Lakunan penjajah bersama desperado

 Baru minggu yang lepas bekas Perdana Menteri Thai Chaovalit Yongchaiyut dengan berani mengishtihar kan bahawa bermula 13 0ktober nanti segala keganasan akan mula berkurang secara mendadak dan akan terus berhenti menjelang 5 disember !!!!

              Kenyataan ini amat menarik sekali kerana ianya datang dari mantan Perdana Menteri yang telahannya jarang-jarang meleset. Beliau begitu berani memperjudikan reputasinya dalam urusan kebangkitan rakyat Patani yang amat kompleks ini. Ada kah beliau telah mendapat jaminan atau persetujuan dari pejuang dibarisan hadapan? Atau hanya satu lagi siri drama saperti yang pernah ditayang kan oleh pemimpin-pemimpin Thai yang lain. Beliau menegaskan perkara ini serious dan bukan bermain drama saperti jeneral Chetta dengan badut-badut langkasuka bulan julai yang lalu. 

              Kemudian pada minggu ini diumumkan oleh akhbar Indonesia dan Bangkok  bahawa satu rundingan damai antara pejuang patani dan kerajaan Thai diadakan di Bogor Indonesia di pengerusikan oleh Yusuf Kalla, wakil Presiden Indonesia. Pihak Thai diketua i oleh Jeneral Kwanchart Klaharn bekas ketua bahagian selatan tentera Thai. Dan pihak Majlis perwakilan Melayu Patani diketuai oleh Saudara Wahyudin Muhammad. Majlis ini adalah penerusan dari Bersatu (yang ditubuh oleh Malaysia untuk memaksa pejuang-pejuang patani berunding dengan penjajah Thai) yang telah berkubur kerana perebutan kuasa diantara Wan Kadir dan Wahyudin.Golongan ini juga telah pergi ka-Mekah almukarramah awal bulan september untuk memungut derma.Mereka mendakwa mewakili semua pejuang-pejuang didalam negeri.

             Saperti yang diramalkan oleh Patanikini bahawa akan ada golongan desperado patani yang akan menjadi rakan kongsi penjajah Thai untuk melakunkan persidangan damai. Sabenarnya pihak Thai sengaja mengubah strateji dari meminta pertolongan Malaysia menjadi orang tengah kapada Indonesia dengan tujuan tertentu. Mereka telah lama mengesyaki Indonesia memberi latihan kapada pejuang-pejuang. Demi untuk mengasingkan Indonesia dari menjadi komited membantu nasib pejuang Patani mereka sengaja memerangkap negara tersebut menjadi orang tengah.Yang keduanya mereka berharap pihak Malaysia memarahi pejuang kerana memaling belakang terdahapnya.

            Walaupun mereka tahu bahawa individu yang berdepan dengan mereka ini tidak ada kena mengena dengan kebangkitan rakyat patani sekarang tapi mereka masih terus berkomunikasi dengan mengadakan beberapa siri perundingan sebelum ini. Sejak dari peristiwa langkawi mereka tidak puas-puas mengadakan rundingan demi rundingan, dan persetujuan demi persetujuan!!

           Golongan desperado dari Bersatu ini sebenarnya baru sedar bahawa kebangkitan rakyat di patani ini adalah benar dan memang kebangkitan asli rakyat. Sebelum ini mereka-mereka teraba-raba kesana kemari bertanyakan tentang siapakah sebenar meneraju kebangkitan ini. Macam-macam tuduhan mereka lemparkan pada perengkat awal kebangkitan dengan mengatakan kebangkitan ini dicipta oleh pihak penjajah. Dan mereka juga pernah menuduh bahawa kebangkitan ini di bantu oleh JI dan alqaedah.Ini bertujuan mengundang Amerika Syarikat supaya campur tangan.

         Dalam senario yang lebih berat lagi ialah pihak penjajah munkin akan mengarah golongan desperado ini menjadi pemerentah tempatan dengan membekalkan senjata kapada golongan ini. Ianya bertujuan untuk memecahbelah kalangan pejuang-pejuang.Bahkan ini diakui sendiri oleh jurucakap kementerian Pertahanan Thai. Jurucakap tersebut menyatakan bahawa tujuan kerajaan Samak Sundaravej mengadakan hubungan dengan golongan ini ialah  untuk memisahkan mereka dari pejuang-pejuang yang lain sekurang-kurang dapat memotong sumber kewangan pejuang-pejuang dalam negeri.

       Bahkan ketua turus tentera darat, Anupong Paojinda menegaskan bahwa pihak tentera tidak ada kena mengena dengan perundingan itu.

       Jadi samaada rundingan ini akan menghasilkan satu lagi drama langkasuka atau lain-lain stunt kita akan sama-sama lihat nanti.Rundingan kedua dijadualkan pada 1 dan 2 november, dan 14 november.Mengikut Sumber dalaman, perundingan ini bermula dengan pengakuan pihak desperado taat setia kapada raja Thai dan berjanji tidak akan membawa patani keluar dari jajahan Thai.Yang lain semua bisa di runding. !!!!! 

      Kita harus memberi nasihat kapada mana-mana orang yang melibatkan diri dalam perjuangan Patani jangan lah mengharapkan kemenangan yang segera saperti masuk pilihanraya. Perjuangan Islam adalah suatu anugerah allah swt kapada umat islam untuk mengorbankan diri demi islam.Kemenangan yang hakiki adalah kita dianugerahkan syahid. Kalau berjuang kerana nak melihat kejayaan didunia maka lebih baik berundur diri awal-awal lagi. Orang Patani bertuah kerana berpeluang membebaskan tanah air serta berjihad Sabilillah!!

    Pejuang-pejuang sabenar tidak akan hilang fokus mereka tentang apa yang di lakukan oleh nyamok-nyamok ini.

31 Responses to Lakunan penjajah bersama desperado

  1. xtimes says:

    Latest Poll: Who do you DISLIKE or HATE most in Malaysia?
    by theXbogs
    @ http://thexblogs.blogspot.com/

  2. iman says:

    kita mesti lihat pada perkembangan lagi. betul apa yang tulis olih penulis itu cuba kita kaji lagi pejuang di tanah air pesti ada makan din minum ada ber keluarga dan tunggal.. berapa lama kita akan hadapi dengan bersenjata ? mesti satu ketika ada dialag. pihak Petani ada hubungan dengan Indo sebelum pada kerajaan Semak lagi.

  3. Assalamualaikum,

    Saya telah membaca tulisan yang dimuatkan dalam patanikini semacam ada satu laporan yang membenarkan diri tapi sifatnya macam orang tidak mandi. untuk mengulas tentang politik dan perjuangan harus berjijak atas kenyataan politik dan rakyat yang memegang amanah perjuangan,

    Bukan cara mengeluarkan pendapat sendiri atu kumpulan yang berbahu fitnah, jangan buat sebarang komen kalau tidak bertanggungjawab.

    Penulis kata Bersatu ada terdapat perubutan antara Dr. Padil dengan Wahyudin, dakwaan ini tidak benar.

    Menuduh tanpa alasan namanya finah, dalam Islam fitnah adalah dosa besar. dalam keadaan sekarang bukan waktunya untuk kata mengata antara satu denga lain, semua rakyat adalah berhak memilih cara dan fahaman politik masing2 namun setiap pihak harus tidak jadikan peribadi bagi tujuan penyelesaian.

    Kita harus ingat bahawa Bersatu adalah benar, jadi kenapa pula kita tidak mahu bersatu. mana2 pejuang yang tidak mahu bersatu dan menolak bersatu kebenaran mana pula dipakai.

    Pejuang jangan jadi angjing menyalak tanpa tahu hakikat, marilah kita pejuang dan rakyat Patani bersatu dalam satu wadah yang bolih sama kita sasarkan kekuatan kepada penjajah Sian.

    Marilah sama2 kita ambil langkah bijak jangan guna tulisan seperti dalam Patanikini
    memaki hamun orang lain kita tergulung dalam Rakyat Patani. Kita tidak bermusuh sesama kita, musuh kita ialah Siam.

    Berjuang terus pantang mundur.

  4. Assalamualaikum,

    Saya sokong pandangan Abdullah Patani, Bersatu bukan Malaysia tubuh, sebenarnya Bersatu ditubuhkan oleh pejuang kemerdekaan Patani, antaranya, Ayah Min Bin Haji Sulong, Chekgu Pin, Tok Pombing, Haji Hadi, Tok Wan dan Azudin.

    Kalau mereka ini dipaksa oleh sinu2 dakwaan itu adalah karut.

    Penulis Patanikini jangan mahu jadi jaguh akibatnya sesal berpangjangan.

    dalam keadaan sekara rakyat Patani akan melihat dan tunggu menyokong pihak benar tidak usah penulis membawa isu fitnah, rakyat Patani tidak bolih terima.

    Rakyat Patani tahu kewajipan mereka, biarlah rakyat yang menghukum dan keadaan akan menentukan.

  5. Assalamualaikum WHT

    Meliat kepada perkembangan politik Patani dihart ini, sudah maju setapak kearah ada sebuah negara berdalat dan negara besar Indonesia memberi pengukuan dan mengambil MPRMP sebagai wakil perjuangan rakyat Patani adalah tepat pada masanya.

    Setahu ayah perjuangan Patani belum ada lagi pengakuan seperti ini. pihak Thai harus tahu ini sebuah negara melayu dan perjuangan Patani adalah perjuangan melayu, tidak mustahil negara melayu Malaysia dan Berunai akan ikut memberi akuan dan sokongan atas usaha pemerintah Indonesia itu.

    Rakyat Patani dihari ini celik mata dan berpendikan, kejayaan Bersatu sudah banyak, antaranya wujud bendera Patani, Logo negara Patani dan sambutan hari Patani (15 Jun) dan peraturan MPRMP dalam buku Hidup Mati Bangsa Melayu Patani.

    Orang tidak tahu perkembangan ini adalah merasa bersatu tidak membuat kejayaan ini adalah kejayaan Bersatu. kejayaan ini tetap bersama rakyat Patani.

    Rakyat Patani sokong Bersatu dan MPRMP.

  6. Abu says:

    Memang Rakyat Patani sokong Bersatu tetapi bukan MPRMP kerani MPRMP telah berkubur sebagai yang di jelaskan oleh Patanikini,sudah lah guna nama MPRMP untuk berunding dengan penjajah Siam. Sudahlah mencari kesempatan menjadi pemimpin Patani tanpa usha.

    Penyatuan pasti dengan reality bukan fantasi.

  7. Anak Patani says:

    Asalamualaikum,

    Abu kata sokong Bersatu dan MPRMP sudah berkubur, nampaknya Abu buta sejarah dan buta agama, Bersatu dan MPRMP ditanda tangani bersama sabagai janji dan janji itu tidak bolih dikhianati kalau dikhianati munaafik namanya. barang siapa mengatakan Bersatu dan MPRMP sudah berkubur jawabnya buta agama namanya.

    Kalau berjanji dalam Islam tidak bolih dikuburkan selagi organisasi yang penanda tangan itu masih berfungsi.

    Inilah akibatnya terjadi kerana pengamat politik tidak tahu hakikat pengikutnya. pengikutnya membuat andaian tanpa melihat janji tersebut.

    Janji itu tetap berfungsi, dan organisasinya harus meneruskan, cita2 Bersatu dan MPRNP, cuba baca buku Hidup mati Bangsa Melayu Patani.

    Berapa orang sudah meninggal dan berapa orang lagi masih hidup, yang hidup harus meneruskannya. Jangan jadi penyebab manusia, manusia bolih berubah tapi amanah tidak bolih berubah.

    Jangan main politik serkap jarang, nanti rakyat Patani dipolitikan.

    rakyat Patani tidak bolih diperbodohkan, percayalah rakyat tidak akan menyokong organisasi bekerja untuk Siam.

    Tidak usah bawa isu finah kata mengata jadilah Patanikini sebagai wadah bacaan diantara banyak laman web yang terdapat di permukaan dihari ini.

  8. Pak Abu says:

    Assalamualaikum,

    Maaf saya menyampok, saya merasa terpanggil untuk berpendapat disini, Abu kata sokong Bersatu. Bersatu mana yang Abu Maksudkantu, dan MPRMP mana pula yang Abu kata telah berkuburtu?….

    Setahu ambo Bersatutu untuk menentang penjajah dan MPRMP pula berperanan membuat dasar bersatu dan dasar pemeritahan negara. perkara ini sebenarnya masih hidup selagi rakyat Patani bernyawa.

    Persealannya siapa diantara rakyat bersetuju menguburkanya, saya percaya rakyat Patani tidak rela Bersatu dan MPRMP dikuburkan.

    Jadi sekiranya ada antara orang tidak setuju kepada Bersatu dan MPRMP itu perkara biasa, tapi pejuang sejati wajib meneruskan cita2nya kerana cita2 itu adalah cita2 rakyat.

    Rakyat tidak bolih memaksa pemimpin pejuang untuk bersatu, tapi rakyat nampak siapa yang kasih kepada Bersatu dan MPRMP percayalah rakyat tidak bolih lagi terima pemimpin yang mengingkari perjanjian yang turunkan dalam buku Hidup Mati Bangsa Melayu Patani itu.

    Buku itu menjadi buku panduan rakyat menuntun perjuangan dan menjadi tali pengukur benar atau tidak sokong atau tidak kepada satu2 perkembangan dan perkembangan itu harus diselusuri dengan teliti sebelum membuat sesuatu pendian.

    Rakyat Patani tidak akan menjual bangsa dan berjuangannya.

  9. Abu says:

    Wakai Anak Patani dan Pak Abu. sedarlah hakikat yang sebenar Pada awalnya memang bersatu itu wujud tetapi badan yang di tubohkah itu tidak berfungsi oleh kerana beberapa sebab baik di segi militari dan politik dengan itu saya berseru kepapa kaun entelektual entelektual¨patani mencarilah jalan supaya teknikel manakah yang boleh mana mana badan penyatuan anak anak Patani berfungsi sebagai mana PLO .

    Wahai anak Patani , saya ingen memberi nasihat dan kebetulan pulak pada bulan ramadan. janganlah guna bahasatu sangat kasar ,tak baik ..bersabarlah dan pulak kalau kita bertepek tepek dan mengamak macam mana nak bersatu.

  10. Assalamualaikum.

    Saya masuk dalam perbinjangan, pendapat saya, rakyat Patani tidak akan berfungsi sebagai mana PLO. kerana sebenarnya badan Bersatu sudah ada tapi manusia yang menodanya.

    Saya bersetuju dengan pendapat Anak Patani Pak Abu, memang benar apa terjadi kerana pengikutnya tidak mendapat maklumat sebenar dek angkara orang depannya takut hilangnya.

    Bahasa mengamok yang dinasihatkan Abu tu saya fikir tidak tepat kerana Pak Abu sebut sangat terang tentang hakikat dan permasalahan dia tidak sebut orang dan siapa.

    Dalam sikon sekarang semua fihak bertanggungjawab kata mengata dakwa mendakwa tidak perlu kerana rakyat tunggu masa akan membuat pendirian.

    selamat berpuasa dan selamat berhari raya, maaf Zahir dan Batin.

    kita pasti menang sebab Allah bersama kita.

  11. Assalamualaiku, Kawam2

    Kita satu Bangsa Satu nasib dan satu musuh, marilah kata Bersatu dalam wadah MPRMP sebelum terlewat, kita jangan fikir Badan ini hak sianu2, Badan ini adalah kepunyaan rakyat soal mausia tidak timbul ikutlah peraturan yang nyata.

    selamat berjuang,

    Bersatu Nerjuang Merdeka.

  12. Amin says:

    Saya salah seorang dari raayat Patani ingen tahu dari Bapa Pejuang Patani tentang objektive Majelis Permusyawaratan Rakyat Melayu Patani (MPRMP).

    Soalnya ….objektiv manakah (MPRMP) memperjuangkan, Merdika penuh atau autonomi ?

    Terima kasih

  13. abu anas says:

    objektiv mprmp ialah memperjuangkan kemerdekaan penoh negera patani. cuma step
    untuk ke situ bukan jalan mudah kerana syaitan siam tidak akan melepaskan patani
    dengan senang. jadi perjalanan perjuangan ini mesti dengan penoh kesabaran untuk
    mengatasi segala fitnah.
    marilah kita semua anak2 patani memberi sokongan kepada perjuangan agong ini
    demi untuk kembalikan keagong islam di bumi tercinta ini. ALLAH HU AKHBAR

  14. jejaka says:

    cari jalan pakat bersatu lah weh….

  15. hati2lah dalam meberi pendapat says:

    hati2 lah dalam meberi apa2 pendapat dn jawapan ke atas mana2 tulisan,mk semua tahu bahawa tulisan seorang bulih di kira satu kerja perjuagan tidak memfitnah sesama orng islam bersama dn orang fatani khasnya.dn hatus ingat bahawa perundingan tk bulih adakan sama dengan penjajah(penjahat) hanya jika kita kuasa leabih dri nya dalam banyak bidang,susah lah sementara sepaya berjaya sekali pun sampai mati.

  16. Anwar says:

    Ya Abu Anas ..Perjumpaan diantara wakil Patani dengan Penjajah kafir di Indonesia baru baru ini betulkan dari MPRMP yang sebenar atau dari gulongan deperado yang mengambil kesempatan untuk mengkhianat perjuangan Patani. Siapkah Wahuddin Mohammad,bukankah Dr Fadil sebagai ketua MPRMP.

    Adakah semua gerakan gerakan yang dibawah payong MPRMP bersetuju dan memberi mandat untuk ketua MPRMP berbicara soal autonomi dengan penjajah kafir.

  17. Aminah Ahmad says:

    Assalamalaikum,

    Saya sorang wanita rakyat Patani, darah perjuangan meresap keseluruh anggota saya. anak sorang pejuang ingin mengucapkan sabas kepada MPRMP, kerana atas usha peranan sehingga dapat sebuah negara berdelat menerima dan mendengar dan mehu menjadi mediator penyelesaian konflik politik Patani seperti yang perbincangkan sekaran.

    Saya tidak menapikan gerakan lain kerana dalam hemah saya semua gerakan pembebasan Patani harus bersatu dibawah MPRMP. juga bukan maksud menerima siapa.siapa sbagai pemimpin Patani, serahlah kepada kebijaksanaan pejuang dan rakyat petani memilihnya melalui MPRMP.

    MPRMP adalah sebuah dewan rakyat, dimana peranan beraninya memcah terdisi kepimpinan membuka dialok politik dengan pihak Siam adalah satu isu yang dibawa Siam selama ini kepada dunia bahawa perjuangan Patani adalah pengganas.

    Dengan dialog ini Siam tidaka ada lagi negara yang boleh menerima dawaanya. namun siam harus mendengar MPRMP menerangkan tuntutan rakyat untuk menyelesaikan konflik yang berpanjangan itu.

    Antara faktor yang harus diterima bahawa konflik ini berpunca dari penindasan bangsa atas bangsa bermula dari perjanjian anglo Bangkok 1902-1909 perjanjian ini dengancara tidak dirsdhai rakyat Patani mambawa ketuanan bangsa Patani dinapikan (dijajah)

    Grakan yang ada sekarang tidak terjejas kerana masing kait mengat dengan isu penyesaian konflik di Patani.

    Perjuangan Patani tidak akan selesai sekiranya masih ada hak-hak yang dinapikan itu dibebaskan.

    Siam harus bersikap adil atas perkara hak asasi maunusia, salah satunya hak bangsa dan negara.

    Semua negara berdaulat menurun tanda tangani piagam PBB. atas semua bangsa didunia ini bebasa tidak boleh mana-mana bangsa menapinya.

    Sabas MPRMP:

  18. Kasturi says:

    Kasturi Mahkota PULO’s leader :

    his group had pulled out of Kalla’s process, saying it didn’t have anything new to offer. “It wasn’t serious,”

  19. Kasturi says:

    Statement from the PULO President

    I wish to make clear that PULO is fully committed to finding a peaceful resolution of the conflict in Patani that has cost more than 3,000 lives since 2004.

    I also give my full support and blessing to those who represent PULO engaged in official dialogue with the Royal Thai Government.

    PULO has no wish to perpetuate violence and is willing to listen to proposals from the Royal Thai Government to build confidence, reduce violence and eventually agree on a lasting solution to the conflict.

    Kabir Abd, Rahman ( Ku Bira Kotanila )

    infopulo

  20. Lan Copoporal says:

    sesiapa saja yang berunding dengan pengganas untuk mengeluarkan negara Siam walau satu inci adalah pengkianat dan perlu dijatuhi hukuman mati dengan skuad penembak. Ini adalah jelas dan tegas. Thaksin yang menjual saham kepada singapore sudah tak boleh jejak tanah Siam. Itulah seringan-ringan hukuman untuk pengkianat. Pengganas tidak boleh dilayan dengan rundingan. Pengganas perlu dibalas dengan mengganas.

  21. jejaka says:

    lan copoporar……….awak ni cakap dg pikiran sendiri atau ambil buah orang….kita nak cari damai dan ketenangan hidup dalam dunia ini…..kita jangan semata2 ambil pikiran oarang…..kita harus pikir dan kaji sendiri…. tak ada maknusia di-dalamdunia ini suka bermusuh tapi perang adalah satu pilihan orang patani kerana ianya adalah sebahgian daripada perjuang…

  22. Aku says:

    Hai binatang lan copoporar …mu ni oranga munafik kah orang kafir siam..ahh sama
    saja masuk neraka jahanam

  23. iman says:

    Abu ini orang baengong MPRMP dan Bersatu tidak di bulih nafi kalu mu tu orang melayu dan Islam

  24. Ruhul Jihad says:

    Bersatu Berjuang Merdeka

    Tetap Hidup

    Kami Sokong Bersatu dan

    Kami Sokong MPRMP.

  25. abu jundan says:

    SURAT TERBUKA KEPADA ULAMA SERUMPUN MELAYU

    Bismilla-hir rohma-nir rohi-m

    SURAT TERBUKA

    Taushiyah Khusus

    kepada Fadlilatul Ulama

    Serumpun Melayu

    Mengawali pernyataan ini, kami hanya bisa mengungkapkan bahwa tiada kata yang indah dapat saya tuliskan di sini melainkan hanya permohonan kepada Allah semoga ridla Allah berlimpah kepada para Fadlilatul Ulama, mengingat bahwa hanya kepada para Ulama maka Allah telah mengkhususkan melalui firman-Nya dalam Surah Fathir, 35 : 28, yaitu :

    “Dan dari antara manusia dan binatang yang melata dan binatang ternak berbeda-beda warnanya. Seperti demikian itulah, adapun sebenarnya yang takut kepada Allah dari kalangan hamba-hambaNya adalah Al Ulama. Sesungguhnya Allah itu Yang Perkasa Yang Pengampun”

    Dengan berpangkal dari firman Allah masalah keberadaan Al Ulama, betapa Allah memberikan suatu julukan khusus terhadap hamba-hamba-Nya yang mau mentadabburi Al Quran untuk menepati perintah-Nya sebagaimana dituangkan-Nya melalui firman penting, baik yang secara langsung ( QS An Nisa, 4 : 82 ; QS Muhammad, 47 : 31 ) dan ataupun secara tidak langsung ( QS Az Zumar, 39 : 18 ). Tatkala ada yang menanyakan kepada Rasulullah saw tentang; Apa itu Al Ulama? Rasulullah saw menjawab dengan halus tetapi tegas, yaitu bahwa Ulama itu adalah hamba Allah yang dari hal ilmu dalam amaliyah mempunyai titik temu secara jelas.

    Fadlilatul Ulama,

    Bila memandang kembali kepada sejarah para Utusan Allah, dari semenjak Nuh as sampai Muhammad saw, dalam melaksanakan perintah untuk menegakkan Kebenaran Tauhid yaitu Tathbiqusy Syariah penuh keharusan. Perjalanan mereka tidak luput dari berbagai pertolongan yang Allah telah berikan kepada mereka dan janji kemenangan dalam menghadapi berbagai kendala dan rintangan yang dilakukan oleh kaum Kafirin. Secara nyata bahwa inilah yang disebut cobaan dan ujian untuk dijadikan sebagai ukuran ketegaran iman bagi para Muttabiur Rasul, Sebagaimana difirmankan-Nya di dalam Al Quran surah Muhammad, 47 : 31 :

    “Dan ( ketahuilah ) demi sesungguhnya kami akan senantiasa menguji kamu sekalian sehingga kami mengetahui golongan orang-orang yang bekerja keras dari antara kamu dan mereka shabar.Dan Kami akan menguji berita ( kebenaran ) kamu sekalian.”

    Petunjuk firman tersebut, menuntut para Ulama untuk membangun Tandlim yang mendunia dan dilandasi dengan tansiq ( hubungan hati ) sehingga terwujudnya Ahlul Halli Wal `Aqdi yang siap untuk menerima amanah dari Allah dalam rangka menjemput penegakan Hukum Islam atas ummat manusia di seluruh dunia dengan izin Allah, sebagaimana difirmankan dalam surah Al Hasyr, 59 : 2, yaitu

    “Dia-lah yang mengeluarkan orang-orang yang kafir dari Ahli Kitab dari negeri-negeri mereka pada awal al hasyr ( saat mereka berhimpun untuk memerangi Islam ). Tiadalah kamu sekalian mengira bahwa mereka akan keluar, dan mereka pun juga mengira bahwa benteng-benteng mereka akan dapat menahan mereka ( untuk melindungi ) dari ( rencana ) Allah. Maka Allah datangkan kepada mereka rasa ketakutan dan kecemasan. Mereka akan merobohkan rumah-rumah mereka dengan tangan-tangan mereka sendiri dan tangan-tangan orang-orang mukminin. Maka ambillah sebagai i’tibar wahai orang-orang yang mempunyai pandangan.”

    Subhanallah! betapa jelasnya petunjuk tersebut untuk dapat dipahami oleh para Ulama. Memang sebenarnya pada masa sekarang ini kaum kafir dunia barat sedang berupaya keras untuk menyatukan kekuatan mereka ( QS Al Anfal, 8 : 73 ), sehingga mereka memandang terhadap ummat Muslim sebagai ancaman terbesar bagi dunia barat. Apabila hal ini tidak diwaspadai oleh para Ulama, betapa dahsyatnya fitnah dan kerusakan akan melanda ummat Muslimin dan dunia Islam.

    Apabila direnungkan secara seksama, maka siapakah lagi yang akan berupaya menjelaskan kerinduan daripada beban harapan sejarah ini kalau bukan para Ulama sebagai pemegang atau pembawa amanah para Rasul.

    Maka melalui tulisan terbuka ini menyampaikan taushiyah dan tadzkirah khusus kepada para hamba Allah yang faqir fadlilatul Ulama , mengingat antara lain :

    1. Kondisi ummat Muslim sedang diliputi ketidakmampuan dalam menjelaskan dirinya secara efektif. Pada sisi lain, media barat dengan isu-isunya yang tajam terhadap dunia Islam dapat menimbulkan simpati instinktif, sehingga di berbagai negara di dunia ini telah berhasil dibuat seolah-olah ada permasalahan dengan Muslim.

    2. Kondisi negara-negara Muslim pada umumnya telah mengedepankan politik dan melupakan terhadap siyasah.Bahkan mereka telah kejangkitan penyakit euporia bidang politik secara spektakuler, sehingga kebanyakan mereka telah melupakan moral Islam. Maka akhirnya ” Ummat Islam telah menjadi karikatur sebuah peradaban.”

    3. Kenyataan yang dapat dirasakan sekarang adalah penyebarluasan ketidaksopanan yang provokatif, berbagai penonjolan sensualitas, pesona gemerlap yang memunculkan pemujaan materialisme, dan kehampaan serta diikuti dengan kejahatan mafia secara merajalela.

    4. Ketidakmampuan ummat Islam dalam memahami sifat dan tujuan dari berbagai isu yang dipancarkan memalui berbagai media barat berakibat terjadi berbagai perpecahan dalam kalangan ummat Islam sendiri. Ini terjadi hanya karena mendengar suara dari elite politik dan suara di antara sarjana yang berwawasan sempit.

    Mengingat hal-hal sebagaimana tersebut di atas, maka tiada lain yang menjadi dambaan ummat adalah para Ulama Intelektual dan Intelektual Ulama. Allah telah menuntunkan melalui firman-firman-Nya dalam Al Quran bahwa para Ulama dituntut untuk menjadi pelopor dalam membangun dunia ini secara Islami dengan baik dan benar, dengan tanpa mengabaikan rasa kecintaan kita kepada kaum manusia secara keseluruhan demi menjemput Hari Kemenangan yang dijanjikan Allah SWT.

    Langkah tanggung jawab telah kita awali dan lalui bersama, yaitu melaksanakan “Mudzakarah Ulama se-Sumatera”. Alhamdulillah telah dipandu Allah memperoleh hasil rumusan yang Insya Allah cukup membuka pintu berpikir bagi ummat Islam, sehingga ummat Islam akan menyandarkan tanggung jawab Ad Di-n ini kepada para Ulamanya. Oleh karena itu hasil Mudzakarah Ulama se-Sumatera tersebut sangat penting untuk ditindaklanjuti dengan program “Mudzakarah Ulama Serumpun Melayu”. Dari sanalah para Ulama akan menuju kebenaran Ahlul Halli Wal `Aqdi dalam suatu Tandlim yang mendunia menurut syar’i setelah ditetapkan dan dilaksanakan malalui “Mudzakarah Ulama Sedunia” sebagaimana diperintahkan oleh Allah dalam Al Quran ( QS Al Baqarah, 2 : 208 ) yaitu perintah Allah untuk membangun Khilafatul Muslimin pada tiap-tiap bangsa di seluruh dunia yang dilalui siang dan malam tersebut sebagaimana telah ditetapkan dan dijanjikan Allah SWT ( QS At Taubah, 9 : 33 ; dan Al Hadits Shahih riwayat Muslim dari Syaddad dari jalan Tsauban bin Aus).

    Dengan rendah hati karena Allah semata, marilah kita bersama-sama melanjutkan langkah untuk ber-Mudzakarah Ulama Serumpun Melayu. Karena dari sanalah, Insya Allah, ummat Muslimin akan memperoleh titik terang menjadi pengawal Di-nullah dalam jalan Allah.

    Nashrun Minallah Wa Fathun Qorib

    Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh

    Sumatera Selatan,
    Sekretariat Dewan Perancang-Panitia Pelaksana Mudzakarah Ulama Serumpun Melayu,
    Jalan Raya Pangkalan Balai – Palembang,
    Kelurahan Sukajadi, Kecamatan Talang Kelapa
    Kabupaten Banyu Asin, Propinsi Sumatera Selatan, Indonesia

    Telephone ( 0711 ) 432479

  26. Assalamualaikum

    Tabit hormat, saya minta patanikini jangan guna perkataan atau tajuk tulisan anda atas perasaan syak wasangka atau menuduh tanpa hakikat sebenar adalah fitnah.

    Kami menyokong pihak yang benar walau pun pahit menerimanya. anda tahu penjajah sangat suka tulisan anda kerana tanpa bayaran berketepatan dengan polisi penjajah memecahbelahkan rakyat.

    Bersatu Berjuang Merdeka

  27. Abu Usamah says:

    Assalamualaykum

    Perkenalkan ana Abu Usamah dari Yogyakarta, Indonesia.
    Ada beberapa pertanyaan yang sebenarnya ingin ana tanyakan.
    1. Apa benar sampai sekarang di Patani masih berlangsung Jihad?
    2. Jika benar apakah ada sumber informasi yang akurat tentang perkembangan jihad di Patani?
    3. Adakah sebuah organisasi yang mengkoordinir mujahidin di Patani?
    4. Bagaimana jika Mujahidin dari negara lain ingin ikut berjihad, baik dengan harta maupun nyawa, adakah caranya?

    ana doakan Ptani Darussalam dapat memperoleh kemerdekaannya dari penjajah kafir thailand. dan semoga sebuah Emirat Islam Melayu Raya dapat terbentuk kelak.
    Wassalamualaykum

  28. ADENAN MATSAE says:

    sapa 2 yang tahu tolong terangkan caranya kepada encik abusamah tu…

  29. punai says:

    Jawapan kapada Abu Usamah..
    Jihad tak ada tapi Jilat memang ada..kebanyakannya tak boleh bercakap dengan betul sebab lidah sudah kena jangkitan penyakit sipilis…
    Sekian, wasalam..

  30. abu jihad says:

    cepat ledakan lagi orang-orang thai di tanah patani,mereka kafir harbi! halal darahnya!

  31. wira sepangjang zaman says:

    kawan semua jagan ragu2 lagi
    perjuang patani hanya untuk ke daulatan islamiah

    Apakah Salahnya Aku membela pusaka……………………

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: