan mengenai strategi, mengapa pejuang tidak banyak mengguna senjata yang diambil kam tentara itu, jawab blackraider adalah untuk menghantui para askar siam, untuk sementara sekarang saja mengguna senjata ala kadar sudah banyak yang terbunuh, dan sudah banyak banyak kepala regu yang operasi melakukan bunuh diri, cuba lihat dileher-leher askar thai sekarang, begitu banyak nya azimah, itu menandakan jiwa yang sudah kurang sehat dan tidak ada lagi kepercayaan diri sebagai seorang askar sejati, artinya habis jiwa askar yang ada hanya melaksana tugas dari tekanan dari atasan.
    ..
    amanmakmur, jangan gaduh berkata yang kamu tidak mengetahui,bertanya lah yang baik, jangan membuat kata-kata yang menjadi orang ikut berkeruh dengan kata-kata amanmakmur itu, blackraider harap kita memberi sumbangan fikiran yang baik, jangan mudah negative cara menyikapi, mudahan kita semua menjaga lisan masing-masing.

  24. macibai says:

    ha..ha..ha..
    itu soljar siam manyak bodo..ingat pakai itu tangkai amulet bole tak mati ka>
    Apa itu tangkai patung kecik boleh cover?
    Tuhan maha busat pun tarak boleh buat apa..itu hari orang sambil online sama tuhan dlam masjid furqan pun bole mati..depan mata tuhan..
    gantung amulet sampai patah leher pun bole mati maaa…

  25. LabuKuno says:

    Haiiii Aman Tak Makmur…
    Ada juga anjing Siam datang menyalak di sini…..
    Pergi jauh-jauh lah….pergi duduk dengan Siam makan babi kok sebelah utara Siam nuh…
    di sini orang tak terima pikiran saiton serupa awak Aman Tak Makmur tuh…

    Yaaa Allah..! berilah taupik dan hidayah kepada manusia tukang fitnah seperti Aman Tak Makmur nih, semoga dia mati tak bersama orang kafir Siam ke neraka.

  26. WargaPatanikini says:

    Assalamualaikum,
    Salam sejahtera kepada semua warga PataniKini, dan juga kepada yang cemburu dan tidak suka warga Patanikin.
    Saya berkeyakinan bahwa yang menulis dan yang comment di blog ini ada 2 golongan :
    1. Mereka yang ingin memberi saham dan ikut mendukung saudara seagama, sebangsa dan senaksib yang sedang berjuang berperang dengan penjajah Siam di bumi Patani.
    2. Mereka yang terdiri dari jasus-jasus upahan penjajah Siam yang ingin memusnah dan sabotas terhadap kemajuan Patanikini yang selalu mendapat sambutan baik dari masyarakat tempatan dan internasiona.
    Maka bagi yang suka memfitnah, menghina dan suka mencaci maki kepada pejuang kemerdekaan Patani khususnya yang lupa daratan lupa asal usul, sebaiknya anda tak perlulah datang menjenguk ke blog Patanikini, kerana di sini tidak perlu dan tidak sedia untuk terima sebarang pendapat atau fikiran manusia-manusia yang berjiwa hamba penjajah. trima kasih.

  27. noName says:

    Negara Thailand sebenarnya wujud hasil dari gabungan dan rampasan tanah-tanah bangsa lain pada masa dahulu. Sekarang ini Thailand mempunyai isu sempadan dengan Kemboja. Rupa-rupanya bangsa asal disepanjang sempadan Thailand dengan Kemboja didiami etnik Khmer. Manakala di bahagian utara Thailand didiami etnik berketurunan Cina. Manakala disepanjang Burma terdapat etnik Karen dan lain-lain. Mari kita lihat khusus untuk selatan pula. Surat Thani (adalah perkataan Melayu). Lain-lain tempat disegenting kra (juga perkataan Melayu) banyak unsur-unsur Melayu. Jadi Kalau hendak merdeka bukan hanya di Patani tetapi seluruh Segenting kra. Ini kerana seluruh Segenting Kra adalah kepunyaan Melayu pada asal. Siapa bangsa Thailand? Siam?. Tidak… Siam dan Thailand adalah bangsa yang berbeza. DiSegenting Kra penduduk yang beragama Islam di Katogeri sebagai Melayu dan yang masih beragama Buddha adalah Siam, tetapi apa asasnya adalah dari rumpum bangsa yang sama cuma agama berbeza. Dibahagian utara Malaysia Kedah dan Kelantan terdapat juga Melayu(Islam)dan Siam (Buddha)- keturunan yang sama tetapi agama lain. Mungkin orang Siam tidak perasan mereka juga dijajah oleh Thailand. Justeru itu kemerdekaan atau dapat mentadbir sendiri wilayah Patani yang paling selatan ini sekurang-kurang dapat melegakan seluruh penduduk di Segenting Kra yang telah lama dijajah. Diharapkan kerajaan Thailand dapat memikirkan perkara ini semasak-masaknya permintaan penduduk wilayah Patani ini. Jangan kerana tanah sejengkal (Patani) tanah sekaki (Segenting Kra)pula kehilangan. “Mungkin tulisan saya ini tidak digemari Penduduk Siam (Melayu yang beragama Buddha) kerana mereka mungkin selesa bersama/dijajah Thailand.” Walaubagaimana pun fikir-fikirkanlah yang terbaik untuk seluruh Segenting Kra terutama Patani. Kepada yang pejuang yang mahu kemerdekaan terutama Melayu Islam bersabarlah, berjuanglah dengan akal fikiran yang bernas. Janganlah berjuang mengikut hawa nafsu dan amarah kerana akan memakan diri. Berjuanglah dengan kesabaran dan kesungguhan selebihnya berserah sahajalah kepada Allah S.W.T Tuhan yang satu.

  28. AK-47 says:

    mana pergi itu M-16…mmg itu bukan angkara pejuang..itu angkara sindiket dadah dan ahli politik yg bertelagah..
    Pejuang taik kucing kat sini berdengking seperti anjing kena pijak ekor bila kita cakap hal sebenar..pergi mamposlah semua..
    Asyik nak menyokong keganasan..
    org Indonesia dah tak sudi menanam bangkai pengganas dlm bumi mrk tapi pejuang tukang hasut belakang komputer ini masih berduka kerana kematian Nordin Mat Top..

  29. Mukhlis says:

    Saudara Ajal kematian pada umur 47 tahun (ringkasan dari AK-47)yang tak gheti buat perbandingan, apa hubung kait Mat Top dengan perjuangan Patani? itu satu perbandingan yang cukup bodoh, siapa di kalangan pejuang Patani yang sedih di atas kematian Mat Top? kata nak cakap perkara benar mana buktinya? sebenarnya rugi masa kita melayan Anjing Kurap 47(AK-47). Saya ajak saudara pelayar Patanikini semua tak perlu layanlah orang seperti ini, tapi geram juga….kalau dia orng Melayu memang sah diberi label (HALAL حلال)

  30. BuritMakmu says:

    wah, pahdai Mukhlis berperangai seperti budak-budak, menyusun singkatan nick orang menjadi ayat dan perkataan..aku ingin menjadi muridmu..maka dapatlah aku susun nick Mukhlis menjadi “Macam Unta Kena Hentam Lobangjubur Ingin Senyum”..ok..ada mantap?

  31. Mukhlis says:

    Saya berjanji tak akan melayan lagi mana-mana tulisan yang nampak semacam datang dari kumpulan kedua, dan hanya akan cuba memberi respon kepada kumpulan pertama (sila lihat tulisan WargaPatanikini dalam membahagikan pelayar kepada dua kumpulan) kerana tujuan kita ingin membantu perjuangan Patani dan pejuang-pejuangnya bukan membantut dan melekeh-lekehkan kerja suci mereka. Untuk itu saya mintak pandangan pelayar semua, macam mana kita nak buat supaya orang-orang Patani berbangga dengan kePataniannya; ( Amo oghe Ttani, dok Nnagho… bukae Amo oghe lekSiae, atau oghe Siae….negghi Siae kito)ini asas, kerana ramai orang Patani yang saya jumpa di Malaysia, takut nak ghoyak dio oghe Ttani, munkin orang kata untuk menjaga keselamatan atau status, bagi saya itu satu kesilapan kalau bahasa kasarnya itu satu pengkhianatan yang tidak disedari oleh kita, kerana tidak mengaku menyebabkan orang Malaysia sendiri pun tak pandai nak sebut orang Melayu Patani, samada orang kampong,bandar, berpelajaran atau tidak, kita nampak semacam kita tidak kisah pada benda-benda macam ni, kalau Siam mati-matian memilih perkataan yang sesuai dengan kehendak mereka, seperti Bahasa Jawi, Muslim Thai, penjahat (orang yang buat huru hara)dimana perkataan (pemisah)pun tidak ditunjul sekarang ini, walaupun perkataan ini menguntungkan mereka. Itu adalah yang paling kecil dan mudah yang boleh kita buat, bermula dari benda asas ini akan terhasillah benda-benda yang terlebih besar, saya yakin ini semua berlaku pada orng awam, ini semua tak berlaku kepada pejuang sebenar walaupun dimana mereka berada.

  32. hah..nampak nya ramai sungguh coment disini..
    amanmakmur, AK 47, aku harap kalian itu basuh mulot dangan air daun sireh di waktu pagi-pagi, jika kalian ada di Patani mulot macam tu, aku tak jamin keadaan mulot kalian itu, paling tidak diberi makan tahit ayam monea, atau bila di lihat oleh anak muda umur 18 tahun diberi satu dass!!! peluru dalam mulot kalian..aku tak jamin sungguh..!!
    ..
    siapa kata orang bangsa indonesia tidak dokung dengan bangsa melayu patani..tentara indonesia itu dia haus dengan darah penjajah..
    ..
    Nur Din M.top itu perkara lain, itu bukan pejuang kemerdekaan, itu orang tak jelas, merusak keadaan di Negara orang, baca banyak sikit eh…, nampak bodoh sangat tuh cara berfikir tuh, cari dalam google, masalah yang ingin kalian tahu, beri jadi ilmiah sikit cara menulis tuh!!..aku pribadi rasa nak suka bila baca tulisan amanmakmur dan AK 47 itu..maaf weh! brother,aku waso nak suka cara kalian tulis di coment patanikini..Iqra’=baca lah!…itu saja dari aku untuk kalian berdua hi amanmakmur dan AK 47.

  33. Ding Peta says:

    Ak 47 dan Buritmakmur tutup mulot awak itu, bila aku baca yang awak tulis, aku waso nak bedea computer aku, awak jangan buat gaduh dan kata-kata tak baik, bila hecker tahu dimana mana awak, aku akan turun cari awak berdua!.

  34. sanasini says:

    pendapat pro dan kontra dialu-alukan, tapi harap bersopan. WWW bermaksud World Wide Web..satu dunia boleh baca..malu la sikit..

  35. AdakaPatut says:

    setuju dgn sdr sanasini..
    berada dalam dunia siber bukan berada dlm khemah dan boleh bisik-bisik dan org lain tak dengar..walaubagaimana pun, kalau dah buka ruang utk komen, kena terimalah pro dan kontra. Tuan rumah pula ada hak utk padam (delete) komen yg dirasakan keterlaluan.

  36. WargaPatani says:

    Salam Patani Merdeka..!
    Memang benar kata-kata Sanasini dan AdakaPatut,
    Bagi yang ingin comment di sini, seharusnya berfikir sematang-matang dulu dan bermoral sedikit. Kita boleh commen apa saja menurut pendapat kita tapi tidaklah bersifat memfitnah dan menghina bangsa sendiri, barulah idea kita dapat diterima oleh orang lain dan tulisan kitapun dianggap profesional.
    Bagi yang suka mengejek, memfitnah, menghina, mencarut kepada para pejuang Patani dan suka menghina sesama bangsa sendiri akan difonis dan dianggap sebagai jasus upahan penjajah Siam yang sengaja untuk sabotas para pejuang dan blog Patanikini. Terima kasih, Semoga Insof.

  37. Ak-47 says:

    baiklah..aku mohon maaf pada seluruh warga patanikini, tapi pada Ding Peta aku minta tak payah suruh hacker cari aku, apa kata mu bagitau tempat dan kita bertemu dan lawan..lawan sampai mati salah sorang atau dua-dua sekali..ayuhhh..

  38. Adakapatut says:

    alahai..ada ka patut?

  39. Ding Peta says:

    pada AK 47, ternyata awak berani nantang kematian juga AK 47, aku sangat suka kata-kata awak tu “apa kata mu bagitau tempat dan kita bertemu dan lawan..lawan sampai mati salah sorang atau dua-dua sekali..ayuhhh..”.
    ..
    selesai masalah dengan cara anak lelaki..boleh-boleh, tapi berfikir apa yang di kata oleh warga patanikini pula, rugi juga bila aku hantam tinju di muka awak itu, pasal awak itu orang bangsa patani juga, boleh juga aku nak beri bekas tangan yang sudah berlumur darah babi siam kena muka awak..AK 47. tapi aku harap awak berakhlak sikit pada bangsa sendiri.!!!

  40. Mukhlis says:

    Saya setuju dengan sanasini, bersopan, dunia menilai pemikiran kita dan setuju dengan WargaPatani kita mesti matang dan berprofesional. Saya akan terus mengajak semua melayan tulisan yang berguna untuk perjuangan kita sahaja, kerana yang nak sabotaj tu nampaknya orang sama sahaja munkin seorang dua sahaja kalau nak layanpun layan dengan cara bersahaja sahaja, itu saja.

  41. patani tanah air ku…
    kearah wawasan ummah…
    ooh tanah air ku…
    di http://WWW.AMBRANEWS.COM

  42. http://WWW.AMBRANEWS.COM
    PATANI…
    PATANI…
    UMMAH…
    UMMAH…
    MERDIKA…

  43. WargaPatani says:

    AKU BERSERU..! DENGAR SINI KAWAN-KAWAN, WARGAPATANI NOK NYANYI…

    WAHAI PEMUDA HARAPAN BANGSA JUGA PEMUDI TIANG NEGARA

    CURAHKAN JASA HIDUP DI DUNIA TERHADAP NUSA JUGA AGAMA
    ———————————-
    AYUH…LAH MARI KITA BERJUANG MENENTANG PENJAJAH SIAM YANG KEJAM

    TANPA SELANGKAH MUNDUR KE BELAKANG
    NAMUN MENGARUNG LAUTAN DALAM
    ———————————–
    DARAH MENGALIR JASAD DILUKA
    NYAWA MELAYANG DENGAN GEMBIRA

    PENUH SENYUMAN BUMI TERIMA
    KERANA SEBENAR WARGA NEGARA
    ———————————–
    BANGSA TAK HILANG SELAMA-LAMA
    SELAGI PEMUDA SANGGUP MEMBELA

    SIANG DAN MALAM INGIN MERDEKA
    HASRAT YANG MURNI PASTI BERJAYA.
    ———————————–
    ALLAHU AKBAR, MERDEKA, MERDEKA, PATANIMERDEKA………………………………….

  44. TokFaqir says:

    Mohon Maaf saya nok kritik sedikit,
    Kepada sudara AK-47 dan yang lain-lain.

    Sebaiknya apabial orang ramai telah menilai bahwa kata-kata kita itu kurang baik atau kurang sopan, maka kita perbaikikanlah ke arah yang lebih baik, barulah kita ini dianggap orang yang cerdik bijaksana dan akan diberi pahla oleh Allah, barulah kita ini dianggap sebagai insan yang berguna untuk umat, bangsa dan agama.

    mohon maaf kalau terkasar, wassalam

  45. Pencaripendapat says:

    Kalau ada orang mengatakan apa pejuang-pejuang Patani mau lagi? kerajaan Thai kan sudah memberi banyak kemudahan, masjid, sekolah-sekolah Arab dibantu, orang Melayu Patani boleh jadi pegawai kerajaan, bahasa Melayu boleh diguna pakai di pejabat-pejabat kerajaan dan hospital siaran TV dalam bahasa Melayu Patani pun ada dan banyak lagi…..
    Kalau saudara dapat memberi alasan kenapa perjuangan mesti diteruskan dalam keadaan seperti ini, soalan-soalan ini akan ditanya oleh orang-orang luar.
    Kalau saudara ada jawapan saudara adalah pejuang sebenar yang tidak akan beganjak, kalau tidak bangsa Melayu anda akan mati dalam manisan…. perkara seperti inilah yang sepatutnya kita selalu bincang. Saya tunggu jawapan anda semua

  46. tolong jawab says:

    1) Nak kuasa la dik oi,,, minyak n gas asli, bumi fatoni dianugerahkan hasil bumi sangat lumayan.. takkan nak bagi begitu je ke kafir siam menikmati benda tuh,, diorang bagi secotek jah tu kat orang2 melayu.. itupun org melayu termakan budi dah

    2) Dendam dik,,,, takkan dik tak tau sejarah datuk nenek kita, camna mereka dianyaya org siam dulu

    3) Yang ketiga baru nak menegak negara islam, kenapa kawe cakap cam tu, sebab cara dan tektik perjuangan yang digunakan tidak berlandaskan apa yang ditunjuk oleh nabi dan salafus soleh. Guna nama fisabilillah tapi cara yang digunakan tidak fisabilillah.

  47. AMBRANEWS.COM
    PATANI MERDEKA…
    REVOLUSI PERANG JALAN ALLAH KAN TERUS…
    SELAMAT JIHAD REVOLUSI…
    ALLAH BERSAM KAMU…
    SHURGA GANJARAN KAMU…
    SELAMAY…

  48. Ding Peta says:

    kepada tolong jawab, baca sejarah perang banyak sikit.
    fahami ariti perang yang sebenar nya.
    ..
    sederhana saja bagi aku ini.
    waktu Nabi kita hidup, berapa kali dia berperang.
    berapa kali dia buat haji.
    ..
    fahami liku-liku taktik perang Nabi..apakah tolong jawab pernah mengkaji dengan baik?…jangan mudah memberi leble pada sembarangan orang..
    ..
    mari kita sama-sama membagi ilmu, ada duit beli lah tepong pada budak-budak, jangan kita saling mencatuhkan

  49. islam kan tingi…
    jika kita perang di jalan allah…
    jihad perang di jalan allah…
    terus maju…
    jagan mundur…
    jiwailah jihad perang..
    jihad revolusi…
    selamat

  50. selamat wahai pejuan2 kalian…
    syurga menanti kamu…
    selamat…

  51. patani says:

    selamat…
    slmt…
    jihad…
    jihad jalan kita…

  52. patani says:

    karang patani midan jihad perang…
    ayuh ke jalan syurga…
    wahai pemuda pemudi patani kalian…
    selamat

  53. ooh patani…
    sabar lah kamu…
    insaaallah kamu kan selamat…
    tak lama lagi…
    kamu kan merdika tak lama lagi…
    wahai patani…
    wahai bumi pertiwi kami…
    sabar lah ibu pertiwi ku….
    selamat

  54. ooh patani…
    sabar lah kamu…
    insaaallah kamu kan selamat…
    tak lama lagi…
    kamu kan merdika tak lama lagi…
    wahai patani…
    wahai bumi pertiwi kami…
    sabar lah ibu pertiwi ku….
    selamat
    slmt

  55. ooh patani…
    sabar lah kamu…
    insaaallah kamu kan selamat…
    tak lama lagi…
    kamu kan merdika tak lama lagi…
    wahai patani…
    wahai bumi pertiwi kami…
    sabar lah ibu pertiwi ku….
    selamat
    sabar ya…
    sabar ya…
    sabar yaa ibu kami

  56. SudaraMu says:

    Kepada Saudara PencariPendapat :
    Saya rasa tulisan Saudara Anak Watan sudah menjawab persoalan saudara. Sila baca di atas.
    dan saya mengiktiraf bahwa tulisan AnakWatan sangat profesional.

  57. Melayu Patani says:

    Assalamualaikum,

    Kisah perjuangan rakyat Patani menentang penjajahan negara Thai kini telah dibukukan dalam bentuk novel
    ( buku cerita ) berjudul GERILA. Novel ini patut dibaca oleh semua yang mempunyai semangat membebaskan negara Patani termasuk pejuang, pelajar, rakyat biasa dan golongan lain.

    Ada beberapa sebab mengapa saya menyukai novel GERILA oleh Allahyarham Lukman Iskandar, terbitan PTS Publications & Distributors Sdn Bhd yang kini ada dijual di semua kedai-kedai buku utama di Malaysia. Antara sebabnya ialah

    1. Pertama dan utama ialah kerana ianya kategori genre thriller aksi tempur.
    2. Sebab kedua ialah kerana ianya mengisahkan perjuangan Angkatan Bersenjata Republik Islam Patani (ABRIP) melawan penjajahan negara Thai dan teroris Parti Komunis Malaya (PKM).

    Novel kontroversi ini ditulis ketika penulisnya, Allahyarham Lukman Iskandar, ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada tahun 1992 hingga 1994. Penulis adalah bekas Setiausaha Agung Barisan Revolusi Nasional Melayu Patani.

    Buku ini merupakan antara beberapa buah fiksyen terbitan PTS yang menggunakan Bahasa Melayu Tinggi (BMT) yang diperjuangkan oleh penerbit. Saya gembira dan mengucapkan tahniah kepada PTS.

    Walaupun fiksyen, novel GERILA ditulis berdasarkan pengalaman sebenar penulis. Ia berlatarbelakangkan konflik di Patani, sebuah negeri Melayu yang dijajah oleh Thailand sejak tahun 1785.

    Kisahnya tentang Kapten Ruziman, seorang juruterbang jet pejuang Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), yang diselamatkan oleh anggota gerila pembebasan Patani ketika pesawatnya terhempas di Selatan Thai. Selepas diselamatkan, Kapten Ruziman menyertai perjuangan gerila itu. Mereka berperang dengan tentera Thai, polis Thai dan PKM.

    GERILA penuh dengan aksi tempur, taktik peperangan sebenar, konflik emosi, dan konflik kuasa!

    Setelah membaca novel GERILA saya dapat memahami beberapa perkara berhubung perjuangan menegakkan hak Melayu dan ketuanan Islam di Patani.

    1. Kekuatan pejuang Patani pada masa lalu dilemahkan oleh kerajaan Thai melalui tawaran perdamaian atau autonomi. Sedangkan syarat-syarat perdamaian atau atonomi itu tidak pernah dilaksanakankan sebagaimana dijanjikan, menyebabkan pejuang Patani tidak lagi mempercayai kerajaan Thai pada masa ini.

    2. Dalam masa yang sama kerajaan Thai melaga-lagakan pejuang-pejuang Patani supaya bermusuhan sesama sendiri dan lari dari matlamat asal iaitu menegakkan hak Melayu dan ketuanan Islam di Patani.

    3. Pejuang Patani tidak lagi percaya dengan tawaran perdamaian atau autonomi kerana ia hanya perangkap atau pengkhiatan kepada perjuangan kemerdekaan Patani, dan tidak akan tertipu lagi.

    4. Sebarang kemerdekaan atau autonomi hanya akan ditentukan oleh rakyat Patani sendiri iaitu melalui satu referendum atau pungutan suara yang dijalankan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan bukan autonomi yang ditawarkan oleh kerajaan Thai.

    5. Pejuang Patani tidak akan berhenti menyerang kepentingan kerajaan Thai di Patani serta angkatan bersenjata negara Thai yang terdiri dari tentera, pasukan khas ( Task Force ), polis sempadan (BPP), askar upahan (ranjer) dan polis, sehingga mereka berundur dari Patani dan bersetuju mengadakan satu referendum kepada rakyat Patani.

    Tidak lama lagi lebih banyak lagi kisah-kisah perjuangan rakyat Patani akan dibukukan. Oleh yang demikian kepada rakyat Patani terutama golongan pelajar kuasailah Bahasa Melayu atau Bahasa Malaysia kerana banyak maklumat perjuangan bangsa Melayu di Patani ada dalam bahasa berkenaan termasuklah novel GERILA yang baru diterbitkan itu.

    Bangsa Melayu Patani akan menjadi manusia terhebat jika dapat menguasai bahasa Melayu di samping bahasa Thai dan bahasa-bahasa lain seperti Arab dan Inggeris.

    Hanya bangsa Melayu Patani yang boleh menguasai bahasa Thai dari kalangan seluruh bangsa Melayu di dunia ini, maka gunakalah kelebihan ini. Jika di Malaysia, orang-orang Cina yang menguasai bahasa Mandarin, Melayu dan Inggeris telah menjadikan mereka manusia hebat dalam dunia perniagaan. Malah melebihi orang Melayu di Malaysia yang cuma menguasai bahasa Melayu dan Inggeris.

    Maka bayangkanlah apa yang boleh dilakukan oleh orang Melayu Patani yang dapat menguasai bahasa Melayu, Thai, Arab dan Inggeris, yang juga amat penting untuk membawa negara Patani ke arah kemerdekaan.

    Penguasaan sesuatu bahasa bermaksud dapat bercakap, menulis dan membaca dalam bahasa itu, kerana dalam zaman globisasi atau dunia tanpa sempadan pada hari ini, penguasaan lebih dari satu bahasa itu amat penting sekali.

    Nota Penulis :
    Lukman Iskandar, atau nama sebenarnya Naamandedin bin Daud, dilahirkan pada 29 Mac 1949 di Kampung Bunga Emas, Simpang Empat, Perlis. Beliau mendapat pendidikan di Sekolah Menengah Derma, Kangar, Perlis, dan Institut Teknologi MARA (ITM).

    Pada tahun 1973, Lukman Iskandar menjadi tenaga pengajar di Thamawithaya Mulniti, Setul, Thailand. Sewaktu mengajar, beliau dilantik menjadi anggota rasmi Barisan Revolusi Nasional Melayu Patani (BRN). Bermulalah penglibatan beliau dalam gerakan gerila pemisah.

    Lukman Iskandar pernah ditahan oleh kerajaan Malaysia atas alasan ‘cuba melancarkan revolusi bersenjata di Malaysia’ bersama beberapa orang pegawai tentera Malaysia. Beliau ditahan dua kali di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Pertama kali pada tahun 1977, dan sekali lagi pada tahun 1992.
    Beliau meninggal dunia pada 16 Ogos 2001, dan disemadikan di Kampung Telaga Gasing, Patani.

    Novel Gerila ini, walaupun fiksyen, adalah berdasarkan pengalaman sebenar beliau.

  58. Mukhlis says:

    Terima kasih Melayu Patani dengan maklumat berguna, tapi penyudahnya mungkin tersilap kok,

    (Pada tahun 1973, Lukman Iskandar…… Bermulalah penglibatan beliau dalam gerakan gerila pemisah)

    setakat saya faham perjuangan pembebasan Patani samada BRN, PULO,BIPP, MUJAHIDIN dan…… berjuang untuk kemerdekaan bukan pemisahan, Melayu Patani lebih faham dari saya perbezaan antara dua istilah ini. Saya mintak Melayu Patani tolong jelaskan, dan terima kasih.

  59. AnakPomen says:

    sama ada bernama pejuang atau pemisah, mrk ini sebenarnya adalah penyamun.
    Bapa saudara aku pernah kena sekitar tahun 70an. Masa itu bapa saudara aku dipanggil oleh satu syarikat balak untuk membaiki jentera mrk dlm hutan Mlaysia berhampiran sempadan Thailand.
    Dlm hutan itu lah bermula tragedi bapa saudara aku ditangkap oleh kumpulan penyamun bersenjara perang itu. Menurut bapa saudara aku penyamun ini bercakap bahasa Melayu seakan org Melayu Kelantan.
    Penyamun haram jadah ini telah menahan bapa saudara aku dan 2 org lagi rakan dan meminta wang tebusan dari syarikat balak itu.
    Mujur sykt balak itu sanggup bayar, kalu tidak tentu bapa saudara aku mati tak berkubur.
    Begitulah sedikit sebanyak jasa, budi dan bakti penyamun haram jadah yg beberapa haram jadah dlm forum ini menggelar sbg pejuang.

  60. Pencaripendapat says:

    Kita tidak boleh pasti kisah anakPomen betul atau salah, kalau kisah itu betul dan berlaku di bumi Patani, maka kenapa mereka berbuat demikian?
    Jawapannya: Kerana bapa saudara kamu menceroboh hak orang Patani dan bekerja sama dengan Siam itulah salah dia, sepatutnya dia berurusan dengan mereka dahulu Siam penyamun bukan mereka dan bapa saudara kamu pula kenapa berurusan dengan penyamun? kenapa pula kamu menyalahkan mereka? kerana kamu buat tak faham cerita sebenar saya tahu kamu bukan orang Patani asal kamu tak rasa semua ini. Apa kata AnakPomen kalau orang masuk kerumah kamu tanpa kebenaran dia berbuat sesuka hati pada harta kamu pada anak isteri kamu barulah kamu rasa sendiri ketika itu, boleh AnakPomen berdiam diri saja? sudah tentu tidak, kamu kena faham keadaan sebenarnya yang salah bapa saudara kamu kenapa mencerubuh kawasan mereka… yang dibayar tu cukai lah tu, cuma kamu saja panggil tebusan, lain kali berurusanlah dengan mereka dulu supaya tidak kena cukai dua atau tiga kali kalau tidak bapak saudara kamu dianggap sebagai pencuri, penceroboh… lagi teruk. Tapi kalau itu berlaku di bumi Malaysia itu lain ceritanya, kerana pejuang Patani beroperasi di Bumi Patani sahaja.

  61. ANAK PATANI says:

    pembetulan: thammavitaya mulnity yala( sekolah haji harun yala) bukan di setul…

  62. PUTIH says:

    SEUKRAN….
    TERIMAKASIH…

  63. MERDIKA says:

    SUKRAN DGN BERITA ITU…
    BUKU BAIK …GERILA…
    PERLU DI BELI DN BACA…


    ..
    ..
    .
    .MERDIKA
    INSAALLAH

  64. AnakSetoi says:

    Baguslah AnakPatani membuat pembetulan,,
    pada mula kejut jugak aku kalau kata sekolah aliran pengganas itu ada di Setoi..lagi pun rakyat setoi tidaklah dungu bin bangap nak ambik penyanggak dari Malaisia jadi pak guru…

  65. Ding Peta says:

    aku lama-lama sekali nak boleh guna internet..
    ternyata masih ada benda yang lama lagi..
    tak ade benda baru dah ko weh!!!…

    bacaan baru tak ada ko..patanikini..
    jika maxgazine bedea, sudah berkali-kali gangti peluru dah, tak ade benda baru-baru ko..
    ..
    hal raji hayi pula ko?..
    hal-hal baru weh, minta weh..

  66. kawea tulis juga weh, sama macam Ding Peta juga..
    benda baru-baru Bro!.

    lama-lama sekali turun, otak mapuh ko orang duk bawah!

  67. MERDIKA says:

    patani tetap merdika ….

  68. PATANI KUU says:

    SEJARAH PATANI DI MATA DUNIA
    http://WWW.AMBRANEWS.COM

    2009-10-22, sekarang ini yang terjadi di Patani sudah dikaji oleh dunia luar khususnya negara jiran yang sudah ambil peduli tentang sejarah Patani dan apa yang terjadi di Patani, sebetulnya yang terjadi di Patani bukan pemberuntak dan pengganas. Akan tetapi yang terjadi di Patani adalah para rakyat sudah sedar dan sudah siap untuk menuntuk hak kembali, hal ini boleh dibaca di dalam sebuah berita yang keluarkan di Indonesia, kata-kata yang ada di dalam berita itu betul dengan apa yang terjadi di Patani, http://www.voa-islam.com/news/citizens-jurnalism/2009/10/21/1466/keangkuhan-bangsa-siam/thai-terhadap-bangsa-melayu-patani/

  69. PATANI KUU says:

    CERITA SYAHID
    Penulisa menulis cerita ini untuk para pembaca budiman supaya mengetahui bahwa carita orang yang syahid itu sangat gembira dan menakjubkan, cerita ini penulis dapat dari seseorang sohabat yang ada di kampong jabat, yang sempat berziarah ketempat penulis pada suatu kesempatan, sobat menulis menceritakan dengan penuh gembira dan penuh kumpulan asap rokok yang dia isap dengan penuh asrat, sobat penulis menceritakan begini.
    Barang kali orang yang membaca berita disurat kabar masih ingat, apa yang terjadi di kampong jabat, tempat yang selalu terjadi aksi para pejuang kemerdekaan, pada suatu ketika dipagi hari yang cerah, para pejuang itu berada dalam satu rumah, kira-kira jumlah pejuang itu ada 10 orang, ketika mareka dalam keadaan sedang istirahat dan makan-makan, maka tiba-tiba orang dari luar, yang bertugas mengamanan garis luar, memberi khabar pada pejuang yang berada dalam rumah, bahwa ada serdadu masuk, maka mareka yang berada didalam rumah mengambil sikap gegas dan sikap untuk mengundur ketempat yang lebih aman, setelah mareka bersiap-siap untuk mundur ketempat yang lebih aman, maka tiba keluar dari mulut seorang pejuang bahwa “kawe tak sedap waso mano weh, waso ketak hidung sikit, kok belakang rumah banyak pacak, kawe tak suka mano weh sama pacak, puak mung! gi dih, kawe waso nak duk disini”, maka sobat diantara mareka berkata “ ah! Mung jadi waso mano pula, gih! gih!, kita gi sekali” maka yang akan duduk dirumah itu kata pula “ cepat la puak mung! gi, kawe ini tak sedap waso, ketak hidung nih, takpo puak mung gi, taruh sama ku sebatang saja natea tu (M.16 A1), maka setelah itu kawan-kawannya pergi menghilang dalam kelebatan pohon kayu kebelakang rumah, maka sekarang tinggal seorang diri orang yang mengata diri tidak sedap waso itu didalam rumah, sobat penulis makin sedap dia mencerita ceritanya, dan mengatakan hati orang itu dibuat oleh apa, sambil isap rokoknya dengan penuh hasrat, setelah orang itu berada seorang diri dalam rumah, maka orang itu naik kelantai dua pada rumah itu, serta mengsiapkan diri dan mehadap senjata untuk tetamunya yang akan dating, yaitu para serdadu, setelah dia siap, maka datang lah tetamunya, dua orang serdadu dengan pakain lengkap, setiba dua serdadu itu mendekati pintu rumah itu, maka yang sudah siap dilantai dua itu tadi, dengan penuh gembira menembak tang-tang, tang-tang, gaya menembak tentara gurila, yang miskin dengan peluru, namun sobat penulis kata “ indah bunyinya, tang-tang, tang-tang”, setalah bunyi yang indah itu diam, maka terbunyi yang tidak teratur mengamuk, tanggggggggg……, seperti hujan bala, hujan tuhan untuk hambanya yang durhaka, seperti ummat nabi Nuh As, setelah berselang beberapa minit, yang didalam rumah sunyi, maka keluar dari tempat tersembunyi seperti sumut yang melihat gula yang manis, maka gula itu mareka dapat tersibah darah bersama alat besi yang dibuat oleh ilmuan Amerika, dan dua kawan mareka, juga mareka bawa pulang dengan penutuh wajah dengan kain tiga warna, sebagai tanda jasa, maka cerita dari sohabat penulis itu, akhir dengan kata “ puak ning hati mareka sapa, dan yakin pada jalan menuju syahid”,maka penulis kata “gitu cerita nya”, sambil meanggot-anggot kepala, Sekian ceritanya, mudahan para pembaca budiman bisa mengambil hikmahnya dalam isi cerita sobat penulis tadi.

    By.
    pena jala
    DARI http://WWW.AMBRANEWS.COM

  70. PUISI UNTUK AE-PAYAE

    Penat sehari mencari rezeki

    Menjadi abdi di tanah sendiri

    Kalaulah aku merdeka pasti bukan begini

    Penjajah menganas setiap hari

    Kepada siapa harus ku mengharap lagi

    Hanya lah Allah……Robbi

    Sarung pelikat menutup aurat

    Baju lusuh disarung erat

    Sebuah kopiah menambah berkat

    Menuju rumah Allah mencari rahmat

    Sekadar bekalan untuk akhirat

    Allahu’aqbar………

    Aku tawadduk dalam takbir ku

    Aku mengharap dalam ruku’ ku

    Aku bersyukur dalam tahmit ku

    Aku pasrah dalam sujud ku

    Aku bangkit lagi mengharap ampunan Mu

    Allahu’aqbar!!!

    Timah panas menembus tubuh ku

    Bertalu-talu menghujani ku

    Sesak dada ku hanya menyebut nama Mu

    Aku pasrah jika ini Panggilan Mu

    Tapi……siapkah mereka ini yang membenci ku

    Ya……mungkin aku tahu

    Aku bukanlah ulama yang mulia

    Aku bukanlah pemimpin ternama

    Aku juga bukan seorang penglima

    Tapi aku yakin……

    Demi akulah arang yang membara

    Akan kembali marak menyala

    http://ambranews.com/index.php?option=com_content&view=article&id=213:puisi-untuk-ae-payae&catid=1:berita-termpatan&Itemid=26

  71. selamat says:

    terima kasih dgn maklummat itu
    sukran

  72. revolusi says:

    ขออภัย

    ขออภัยให้ฉันนี้ ขอโทษทีด้วยวิญญาณ

    ผิดไปแล้วที่ดูแคลน ต่อดินแดนอันเรืองนาม โอ้แผ่นดิน ฉันแสนงาม ขอทวงถาม

    เอาคืนมา…

    ก่อนนี้เข้าใจผิด เคยหลงคิดว่าไทยงาม ธาตุแท้คือเมืองทราม คือซาตานผลาญตานี

    ไอ้ฉันก็หลงเชื่อ คิดเพียงเพื่อเอื้อสยาม เฝ้าเดินตามหาได้รู้ ว่าศัตรู คือ ครูฉัน

    เสี้ยมสอนมานานวัน ให้ฉันตายยามวัยเยาว์…

    แต่เล็ก เติบอย่างนี้ เต็มชีวี โตด้วยมาร ด้วยคิด แบบต่ำทราม คือไทยงาม สยามทรง

    มาวันนี้ฉันได้รู้ เนื่องจากอยู่ไกลสยาม

    ได้คิด ได้เรียนรู้ ยามมิอยู่ในสยาม

    เพื่อนพ้อง บอกให้รู้ มิควรอยู่ใต้สยาม

    พวกเรา คนมลายู มีเมืองอยู่ ใช่สยาม

    ปาตานี นี้ต้องกู้ เราต้องอยู่ ไล่สยาม

    น้ำคำไทย ลดหดไป ต่อผุคไซร้ จึงรู้กัน ฉันรู้ ฉันเข้าใจ ก้าวต่อไป ฉันไม่ตาม

    ความคิด แบบสยาม จำต้องผลาญ ให้สิ้นไป…

    อดีต ร้าวราญนัก ไทยยกทัพ ราวีเรา เข่นฆ่า แม้ผู้เฒ่า เด็กและสาว ชาวตานี

    วันนี้ หาได้สิ้น ไทยใช้ลิ้น ราวีเรา กรอกเข้า หูเราเบา จึงใช้เรา ทำลายเรา

    สังคม พินาศสิ้น วัยรุ่นดิ้น เสพติดเข้า ผู้ใหญ่ ศาสนาสิ้น เพราะเชื้อลิ้น พวกขี้เมา

    ได้เป็นใหญ่ อีหม่านเบา ใจจึงเขลา เขาจูงไป ทำลาย ด้วยกันเอง บาปไม่เกรง เงินอยากเอา

    เป็นวัว ที่ลืมตีน มุรตัดดีน เราไม่เอา…

    จึงอยาก ขออภัย จากจิตใจ เป็นล้านครั้ง ลบล้าง บาปสร้างไว้ โปรดอภัย ให้สักครั้ง

    เอกองค์ จงอภัย บ่าวผิดไป เพราะมารรั้ง และโปรด บันดารใจ ให้ก้าวไป ไม่รอรั้ง

    บ่าวจะเดิน มุ่งหน้าไป ในวิถี อิสลามมั่น ต่อแต่นี้ จะขอพลี แบบชีวี นบีท่าน

    จะอยู่ ช่วยตานี แม้ชีวี ต้องวายพลัน ขอพลีชีพ จนตาย เพื่อไว้ลาย ชายตานี

    สุดท้าย จะได้มี เมืองที่ดี เมืองอิสลาม ชื่อว่า ปาตานี ชาติคนดี ดารุสสลาม

    merdika
    tetap merdika…
    jihad revolusi

  73. ABDULLAH says:

    Thailand Beli Senjata Baru Dengan Kos 2.8 Billion Bhat Bagi Menghadapi Kebangkitan Bangsa Melayu Patani.

    Kerajaan Siam pimpinan Thaksin yang terkenal dengan tamak kuasa dan kaki perasuah itu telah memperuntukan sebanyak 2.8 billion bhat untuk membeli 7 buah helicopter gempur tercanggih buatan Amerika dan sebanyak 24,439 Raifel dan mesingun canggih yang akan dihantar segera ke negeri Melayu kita iaitu Patani Darussalam(Selatan Thailand) Nak bunuh binatang atau nak bunuh kambing? Apakah duit cukai tanah/pendapatan rakyat nak diguna untuk bunuh Orang Melayu Patani ke? Cerdik ke pemimpin Thailand macam ni? Siam Kafir macam ni memang jelas musuh agama Allah !!!!!!

    Ini adalah peruntukan segera yang telah diluluskan oleh kabinet rasuah Kerajaan Thailand. Keputusan ini diambil setelah darjah dan tahap kebangkitan dan penentangan yang amat kuat telah dihadapi oleh anggota-anggota tentera atau seldadu Thai dan askarnya di Wilayah Melayu Patani ini. Kini, mereka baru sedar, bahawa Orang Melayu Patani sebenarnya mempunyai kekuatan tersendiri yang tidak dimiliki oleh askar-askar upahan Thailand. Sebelum kejadian tentera Thailand membunuh orang awam Patani di Tak Bai, Thaksin selalu sahaja cuba memperlekehkan keupayaan dan potensi bangsa Melayu Patani untuk bangkit melawan kembali. Kini, apa dah jadi, bagaikan melatah dan terkejut, wang rakyat sebanyak 2.8 Billion BHAT itu sanggup dibelanjakan semata-mata bagi tujuan menghadapi kebangkitan rakyat dari keturunan berbangsa Melayu Patani. Manusia jenis Thaksin ini sanggup membunuh orang awam dari etnik ‘Melayu’ walaupun mereka tidak terlibat dalam apa-apa perlakuan jenayah atau kesalahanpun. Pemimpin Thailand takut kepada orang-orang yang beriman dan bertakwa kepada Allah. Yang peliknya, mereka takut kepada orang-orang Melayu yang baik-baik, beraqwa, berilmu pengetahuan dan mempunyai kepintaran yang tinggi.. Kenapa sangat mereka mencurigai orang yang berilmu dan memiliki fikrah sebegini? Dengki sangat ke dengan kelebihan orang Islam ini? Apakah lagi yang tak kenanya? Rakyat Patani berhak menyelamatkan harta-benda mereka dan tanah-air mereka dari diperkosakan oleh penceroboh.

    Bayangkanlah, dimana logiknya dalam keputusan membeli 7 buah helicopter canggih jenis gempur ini? Adakah benar bertujuan untuk berhadapan dengan para pejuang kemerdekaan Patani ? Yang mana Siam cukup tahu para pejuang kemerdekaan Patani bukan lagi beroperasi dan bergerak di jajaran bukit dan hutan rimba, bahkah mereka adalah orang-orang biasa yang berkeliaran dimerata pelusuk bumi Patani. Secara simboliknya, semua orang awam itu juga adalah para pejuang kemerdekaan Bangsa Melayu Patani setia kepada tanah-air mereka. Mereka itu akan menjadi musuh kepada Kafir Siam yang berada didepan batang hidung seldadu Siam sendiri. Sebaliknya, soldadu Siam macam diperbodohkan oleh orang-orang kampong. Padan muka Siam !!!!

    Apakah dengan menggunakan helicopter jenis gempur ini akan memberi keberkesanan dalam kes kebangkitan umat dan Bangsa Melayu Patani? Persoalannya, siapa yang Thaksin hendak gempurkan dengan helicopter dan senjata secanggih ini? Atau sekadar cuba tunjuk aksi gagah dan nampak jantan didepan mata orang-orang Melayu di Negeri Patani atau mereka ini sudah pun hilang pertimbangan dan akan guna helicopter ini terhadap orang-orang Melayu Patani tanpa mengira keadaan dan situasi? Bukankah ini kerja orang bodoh.

    Walau apa pun perancangan Thaksin, adalah lebih baik baginya memperuntukan wang sebanyak itu bagi membangun dan membina masyarakat Siamnya sendiri yang terlalu ramai melarat khasnya dikawasan wilayah utara dan timur utara Negara Thailand. Bagi Wilayah Melayu Patani sendiri, peruntukan peluru-peluru hidup buatan Amerika kini sudah pun terlalu banyak dan mereka sudah cukup kekenyangan dengan bantuan peluru. Tindakan Thaksin ini adalah sesuatu yang tidak berperikemaknusian yang datangnnya dari sebuah kerajaan yang kurup dan zalim terhadap bangsa Melayu.Patani Thaksin juga adalah sangatperkauman dan anti-Melayu serta anti_Islam. Pasal nak bagi bantuan disegi taraf hidup dan pendidikan, minta maaflah nak cakap. Apakah si pengganas Thaksin, pro-perang ini sanggup nak tolong majukan bangsa Melayu di Negeri Patani? Nak tolong Melayu Patani kah? Bohong !!!!!

    Bagi Thaksin, kami nasihatkan kembalilah kepangkal otak yang rasional. Gelombang darah tidak perlu dihabiskan dalam peperangan yang tidak menguntung bangsa Siam pun. Walau apa cara sekalipun, propaganda yang di jalankan oleh pihak berkuasa Siam kini, dunia akan tetap kenali Siam sebagai sebuah kuasa barbarian moden yang kejam, brutal dan ganas terhadap bangsa Melayu Patani. Dunia sudah mula bersimpati dengan nasib bangsa Melayu Patani. Ekoran dari peristiwa pembunuhan kejam Keresik dan Takbai, Dunia antarabangsa telah mulai kenal siapa sebenarnya Thaksin. Terlindung satu sejarah derita dari satu bangsa yang dihalang dari hak asasi kemanusiannya di tanah-air milik nenek moyangnya sendiri. Dengan peruntukan wang rakyat berbilion Bhat itu, maka Rakyat Melayu Patani juga berhak mempersoalkan tindakan Thaksin ini dengan seribu persoalan? Inilah dia seorang pemimpin yang tidak bertanggungjawab.

    Jelas kini, janji Thaksin nak membawa kemajuan dan kesenangan hidup kepada Bangsa Melayu Patani adalah janji kosong semata-mata. Sebaliknya, mereka membawa bala tentera keparat Siam bagi menambahkan lagi huru-hara di bumi bertuah ini. Mereka membawa bala tentera Thailand untuk menambahkan lagi penyakit yang sudah sakit. Secara tidak langsung hasil dari kelulusan kabinet, bermakna Thaksin sendiri telah pun mengistiharkan sebuah peperangan bodoh yang menggambarkan sebuah ketamakan wilayah milik orang lain, iaitu Bangsa Melayu Patani.

    Oleh itu, wajarlah diseru agar semua segenap lapisan masyarakat Rakyat Melayu Patani dan Bangsa Melayu seluruh Nusantara Melayu agar segera bangkit bagi menentang segala petualang jahat penjajahan Thailand ini. Halaulah semua tentera-tentera Thailand dan saki-baki bangsa Siam Kafir dari Wilayah-wilayah Melayu Patani mulai sekarang bagi menggapai keamanan sejati di bumi Melayu.

    HALAU SIAM DARI WILAYAHY MELAYU.

    PATANI AKAN MERDEKA DENGAN IZIN ALLAH.

    PAKAT SEMBAHYANG HAJAT RAMAI-RAMAI

    MOGA PATANI MERDEKA !!!!!!!!!

  74. RIMEUNG PUTEH says:

    يآأَيُّهاَ الَّذِيْنَ آمَنُوا إِذاَ لَقِيْتُمُ الَّذِيْنَ كَفَرُوا زَحْفاً فَلاَ تُوَلُّوْهُمُ اْلأَدْباَرَ. وَمَنْ يٌوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتاَلٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بآءَ بِغَضَبٍ مِّنَ اللهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيْرُ

    “Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu bertemu dengan orang-orang kafir yang sedang menyerangmu, maka janganlah kamu membelakangi mereka (mundur). Barangsiapa yang membelakangi mereka (mundur) di waktu itu, kecuali berbelok untuk (siasat) perang atau hendak menggabungkan diri dengan pasukan yang lain, maka sesungguhnya orang itu kembali dengan membawa kemurkaan dari Allah dan tempatnya ialah neraka jahannam. Dan amat buruklah tempat kembalinya.” (Al-Anfal: 15-16)..

    Ya ALLAH, TUHAN kami, Segala Kepujian dan Kebesaran Hanya milikMU,
    Ya ALLAH, Yang Maha BERKUASA atas segalanya,
    Yang Maha BESAR dan Maha TINGGI,

    Kami memohon dari KEBESARANMU dan KEKUATANMU, Ya ALLAH,
    Berilah Kemenangan kepada Para Pejuang Islam yang ikhlas di jalanMU, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa di sisi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa bersama mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kemenangan kepada mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Berilah Kekuatan kepada mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, Semoga ENGKAU Senantiasa Membela, Memelihara dan Melindungi mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, TUHAN kami, Satukan hati, pemikiran dan pandangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Fokuskan Matlamat Perjuangan mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Gabungkan Kekuatan dan Hujah-Hujah mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Tetapkan Hati dan Pendirian mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Kuasai musuh-musuh mereka, Amiin,

    Ya ALLAH, TUHAN kami, ENGKAU Kuasai musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan dan ENGKAU Kalahkan musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Pecah-Belahkan kesatuan musuh-musuh Islam, Amiin,

    Ya ALLAH, ENGKAU Lunturkan semangat dan moral musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuasaan dan cengkaman musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan kekuatan tentara musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Lemahkan ekonomi musuh-musuh Islam, Amiin,
    Ya ALLAH, ENGKAU Campakkan Ketakutan yang amat sangat dalam hati musuh-musuh Islam, AMIN YA RABBAL’ALAMIN……..

    TAK USAH BANYAK GADOH MEMANG KEBENARAN SUDAH TERBUKTI,
    HANYA ORG2 YG TAKUT MATI,YG MENBELA KESALAHAN DAN BERGABUNG DENGAN MUSUH,MEREKA TERUS BERLARI DARI KEMATIAN PADAHAL KEMATIAN ITU SEDANG MENUGGUNYA,INILAH YG DIKATAKAN MANUSIA TOLOL DIATAS TOLOL DAN SUATU SAAT NANTI DIA MATI DALAM KEADAAN YG HINA…

    TERUSLAH BERJUANG SAUDARAKU,,,ALLAH BERSAMA KITA JAGAN TAKUT MATI DEMI MEMBELA AGAMA ALLAH,HANYA KEPADANYALAH TEMPAT KITA KEMBALI….
    TAKBIR..الله أكبر…TAKBIR..الله أكبر..TAKBIR..الله أكبر.MERDEKA PATANI.TERIMAKASIH..ASSALAMU’ALAIKUM..WR WB..

  75. berita hari ini…

    […]Selamat menyambut Idul Fithri 1430H « Patanikini[…]…

  76. Pattani Sejati says:

    Kuatkan semangat mu wahai para pejuang Melayu Pattani…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: